Jak wygląda pisanie tekstów pod SEO?
Pisanie tekstów pod SEO jest podstawową umiejętnością każdego copywritera. Widoczność w wyszukiwarce jest kluczowa, by treści spełniały swoje cele marketingowe. W niniejszym artykule omówimy, jak wygląda tworzenie tekstów zwiększających pozycjonowanie.
Teksty SEO – definicja
Teksty pod SEO to treści zgodne z wytycznymi wyszukiwarki, których celem jest zdobycie większej widoczności.
Korzyści wynikające z tekstów SEO to:
- generowanie darmowego ruchu na stronie
- wzrost liczby potencjalnych klientów
- większa świadomość marki
Prowadzisz firmę hydrauliczną i chcesz poprawić widoczność oferty. Umieszczenie tekstu SEO o tytule „jak naprawić kran” umożliwi znalezienie Twojej firmy zainteresowanym osobom, które prawdopodobnie chcą naprawić kran.
Duży potencjał biznesowy wynika z tego, że teksty SEO należą do inbound marketingu, który przynosi wartościowych odbiorców – wszak nie są to osoby pozyskane z reklamy, lecz ludzie realnie zainteresowani usługą.
Pisanie tekstów pod SEO
Aby zapewnić możliwie największe rezultaty, pisanie profesjonalnych tekstów SEO składa się z czterech etapów:
Dobór słów kluczowych
Na początku musimy przeanalizować, jakich fraz kluczowych warto użyć, aby zdobyć widoczność w wyszukiwarce. Pod uwagę bierzemy:
- konkurencję
- istniejące teksty na stronie
Konkurencja zwiększa trudność słowa kluczowego, a mała ilość treści na stronie firmowej dodatkowo redukuje potencjał SEO.
Z tego względu naszym celem jest precyzyjne dobranie frazy adekwatnej do możliwości pozycjonowania. Mamy dwie możliwości, aby to uczynić: korzystamy z wyszukiwania manualnego lub z płatnych programów analitycznych.
Przeczytaj również
Wyszukiwanie manualne
Wpisujemy w wyszukiwarkę interesującą nas frazę i określamy, jakie strony wyświetlają się na topowych pozycjach. Jeśli są to duże portale, które trudno przewyższyć, rozszerzamy frazę kluczową, aby była bardziej szczegółowa, a tym samym mniej konkurencyjna (jest to tzw. fraza long-tail).
Przykładowo, dla ogólnego słowa kluczowego wyniki są następujące:
TOP3 wyników wyszukiwania wskazuje, że fraza „jak naprawić kran” jest bardzo konkurencyjna.
Z kolei gdy dodamy zaledwie jedno słowo do frazy kluczowej, uzyskamy następujące wyniki:
W dłuższej frazie brakuje dopasowań, co oznacza, że znacznie łatwiej będzie zdobyć widoczność.
Programy analityczne
Na rynku istnieją rozwiązania, które pomagają wybrać właściwe słowo kluczowe.
Na przykład Google Keyword Planner ukazuje liczbę wyszukiwań w miesiącu oraz propozycje pokrewnych fraz. Wyświetla również stopień konkurencji, który niestety odnosi się wyłącznie do kampanii Google Ads, a nie pozycjonowania, co sprawia, że dane nie zawsze są wiarygodne dla copywriterów.
GKP ukazuje dane pod kątem Google Ads, co może zafałszować wyniki pozycjonowania.
Innym darmowym rozwiązaniem jest Ubersuggest. Narzędzie generuje listę fraz kluczowych – również z długiego ogona. Po wybraniu języka i wpisaniu interesującego nas hasła otrzymujemy przegląd słów kluczowych w poszczególnych miesiącach, sugestie fraz, konkurencyjność, średnią liczbę wyszukiwań oraz stawki CPC.
Dostęp do bardziej szczegółowych danych oferują programy płatne, takie jak Mangools, które określają faktyczną konkurencyjność dla wyników organicznych:
Widzimy, że teraz wyniki zgadzają się z naszymi ogólnymi obserwacjami, które poczyniliśmy podczas wyszukiwania manualnego.
Budowa struktury pod SEO
Gdy mamy już gotowe frazy kluczowe, musimy pomyśleć nad ich rozmieszczeniem. Do tego celu służą nagłówki, które określają „szkielet” tekstu SEO.
Słowa kluczowe powinny znaleźć się w nagłówkach H1, H2 oraz opcjonalnie H3.
Struktura dla frazy „jak naprawić kran” wygląda następująco:
H1 (tytuł): Jak naprawić kran? 3 proste sposoby!
H2: Narzędzia do naprawy kranu
H3: Klucz nastawny
H3: Klucz płaski
H3: Klucz imbusowy
H2: Naprawa kranu – jak przebiega?
H3: Wymiana uszczelek
H3: Wymiana głowicy
H3: Naprawa wylewki
W tym miejscu warto zaznaczyć, że słowo kluczowe powinno znaleźć się również we wstępie, a także kilka razy w tekście (w naturalnym stężeniu, raz na 50-200 słów).
Odpowiednie zaplanowanie nagłówków nie tylko zwiększa pozycjonowanie, ale również ułatwia czytanie tekstu i wyszukiwanie informacji, co wpływa na komfort czytelników.
Tworzenie merytorycznej treści
Na tym etapie mamy już frazy kluczowe oraz strukturę – czas zatem przystąpić do pisania! Poniżej przedstawiamy garść wskazówek:
- Wykonaj research – ilość przekazanych informacji przekłada się na jakość tekstu. Dobrze zaznajom się z tematem, aby opracować merytoryczną treść, która będzie naprawdę wartościowa dla czytelników.
- Pisz prosto i zrozumiale – stosowanie trudnych słów nie zwiększa wiarygodności autora, lecz jest wprost przeciwnie. Ponadto techniczny język zniechęca odbiorców do dalszej lektury. Z tego względu zadbaj o klarowny przekaz informacji, poparty przykładami oraz objaśnieniami.
- Unikaj bloków tekstowych – akapity oraz wypunktowania to proste sposoby, by wpuścić do treści „nieco powietrza”. Pamiętaj, by wyróżnić ważne fragmenty oraz wnioski dodatkowym pogrubieniem.
Przestrzeganie powyższych zaleceń jest niezmiernie istotne dla optymalnych rezultatów.
Pisanie tekstów pod SEO składa się nie tylko z technicznych zagadnień pozycjonowania, ale również z atrakcyjnej, zrozumiałej treści.
Optymalizacja SEO
Gdy treść jest już gotowa, musimy ją dostosować do miejsca publikacji. W praktyce sprowadza się to do kilku zabiegów, które zwiększają komfort użytkowników:
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne polega na dodawaniu odnośników do innych treści w obrębie strony.
Ten zabieg ułatwia poruszanie się po witrynie oraz pozwala dotrzeć do innych interesujących informacji. Linkowanie wewnętrzne jest przydatne zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek.
Zdjęcia
Dodawanie zdjęć do artykułu zwiększa jego atrakcyjność, a także umożliwia pozycjonowanie w segmencie Google Grafika.
Należy pamiętać o sformułowaniu tekstu alternatywnego (a więc treści, która pojawia się wtedy, gdy zdjęcie się nie wczyta) z użyciem frazy kluczowej.
Meta-teksty
Meta-title i meta-description to treści, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Są to pierwsze teksty, które ujrzy potencjalny czytelnik, dlatego trzeba je napisać w sposób zachęcający.
Czasami Google zignoruje znacznik meta i sam dobierze najbardziej adekwatną treść. Bez obaw, jest to powszechny zabieg.
Pisanie tekstów pod SEO – Q&A
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania dotyczące pisania tekstów SEO.
Google wciąż doskonali swoje algorytmy, aby wyświetlać użyteczne informacje użytkownikom. Z tego względu nadmierne wykorzystywanie fraz kluczowych straciło na swojej skuteczności. Obecnie jest zupełnie inaczej.
Na to, czy roboty Google uznają tekst za wartościowy, wpływa setki czynników, z których część nie jest znana. Wiemy natomiast, że do oceny jakości służą parametry takie jak topical authority (czyli autorytet tematyczny strony, który określa stopień wiarygodności publikowanych informacji), LSI keywords (frazy, które są znaczeniowo podobne do słowa kluczowego.
Przykładowo, artykuł o naprawie kranu będzie lepiej pozycjonowany, gdy będzie zawierał wyrażenia takie jak „zawór”, „bateria” itp.) oraz Content Hub (czyli sposób ułożenia struktury w treści, polegający na przekazywaniu podstawowych informacji z odsyłaniem do szczegółowych źródeł. Obszerny poradnik, który koncentruje w sobie wiele tematycznych wiadomości, będzie lepiej pozycjonowany od pojedynczego tekstu).
Ilość znaków zależy od opisywanego zagadnienia, więc nie ma jednej złotej reguły. Podczas pisania tekstu pod SEO nie warto wyznaczać konkretnej długości, lecz skupić się na tym, by treść była wyczerpująca i ciekawa dla czytelników.
Przykładowo, TOP3 wyników dla frazy „jak naprawić kran” zawiera odpowiednio 7545, 3118 i 2757 zzs. Z kolei artykuł na piętnastej pozycji zawiera 5968 zzs, czyli więcej niż drugie i trzecie miejsce zsumowane razem! Długość tekstu SEO jest tylko wskazówką, która może wskazywać na stopień opracowania tematu. Należy zadbać również o inne aspekty świadczące o wysokiej jakości treści.
Jak wspomnieliśmy, konkurencja znacząco wpływa na uzyskiwane rezultaty. Wynika to z faktu, że na pierwszej stronie Google wyświetla się 10 pozycji (tzw. TOP10), a reszta wyników znacząco traci na widoczności.
Jeśli więc kilkadziesiąt artykułów opisuje dane słowo kluczowe, nie każdy tekst SEO odniesie rezultaty. Korzyści przynoszą treści, które są lepsze od konkurencji, dlatego warto zatrudnić profesjonalnego copywritera, który wykona to zadanie z najwyższą starannością.
Podsumowanie
- Treści pod SEO to treści tworzone zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek.
- Ich celem jest wzrost pozycjonowania, a przez to generowanie ruchu na stronie.
- Pisanie tekstów pod SEO jest wieloetapowym procesem, który polega na stworzeniu ciekawej treści o przejrzystej strukturze i dużej wartości merytorycznej.
Potrzebujesz tekstów pod SEO? Nasi copywriterzy tworzą profesjonalne treści pozycjonujące – skontaktuj się z nami i zwiększ widoczność swojej strony.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz