Psychologia reklamy, czyli jak skutecznie zaciekawić odbiorcę?

Spis Treści:

Jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z pojęciem psychologii reklamy, pewnie pierwsze, co przychodzi Ci na myśl, to sprytne marketingowe sztuczki jak „zostały ostatnie trzy sztuki”, „promocyjna cena obowiązuje tylko dziś” itd. I w pewnym stopniu masz rację. Tego rodzaju zwroty to psychologiczna manipulacja, wykorzystująca reakcje odbiorców na konkretne treści; tworzenie marketingowej otoczki produktu tak, by jak najcelniej trafiać w potrzeby określonych grup potencjalnych klientów. Czym więc jest psychologia reklamy? Czy jest już rynkowym standardem? Czy w ogóle warto ją stosować, czy może przekracza granice marketingowej etyki?

Czym jest psychologia reklamy?

Tłumacząc najprościej, psychologia reklamy to wykorzystywanie wiedzy na temat typowych zachowań, gustów i skojarzeń potencjalnych klientów w celu kreowania skutecznego przekazu reklamowego.

Czyli, interesując odbiorcę danym przekazem i angażując go emocjonalnie, przekonujemy go do zakupu danego produktu czy skorzystania z danej usługi. W pewnym sensie jest to realizowanie taktyk manipulacyjnych, wykorzystujących typowe cechy odbiorców reklamy.

W tym celu wykorzystujemy nie tylko różne narzędzia marketingowe, ale i badania rynkowe, dzięki którym łatwiej nam dotrzeć do umysłów odbiorców. Tym samym jesteśmy w stanie prognozować zachowania, przewidywać je i w konsekwencji wpływać na trendy.

Znajomość mechanizmów psychologicznych, które kierują zachowaniem ludzi w kontekście wyborów konsumenckich to bardzo ważna wiedza, która pozwala firmom skutecznie przekonać klienta o tym, że potrzebuje danego produktu.

Psychologia reklamy „pomaga” klientom w dokonywaniu optymalnych wyborów, zgodnie z ich potrzebami i oczekiwaniami. Podstawowe czynniki, które bierze pod uwagę specjalista w zakresie psychologii reklamy, to wiek i płeć potencjalnego klienta, jego wykształcenie, status majątkowy czy zainteresowania.

Czy psychologia reklamy jest ważna w kontekście promocji marki?

Psychologia reklamy nie jest pojęciem nowym, tak naprawdę bowiem powstała niewiele później niż sama reklama. Uwarunkowania psychologiczne odgrywają dużą rolę w przygotowywaniu reklam czy kampanii, a nawet w przypadku tworzenia np. strony internetowej czy aplikacji mobilnej.

Coraz większe znaczenie ma User Experience, czyli kreowanie całego doświadczenia użytkownika korzystającego z witryny czy aplikacji. Komfort i wygoda użytkowania, intuicyjny interfejs, przejrzystość, łatwa nawigacja – wszystko to, co ma utrzymać uwagę użytkownika, jest ściśle powiązane właśnie z uwarunkowaniami psychologicznymi.

Warto podkreślić, że psychologia reklamy to podejście kompleksowe – nie wystarczy pokazać się klientowi od atrakcyjnej strony i wzbudzić jego zainteresowanie. Kluczowe jest również wykreowanie w nim potrzeby kupienia danego produktu, czyli pokazanie mu, że coś, o czym wcześniej mógł nawet wcale nie myśleć, jest mu niezbędne.

Psychologia reklamy pokazuje potencjalnemu klientowi, że gdy będzie miał dany produkt, będzie postrzegany w określony sposób; będzie lepszym, mądrzejszym i bardziej atrakcyjnym dla innych człowiekiem.

Przykład 1 – nagość w reklamie – naga kobieta sprzeda wszystko?

Skąpo ubrane modelki na plakatach, billboardach, banerach firm zupełnie niezwiązanych z branżą beauty – w przestrzeni publicznej ciężko nie zauważyć takich reklam. Przez długi czas uważano, że nagością i seksem można zachęcić potencjalnych klientów do kupna niemal wszystkiego.

Choć jest to oczywiście bardzo prymitywna strategia marketingowa, jest to jednocześnie świetny przykład psychologii reklamy. Już sama obecność atrakcyjnej kobiety (i analogicznie przystojnego mężczyzny) wpływa pozytywnie na postrzeganie przekazu reklamowego.

Przykład 2 – kolor a decyzja zakupowa

W psychologii reklamy wiele czynników może mieć decydujące znaczenie. Może to być też kolor – ponad 90% ankietowanych uważa, że kolory mają istotny wpływ na decyzje zakupowe.

Opakowanie produktu może mieć ogromne znaczenie – jasne opakowania wydają się większe, przedmioty w ciepłych kolorach – wyższe. Jaskrawe i cytrusowe kolory kojarzą się ze zmianą, rozwojem, powiewem świeżości. Produkt, który umieścimy na niebieskim tle, będzie wydawał się lepszy jakościowo niż np. ten na tle czerwonym.

Kilka lat temu podczas eksperymentu Google przebadano 50 odcieni koloru niebieskiego i udowodniono, że pewien odcień błękitu najbardziej skłania internautów do kliknięcia w button.

A może jednak psychologia reklamy to nieetyczna manipulacja?

W niektórych branżach pojęcie psychologii reklamy nie cieszy się dobrą sławą. Wystarczy pomyśleć o akwizytorach, którzy, stosując niezbyt wyrafinowane, ale przebiegłe i skuteczne sztuczki, wciskają nieświadomym ludziom różnej jakości produkty. Kto z nas nie zna kogoś, kto kupił wyjątkowe garnki czy zestaw pościeli proponowany przez telemarketera?

Psychologia reklamy często wykorzystuje ludzką naiwność i przekracza granice etyczne. Dlatego tak istotne jest, aby wykorzystując psychologię reklamy, trzymać się wyznaczonych wcześniej standardów.

Jak wykorzystać zachowania konsumentów, reklamując swoje produkty i usługi?

Aby skutecznie wykorzystać psychologię reklamy w swoich działaniach marketingowych, zacznij od przygotowania precyzyjnego profilu swojego docelowego klienta. Taki profil powinien uwzględniać dane demograficzne, a także zainteresowania itd. Im więcej informacji zbierzesz, tym lepiej.

Gdy już masz dane, pamiętaj, aby przygotować segmenty, do których przypiszesz grupy klientów. Precyzyjny przekaz reklamowy musi być odpowiednio dostosowany do przekonań, wartości, postaw potencjalnych klientów.

Następnie obserwuj, analizuj, przygotowuj ankiety, badaj nawyki klientów. Monitoruj działania swoich klientów, zbieraj ich opinie, np. śledząc komentarze i uwagi. Do dyspozycji masz wiele narzędzi analitycznych.

Gdy już przeanalizujesz dane, możesz zacząć testować skuteczność swoich reklam i treści. Rób kampanie w mediach społecznościowych, wysyłaj newsletter. Zaangażowanie i reakcja klientów pokaże Ci, czy Twój przekaz reklamowy jest odbierany tak, jak powinien.

Nie zapomnij też cały czas porównywać swoich efektów z konkurencją. Poprawnie wdrożone wszystkie wymienione kroki pomogą Ci zaistnieć na mocno rozbudowanym konkurencyjnym rynku.

Podsumowanie

  • Psychologia reklamy to, najprościej mówiąc, wykorzystywanie wiedzy na temat typowych zachowań, gustów i skojarzeń potencjalnych klientów w celu kreowania skutecznego przekazu reklamowego.
  • Interesując odbiorcę danym przekazem i angażując go emocjonalnie, przekonujemy go do zakupu konkretnego produktu czy do skorzystania z usługi.
  • Warto pamiętać, że psychologia reklamy to termin bardzo złożony – nie wystarczy pokazać się klientowi od atrakcyjnej strony i wzbudzić jego zainteresowania. Niezbędne jest również wykreowanie w nim potrzeby kupienia danego produktu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maja Świątnicka

Karierę copywritera rozpoczęła już w podstawówce, pisząc za innych wypracowania. Teraz specjalizuje się przede wszystkim w tekstach z zakresu IT, nowoczesnych technologii, marketingu, UX i szeroko pojętego doradztwa biznesowego - zarówno w j. polskim, jak i angielskim (pełna biegłość zawodowa). Po pracy realizuje sportowe pasje i pochłania tony książek. Lubi podróże i naukę języków obcych - posługuje się m.in. językiem wietnamskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu