Pisanie głosowe – na czym polega i kiedy warto z niego korzystać?

Spis Treści:

Z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się pisanie głosowe. Wszystko dlatego, że umożliwia znaczne szybsze notowanie słów, niż w przypadku pisania na klawiaturze. Oprogramowania, takie jak Siri czy Asystent Google, są stale dopracowywane, dzięki czemu coraz lepiej i szybciej reagują na wydawane polecenia. Na czym właściwie polega pisanie głosowe? Jak to zrobić w dokumentach Google? Poznaj największe zalety i wady tego rozwiązania!

Na czym polega pisanie głosowe?

Jak sama nazwa wskazuje, pisanie głosowe to funkcja polegająca na zapisywaniu tekstu wyłącznie za pomocą mowy.

Nie potrzeba do tego klawiatury, dzięki czemu cały proces przebiega szybko i komfortowo. Nic więc dziwnego, że ten sposób notowania jest chętnie wykorzystywany do sporządzania dłuższych dokumentów tekstowych.

Chociaż pierwsze tego typu oprogramowanie komputerowe istniało już w latach 90., to dopiero niedawno uzyskano oczekiwaną dokładność. Co więcej, wraz z rozwojem usługi, dodano opcję wprowadzania znaków interpunkcyjnych, takich jak kropki, przecinki, znaki zapytania czy nawet wykrzykniki, a także formatowania tekstu przy pomocy komend. Wcześniej wymagało to ręcznego edytowania, co było dość sporą przeszkodą.

Pisanie głosowe to szczególnie przydatne rozwiązanie w przypadku urazów kończyn górnych i chorób uniemożliwiających sprawną obsługę komputera. Posłuży również osobom, które doświadczają bólu nadgarstka po kilkugodzinnym użytkowaniu zwykłej klawiatury.

Dlaczego warto korzystać z pisania głosowego?

Korzystanie z funkcji pisania głosowego ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to:

  • oszczędność czasu – zapewnia dużo szybsze notowanie niż w przypadku używania tradycyjnej klawiatury;
  • większa wydajność – średnie tempo pisania to 40 słów na minutę, a średnie tempo mówienia to aż 140 słów na minutę;
  • wygoda – umożliwia komfortowe sporządzanie dokumentów bez konieczności manualnego sterowania;
  • większa koncentracja – nie trzeba przez cały czas spoglądać na ekran podczas dyktowania tekstu;
  • wielozadaniowość – można w tym czasie wykonywać inne czynności, takie jak prasowanie, gotowanie obiadu czy nawet prowadzenie samochodu;
  • ochrona oczu – nie ma konieczności długotrwałego wpatrywania się w monitor, co może niekorzystnie wpływać na wzrok;
  • prosta obsługa – nie ma potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania.

Stosując na co dzień taką technologię, szybko zauważysz, jak bardzo ułatwia codzienną pracę. Co więcej, algorytm jest cały czas ulepszany, dzięki czemu działa coraz sprawniej i rozpoznaje więcej słów.

Jakie są wady pisania głosowego?

Chociaż pisanie głosowe ma wiele korzyści, to należy pamiętać, że nie jest całkowicie pozbawione wad. Do najważniejszych z nich z pewnością zaliczają się błędy powstające podczas dyktowania tekstu.

Czasami niektóre słowa zostają przekształcone na inne, które brzmią podobnie, dlatego warto na bieżąco sprawdzać tekst i dokonywać korekty. Poza tym duże znaczenie ma prawidłowa wymowa i ciche otoczenie, gdyż tylko wtedy komputer poprawnie odczytuje komendy.

Jak pisać głosowo w Dokumentach Google?

Do pisania głosowego w Dokumentach Google wystarczy jedynie dostęp do internetu, przeglądarka Chrome oraz mikrofon. Obecnie niemal wszystkie urządzenia, takie jak komputery czy smartfony, mają wbudowany mikrofon, dzięki czemu każdy może stworzyć tekst za pomocą metody pisania głosowego.

Warto jednak pamiętać, że im lepszy sprzęt, tym dokładnej będą odczytywane wypowiadane słowa. Jeśli więc planujesz korzystać z tej funkcji na co dzień, dobrym pomysłem jest zainwestowanie w wysokiej jakości słuchawki z mikrofonem.

Aby rozpocząć pisanie głosowe w Dokumentach Google, należy kliknąć zakładkę „Narzędzia”. i wybrać opcję „Pisanie głosowe”, a następnie aktywować mikrofon.

Włączanie pisania głosowego w Google Docs (screen)

Można to także zrobić, używając skrótu: CTRL + SHIFT + S. Wtedy w lewym górnym rogu pojawi się okienko z ikoną. Wystarczy tylko na nią kliknąć przed rozpoczęciem dyktowania treści. Ikona zaświeci się na czerwono, a każde wypowiedziane słowo zostanie zanotowane.

Aktualnie oprogramowanie ma opcję wprowadzania znaków interpunkcyjnych. Aby to zrobić, wypowiedz na głos odpowiednią komendę, taką jak „kropka” czy „przecinek”. Jeśli chcesz dodatkowo formatować tekst przy pomocy głosu, powinieneś wydać właściwe polecenie.

Podsumowanie

  • Pisanie głosowe jest funkcją pozwalającą na pisanie przy użyciu głosu, bez konieczności używania klawiatury.
  • To ogromna pomoc w przypadku tworzenia długich dokumentów.
  • Do najważniejszych zalet takiego rozwiązania zaliczyć można m.in. oszczędność czasu, komfortową i wydajną pracę, a także brak konieczności ciągłego patrzenia w monitor.
  • Główną wadą pisania głosowego są błędy powstające podczas dyktowania tekstu, które należy samodzielnie skorygować.
  • Aby pisać przy pomocy głosu, wystarczy wybrać taką opcję w zakładce „narzędzia”, a następnie kliknąć ikonę mikrofonu w celu aktywowania i podyktować treść.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Komentarze

Zuzia13.09.2022 00:31

Można prasować czy sprzątać ale wadą są błędy które należy na bieżąco kontrolować, i poprawiać. Jedno przeczy drugiemu. Prawdą jest że gdyby polecenia głosowe w całości były po polsku i działało np „kasuj ostatnie 5 słów” poprawa błędów nie była by tak bardzo uciążliwa. Nawet pisząc wolno na klawiaturze, ale z maksymalną poprawą, głosowe wpisywanie nie ma sensu, więcej czasu bowiem zabiera poprawianie błędów niż pisanie głosowe. Do tego autokorekta, i samo poprawianie, rozprasza, co wcale nie poprawia komfortu pracy. Może angielski ma się lepiej ale Polski kuleje strasznie.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2022 Porady i Ciekawostki
02.12.2022 Porady i Ciekawostki
01.12.2022 Content Marketing
30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu