Czym jest pisanie ekspresywne?

Spis Treści:

Pisanie pamiętników towarzyszy ludziom od setek lat, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie niesie ze sobą przelewanie na papier doświadczeń, myśli, pomysłów. Czym jest pisanie ekspresywne i czy warto je praktykować?

Pisanie ekspresywne – co to?

Pisanie ekspresywne jest swobodnym zapisywaniem swoich myśli, stanów emocjonalnych, ale także pomysłów.

Bardzo często nazywane jest też autoterapią, gdyż pozwala przeanalizować i poukładać myśli, a więc być w lepszym kontakcie z samym sobą. Wystarczy pisać 15–20 minut dziennie, w tym wypadku bardzo ważna jest systematyczność. Oczywiście nie ma jednoznacznych wytycznych w zakresie liczby zapisanych kartek, najistotniejsze jest to, aby pisanie ekspresywne było praktykowane regularnie.

Prowadzenie dziennika wspiera zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Systematyczne pisanie pozytywnie wpływa również na rozwój duchowy.

Pisanie ekspresywne jest jedną z form pisania rozwojowego. Tym terminem bardzo często określane są różnego rodzaju praktyki twórcze, np. pisanie swobodne i automatyczne. Niemniej warto zaznaczyć, że pisanie ekspresywne to przede wszystkim metoda terapeutyczna. Za jej autora uważa się profesora Jamesa Pennebakera, amerykańskiego psychologa społecznego, który jako pierwszy opisał tę metodę w artykule w roku 1986. Następnie wraz z Joshuą Smythem w 1990 roku wydał książkę pt. Terapia przez pisanie, która zawiera jej dokładny opis.

Jej autorzy definiują pisanie ekspresywne w następujący sposób:

Pisanie ekspresywne nie polega na prowadzeniu dziennika. Nie pomoże ci zostać powieściopisarzem lub scenarzystą. Jest to raczej technika pisania krótkich tekstów, która pomaga ludziom zrozumieć wstrząsy emocjonalne, których doświadczają w życiu, i poradzić sobie z nimi. Przypomina ono terapię samopomocową pozbawioną dziwnych, sztucznych założeń.

Czy warto praktykować pisanie ekspresywne?

U podstaw skuteczności pisania ekspresywnego leży potrzeba zwierzania się z tajemnic. Badania profesora Jamesa Pennebakera dowodzą, że posiadanie tajemnic i duszenie ich w sobie negatywnie wpływa na zdrowie i odporność organizmu. Ujawniając sekrety i dzieląc się negatywnymi emocjami z innymi, zrzucamy z siebie pewnego rodzaju ciężar, w ten sposób ograniczamy stres. Oczywiście nie oznacza to, że musimy dzielić się swoimi tajemnicami z innymi. Aby uwolnić się od niekomfortowego napięcia, wystarczy zapisać je w dzienniku, który później można zniszczyć. Niewątpliwą zaletą takiej metody terapeutycznej jest to, że można zacząć praktykować ją bez żadnego przygotowania, co więcej – nie ponosimy żadnych kosztów. Potrzebny jest tylko notes, długopis i 20 minut wolnego czasu.

Zastanawiasz się, czy pisanie ekspresywne jest dla Ciebie? Bez względu na to, czy szukasz sposobu na zachowanie dobrego nastroju, rozładowanie stresu, czy zależy Ci na poprawie kreatywności, pisanie dziennika niewątpliwie przyniesie Ci wiele korzyści.

Zalety prowadzenia dziennika

Pisanie ekspresywne może praktykować każdy bez wyjątku. Swobodnie przelewanie myśli na papier daje masę pozytywnych efektów.

Wśród nich można wymienić między innymi:

  • poprawę stanu psychicznego,
  • lepsze radzenie sobie w sytuacjach stresowych,
  • redukcję stresu,
  • rozwój kreatywności,
  • szybsze przyswajanie nowych informacji,
  • oczyszczenie umysłu,
  • poprawę zdrowia fizycznego.

Regularne pisanie pomaga uspokoić umysł i skupić uwagę na pozytywnych aspektach życia. Dzięki temu będziesz w stanie spojrzeć na daną sytuację z większym dystansem. Być może w ten sposób uda Ci się zyskać nowy punkt widzenia i rozwiązać problem. Pisanie działa terapeutycznie, bo pozwala poukładać myśli, a także rozwija samoświadomość. Gdy będziesz prowadzić dziennik systematycznie, zdobędziesz umiejętność sprawnego zarządzania informacjami, zwiększysz sprawność mózgu, co przełoży się na łatwość uczenia się i zapamiętywania.

To także bardzo dobry sposób na rozwój kreatywności, co przydaje się szczególnie w branży copywritingu. Jeżeli pisanie to Twój sposób na życie, z pewnością wiesz, jak trudno utrzymać koncentrację i generować nowe pomysły. Pisząc bez żadnych zasad i ograniczeń, masz szansę „wypisać” to, co masz w głowie, oczyścić myśli, dopiero wtedy będziesz w stanie skupić się na pracy. Praktykując codzienne pisanie, przestaniesz bać się porażki i zapanujesz nad swoim perfekcjonizmem. Może brakuje Ci odwagi i to, co przychodzi Ci na myśl, wydaje Ci się mało istotne lub niemądre? Pisanie kreatywne sprawi, że zaczniesz spisywać swoje myśli swobodnie bez udziału wewnętrznego krytyka, co zaowocuje jeszcze lepszymi tekstami. Zasada jest prosta, najpierw pisz, później redaguj.

Pisanie ekspresywne – dla kogo?

Pisanie ekspresywne zalecane jest przede wszystkim osobom, które borykają się ze stresem, mają za sobą trudne, traumatyczne doświadczenia, ich nastrój w ostatnim czasie uległ obniżeniu, ale nie tylko.

Prowadzenie dziennika można wykorzystać także do rozwoju warsztatu pisarskiego i rozbudzenia swojej kreatywności.

Uzewnętrznianie swoich myśli i uczuć to niezwykle ważna ludzka potrzeba, dlatego spontaniczne pisanie może pomóc Ci w utrzymaniu zdrowia i dobrostanu psychicznego. Udrożnienie przepływu myśli jest niezwykle istotne. Dlatego, jeżeli dążysz do zwiększenia samoświadomości i zależy Ci na poprawie jakości tekstów, które tworzysz, możesz zasiąść przed notatnik bez wahania. Gdy pisanie ekspresywne chcesz potraktować jako rodzaj autoterapii, sięgnij najpierw po książkę Pennebakera i Smytha Terapia przez pisanie, która pomoże Ci zrozumieć istotę tej metody terapeutycznej, zajdziesz w niej również informacje, w jakich przypadkach pisanie ekspresywne nie zadziała.

Podsumowanie

  • Pisanie ekspresywne to swobodne zapisywanie swoich myśli, stanów emocjonalnych i pomysłów.
  • Wystarczy pisać 15–20 minut dziennie, bardzo ważnym elementem jest regularność prowadzenia zapisków.
  • Pisanie ekspresywne daje wiele korzyści, zarówno w zakresie zdrowia psychicznego, jak i fizycznego.
  • Systematyczne prowadzenie dziennika pozwoli Ci uwolnić się od napięcia, pomoże zredukować stres i rozwijać kreatywność.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Komentarze

krzysztof25.01.2023 16:46

bardzo ciekawe, to co piszesz.. ja raczej robilem to w formie rozmow z samym soba, ale wiele pozniej sie zapomina i trudno sie odniesc, emocje czesto zaciemniaja prawdziwe stany uczuciowe a slowo zapisane zawsze mozna przeanalizowac ponownie! np. bedac w lepszym nastroju. pozdro k.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing
27.01.2023 Porady & Ciekawostki
26.01.2023 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu