Jak Przebiega Planowanie Tekstów? | Content Writer
Jak przebiega planowanie tekstu? O tym dowiesz się w tym artykule!

Jak przebiega planowanie tekstów?

Każdy copywriter chce tworzyć profesjonalne i skuteczne treści. Aby było to jednak możliwe, należy przestrzegać dobrej praktyki pisarskiej, do której zaliczamy planowanie tekstów. Sprawdźmy, jak wygląda ten proces w szczegółach!

Planowanie tekstów – czym jest?

Zaplanowanie tekstu to etap pośredni między doborem słów kluczowych, a tworzeniem treści. Polega na opracowaniu optymalnej struktury informacji przed rozpoczęciem pisania.

Mówiąc inaczej, gdy znamy już temat artykułu oraz frazy, których będziemy używać, należy zastanowić się nad optymalnym rozmieszczeniem ich w treści, aby zapewnić przejrzystą budowę tekstu.

Cały schemat tworzenia contentu możemy przedstawić w następujący sposób:

  1. Pomysł
  2. Analiza i dobór fraz kluczowych
  3. Zaplanowanie struktury tekstu
  4. Pisanie tekstu
  5. Optymalizacja SEO

W jakim celu planować budowę tekstu?

Prawidłowa architektura informacji jest niezbędna, aby nadać treści atrakcyjną formę, która zatrzyma uwagę czytelnika.

Ponadto ma duże znaczenie dla robotów Google, gdyż sprawia, że tekst ze strukturą SEO jest lepiej indeksowany w wyszukiwarce. A to oznacza, że zwiększa jego potencjał biznesowy.

Kiedy stosować planowanie tekstów?

Niemal w każdej sytuacji związanej z pisaniem – przy tworzeniu strategii copywriterskiej oraz content marketingowej, a także przed opracowaniem konkretnego poradnika, artykułu czy e-booka.

Słowem, należy zaplanować tekst wtedy, gdy chcemy uniknąć suchego bloku tekstowego (a wiemy, że jest on niewskazany zarówno dla komfortu czytelnika, jak i dla wymagań Google).

Jak przebiega planowanie tekstu?

Podstawowym narzędziem do realizacji tego zadania są nagłówki. Wyznaczają one budowę artykułu na bazie hierarchiczności informacji. Dzięki temu pomagają określić, jakie treści przedstawić w określonych fazach artykułu, aby całość była spójna i prowadziła czytelnika od ogółu do szczegółu.

Weźmy za przykład ogólną frazę „jakie buty do biegania wybrać?”. Widzimy, że w tak pojemnym zagadnieniu należy uszeregować informacje, co możemy zrobić w następujący sposób:

Nagłówek H1: Jakie buty do biegania wybrać?

Nagłówek H2: Buty do biegania w lato

Nagłówek H3: Buty do biegania w lato 100-200 zł

  • Nagłówek H4: Model A (dopiero pod tym nagłówkiem przedstawiamy konkretną propozycję butów ze szczegółowym opisem wyglądu, komfortu itd.)
  • Nagłówek H4: Model B
  • Nagłówek H4: Model C

Nagłówek H3: Buty do biegania w lato 200-300 zł

  • Nagłówek H4: Model D
  • Nagłówek H4: Model E
  • Nagłówek H4: Model F

Nagłówek H2: Buty do biegania w zimę

…. (kontynuacja struktury zgodnie z pierwszym nagłówkiem H2)

Zauważmy, że nagłówki nadrzędne zawsze opisują podrzędne (H2 opisuje H3, H3 przedstawia H4 itp.)

Dlaczego taki schemat?

Jeśli copywriter nie zaplanuje odpowiedniej struktury przedstawiając propozycje butów już na etapie nagłówka H1 lub H2, artykuł znacząco straci na swojej przejrzystości. Możemy się przecież łatwo domyślić, że tak ogólne zagadnienie będą czytać osoby z różnymi potrzebami i oczekiwaniami (co wyraźnie obrazuje powyższa struktura).

Dzięki wcześniejszemu zaplanowaniu tekstu, czytelnik, który chce kupić buty na zimę w przedziale 200-300 złotych, nie będzie zmuszony analizować całego artykułu, by dotrzeć do interesujących informacji – wystarczy, że spojrzy na nagłówki.

Podsumowanie

Gdy nagłówki są sprecyzowane, nie pozostaje nic innego, niż zrobić research i zacząć pisać. Wszakże wiadomo już, jakie zagadnienia opisywać i w jakiej kolejności. Wcześniejsze zaplanowanie tekstu nie tylko zwiększy efekty Twojej pracy, ale także znacząco ją przyspieszy.

Zapamiętaj, że:

  • Planowanie tekstów polega na opracowaniu przejrzystej struktury informacji.
  • Zabieg ten zwiększa korzyści biznesowe stworzonego tekstu. Poprawia pozycjonowanie, a także ułatwia czytanie i wyszukiwanie potrzebnych wiadomości.
  • Aby odpowiednio zaplanować tekst, należy ułożyć hierarchię nagłówków, wyjaśniając poruszane zagadnienia „od ogółu do szczegółu”.

Przeczytaj także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *