Recommerce, czyli używane znowu w cenie!

Spis Treści:

Niemal każdy lubi kupować rzeczy nowe, fabrycznie zapakowane i pachnące niedawno zakończonym procesem produkcji. Niestety często okazują się drogie, dlatego w dobie rosnących cen towarów, coraz popularniejszy jest rynek recommerce. Chociaż dynamiczny rozwój tego sektora widać przynajmniej od kilku lat, to dziś, w obliczu inflacji, nabiera zupełnie nowego znaczenia. Czym jest recommerce i czy otwarcie biznesu w tym obszarze może być opłacalne?

Czym jest recommerce?

Recommerce, nazywany również „reverse commerce” to działania związane ze sprzedażą produktów używanych.

Najczęściej dotyczy artykułów, takich jak:

  • sprzęty RTV i AGD,
  • odzież,
  • meble,
  • książki,
  • płyty,
  • gry.

Nie oznacza to jednak, że termin ten odnosi się wyłącznie do tych kategorii towarów. Coraz częściej można zauważyć, że konsumenci chętnie kupują również używaną biżuterię, instrumenty muzyczne, artykuły dziecięce i zabawki, a także przedmioty kolekcjonerskie.

Formy reverse commerce

Rynek recommerce dzielimy na 3 następujące segmenty:

Serwisy ogłoszeniowe i platformy sprzedażowe

To wszystkie portale umożliwiające zamieszczanie ogłoszeń dotyczących sprzedaży lub wymiany rzeczy. Do wyboru są zarówno bezpłatne serwisy, jak i takie, które pobierają niewielkie kwoty za stworzenie własnej oferty. Korzystając z nich, w łatwy i bezpieczny sposób dokonasz transakcji, nadając swoim niepotrzebnym przedmiotom nowe życie.

Do popularnych przykładów zaliczyć można Amazon, Allegro i Vinted.

Internetowe komisy (Trade-in & Recommerce)

Należą do nich firmy, które skupują używane produkty w celu ponownej sprzedaży. Wiele z nich przyjmuje nawet uszkodzone rzeczy i naprawia je przed wystawieniem. Oferta dotyczy najczęściej ubrań oraz sprzętu elektronicznego.

Zalicza się do nich między innymi serwis Gazelle i Momox.

Bezpośrednia działalność marek

Aktualnie coraz więcej marek podejmuje działania z tego zakresu na własną rękę. W takim przypadku zwykle przyjmują używany towar własnej produkcji, aby go odświeżyć i sprzedać ponownie w niższej cenie. Poza tym popularna jest usługa Pre-owned, polegająca na skupowaniu ubrań. W zamian klienci otrzymują określoną ilość środków do wykorzystania na zakupy w sklepie.

Na szczególną uwagę zasługuje koncern Apple i platforma sprzedażowa Zalando.

Wielki boom na recommerce

W ostatnim czasie rynek recommerce przeżywa prawdziwy skok popularności. Wpływ na to ma wiele czynników. Jednym z nich z pewnością jest wcześniejszy lockdown, który zmusił większość z nas do częstszych zakupów online i pozwolił dostrzec, jak duże oszczędności może generować zakup produktów używanych. Jak się okazuje, ich jakość często nie odbiega znacząco od tych nowych, a różnica w cenie potrafi zaskoczyć.

Zapotrzebowanie na rynek recommerce zwiększyła również nauka zdalna. Taki tryb wymusił na rodzicach zakup odpowiedniego sprzętu komputerowego dla dzieci. Nagła potrzeba w niektórych przypadkach mogła zostać zaspokojona jedynie towarem z drugiej ręki.

To jednak nie wszystko. Sektor ten z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia wraz ze wzrostem świadomości u ludzi, że dbając o posiadane produkty, będą mogli z czasem odsprzedać je w korzystnej cenie. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na kwestię ekologii, gdyż nabywanie używanych przedmiotów pomaga zmniejszyć ilość odpadów.

Duże zainteresowanie recommerce wykazują przedstawiciele młodych pokoleń, szczególnie milenialsi oraz generacja Z.

W praktyce oznacza to, że przyszłość tego rynku maluje się w różowych barwach. Niewiele wskazuje na to, aby konsumenci przyzwyczajeni do poszukiwania i kupowania z drugiej ręki, w przyszłości mieli kupować wyłącznie fabrycznie nowe artykuły.

Jakie są zalety rynku recommerce?

Istnieje wiele zalet wynikających z rynku recommerce. Korzystają na tym zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci. Do najważniejszych z nich zaliczyć można:

  • Oszczędność pieniędzy – używane przedmioty są zazwyczaj dużo tańsze niż nowe, więc kupowanie rzeczy z drugiej ręki pomaga zaoszczędzić nieco gotówki. Co więcej, umożliwia nabycie produktów luksusowych marek przez osoby posiadające mniejszy budżet.
  • Ochrona środowiska – kupowanie używanych rzeczy, a szczególnie odzieży, to wyjątkowo korzystne rozwiązanie w kontekście ochrony środowiska. Pozwala uchronić przed wyrzucaniem do śmieci produktów w dobrym stanie, co redukuje ilość generowanych odpadów.
  • Większa świadomość zakupu – dynamiczny rozwój recommerce zachęca do świadomych zakupów. Dzięki temu coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość kupowanych towarów, a także odpowiednie użytkowanie. Dzięki temu w przyszłości nadadzą się do ponownej sprzedaży.
  • Zapobieganie gromadzeniu rzeczy – sprzedawanie używanych przedmiotów pomaga zaoszczędzić przestrzeń i uniknąć składowania niepotrzebnych rzeczy, których szkoda wyrzucić. W ten sposób otrzymają nowe życie, przy czym nie będą zalegać na półkach.

Czy warto rozpocząć działalność recommerce?

Błyskawiczny rozwój recommerce oraz dobre perspektywy na przyszłość powodują, że wiele firm rozszerza swoją działalność o produkty używane. Co więcej, powstają nowe przedsiębiorstwa, które skupiają się wyłącznie na takich towarach. Konsumenci popierają tego typu działania, gdyż pozwala im to zaoszczędzić, a przy tym zadbać o środowisko naturalne.

Rozpoczynając działalność recommerce w swojej firmie, możesz budować pozytywny wizerunek marki i udowodnić, że jedną z jej wartości jest dbanie o ekologię.

Z czasem z pewnością zauważysz, jaki ma to wpływ na osiągane przez nią wyniki. Co więcej, takie działania pomagają pozyskać nowych klientów oraz zoptymalizować koszty i przychody. W końcu raz wyprodukowany, ale dwukrotnie sprzedany produkt, to szansa na zysk.

Oczywiście wejście na rynek recommerce musi być poprzedzone stworzeniem odpowiedniej strategii, dokonaniem analizy konkurencji i sprawdzeniem rzeczywistych potrzeb konsumentów. Niemniej jednak warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, bo może ono okazać się niespodziewanym, ale bardzo skutecznym motorem napędowym dla Twojego biznesu – zwłaszcza jeśli już teraz prowadzisz działalność handlową.

Podsumowanie

  • Recommerce to działania związane ze sprzedażą produktów używanych. W ostatnich latach rynek ten cieszy się rosnącą popularnością.
  • Reverse commerce to nie tylko serwisy ogłoszeniowe i specjalne platformy zakupowe, ale również komisy online i aktywność znanych marek, takich jak Apple czy Zalando.
  • Największy boom na recommerce spowodował lockdown, gdyż konsumenci, zmuszeni do zakupów przez internet, zauważyli korzyści płynące z kupowania towarów używanych.
  • Produkty używane są szczególnie chętnie nabywane przez młode pokolenia internautów (szczególną aktywność wykazują milenialsi i generacja Z).
  • Rozpoczęcie działalności recommerce jest świetnym sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku i zwiększenie przychodów firmy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

07.02.2025 Pozycjonowanie
06.02.2025 Pozycjonowanie
05.02.2025 Korekta & Redakcja
04.02.2025 Marketing
02.02.2025 Pozycjonowanie
31.01.2025 Korekta & Redakcja
30.01.2025 Copywriting
29.01.2025 Porady & Ciekawostki
28.01.2025 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu