Jak wygląda praca copywritera nad pisaniem tekstów?

Spis Treści:

Bum. Dostałeś pierwsze copywriterskie zlecenie. Omówiłeś ze swoim zleceniodawcą wszystkie szczegóły, co więcej, Twój klient sporządził już brief i nawet przedstawił Ci umowę. Cieszysz się, bo właśnie zacząłeś swoją przygodę z tym zawodem i od razu otrzymałeś tak intratne zlecenie! Siadasz przed klawiaturą komputera i oprócz wielu wątpliwości i tej ciągłej myśli „żeby tylko nie nawalić”, nic innego nie przychodzi Ci teraz od głowy… Nie wpadaj w panikę! Pracy nad tekstem można się nauczyć. A z czasem będzie przychodzić Ci to o wiele łatwiej niż na początku. Jak copywriter pracuje nad pisaniem zamówionego tekstu? Poniżej znajdziesz kilka istotnych porad.

Praca nad pisaniem tekstów – krok po kroku

Gdy doszedłeś do momentu, że zadajesz sobie pytanie: „jak napisać tekst”, to znaczy, że nieźle poradziłeś sobie z poszukiwaniem zleceń i wiesz, gdzie możesz znaleźć oferty dla siebie. Wiesz także, że przed przystąpieniem do pracy, bardzo ważnym punktem jest omówienie wszystkich szczegółów ze swoim zleceniodawcą.

Nim weźmiesz się do pracy, musisz wpierw wiedzieć, jaki rodzaj tekstu masz napisać, jak ma on wyglądać i w ilu znakach się zmieścić. Gdy masz już przed swoimi oczyma wszystkie wytyczne dotyczące zamówienia, możesz przystąpić do pracy nad pisaniem tekstu. Poniżej znajdziesz sugestie, jak zorganizować swoją pracę, by stworzyć taką treść, za która klient będzie chciał zapłacić.

Zrób porządny research

Wszystko zależy od typu zamówionego tekstu. Obojętnie, czy jest to artykuł blogowy na wskazany temat, czy opis kategorii lub produktu do sklepu, czy jeszcze inna forma treści, powinieneś zacząć od porządnego researchu, czyli zgromadzenia jak największej ilości rzetelnych informacji na dany temat.

Jeżeli poproszono Cię o artykuł ekspercki, poszukaj wiedzy w Google Scholar, bazach naukowych i materiałach dostarczonych przez zleceniodawcę. Jeżeli natomiast zamówiono u Ciebie opis produktów do sklepu internetowego, zapoznaj się z asortymentem, który masz opisać. Postaraj się zgromadzić jak najwięcej ciekawostek o tym produkcie i jego użytkowaniu.

Na pewno pomocne będą pytania: kto? (używa produktu), co?, ile?, gdzie?, kiedy?, jak? i dlaczego? Gromadząc informacje, staraj się znaleźć po kilka odpowiedzi na każde z tych pytań. Jak widzisz, w zależności od zlecenia, sposób poszukiwania danych będzie się różnił. Na tym etapie sporządzaj jak największą liczbę luźnych notatek, spostrzeżeń i uwag. Spisuj wszystko, co wyda Ci się istotne, a dotyczy danego zagadnienia.

Im więcej wiadomości zgromadzisz na tym etapie, tym większe zaplecze materiału będziesz miał, gdy przystąpisz do pisania zamówionego tekstu.

Określ odbiorcę pisanego tekstu

Gdy przy ustalaniu szczegółów zamówienia otrzymałeś wytyczne dotyczące grupy docelowej, dla której masz stworzyć daną treść, masz teraz ułatwione zadanie. Jeżeli nie, dopytaj o to swojego zleceniodawcę. Spróbuj ustalić portret osoby lub grupy osób, do których piszesz.

Copywriter pisze teksty użytkowe, które zawsze są ukierunkowane na odbiorcę. Dlatego tak ważne jest, by poznać osobę, do której piszesz. Kim ona jest, w jakim jest wieku, jakiej płci, jakie ma zainteresowania, potrzeby. Słowem, wszystko to, co pozwoli Ci dostosować język i słownictwo, a także formę, którą będziesz się do niego zwracał w danym tekście – czy będzie to bezpośrednie „ty”, czy może zbiorowe „wy”. Czasami sytuacja może wymagać od Ciebie użycia bardziej oficjalnej formy: „państwo”, choć to w świecie wirtualnym zdarza się niezmiernie rzadko.

Sporządź konspekt

Wiem, co powiesz! Nauczycielki języka polskiego tak obrzydziły Ci to słowo, że wzdrygasz się na samą myśl, że znowu musisz to zrobić. A to dlatego, że w szkole zmuszano Cię, by tworzyć konspekt wypracowania, ale nie wiedziałeś, po co to robisz. Odbierałeś to jako zemstę i zmowę nauczycieli. Ale teraz wiesz, że jest to istotny element uporządkowania swoich myśli i usystematyzowania wcześniej przygotowanych notatek, by teraz pogrupować wszystkie te wiadomości w sensowne sektory.

Przeglądając luźne notatki, może wyłoniło się kilka pomysłów na większe podrozdziały. Spisz to, grupuj i układaj zebrane wiadomości w jedną całość. Tworząc konspekt, nie musisz dbać o sztywne reguły, zachowując numerację wraz z tytułami rozdziałów. To jeszcze nie ten etap. Chodzi o to, by stworzyć sobie plan dla siebie, pewnego rodzaju mapę, która pomoże Ci umieścić wszystkie pogrupowane wiadomości, które powinny znaleźć się w tekście.

Konspekt pomoże Ci trzymać swoje myśli w ryzach, by Twoja wypowiedź nie była chaotyczna, ale stanowiła sensowny wywód, a poszczególne akapity i fragmenty stanowiły zwartą i logiczną całość.

Rozpocznij pracę nad pisaniem tekstu

Gdy zrobiłeś research, wiesz już, do kogo piszesz i posiadasz konspekt, który wyznacza kierunek Twojego wywodu, możesz więc przystąpić do pisana. Przygotowując się do profesji copywritera, na pewno natrafiłeś na informacje, jak powinieneś zbudować artykuł blogowy.

Wiesz już, że powinien zawierać: tytuł, lead, wstęp, rozwiniecie i zakończenie. To elementy, które są obligatoryjne i których powinieneś się trzymać niczym zasad dekalogu. Reguła takiego konstruowania tekstu w Internecie ma wiele zalet. Jedną z nich jest to, że dzięki niej masz zupełną swobodę w tworzeniu poszczególnych komponentów swojego tekstu.

Jeżeli lubisz przechodzić od razu do sedna sprawy, możesz z powodzeniem napisać najpierw rozwinięcie, a dopiero potem skupić się na pisaniu wstępu i zakończenia. Tworząc lead na końcu swojej pracy nad tekstem, masz możliwość zapisania go w formie kwintesencji informacji podanych w rozwinięciu.

Zakończenie zaś jest miejscem na zapisanie wszystkich wniosków, które przyszły Ci do głowy w czasie kreowania treści. Cały artykuł możesz również zapisać linearnie od początku do końca – zaczynając od leadu, który wprowadzi Cię w nastrój pisania.

Podczas komponowania rozwinięcia kieruj się zasadą, by jeden akapit poruszał tylko jedną myśl. Każdemu wydzielonemu fragmentowi nadaj także odpowiedni tytuł, adekwatny do zawartości. Co do reszty, masz dowolność tworzenia. Ważne jest tylko to, by w ostatecznej wersji Twój tekst posiadał wszystkie niezbędne elementy.

Uformuj swój tekst

Stworzyłeś już wszystkie elementy swojego tekstu? Czas je posegregować. Oczywiście zawsze zaczynaj od nagłówka. Zaraz po tytule następuje lead i ewentualny wstęp. Potem czas na rozwinięcie. I to właśnie w tym miejscu masz największe pole do popisu.

Wcześniej utworzyłeś odpowiednie akapity, w których umieściłeś konkretne informacje. Nazwałeś je, nadając im odpowiednie śródtytuły. Teraz przyszedł czas, by wszystkie fragmenty, składające się na rozwiniecie, pieczołowicie poukładać. Możesz przedstawić je  czytelnikowi w formie odwróconej piramidy, umieszczając fragmenty z najistotniejszymi informacjami zaraz pod leadem, kolejno, aż do tych, które zawierają mniej ważne treści.

Możesz wykorzystać model zwykłej piramidy, gdzie rozpoczniesz od akapitu z wiadomościami wprowadzającymi, by poszerzać stopniowo wiedzę czytelnika, serwując kolejne fragmenty rozwijające dany temat.

Kolejnym sposobem jest podanie akapitów w sposób linearny, po prostu prezentując kolejno następujące po sobie części tekstu. Taką metodę możesz wykorzystać, gdy żadna część Twojego wywodu nie wyróżnia się ważnością w przekazywaniu informacji, więc ich kolejność nie ma znaczenia dla treści, lub gdy tworzysz test, którego fragmenty wymagają prezentacji w sposób hierarchiczny, jak w tym artykule, który właśnie czytasz.

Pani Ewa Szczepaniak w swojej książce „Sztuka projektowania tekstów” proponuje jeszcze inny sposób rozplanowania tekstu, a mianowicie w formie „YIN&YANG”. Zazwyczaj wykorzystywany jest w tekstach polemizujących i edukacyjnych. Taki układ charakteryzuje się tym, że konkretne akapity podajesz w formie listy skupionej na problemach i ich rozwiązaniach. Po tytule i leadzie przechodzisz do mikrotekstów z odpowiednimi tytułami.

Uzupełnij tekst słowami kluczowymi

Gdy posiadasz już strukturę tekstu, czas przejść do jego redagowania. Najpierw prześledź gotowy artykuł pod kątem słów kluczowych. Sprawdź, czy wymagane słowa kluczowe umieściłeś obowiązkowo w tytule H1 i H2. Podobnie przyjrzyj się leadowi, czy i w nim zawarłeś odpowiednie keywordsy. Zadbaj o to, by fraz kluczowych nie zabrakło także w samym rozwinięciu tematu. Nie przesadzaj jednak z ich ilością.

Skonstruuj perfekcyjny tytuł dla opracowanego tekstu

Pisanie samego tekstu przyszło Ci relatywnie łatwo, ale skonstruowanie do niego idealnego tytułu, może stanowić nie lada wyzwanie. Nie myśl, że gdy wpadnie Ci do głowy jakiś pomysł, to już masz problem z głowy. Postaraj się stworzyć kilka, a nawet kilkanaście propozycji nagłówków, łącznie z różnymi ich modyfikacjami.

Pamiętaj również o słowach kluczowych, aby nie zabrakło ich w tym ważnym miejscu. Następnie wybierz najlepiej pasujący do treści i najbardziej chwytliwy. Jeżeli nie masz pomysłu na ciekawy tytuł artykułu, możesz skorzystać z gotowych wzorów, po prostu przeglądając nagłówki w prasie internetowej, odpowiednio je przetwarzając do potrzeb i tematyki Twojego tekstu. Artur Jabłoński podaje nawet gotowe szablony copywriterskie, na których opiera się większość nagłówków, są wśród nich przykłady:

  • Jak… (zrobić coś)
  • Czego…. uczy o…
  • Rób coś jak…
  • Czy popełniasz te (typowe) błędy w…?
  • … rzeczy, o których … nigdy Ci nie powie
  • Wszystko, co musisz wiedzieć o…, by odnieść sukces
  • Czy wiesz, co jest najważniejsze w ….
  • Co się stanie, gdy zrobisz ….
  • …. nigdy nie było równie proste

Zadbaj o poprawę językową

Nim wypuścisz tekst ze swoich rąk, sprawdź go najlepiej kilkukrotnie. Każdy popełnia błędy językowe, a oddanie tekstu bez przeredagowania jego zawartości jest kardynalnym błędem. Przeczytaj swój tekst, skoryguj go na każdej płaszczyźnie.

Zacznij od tego, by odczytać tekst jeszcze raz, fragment po fragmencie. Może uznasz tę radę za śmieszną, ale najskuteczniej wyłapujesz błędy, czytając napisany tekst półgłosem. Z doświadczenia na pewno wiesz, że najtrudniej poprawiać swoje błędy we własnym tekście. Często bowiem czytamy sprawdzany tekst trochę z pamięci. Wiemy, co w danym momencie chcieliśmy napisać, wiemy jakiego słowa chcieliśmy użyć i wtedy oko rozleniwia się, przez co trudniej wyłapywać literówki.

Podczas redagowania tekstu dopisuj zdania, gdy przyjdą Ci nowe pomysły do głowy i wyrzucaj te, które są zbędne. Zadbaj też o poprawę błędów językowych i stylistycznych. Poszukaj synonimów dla powtarzających się wyrazów. Po prostu dopracuj swój tekst, na ile tylko jest to możliwe.

Sporządź spis treści

Wiem, co powiesz: jak można napisać spis treści na końcu? A ja Ci odpowiem, że oczywiście możesz zrobić to na początku, razem z tworzeniem konspektu, ale podczas pracy nad pisaniem tekstu i późniejszą segregacją wszystkich jego komponentów i tak zweryfikujesz swoje początkowe plany. Dlatego na początku swojej pracy stwórz zaledwie szkic takiego spisu treści, aby mieć punkt oparcia podczas pracy nad artykułem.

Jednak jego ostateczną formę powinieneś utworzyć dopiero wówczas, gdy cały tekst jest już gotowy i posiada odpowiednio brzmiące nagłówki. Wtedy punkt po punkcie, rozdział po rozdziale – wypisz komponenty tekstu w postaci spisu treści. Umieszczając go na początku artykułu, zaraz pod nagłówkiem, oferujesz czytelnikowi jasny i przejrzysty wgląd do zawartości całego Twojego wywodu. Często zapomina się o tym istotnym elemencie.

Muszę się przyznać zupełnie szczerze, że ja każdą książkę zaczynam właśnie od spisu treści. Wtedy mam ogląd całej książki i łatwiej poukładać mi w mojej głowie cały sens wywodu autora. Po prostu tekst staje się logiczny i łatwiejszy w odbiorze.

Podsumowanie

  • Każdy copywriter powinien posiadać własny wypracowany sposób pracy nad tekstem. Dzięki wskazówkom zawartym powyżej odnajdziesz swoją drogę w ich kreowaniu.
  • Nim przystąpisz do pracy nad pisaniem tekstu, ustal ze swoim zleceniodawcom najważniejsze punkty dotyczące Twojej pracy, którą masz dla niego wykonać: omów rodzaj tekstu (artykuł ekspercki, wpis na bloga, opis produktu itp.), jego długość podaną w liczbie znaków ze spacjami, poproś także o informacje dotyczące profilu odbiorcy danego artykułu.
  • Zanim przystąpisz do pisania tekstu: zrób porządny research, następnie posegreguj informacje i stwórz odpowiedni konspekt.
  • Po napisaniu wszystkich komponentów treści, posegreguj je, nadając całokształt swojej wypowiedzi w zależności od zakładanego efektu.
  • Koniecznie przeczytaj gotowy tekst, by wyłapać ewentualne błędy. Uzupełnij go także o brakujące słowa kluczowe.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Daria Simon

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W czasie studiów odkryła swoją miłość do językoznawstwa, dlatego właśnie tej dziedzinie poświęciła swoją pracę magisterką, analizując budowę językowo-stylistyczną sloganów wyborczych. Minęło sporo lat, okraszonych garścią cennych doświadczeń, aby wreszcie zrozumieć, że to w pisaniu realizuje siebie najpełniej. Od dzieciństwa zafascynowana magicznym światem opery, choć jej muzyczną miłością pozostaje Falco. Ukochanym miastem jest Wiedeń, w którym czuje się jak w domu. Jeżeli podróżuje, to głównie śladami swoich idoli, najpierw zgłębiając ich biografię, by później odwiedzać zakątki związane z ich życiem. W wolnych chwilach amatorsko tłumaczy teksty na język niemiecki.

Komentarze

Janek10.02.2022 16:50

Praca copywritera to wyzwanie przy każdym temacie. Musimy poświęcić analizie pod treści odpowiednią ilość czasu. Treść powinna być merytorycznie poprawna, zachęcająca do czytania, a także zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Bardzo pomocne są dla mnie narzędzia, które część pracy wykonują za mnie. Dzięki temu, ja mogę poświęcić się przygotowaniu treści, a narzędzie pomaga w optymalizacji.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2022 Porady i Ciekawostki
02.12.2022 Porady i Ciekawostki
01.12.2022 Content Marketing
30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu