Psychologia koloru – znaczenie barw w biznesie
Ponad 65% konsumentów uważa, że to właśnie kolor jest najistotniejszym elementem, który motywuje ich do zakupu. I nie mają bynajmniej na myśli tylko koloru produktu czy opakowania. Ważne są dla nich także barwy brandowe danej firmy. Dziś przedstawimy trochę informacji na temat psychologii kolorów w identyfikacji wizualnej marki – sprawdzimy, jaki wpływ na nasze emocje mają poszczególne barwy oraz podpowiemy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru odpowiedniej barwy oraz projektowania firmowego logo.
Czy kolor logo ma znaczenie dla Twojego biznesu?
Nie od dziś wiadomo, że kolory w marketingu mają ogromne znaczenie. I jeśli zostaną odpowiednio użyte, mogą stymulować zachowanie potencjalnego klienta – wzbudzać w nim pożądane emocje, a nawet nakłaniać go do zakupów.
Dobrze zaprojektowane logo pozwoli Twojej firmie wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, a odpowiednio dobrany kolor wzbudzi w Twoich odbiorcach pozytywne emocje oraz sprawi, że lepiej zapamiętają Twoją markę i będą częściej sięgać po nią w przyszłości.
Za pomocą koloru możesz przekazać odbiorcy ważne informacje na temat Twojej marki – przedstawić, kim jesteś oraz jakie są Twoje wartości. Możesz także wyeksponować jakąś szczególną cechę Twoich produktów i wzbudzić z nią pozytywne skojarzenia.
Psychologia barw – jakie znaczenie mają poszczególne kolory?
Kolory mają ogromny wpływ na naszą psychikę oraz postrzeganie świata. Niektóre barwy wywołują w nas silne emocje, zmieniają nasz nastrój, pobudzają do działania, a inne wręcz przeciwnie – uspokajają i wyciszają. Jaki kolor będzie najlepiej pasował do Twojej marki?
Niebieski
Kolor niebieski kojarzy się głównie ze spokojem, wolnością i przestrzenią. Symbolizuje pewność, stabilność, mądrość i profesjonalizm. Wzbudza zaufanie, wycisza i pomaga się opanować.
Logo w kolorze niebieskim wybrały m.in. Facebook, Twitter, Ford, Samsung, Intel. Barwa ta często pojawia się także w identyfikacji wizualnej firm ubezpieczeniowych (PZU), banków (PKO BP), firm farmaceutycznych, placówek medycznych oraz firm z branży IT (IBM).
Czerwony
Kolor czerwony wzbudza w nas skrajne emocje. Z jednej strony dodaje nam energii i pobudza do działania, z drugiej jest znakiem ostrzegawczym. Kojarzy się głównie z siłą, agresją, pasją, miłością i namiętnością.
Na logo w kolorze czerwonym postawiły firmy, którym zależy na podkreśleniu swojej odwagi i pasji: Netflix, Coca-Cola, ORLEN, Red Bull, Amica, Adobe, Canon, Levi’s, CNN, Pinterest czy Colgate.
Żółty
Kolor żółty jest kolorem radości, przyjaźni i lata. Uszczęśliwia, poprawia nastrój, napawa optymizmem i energią. Idealnie sprawdza się w branży turystycznej. Pasuje także do firm, których oferta jest skierowana głównie do dzieci.
Na logo w kolorze żółtym zdecydowali się m.in.: McDonald’s, Lipton, DHL, InPost, Karcher, IKEA, Onet, Goodyear, Shell, czy Nikon.
Pomarańczowy
Kolor pomarańczowy jest pozytywny, energetyczny i ciepły. Pobudza kreatywność, a także wzmaga pośpiech. Jest także często kojarzony z młodzieńczym wigorem, przyjaźnią i szczęściem.
Na kolor pomarańczowy postawiły marki, które kładą największy nacisk na rozwój, dynamikę, intelekt i działanie, np. Orange, CCC, Nickelodeon, Allegro, Cinema City, Stihl, JBL oraz TNT.
Zielony
Kolor zielony kojarzy się głównie ze środowiskiem, naturą, ekologią, zdrowiem i harmonią. Koi nerwy, uspokaja, odpręża oraz daje poczucie bezpieczeństwa. Wzmacnia także poczucie wiarygodności i szczerości. Kolor zielony jest często wykorzystywany przez firmy sprzedające zdrową żywność, placówki medyczne, firmy farmaceutyczne. W USA kolor ten szczególnie upodobały sobie także banki i instytucje finansowe – dla wielu barwa ta kojarzy się z dolarami.
Logo w tym kolorze wybrał takie marki, jak: Greenpeace, Starbucks, BP, BOŚ BANK, Drogerie Natura, Herbapol Wrocław SA, Animal Planet, Holiday Inn, Whole Food, Spotify, Land Rover czy John Deere.
Brązowy
Brązowy, podobnie jak zielony, związany jest z naturą, środowiskiem, ekologią. Podświadomie kojarzy się także z poczuciem stabilności. Niekiedy wykorzystuje się go przy reklamach słodyczy ze względu na podobieństwo do koloru czekolady.
Brąz pojawia się w identyfikacji takich firm, jak np. Wawel, Snickers, M&M’s.
Fioletowy
Kolor fioletowy utożsamiany jest głównie z uległością, mądrością i inteligencją. Kryje w sobie także tajemnicę i magię. Jest kojarzony z produktami wysokiej klasy, przeznaczonymi dla określonej grupy odbiorców.
Na logo w kolorze fioletowym postawili m.in.: Milka, Play, Yahoo czy Whiskas.
Czarny
Kolor czarny kojarzy się głównie z elegancją, klasą i prestiżem. Symbolizuje godność, władzę i siłę. Utożsamiany jest również z wysoką jakością, solidnością i skutecznością.
Na logo w kolorze czarnym zdecydowały się najbardziej prestiżowe marki na świecie – Gucci, Chanel, Michael Kors, Prada, a także New York Times, PUMA, Adidas, Nike, Sony i Schwarzkopf.
Szary
Kolor szary jest kolorem neutralnym. Kojarzy się głównie z elegancją, dojrzałością i stabilizacją. Jest stonowany i wyrafinowany.
Sięgają po niego marki o ugruntowanej pozycji – Mercedes-Benz, Honda, Jaguar, Toyota czy Nissan.
Biały, złoty a może kolorowy?
Biały kolor symbolizuje niewinność, subtelność i delikatność. Często stanowi tło dla wszystkich innych barw. A co oznacza kolor złoty? Złoty utożsamiany jest z wysoką klasą i luksusem, wzbudza pożądanie. Z kolei kolorowe logo najlepiej pasuje do marek, które prezentują zróżnicowaną ofertę oraz świadczą kompleksowe usługi, np. Google, Microsoft, mBank.
Przeczytaj również
Jaki kolor logo wybrać?
Skoro już wiesz, jakie jest znaczenie kolorów w psychologii, możesz zabierać się za wybór „tego jedynego”. Na początku zastanów się, jakie produkty i usługi zamierzasz oferować oraz kim będą Twoi odbiorcy. Określ ich wiek, styl życia oraz płeć. Różne kolory przyciągają różne grupy docelowe.
Młodsi konsumenci wolą energiczne i intensywne barwy, a starsi – stonowaną kolorystykę. Nie wszystkie kolory są także odpowiednie dla każdej płci. Niektóre barwy (np. fioletowy i pomarańczowy) nie są powszechnie lubiane przez mężczyzn. Kobiety z kolei źle odbierają kolor szary i brązowy. Co ciekawe, kolor różowy (powszechnie kojarzony z kobiecością) również nie jest dla nich zbyt atrakcyjny.
W następnym kroku pomyśl, z czym powinna być kojarzona Twoja marka – ze spokojem, stabilnością i bezpieczeństwem, czy z odwagą, pasją i energią? Dobierz kolor logo do charakteru Twojej firmy i zadbaj o jej spójny wizerunek.
Wybierając kolorystykę logo firmy, musisz także wziąć pod uwagę kontekst kulturowy. Co to znaczy? Zastanów się, na jakich rynkach chcesz oferować swoje produkty (czy będzie to tylko rynek europejski, czy planujesz także ekspansję na rynki zagraniczne) i sprawdź, czy barwa, którą zamierzasz wybrać, jest pozytywnie odbierana przez daną kulturę.
Europejczykom kolor czarny kojarzy się głównie ze smutkiem i żałobą, z kolei w Chinach jest to symbol szczęścia, a w Indiach – życia. W Ameryce Południowej kolor czerwony identyfikowany jest ze śmiercią, w Malezji zielony utożsamiany jest z chorobą, a na Bliskim Wschodzie fioletowy to kolor prostytucji. Widzimy więc, że psychologiczne znaczenie koloru to kwestia, którą zawsze warto uwzględnić przy projektowaniu identyfikacji wizualnej firmy.
Podsumowanie
- Wybór koloru logo nie jest łatwy, ale odpowiednio dobrany pozwoli Ci dotrzeć do określonej grupy docelowej oraz wyróżni Twoją markę na tle konkurencji.
- Zanim zdecydujesz się na wybór konkretnego koloru, zidentyfikuj swoją grupę docelową oraz zastanów się, jak ma być postrzegana Twoja marka.
- Nie wybieraj pierwszego lepszego koloru, tylko dlatego, że jest Twoim ulubionym. Dopasuj barwę do odbiorców (ich wieku, płci, stylu życia i kultury).
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz