Jak przebiega planowanie tekstów?

Spis Treści:

Każdy copywriter chce tworzyć profesjonalne i skuteczne treści. Aby było to jednak możliwe, należy przestrzegać dobrej praktyki pisarskiej, do której zaliczamy planowanie tekstów. Sprawdźmy, jak wygląda ten proces w szczegółach!

Planowanie tekstów – czym jest?

Zaplanowanie tekstu to etap pośredni między doborem słów kluczowych, a tworzeniem treści. Polega na opracowaniu optymalnej struktury informacji przed rozpoczęciem pisania.

Mówiąc inaczej, gdy znamy już temat artykułu oraz frazy, których będziemy używać, należy zastanowić się nad optymalnym rozmieszczeniem ich w treści, aby zapewnić przejrzystą budowę tekstu.

Cały schemat tworzenia contentu możemy przedstawić w następujący sposób:

  1. Pomysł na artykuł
  2. Analiza i dobór fraz kluczowych
  3. Zaplanowanie struktury tekstu
  4. Pisanie tekstu
  5. Optymalizacja SEO

W jakim celu planować budowę tekstu?

Prawidłowa architektura informacji jest niezbędna, aby nadać treści atrakcyjną formę, która zatrzyma uwagę czytelnika.

Ponadto ma duże znaczenie dla robotów Google, gdyż sprawia, że tekst ze strukturą SEO jest lepiej indeksowany w wyszukiwarce. A to oznacza, że zwiększa jego potencjał biznesowy.

Kiedy stosować planowanie tekstów?

Niemal w każdej sytuacji związanej z pisaniem – przy tworzeniu strategii copywriterskiej oraz strategii content marketingowej, a także przed opracowaniem konkretnego poradnika, artykułu czy e-booka.

Słowem, należy zaplanować tekst wtedy, gdy chcemy uniknąć suchego bloku tekstowego (a wiemy, że jest on niewskazany zarówno dla komfortu czytelnika, jak i dla wymagań Google).

Jak przebiega planowanie tekstu?

Podstawowym narzędziem do realizacji tego zadania są nagłówki. Wyznaczają one budowę artykułu na bazie hierarchiczności informacji. Dzięki temu pomagają określić, jakie treści przedstawić w określonych fazach artykułu, aby całość była spójna i prowadziła czytelnika od ogółu do szczegółu.

Przykład:

Rozpatrzmy planowanie tekstu dla ogólnej frazy „jakie buty do biegania wybrać?”. Widzimy, że w tak pojemnym zagadnieniu należy uszeregować informacje, co możemy zrobić w następujący sposób:

  • Nagłówek H1: Jakie buty do biegania wybrać?
  • Nagłówek H2: Buty do biegania w lato
  • Nagłówek H3: Buty do biegania w lato 100-200 zł
  • Nagłówek H4: Model A (dopiero pod tym nagłówkiem przedstawiamy konkretną propozycję butów ze szczegółowym opisem wyglądu, komfortu itd.)
  • Nagłówek H4: Model B
  • Nagłówek H4: Model C
  • Nagłówek H3: Buty do biegania w lato 200-300 zł
  • Nagłówek H4: Model D
  • Nagłówek H4: Model E
  • Nagłówek H4: Model F
  • Nagłówek H2: Buty do biegania w zimę

…. (kontynuacja struktury zgodnie z pierwszym nagłówkiem H2)

Zauważmy, że nagłówki nadrzędne zawsze opisują podrzędne (H2 opisuje H3, H3 przedstawia H4 itp.)

Dlaczego taki schemat?

Jeśli copywriter nie zaplanuje odpowiedniej struktury przedstawiając propozycje butów już na etapie nagłówka H1 lub H2, artykuł znacząco straci na swojej przejrzystości. Możemy się przecież łatwo domyślić, że tak ogólne zagadnienie będą czytać osoby z różnymi potrzebami i oczekiwaniami (co wyraźnie obrazuje powyższa struktura).

Dzięki wcześniejszemu zaplanowaniu tekstu, czytelnik, który chce kupić buty na lato w przedziale 200-300 złotych, nie będzie zmuszony analizować całego artykułu, by dotrzeć do interesujących informacji – wystarczy, że spojrzy na nagłówki.

Gdy nagłówki są sprecyzowane, nie pozostaje nic innego, niż zrobić research i zacząć pisać. Wszakże wiadomo już, jakie zagadnienia opisywać i w jakiej kolejności. Wcześniejsze zaplanowanie tekstu nie tylko zwiększy efekty Twojej pracy, ale także znacząco ją przyspieszy.

Podsumowanie

  • Planowanie tekstów polega na opracowaniu przejrzystej struktury informacji.
  • Zabieg ten zwiększa korzyści biznesowe stworzonego tekstu. Poprawia pozycjonowanie, a także ułatwia czytanie i wyszukiwanie potrzebnych wiadomości.
  • Aby odpowiednio zaplanować tekst, należy ułożyć hierarchię nagłówków, wyjaśniając poruszane zagadnienia „od ogółu do szczegółu”.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.09.2024 Korekta & Redakcja
18.09.2024 Marketing
17.09.2024 Porady & Ciekawostki
16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu