Pierwszy wpis na blogu – jak go napisać?

Spis Treści:

Teksty branżowe to jeden ze sposobów na podwyższenie konwersji na stronie. Jak napisać pierwszy wpis na bloga i rozpocząć przygodę z blogowaniem, aby osiągnąć wyznaczone cele? Mamy 10 praktycznych porad, które pomogą Ci stworzyć skuteczny tekst!

Pierwszy wpis na blogu – 10 wskazówek

Dobrze napisany artykuł blogowy powinien:

  • odpowiadać na nurtujące czytelnika pytania,
  • stosownie reprezentować firmę poprzez jakość informacji,
  • pozycjonować stronę w wyszukiwarce.

Aby jednak artykuły na blogu spełniały wszystkie powyższe funkcje, podczas ich tworzenia musisz pamiętać o pewnych zasadach, które omawiamy poniżej.

Tematyka bloga

Na samym początku swojej przygody z blogowaniem powinieneś określić główną tematykę, którą będziesz poruszał we wpisach – czy będzie to blog kulinarny, podróżniczy, a może powiązany z Twoim sklepem internetowym?

W zasadzie można prowadzić bloga o wszystkim. Każda tematyka jest dobra, jeśli artykuły są ciekawe i zawierają rzetelną wiedzę.

Frazy kluczowe

Ważny jest zarówno ich odpowiedni wybór, jak i właściwe użycie. Aby zdecydować, które będą odpowiednie, użyj właściwych narzędzi.

Google Trends pokaże Ci, czego szukają w wyszukiwarce Twoi potencjalni klienci/czytelnicy. Będziesz więc mógł stworzyć teksty odpowiadające na ich pytania. Planer Słów Kluczowych lub Ubersuggest pozwoli dobrać frazy odpowiednie do działalności Twojej firmy.

Tworząc artykuły na blog, używaj synonimów fraz kluczowych. Na przykład: „dentysta w Krakowie” i „stomatolog w Krakowie”. Algorytmy wyszukiwarki prawidłowo odczytują wyrazy bliskoznaczne. Ich stosowanie dobrze wpływa na SEO.

Umieszczaj słowa kluczowe w tekście naturalnie i nie za gęsto (1 raz na 500-1000zzs). Miej na uwadze zasady SEO, ale zawsze pisz z myślą o czytelniku.

Research

Wykonuj research, aby zbadać potrzeby informacyjne odbiorców. Im lepiej zorientujesz się, jakie informacje są cenne dla Twoich czytelników, tym bardziej wartościowy content stworzysz.

Gdy wybierzesz temat, czeka Cię kolejny (jeszcze głębszy) research dotyczący przedmiotu tekstu. Merytoryczny artykuł na bloga powinien zawierać wyłącznie sprawdzone informacje. Warto ten fakt zawrzeć w tekście – powołuj się na konkretne statystyki i podawaj nazwy instytucji badawczych. To zwiększy wiarygodność treści.

Konspekt

Zanim napiszesz pierwsze zdania, rozpisz sobie, jakie informacje chcesz zawrzeć w konkretnych akapitach.

Ze skonstruowanym planem tekstu nie musisz czekać na wenę lub nadprzyrodzone moce, które powiedzą Ci, o czym pisać. To pozwoli także trzymać się struktury zgodnej z SEO. Pamiętaj, aby konspekt nie był zbyt szczegółowy ani zbyt ogólny.

Tytuł i wstęp

Poświęć im dużo czasu i energii. Tytuł i lead to pierwsze, z czym zapozna się czytelnik. Napisz je tak, by internauta nie zakończył lektury na tym etapie.

Tytuł artykułu blogowego powinien jasno mówić, o czym będzie tekst. Warto umieścić w nim pytanie, które użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę (spójrz na tytuł tego artykułu – Pierwszy wpis na blogu – jak go napisać?). Postaraj się nie przekraczać 70 znaków – w przeciwnym wypadku Google najprawdopodobniej utnie końcówkę Twojego tytułu w wynikach wyszukiwania.

We wstępie warto streścić najważniejsze informacje, które zamieścisz w kolejnych akapitach. Nie bój się spoilerów. Internet to nie książka – czytelnik ma na celu jak najszybciej znaleźć odpowiedzi na pytania. Lead nie ma być tajemniczy, ale zawierać to, co najciekawsze, w skondensowanej formie – 250-400 zzs w zupełności wystarczy.

Konstrukcja

Równie ważna jest przejrzystość tekstu. Twoim zadaniem jest stworzyć artykuł, w którym w kilka sekund można znaleźć interesujący wątek. Aby to zrobić, zadbaj o kilka rzeczy.

Krótkie akapity

Im krótsze, tym lepsze. Umieszczaj najważniejsze informacje na ich początku. W kolejnych częściach wyjaśniaj i rozwijaj myśli.

Poprawna hierarchia nagłówków

H1 powinien pojawić się raz, jako tytuł. Te o wyższych stopniach (H2-H6) pełnią funkcję śródtytułów. Nagłówki z wyższą liczbą uszczegóławiają treść tych o niższym stopniu.

Punktory i pogrubienia

Stosowanie wyliczeń w punktach i sporządzanie list sprawia, że treść staje się bardziej przejrzysta i – w przeciwieństwie do ściany tekstu – skuteczniej przykuwa uwagę użytkowników. Podczas pisania artykułów na bloga warto również pogrubiać najważniejsze informacje, aby można było łatwiej je dostrzec.

Neutralny styl

Tak samo jak akapity, zdania w artykule na blog nie powinny być zbyt długie. Szukaj okazji, by z wielokrotnie złożonych konstrukcji zrobić kilka prostszych. Twoi czytelnicy łatwiej będą przechodzić przez kolejne części tekstu.

Nie używaj potocznego słownictwa i zrezygnuj z terminów specjalistycznych. Jeśli piszesz tekst dla ekspertów, możesz sobie pozwolić na trudniejsze słowa. Mimo to zasada numer 1 brzmi: im prościej, tym lepiej.

Materiały graficzne

Na estetykę tekstu wpływa przełamywanie go treściami wizualnymi. Mogą to być zarówno zdjęcia, jak i specjalnie zaprojektowane infografiki, wykresy z danymi, tabele lub materiały w formie video. To ważne, ponieważ współczesny użytkownik jest przyzwyczajony do komunikowania się obrazami i łatwo traci zainteresowanie samym słowem.

Znaczniki meta

Zadbaj o to, co wiąże się z tekstem, ale nie jest stricte jego treścią. Stwórz meta opis, czyli krótki tekst (120-170 znaków), który pojawi się w wynikach wyszukiwania i ma znaczący wpływ, wraz z tytułem, na klikalność Twojego artykułu.

Poniżej prezentujemy wygląd meta title i meta description niniejszego artykułu w wynikach wyszukiwania:

Meta tytuł i meta opis artykułu blogowego agencji Content Writer.

Uzupełnij także o opisy alternatywne do grafik, które umieścisz we wpisie. Celem tekstów altternatywnych jest poinformowanie czytelnika, co znajduje się na danym obrazie, jeśli ten z jakiegoś powodu się nie wczytał. Nie powinno się jednak dodawać opisów alt wtedy, gdy obrazek pełni funkcję tylko dekoracyjną.

Oto tekst alternatywny do wyżej zamieszczonego obrazka, który dotyczy meta tytułu i opisu:

Opis alternatywny obrazka w artykule Agencji Content Writer (screen).

Poprawki

Po napisaniu pierwszego wpisu na blog powinieneś go ponownie przeczytać. Wychwycisz błędy i niezgrabne sformułowania. Zrób to jednak po pewnym czasie – dzięki temu nabierzesz dystansu do stworzonej przez siebie treści. To pozwoli Ci obiektywnie spojrzeć na tekst.

Możesz również skorzystać z dedykowanych narzędzi do sprawdzania tekstu, takich jak Ortograf czy Grammarly, które wskażą Ci konkretne błędy.

Podsumowanie

  • Przed przystąpieniem do pisania pierwszego wpisu na bloga określ tematykę bloga, dobierz odpowiednie słowa kluczowe, przeprowadź research i przygotuj konspekt artykułu.
  • Podczas tworzenia wpisu zadbaj o  ciekawe nagłówki i język dostosowany do odbiorcy. Wykorzystuj także pogrubienia, punktory i w miarę możliwości urozmaicaj tekst grafikami.
  • Dobrze skonstruowane artykuły podwyższają pozycję strony w wyszukiwarce, a to wpływa na ruch na stronie – więcej czytelników zapoznaje się z blogiem i ofertą.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu