Czym jest q-commerce i jak zmienia zakupy online?
Pandemia odcisnęła duże piętno na rynku zakupów online. Skłoniła większą liczbę konsumentów do zamawiania produktów w sklepach internetowych i sprawiła, że Polacy chętniej decydują się np. na kupowanie produktów spożywczych online, a nie w stacjonarnych punktach. Nic więc dziwnego, że wiele firm dostrzegło potencjał q-commerce, czyli szybkiego handlu. Czym jest, jakie korzyści z niego wynikają i co zrobić, aby skutecznie wdrożyć go we własnym sklepie?
Co to jest q-commerce?
Q-commerce to skrót od „quick commerce”, co oznacza „szybki handel”. Jest to strategia, która zakłada błyskawiczne realizowanie zamówień dokonywanych w internecie – w kilka godzin, a nawet kilkadziesiąt minut.
Stanowi odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy w dobie pandemii i w świetle wynikających z niej obostrzeń musieli zwrócić się w stronę cyfrowych rozwiązań, a także ograniczyć swoje wizyty w sklepach stacjonarnych do absolutnego minimum.
Q-commerce dotyczy przede wszystkim rynku e-grocery, czyli sklepów oferujących zakupy artykułów spożywczych online. Może jednak obejmować również inne dziedziny – ze strategii tej korzystają także firmy zajmujące się sprzedażą lekarstw, chemii gospodarczej, a nawet książek czy drobnych produktów gospodarstwa domowego. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych przedsiębiorstw specjalizujących się w q-commerce jest Glovo.
Do najważniejszych cech charakterystycznych tej strategii zaliczamy:
- ekspresowe dostawy, które realizowane są nawet w ciągu godziny;
- działania na skalę lokalną – np. w danym mieście albo dzielnicy;
- błyskawiczne reagowanie na potrzeby klientów;
- łatwą dostępność i szeroki wybór produktów online;
- całodobowy dostęp do najważniejszych produktów codziennego użytku;
- prostotę zamawiania, z którym poradzić sobie mogą również osoby starsze i stroniące od nowych technologii.
Rozwój q-commerce jest bardzo szybki i został storpedowany przez pandemię COVID-19. Specjaliści twierdzą, że to handel przyszłości, w którym tkwi ogromny potencjał. Doskonale sprawdza się nie tylko w dobie obostrzeń, ale również w dużych miejscowościach, których mieszkańcy prowadzą często intensywny tryb życia i brakuje im czasu na odwiedzenie sklepu stacjonarnego.
Dzięki q-commerce klienci nie muszą spędzać wiele czasu przed sklepowymi półkami w celu wyboru konkretnych produktów spożywczych i mogą wybierać artykuły online, co jest szybsze i wygodniejsze.
Przeczytaj również
Jakie korzyści daje q-commerce firmom?
Q-commerce to liczne korzyści nie tylko dla konsumentów, ale również firm wdrażających ten model handlu elektronicznego. Mowa tu zwłaszcza o zyskaniu zaufania klientów i zwiększeniu sprzedaży. Dla osób zamawiających produkty przez internet czas dostawy ma duże znaczenie – chętniej wybierają oni te sklepy internetowe, które są w stanie skrócić go do minimum. To z kolei wiąże się z lepszymi konwersjami i większą liczbą klientów online.
Co więcej, dzięki q-commerce możliwe jest:
- zyskanie lojalnej bazy klientów, a co za tym idzie zbudowanie silnej pozycji na rynku oraz pozytywnego wizerunku marki;
- zoptymalizowanie kosztów logistyki, ponieważ w tym przypadku dostawy realizowane są przede wszystkim na lokalnym rynku;
- zyskanie większych możliwości sprzedaży i trafienie do nowych grup docelowych, które wcześniej nie korzystały z oferty sklepu tak często;
- zwiększenie asortymentu sprzedawanych produktów, czego przykładem jest wspomniane Glovo, które oferuje już nie tylko artykuły spożywcze, ale także leki.
Warto jednak pamiętać, że wdrożenie strategii q-commerce nie jest łatwe, a stworzenie systemu błyskawicznych dostaw okazuje się trudniejsze niż np. w klasycznym modelu Next Day Delivery (dostawy następnego dnia).
Jak wdrożyć strategię q-commerce w swojej firmie?
Chcąc korzystać z potencjału q-commerce, trzeba przede wszystkim zautomatyzować proces sprzedażowy. Niezbędne okaże się stworzenie atrakcyjnego sklepu online, w którym odnajdywanie i zamawianie produktów nie będzie stanowiło problemu nawet dla mniej doświadczonych e-konsumentów, a także zapewnienie im różnych form dostawy oraz płatności.
Co więcej, strategia wymaga odpowiedniego i szybkiego zarządzania zapasami, by w magazynie zawsze znajdowały się produkty zamawiane przez klientów. I w końcu – niezbędne okaże się rozpoczęcie współpracy ze sprawdzoną firmą transportową, która będzie w stanie błyskawicznie realizować zamówienia.
Q-commerce to przyszłość e-zakupów, a wykorzystanie potencjału tego modelu sprzedaży może doprowadzić do zyskania przewagi konkurencyjnej. Chociaż przed właścicielami sklepów internetowych, którzy chcą wdrożyć szybki handel w swojej firmie, stoi wiele wyzwań, to zdecydowanie warto im podołać.
Podsumowanie
- Q-commerce to błyskawiczne realizowanie zamówień internetowych – w maksymalnie kilka godzin.
- Szybki handel dotyczy zwłaszcza sklepów sprzedających artykuły spożywcze, ale może obejmować również lekarstwa, książki i inne kategorie produktów.
- Dzięki quick commerce kupujący zyskują komfort – mogą szybko cieszyć się niezbędnymi produktami tego samego dnia, bez odwiedzania punktu stacjonarnego.
- Firmy wdrażające tę strategię mają możliwość zwiększenia sprzedaży, otworzenia się na nowe grupy docelowe i zbudowania pozytywnego wizerunku marki.
- Q-commerce wymaga od firm zautomatyzowania procesu sprzedaży, szybkiego zarządzania zapasami i podjęcia współpracy z zaufaną firmą transportową.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz