Pisanie artykułów tematycznych – praca dla każdego?

Spis Treści:

Wygodna sofa, laptop, bawełniany koc i kubek gorącej herbaty. Tak w ogólnym zarysie mogłaby wyglądać praca polegająca na pisaniu artykułów tematycznych. W poniższym artykule skonfrontujemy ten obraz z rzeczywistością.

Czym są artykuły tematyczne?

Artykuły tematyczne to rodzaj treści charakteryzujący się wyczerpującym opisaniem zagadnień z danej branży.

Celem takich tekstów może być pozycjonowanie, które zwiększa ruch na stronie internetowej, a także budowa wizerunku, wpływająca na konwersję oraz większą liczbę zapytań ofertowych.

Warto zaznaczyć, że wszelkie treści, które są tworzone na zamówienie w określonym celu marketingowym, zaliczamy do copywritingu. Artykuły tematyczne również się do niego kwalifikują.

Praca – pisanie artykułów tematycznych

Dokładny charakter pracy zależy od specyfiki copywriterskich zleceń. Artykuły tematyczne mogą bowiem występować pod różnymi formami, a najpowszechniejsze z nich to:

  • artykuły blogowe
  • artykuły eksperckie
  • artykuły naukowe

Nie bez znaczenia pozostają dodatkowe wymogi od zleceniodawców, takie jak konieczność optymalizacji pod SEO czy wykonanie linkowania wewnętrznego. Aby więc zachować uniwersalny charakter artykułu, postaramy się omówić cechy wspólne wszystkich zleceń.

Przebieg pracy

Tematyczne treści wymagają przygotowania merytorycznego ze strony pisarza. W tym celu wykonuje się research polegający na zapoznaniu się z pokrewnymi informacjami z innych stron, blogów i portali naukowych. Źródła danych zależą od branży klienta oraz wymaganego stopnia zaawansowania.

Przykład:

Dla tekstów medycznych analizuje się prace naukowe z powszechnych, elektronicznych baz takich jak PubMed. Umieszcza się wówczas autoryzowane badania w użytej bibliografii, aby zachować wysoką rzetelność artykułu. Z kolei w przypadku branży kosmetycznej wystarczą informacje z Wikipedii bądź stron o pokrywającej się tematyce.

Widzimy zatem, że praca w pisaniu artykułów tematycznych zależy już od samej branży klienta. Im większa odpowiedzialność ze strony copywritera, tym większa potrzeba obiektywizmu i selektywności wykorzystywanych informacji. Nie pozostaje to bez wpływu na czas pracy, ale i także wynagrodzenie. No właśnie – skoro mowa o pieniądzach, jakie kwoty wchodzą w grę?

Wynagrodzenie

Zarobki copywritera zmieniają się w każdym miesiącu, jeśli traktujemy pracę w najpowszechniejszym modelu freelancerskim.

Wynagrodzenie za pisanie artykułów tematycznych liczy się w stawce za 1000 znaków ze spacjami. Im więcej napisanych treści, tym większe zarobki.

Sama kwota zależy od wspomnianej już branży klienta, ale również od pozostałych wymagań (takich jak dodanie artykułu na stronę, zamieszczenie zdjęć itp.) oraz wykorzystanych narzędzi copywriterskich. Wszystkie te czynniki wpływają dodatnio na cennik copywritera, zwiększając stawkę za napisane teksty.

W praktyce przeciętne zyski oscylują w granicach 1000-3000 złotych netto miesięcznie. Nasza agencja copywriterska Content Writer, zrzeszająca najbardziej doświadczonych copywriterów, podnosi tę poprzeczkę, oferując trzykrotnie większe widełki.

Czas pracy

Najczęściej osoby piszące artykuły tematyczne nie mają wyznaczonego czasu pracy. Zdecydowanie częściej rozliczają się za efekt, właśnie za pomocą przelicznika 1000 znaków ze spacjami. Alternatywą są znaki bez spacji bądź kwota za całość zlecenia, niemniej summa summarum wszystkie sprowadzają się do wynagrodzenia z wykonaną pracę.

Przyjmuje się, że na wykonanie 10 000 zzs merytorycznej treści potrzeba jednego dnia roboczego, choć wymiar czasowy zależy od specyfiki zlecenia oraz pisarskiej wprawy. Warto zaznaczyć, że do czasu pracy wlicza się nie tylko samo pisanie, ale również ewentualne nanoszenie poprawek, wstawianie treści na bloga, optymalizacja itp.

Podsumowanie:

  • Praca, która polega na pisaniu artykułów tematycznych, nie jest zwykłą „łatwizną”. Oczywiście można ją wykonywać spod ulubionego koca, popijając ciepłą herbatę ze słodzikiem, lecz nie zmienia to faktu, że stawia przed pisarzem określone wymogi.
  • Jednym z nich jest konieczność researchu, polegającego na rzetelnym zgłębieniu tematu w celu napisania specjalistycznej treści.
  • Inne zależą od samego zlecenia, lecz nierzadko jest to dodanie artykułu na bloga, wstawienie meta-tekstów czy dobór fraz kluczowych.

Szukasz pracy? Sprawdź nasze aktualne oferty rekrutacji:

Oceń artykuł:

Liczba głosów: 0 | Średnia ocena: 0

Bartosz Ciesielski

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

07.05.2021 Copywriting
04.05.2021 Pozycjonowanie
27.04.2021 Marketing
26.04.2021 HR & Finanse
19.04.2021 Copywriting
16.04.2021 Marketing
15.04.2021 Marketing
15.04.2021 E-commerce