Porządek na biurku – dlaczego ma znaczenie?

Spis Treści:

Bałagan na biurku to bałagan w głowie. Dlatego tak ważne dla koncentracji jest dbanie o miejsce, w którym wykonujesz swoje obowiązki. Przy pracowniczym stanowisku – niezależnie od tego, czy pracujesz zdalnie, czy w siedzibie firmy – spędzasz długie godziny. Jak więc zadbać o porządek na biurku i dlaczego to ważne?

Jak zachować porządek na biurku?

Aby zachować porządek na biurku, musimy systematycznie dbać o to, co się na nim znajduje.

Od czego zacząć, kiedy piętrzy się na nim góra papierów, a w kurzu na blacie możemy już robić notatki?

Przeniesienie rzeczy i porządne sprzątanie

Na początku wyciągnij wszystkie rzeczy z szuflad, zabierz je z blatu i spraw, by biurko było puste. Dzięki temu możesz dokładnie je posprzątać – zetrzeć kurze, użyć płynów do dezynfekcji, wyczyścić szafki. Przy okazji zadbać również o urządzenia na nim się znajdujące. Klawiatura i myszka z pewnością wymagają porządnego czyszczenia, monitor nie powinien być okurzony. Spraw, by Twoje biurko lśniło czystością.

Stosowanie organizerów

Na posprzątanym blacie i w czystych szufladach możesz układać organizery. Aktualnie bez problemu znajdziesz pasujące do wystroju i Twojego gustu stojaki na dokumenty, długopisy, organizery do szafek itd. Dzięki temu każda rzecz znajdzie swoje miejsce.

Przejrzenie wszystkich rzeczy i ich selekcja

Zanim ułożysz wszystkie swoje rzeczy, dokładnie je przejrzyj. Sprawdź, czy wszystkie długopisy działają. Jeśli nie używasz czegoś już od kilku miesięcy – albo to wyrzuć, albo zapytaj kogoś, czy tego nie potrzebuje. Przejrzyj również dokumenty. Czy na pewno potrzebujesz ich wszystkich? Może niektóre z nich powinny znaleźć się w archiwum lub u innego pracownika? Takie porządki sprawią, że znacznie łatwiej będzie Ci zapanować nad chaosem. Pamiętaj o jednej zasadzie: zero sentymentów. 🙂

Stworzenie przyjemnej przestrzeni

Porządek na biurku nie jest jednoznaczny z minimalizmem. Owszem, dla niektórych tylko czysta i pusta powierzchnia będzie gwarantem skupienia. Jednak innym pomóc może spersonalizowanie miejsca pracy. Stwórz taką przestrzeń, która będzie zachęcać Cię do codziennego wykonywania obowiązków. Możesz postawić na biurku jakąś roślinę albo przykleić zdjęcie bliskich lub czegoś, co szczególnie lubisz. Osobiste akcenty nie oznaczają zagracenia.

Ustalenie zasad utrzymania porządku

Ustal konkretne zasady, dzięki którym utrzymasz porządek na dłużej. Co to może być? Na przykład:

  • nie jedz przy biurku, jeśli to możliwe;
  • wyznacz dzień tygodnia, w którym porządnie wytrzesz kurz z blatu i znajdujących się na nim urządzeń/przedmiotów;
  • co najmniej raz w tygodniu zdezynfekuj klawiaturę i myszkę;
  • po pracy zostaw biurko w takim stanie, żeby nie dekoncentrowało Cię kolejnego dnia;
  • odkładaj wszystko na miejsce.

Systematyczność

Kluczem do utrzymania porządku będzie systematyczność. Nawet jeśli czujesz niemoc, trzymaj się ustaleń. Dzięki temu, że zachowasz porządek na biurku, nie będziesz miał problemów z tym, by coś znaleźć, i nic nie odciągnie Twojej uwagi. Chwila zapomnienia, a znowu utoniesz w papierach, co nikomu nie służy.

Zasada czystego biurka

Zasada czystego biurka polega na tym, że żadne dokumenty zawierające dane osobowe nie mogą znajdować się na biurku, kiedy Cię przy nim nie ma.

Musisz pamiętać o ochronie danych osobowych i tajemnicach przedsiębiorstwa, które nie powinny trafić w ręce osób trzecich. Dokumenty odnoś do przeznaczonego do tego pomieszczenia, jak tylko oddalasz się od biurka. Może się to wydawać czasochłonne, ale dzięki temu nikt niepowołany nie zapozna się z chronionymi informacjami.

W firmach powinny znajdować się pomieszczenia, w których przetwarzane są dane i dostęp do nich nie powinien być możliwy dla osób postronnych. Jednak nie jest tajemnicą, że dokumenty wędrują w czasie pracy po biurze. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do zasady czystego biurka i dbanie o to, by dane osobowe były bezpieczne.

Dlaczego porządek w miejscu pracy ma znaczenie?

Porządek na biurku to nie tylko względy estetyczne, lecz także pomoc w koncentracji i część Twojego zawodowego wizerunku.

Im większy porządek, mniej kurzu i rzeczy, które mogą Cię rozproszyć, tym lepiej poradzisz sobie ze skupieniem na zadaniach.

Poza tym sprawdza się tutaj również zasada: jak Cię widzą, tak Cię piszą. Niestety, łatwo o niepochlebną opinię na temat Twojego profesjonalizmu, jeśli ciągle coś gubisz, a na blacie zalega kilka kubków z niedopitą kawą.

Im większy bałagan, tym trudniej coś znaleźć, co wiąże się z niepotrzebnym stresem, złością i opóźnia wykonywanie obowiązków.

Poza tym brudne biurko to kłopot dla alergików – jeśli Ty nie masz z tym problemu, może to być koszmar dla Twoich współpracowników, dla których kurz to alergen.

Porządek na biurku jest zatem zbawienny dla Ciebie, Twojej wydajności oraz dobrych kontaktów międzyludzkich. 🙂

Podsumowanie

  • Porządek na biurku sprzyja koncentracji i poprawia wydajność.
  • Systematyczność w sprzątaniu i odkładaniu na miejsce wpłynie również na Twój zawodowy wizerunek.
  • Pamiętaj, że na biurku nie powinny znajdować się dokumenty zawierające dane osobowe i poufne informacje.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Justyna Szymczyk-Mielniczyn

Korektorka, redaktorka i copywriterka. Z radością pomaga ludziom, którzy nie mogą znaleźć słów. Sama najchętniej pisze między innymi o poprawności językowej, organizacji pracy i polskiej kulturze. Zawsze ma pod ręką dobry słownik i bullet journal. Fanka prof. Jana Miodka. Prywatnie bardzo dużo czyta, słucha Michała Bajora i zachwyca się drobiazgami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

07.02.2023 Pozycjonowanie
06.02.2023 Korekta & Redakcja
04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu