Czym jest przeniesienie domeny i kiedy warto to zrobić?
Domena ma istotny wpływ na promocję biznesu w Internecie. Z jednej strony stanowi wizytówkę firmy i pozwala budować rozpoznawalność marki w cyfrowym świecie, a z drugiej ułatwia potencjalnym klientom dostęp do Twojej witryny internetowej. Mimo tego nie warto za nią przepłacać. Dlatego w sytuacji, gdy Twój operator pobiera wysokie opłaty, możesz zdecydować się na przeniesienie domeny. Jak to zrobić i kiedy warto zdecydować się na taki krok?
Co oznacza przeniesienie domeny?
Przeniesienie domeny to rezygnacja z usług obecnego operatora i zarejestrowanie domeny u innego, który oferuje np. atrakcyjniejsze ceny.
Jej nazwa pozostaje bez zmian, a Ty opłacasz usługę w nowej firmie i zyskujesz dostęp do nowego, często bardziej funkcjonalnego panelu zarządzania.
Procedura przeniesienia nie jest skomplikowana i w większości przypadków trwa maksymalnie kilka dni. Co więcej, możesz zdecydować się na transfer domeny bez względu na jej typ, a więc to, czy jest domeną krajową, globalną czy sponsorowaną. Zwykle takie rozwiązanie jest bezpłatne, dlatego nie musisz obawiać się dodatkowych kosztów.
Przeniesienie domeny – kiedy warto?
Na przeniesienie decydują się najczęściej osoby i firmy, które nie są zadowolone z kosztów rejestracji oraz utrzymania domeny u wybranego operatora.
Wpływ na nie ma wiele czynników, wśród których najważniejsza jest marża z tytułu sprzedaży. Co więcej, wiele firm oferuje np. możliwość rejestracji domeny za 0 zł, jednak wymaga bardzo wysokich cen za jej odnowienie. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na wszelkie ukryte i dodatkowe koszty na etapie wyboru operatora. A w sytuacji, gdy jego usługi po jakimś czasie okazują się zbyt drogie, możesz zdecydować się na przeniesienie domeny.
Wysokie koszty to jednak nie wszystko. Przeniesienie domeny może okazać się świetnym rozwiązaniem, jeżeli:
- obecny operator nie oferuje Ci przydatnych funkcji, takich jak ochrona prywatności, poczta e-mail czy hosting WWW, albo gdy ich jakość nie spełnia Twoich oczekiwań;
- panel zarządzania udostępniony przez Twojego operatora nie jest wystarczająco intuicyjny i funkcjonalny, a korzystanie z niego to prawdziwa droga przez mękę;
- operator nie zapewnia Ci wystarczającego wsparcia, a jakość obsługi klienta w wybranej firmie pozostawia wiele do życzenia.
Zanim jednak zdecydujesz się na przeniesienie domeny, zweryfikuj jakość usług świadczonych przez nowego operatora. Sprawdź nie tylko ceny rejestracji i utrzymania domeny, lecz także opinie innych klientów oraz dodatkowe funkcje i możliwości, jakie zyskasz.
Przeczytaj również
Transfer domeny w 3 krokach
Jak wspomnieliśmy wcześniej, proces przeniesienia domeny nie jest skomplikowany. Musisz jednak zadbać o kilka kwestii, aby procedura przebiegła sprawnie i bezproblemowo.
Krok 1 – zdobycie kodu AuthInfo
Aby przeniesienie domeny było możliwe, musisz zdobyć kod AuthInfo od obecnego operatora. Jest to kod autoryzacyjny wydawany na żądanie właścicieli domen.
Najczęściej jego pozyskanie wymaga wypełnienia i przesłania odpowiedniego wniosku, który znaleźć można na stronie internetowej operatora. Zwykle zawiera on dane abonenta, w tym adres e-mail, numer telefonu, nazwisko lub adres firmy oraz NIP/PESEL. Należy podać w nim również pełną nazwę domeny, dla której chcesz uzyskać kod AuthInfo. Rozpatrzenie wniosku trwa zwykle kilka dni roboczych.
W większości przypadków kod AuthInfo jest ważny przez 30 dni. Jeżeli nie wykorzystasz go w tym czasie, niezbędne będzie ponowne złożenie wniosku u obecnego operatora.
Krok 2 – przekazanie kodu nowemu operatorowi
Jeżeli zdobyłeś kod AuthInho, przekaż go firmie, do której chcesz przenieść swoją domenę, a następnie – po uzyskaniu dostępów – zaloguj się do nowego panelu klienta. Niekiedy do przeniesienia domeny niezbędne okaże się również zgłoszenie e-mail, które należy wysłać do biura obsługi nowego operatora.
Krok 3 – rozpoczęcie przeniesienia domeny
Po przesłaniu kodu AuthInfo i zalogowaniu się do panelu klienta następuje proces przeniesienia domeny. Najczęściej trwa on maksymalnie kilka dni roboczych. Co ważne, nawet podczas takiego transferu możesz bez problemu korzystać ze swojej strony internetowej – dzięki temu masz pewność, że cała procedura nie zaburzy funkcjonowania Twojej firmy.
Kiedy przeniesienie domeny dobiegnie końca, dokonana zostanie zmiana nazwy rejestratora w bazie WHOIS, a Ty będziesz mógł korzystać z nowego panelu zarządzania.
Podsumowanie
- Przeniesienie domeny pozwoli Ci zrezygnować z usług obecnego operatora i zarejestrować ją w innej firmie.
- Transfer domeny może obniżyć koszty jej utrzymania, a także usprawnić proces zarządzania.
- Aby przenieść domenę, potrzebujesz kodu AuthInfo, o który należy wnioskować u obecnego operatora.
- Proces przeniesienie domeny nie jest skomplikowany, nie generuje dodatkowych kosztów i trwa maksymalnie kilka dni roboczych.
- Transfer domeny nie ma wpływu na działanie Twojej strony internetowej – możesz więc korzystać z niej bez żadnych ograniczeń.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz