Pozycjonowanie strony internetowej – na czym polega?

Spis Treści:

Pozycjonowanie witryny, czyli optymalizacja witryny pod wyszukiwarki internetowe, to złożony proces, który ma na celu wywindowanie strony w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio prowadzone działania w tej materii zawsze przekładają się na realne korzyści. Zapoznajmy się zatem bliżej z pozycjonowaniem strony i z kilkoma najważniejszymi zasadami na 2022 rok.

Pozycjonowanie strony internetowej – co to jest?

Pozycjonowanie strony internetowej, w skład którego wchodzą również działania SEO, to wielokierunkowe działania mające na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwarek internetowych.

Obejmuje takie kwestie, jak:

  • dobór słów kluczowych – wybranie fraz, dzięki którym dana witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwarki. Do ich określenia wykorzystuje się takie narzędzia, jak na przykład wyszukiwarkę Google, Planer Słów Kluczowych, Google Trends, Ahrefs, Answer the Public czy Ubersuggest;
  • analiza konkurencji – czyli zbadanie, w jaki sposób pozycjonują się konkurencyjne strony, a następnie wdrożenie odpowiednich ulepszeń w określonej witrynie;
  • planowanie architektury strony – współpraca programisty ze specjalistą SEO na etapie tworzenia witryny bądź jej przebudowy, tak by była przygotowana pod skuteczne pozycjonowanie;
  • współpraca pozycjonera z działem IT – dotycząca wszelkich kwestii technicznych danej strony;
  • audyt SEO/UX – analiza spraw technicznych, struktury serwisu, treści, linków pozycjonujących, widoczności strony w czasie oraz sprawdzenie, na ile dana strona spełnia potrzeby i oczekiwania użytkowników;
  • optymalizacja strony internetowej – czyli prowadzenie takich działań, jak na przykład ułatwienie dostępności do witryny robotom Google, praca nad metadanymi czy przyspieszenie działania strony;
  • content marketing – bardzo ważnym czynnikiem rankingowym dla algorytmów są odpowiednio napisane teksty. Pozycjoner sprawdza więc między innymi, czy są one oryginalne, dobrze sformatowane, rozbudowane i z odpowiednim nasyceniem fraz kluczowych. Przeprowadza analizę tekstów konkurencji, by dzięki temu móc stworzyć koncepcję tekstu precyzyjnie odpowiadającego potrzebom odbiorców;
  • link building – czyli zdobywanie cennych linków zewnętrznych do danej strony, co wpływa na zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce;
  • analiza przeprowadzanych działań – regularne sprawdzanie, czy przeprowadzona optymalizacja rzeczywiście przynosi efekty.

Działania on-page SEO i off-page SEO

Można stwierdzić, że SEO dzieli się na dwa rodzaje. On-page, czyli działania prowadzone na stronie internetowej oraz off-page, czyli działania prowadzone poza nią.

On-page SEO to optymalizacja treści i kodu źródłowego HTML umożliwiająca określenie, o czym jest dana witryna. Optymalizacja strony obejmuje naprawę błędów, które negatywnie wpływają na osiągnięcie przez nią wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Poprawia się na przykład czas jej ładowania na krótszy, indeksację, strukturę oraz dopasowanie do potrzeb odbiorców. Do optymalizacji on-site zaliczamy również:

Off-page SEO to działania mające na celu pozycjonowanie poza daną stroną internetową. Chodzi przede wszystkim o linki zewnętrzne, które dla algorytmów, a także internautów stanowią potwierdzenie wiarygodności określonej witryny. Działania w ramach off-site SEO to m.in.:

Pozycjonowanie strony – o czym należy pamiętać?

Warto pamiętać, że zasady SEO wciąż ewoluują. Dzieje się tak, ponieważ ciągłym zmianom ulegają algorytmy Google, a także potrzeby odbiorców. Ponadto konkurencyjne strony nie ustają w bojach o osiąganie wysokich wyników w wyszukiwarce. Dlatego trzeba nieustannie ulepszać optymalizację określonej witryny, tak by nie została zdetronizowana przez inne.

Skuteczne pozycjonowanie to wypadkowa różnych czynników takich jak: branża, wielkość serwisu, liczba podstron, wiek domeny czy założenia i cele firmy.

Istotną kwestią jest posiadany budżet, który im jest większy, tym pozwala na przeprowadzanie większej liczby optymalizacji. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie każda strona potrzebuje na to dużych nakładów finansowych. Ma to miejsce na przykład w przypadku marek prowadzących niszowy biznes.

Warto mieć też na uwadze fakt, iż uzyskiwanie wysokich miejsc w wyszukiwarce to dość długi proces, który może trwać kilka miesięcy, a nawet lat. A gdy już się to osiągnie, niedługo potem można zauważyć spadek. Ma to związek z tym, że Google w różny sposób ocenia strony internetowe, na przykład bywa, że zamiast określonego meta description wstawia fragment tekstu, który według niego jest lepiej dopasowany.

Poza tym Google co jakiś czas wprowadza duże zmiany algorytmów oraz niewielkie ich aktualizacje. Dlatego ważne jest to, by na bieżąco monitorować wszelkie zachodzące modyfikacje i móc dzięki temu szybko wprowadzić zmiany, które utrzymają określoną witrynę na topowym miejscu w wynikach wyszukiwarki.

Korzyści wynikające z pozycjonowania strony

Bez wątpienia największą korzyścią wynikającą z pozycjonowania strony jest uzyskanie wyższego miejsca w wyszukiwarce. To przekłada się z kolei na dotarcie do potencjalnego klienta.

Odpowiednia optymalizacja stron pod wyszukiwarki daje profity w postaci zwiększenia ruchu organicznego w witrynie, popularyzacji, i w efekcie większej rozpoznawalności danej marki. A zatem umożliwia zdobywanie nowych klientów oraz partnerów biznesowych.

Najważniejsze wskazówki dotyczące pozycjonowania strony na 2022 rok

Pomimo że pewne kwestie związane choćby z działaniem algorytmów ulegają ciągłym zmianom, to możliwe jest wyodrębnienie czynników rankingowych, na które warto będzie zwrócić uwagę w roku 2022. Są to:

Wiedza specjalistyczna, autorytet i zaufanie (EAT)

EAT (ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthines) to zestaw trzech czynników rankingowych określających wartość treści w witrynie. Wiedza specjalistyczna odnosi się między innymi do zamieszczania merytorycznych treści, wspartych wypowiedzią uznanych ekspertów w danej dziedzinie. Autorytet odnosi się do jakości i liczby cytowań w formie linków na przykład w udostępnieniach w mediach społecznościowych. Natomiast zaufanie określa sposób postrzegania danej witryny i marki, na co wpływ ma na przykład przestrzeganie standardów jakości.

Pozycjonowanie oparte na UX

Przewiduje się, że aktualizacja jakości strony, którą Google wprowadził w 2021 roku, będzie miała znaczenie także i w roku 2022. Podstawowym jej aspektem jest badanie wrażenia użytkowników z interakcji ze stroną poza jej wartością informacyjną.

Dotyczą one największego wyrenderowania treści (czasu potrzebnego na pojawienie się największego elementu zawartego w treści), opóźnienia pierwszego wejścia (opóźnienie wyświetlenia obrazu w stosunku do czasu sygnału, który nim steruje) oraz skumulowanego przesunięcia układu (suma pojedynczych wartości przesunięć układu, do których doszło w czasie działania strony).

Budowanie linków i cytaty NAP

Linki oraz cytaty są ważnymi czynnikami rankingowymi. Zapewne w 2022 roku będzie to nadal aktualne. Podczas pozyskiwania linków ważne jest, by pochodziły z zaufanych stron i były wysokiej jakości. Należy również stworzyć zróżnicowany i odpowiedni profil tekstu zakotwiczenia. Dla cytatów obowiązują te same wytyczne.

Wyszukiwanie głosowe

Dane z Adobe Analytics wyraźnie pokazują, że rośnie wykorzystanie interfejsów głosowych. W dodatku we wrześniu 2021 roku Google stworzył LaMDA (Language Model for Dialogue Applications), czyli zaawansowaną technologię głosową. Świadczy to o tym, że Google bierze pod uwagę wciąż zmieniające się nawyki użytkowników.

Mówimy NIE zwodniczym taktykom SEO

Należy wystrzegać się takich praktyk, jak: maskowanie (wyświetlanie wyszukiwarkom treści różniących się od tego, co widzą użytkownicy), nadmierne stosowanie słów kluczowych, płacenie za linki na stronach niskiej jakości, duplikowanie treści, umieszczanie linków w witrynach z dużą liczbą reklam (przeszkadzają w odbiorze strony przez internautów) i publikacje słabej jakości tekstów.

Podczas tworzenia strategii SEO warto mieć na uwadze to, że pewne czynniki rankingowe długo pozostają w niezmienionej formie, dając solidne podstawy pod stworzenie skutecznego planu działania i uzyskania dzięki temu aprobaty ze strony algorytmów oraz użytkowników określonej strony internetowej.

Podsumowanie

  1. Pozycjonowanie strony to złożony proces, który ma na celu podniesienie pozycji witryny w wyszukiwarce.
  2. Dzieli się na działania on-page i off-page, czyli działania prowadzone na stronie (np. słowa kluczowe) i poza nią (np. marketing szeptany).
  3. Warto pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie to działania, które będą przynosiły wymierne korzyści dopiero wtedy, gdy będą prowadzone w sposób zaplanowany i ciągły.
  4. Jedną z najważniejszych zalet SEO jest możliwość uzyskania wysokiej pozycji w organicznych wynikach w wyszukiwarce, co często przekłada się także na pozyskanie większej liczby klientów i zwiększenie sprzedaży.
  5. Należy pamiętać o tym, że pewne kwestie dotyczące zasad pozycjonowania nie zmieniają się tak często, dlatego warto stworzyć długofalowy plan działania, który będzie można w razie potrzeby nieznacznie skorygować.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Iwona Konieczna

Absolwentka Wschodoznawstwa na UAM w Poznaniu. Dobrze czuje się w słowie pisanym, a tworzenie tekstów marketingowych jest dla niej przyjemnością i możliwością poszerzania horyzontów. W poszukiwaniu merytorycznych informacji korzysta zarówno ze źródeł cyfrowych, jak i drukowanych. Po dokładnie przeprowadzonym researchu skrupulatnie wyselekcjonowane informacje przelewa na ekran komputera w postaci odpowiednio dobranych słów. Dba o to, by tworzone przez nią treści były konkretne, przejrzyste, wartościowe i ciekawe. Miłośniczka muzyki, rosyjskiej sztuki, kotów oraz długich spacerów. W wolnym czasie czyta, zgłębia arkana marketingu oraz SEO i gra w orkiestrze dętej na waltorni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu