Czym jest reklama prasowa i kiedy warto ją wykorzystać?
Reklama prasowa niegdyś cieszyła się ogromną popularnością. Z czasem jednak rewolucja cyfrowa całkowicie odmieniła jej charakter, a także zwiększyła możliwości. Jaką siłę ma dziś? Czy nadal warto inwestować w taką formę promocji? Zapraszamy do lektury!
Reklama prasowa – co to jest?
Reklama prasowa to działania promocyjne realizowane w prasie tradycyjnej (papierowe gazety i czasopisma) oraz elektronicznej (e-wydania dzienników i periodyków).
Jej zasięg i skuteczność warunkują czynniki, takie jak:
- charakter wydawnictwa (np. ogólny, specjalistyczny, lokalny, krajowy);
- forma (np. dziennik, tygodnik, miesięcznik, kwartalnik);
- nakład (czyli ilość drukowanych egzemplarzy).
Jeśli kiedykolwiek trzymałeś w ręku gazetę lub czytałeś ją w wersji cyfrowej, z pewnością w praktyce znasz ten rodzaj promocji.
Jakie są formy reklamy prasowej?
Wybierając rodzaj reklamy prasowej, warto w pierwszej kolejności zastanowić się nad tym, co i w jaki sposób chcesz przekazać. Podstawowymi formami takiej promocji są anonse, ogłoszenia z ilustracjami oraz reklamy modułowe.
1. Anonse, czyli ogłoszenia drobne
To krótkie opisy z najważniejszymi informacjami dotyczącymi konkretnych towarów lub usług. Zaliczyć do nich można reklamy firm, komunikaty związane z wymianą dóbr, takie jak „wynajmę”, „sprzedam” czy „zatrudnię”, newsy w odniesieniu do przetargów oraz wydarzeń organizowanych przez miasto, a także ogłoszenia towarzyskie i społeczne. Treść powinna przedstawiać kluczowe kwestie, a przy tym zachęcać do skorzystania z oferty.
2. Ogłoszenia drobne z ilustracjami
Nazywane są również ogłoszeniami drobnymi ramkowymi. Ich podstawową zaletą jest obecność zdjęcia lub grafiki, dzięki którym odbiorca może zobaczyć oferowany produkt. Wykorzystuje się je w sytuacji, gdy sam opis nie wystarczy do odpowiedniej prezentacji oferty. Ten rodzaj reklamy jest często wykorzystywany w branży motoryzacyjnej, tekstylno-odzieżowej i nieruchomości.
3. Reklama modułowa
Ta popularna forma reklamy prasowej dzieli się na 3 rodzaje:
- Reklamę lokalną dedykowaną dla określonej grupy docelowej przez lokalne firmy lub organizacje.
- Reklamę ogólnokrajową wykorzystywaną najczęściej przez duże firmy rozpoznawalne w całym kraju (np. sieci marketów, hotele czy restauracje).
- Reklamę wspólną zamawianą przez reklamodawcę lokalnego, ale opłacaną przez ogólnokrajowego klienta.
Przeczytaj również
Zalety reklamy prasowej
Reklama prasowa przynosi wiele korzyści reklamodawcy. Wśród jej największych zalet wymienić można:
- Szeroki zasięg oddziaływania związany z docieraniem do odbiorcy masowego;
- Bezpośredni kontakt z konsumentem (łatwiejszy niż w przestrzeni miejskiej czy internecie);
- Dobrą widoczność warunkowaną mniejszą konkurencją niż w przestrzeni internetowej;
- Możliwość profilowania odbiorców pod kątem konkretnej lokalizacji, niszy czy branży;
- Długi okres dostępności w sklepach i kioskach (z wyjątkiem krótkich wydań, jak np. dzienniki);
- Angażowanie zmysłów dotyku i zapachu, szczególnie w przypadku wykorzystania wysokiej jakości papieru;
- Dość swobodny wybór przestrzeni reklamowej na łamach pisma;
- Dowolność w kreowaniu treści oraz formatu reklamy.
Wady reklamy prasowej
Podobnie jak każda forma promocji, reklama prasowa ma również swoje wady. Oto najważniejsze z nich:
- Zwykle przekłada się bardziej na wizerunek, niż na sprzedaż;
- Jeśli umieszczana jest w dzienniku, cechuje ją krótki cykl życia;
- Może wymagać zaprojektowania, co zwiększa wydatki;
- Przekaz nie zawsze trafia do docelowego odbiorcy;
- Konkurent z większym budżetem może łatwo zdominować reklamę (np. stosując większy format).
Kiedy warto korzystać z reklamy prasowej?
W niektórych sytuacjach korzystanie z reklamy prasowej to świetne rozwiązanie do promowania produktów i usług firmy. Dotyczy to przede wszystkim działalności, które mają bardzo szeroką lub wąską i ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Taka forma przykuwa uwagę czytelników, a przy tym pozwala przekazać kluczowe informacje.
Reklama prasowa polecana jest również w przypadku dużej konkurencyjności. W przeciwieństwie do ogłoszeń zamieszczanych w internecie, komunikaty w gazetach i różnego rodzaju czasopismach są mało popularne. W związku z tym łatwiej dotrzeć z nimi do konsumenta, gdyż odbiera on znacznie mniej bodźców.
Stosowanie reklamy prasowej to świetny sposób na budowanie świadomości marki. Możesz ją wykorzystać zarówno w celu dotarcia określonej niszy, jak i do odbiorcy masowego, aby zwiększyć rozpoznawalność firmy. To szczególnie korzystna propozycja dla osób, które rozpoczynają działalność lub wchodzą z produktem na rynek lokalny.
Przed podjęciem decyzji o stworzeniu reklamy prasowej, warto określić swoje oczekiwania. W ten sposób upewnisz się, że taka forma promocji będzie dla Ciebie odpowiednia. Należy pamiętać jednak, że każda strategia wymaga cierpliwości oraz nakładu finansowego, szczególnie przy dużej konkurencji.
Podsumowanie
- Reklama prasowa obejmuje działania promocyjne w tradycyjnej lub elektronicznej pras Dzieli się na ogłoszenia drobne (zwykłe lub ilustrowane) oraz reklamę modułową (lokalną, ogólnokrajową i wspólną).
- Podstawowe zalety reklamy prasowej to m.in. szeroki zasięg oddziaływania, spore możliwości w zakresie profilowania grupy docelowej czy łatwe nawiązanie bezpośredniego kontaktu z konsumentem.
- Największymi wadą reklamy prasowej jest krótki cykl życia oraz koszty niewspółmierne do efektów. Poza tym wpływa bardziej na wizerunek niż sprzedaż.
- Reklama w prasie doskonale sprawdzi się dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu świadomości marki, a także dotarcia do odbiorcy masowego lub niszowego.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz