Czym jest reklama prasowa i kiedy warto ją wykorzystać?

Spis Treści:

Reklama prasowa niegdyś cieszyła się ogromną popularnością. Z czasem jednak rewolucja cyfrowa całkowicie odmieniła jej charakter, a także zwiększyła możliwości. Jaką siłę ma dziś? Czy nadal warto inwestować w taką formę promocji? Zapraszamy do lektury!

Reklama prasowa – co to jest?

Reklama prasowa to działania promocyjne realizowane w prasie tradycyjnej (papierowe gazety i czasopisma) oraz elektronicznej (e-wydania dzienników i periodyków).

Jej zasięg i skuteczność warunkują czynniki, takie jak:

  • charakter wydawnictwa (np. ogólny, specjalistyczny, lokalny, krajowy);
  • forma (np. dziennik, tygodnik, miesięcznik, kwartalnik);
  • nakład (czyli ilość drukowanych egzemplarzy).

Jeśli kiedykolwiek trzymałeś w ręku gazetę lub czytałeś ją w wersji cyfrowej, z pewnością w praktyce znasz ten rodzaj promocji.

Jakie są formy reklamy prasowej?

Wybierając rodzaj reklamy prasowej, warto w pierwszej kolejności zastanowić się nad tym, co i w jaki sposób chcesz przekazać. Podstawowymi formami takiej promocji są anonse, ogłoszenia z ilustracjami oraz reklamy modułowe.

1. Anonse, czyli ogłoszenia drobne

To krótkie opisy z najważniejszymi informacjami dotyczącymi konkretnych towarów lub usług. Zaliczyć do nich można reklamy firm, komunikaty związane z wymianą dóbr, takie jak „wynajmę”, „sprzedam” czy „zatrudnię”, newsy w odniesieniu do przetargów oraz wydarzeń organizowanych przez miasto, a także ogłoszenia towarzyskie i społeczne. Treść powinna przedstawiać kluczowe kwestie, a przy tym zachęcać do skorzystania z oferty.

2. Ogłoszenia drobne z ilustracjami

Nazywane są również ogłoszeniami drobnymi ramkowymi. Ich podstawową zaletą jest obecność zdjęcia lub grafiki, dzięki którym odbiorca może zobaczyć oferowany produkt. Wykorzystuje się je w sytuacji, gdy sam opis nie wystarczy do odpowiedniej prezentacji oferty. Ten rodzaj reklamy jest często wykorzystywany w branży motoryzacyjnej, tekstylno-odzieżowej i nieruchomości.

3. Reklama modułowa

Ta popularna forma reklamy prasowej dzieli się na 3 rodzaje:

  • Reklamę lokalną dedykowaną dla określonej grupy docelowej przez lokalne firmy lub organizacje.
  • Reklamę ogólnokrajową wykorzystywaną najczęściej przez duże firmy rozpoznawalne w całym kraju (np. sieci marketów, hotele czy restauracje).
  • Reklamę wspólną zamawianą przez reklamodawcę lokalnego, ale opłacaną przez ogólnokrajowego klienta.

Zalety reklamy prasowej

Reklama prasowa przynosi wiele korzyści reklamodawcy. Wśród jej największych zalet wymienić można:

  • Szeroki zasięg oddziaływania związany z docieraniem do odbiorcy masowego;
  • Bezpośredni kontakt z konsumentem (łatwiejszy niż w przestrzeni miejskiej czy internecie);
  • Dobrą widoczność warunkowaną mniejszą konkurencją niż w przestrzeni internetowej;
  • Możliwość profilowania odbiorców pod kątem konkretnej lokalizacji, niszy czy branży;
  • Długi okres dostępności w sklepach i kioskach (z wyjątkiem krótkich wydań, jak np. dzienniki);
  • Angażowanie zmysłów dotyku i zapachu, szczególnie w przypadku wykorzystania wysokiej jakości papieru;
  • Dość swobodny wybór przestrzeni reklamowej na łamach pisma;
  • Dowolność w kreowaniu treści oraz formatu reklamy.

Wady reklamy prasowej

Podobnie jak każda forma promocji, reklama prasowa ma również swoje wady. Oto najważniejsze z nich:

  • Zwykle przekłada się bardziej na wizerunek, niż na sprzedaż;
  • Jeśli umieszczana jest w dzienniku, cechuje ją krótki cykl życia;
  • Może wymagać zaprojektowania, co zwiększa wydatki;
  • Przekaz nie zawsze trafia do docelowego odbiorcy;
  • Konkurent z większym budżetem może łatwo zdominować reklamę (np. stosując większy format).

Kiedy warto korzystać z reklamy prasowej?

W niektórych sytuacjach korzystanie z reklamy prasowej to świetne rozwiązanie do promowania produktów i usług firmy. Dotyczy to przede wszystkim działalności, które mają bardzo szeroką lub wąską i ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Taka forma przykuwa uwagę czytelników, a przy tym pozwala przekazać kluczowe informacje.

Reklama prasowa polecana jest również w przypadku dużej konkurencyjności. W przeciwieństwie do ogłoszeń zamieszczanych w internecie, komunikaty w gazetach i różnego rodzaju czasopismach są mało popularne. W związku z tym łatwiej dotrzeć z nimi do konsumenta, gdyż odbiera on znacznie mniej bodźców.

Stosowanie reklamy prasowej to świetny sposób na budowanie świadomości marki. Możesz ją wykorzystać zarówno w celu dotarcia określonej niszy, jak i do odbiorcy masowego, aby zwiększyć rozpoznawalność firmy. To szczególnie korzystna propozycja dla osób, które rozpoczynają działalność lub wchodzą z produktem na rynek lokalny.

Przed podjęciem decyzji o stworzeniu reklamy prasowej, warto określić swoje oczekiwania. W ten sposób upewnisz się, że taka forma promocji będzie dla Ciebie odpowiednia. Należy pamiętać jednak, że każda strategia wymaga cierpliwości oraz nakładu finansowego, szczególnie przy dużej konkurencji.

Podsumowanie

  • Reklama prasowa obejmuje działania promocyjne w tradycyjnej lub elektronicznej pras Dzieli się na ogłoszenia drobne (zwykłe lub ilustrowane) oraz reklamę modułową (lokalną, ogólnokrajową i wspólną).
  • Podstawowe zalety reklamy prasowej to m.in. szeroki zasięg oddziaływania, spore możliwości w zakresie profilowania grupy docelowej czy łatwe nawiązanie bezpośredniego kontaktu z konsumentem.
  • Największymi wadą reklamy prasowej jest krótki cykl życia oraz koszty niewspółmierne do efektów. Poza tym wpływa bardziej na wizerunek niż sprzedaż.
  • Reklama w prasie doskonale sprawdzi się dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu świadomości marki, a także dotarcia do odbiorcy masowego lub niszowego.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Łozowski

Maciej to copywriter, który pracą z tekstem zajmuje się od 17. roku życia. Stara się pisać prostym językiem nawet o trudnych rzeczach. W latach 2014-2021 pracował jako dziennikarz i redaktor portali internetowych w lokalnej prasie. Interesuje się literaturą, reklamą, filmem, psychologią, socjologią oraz anatomią człowieka. Wolny czas poświęca czytaniu książek, aktywności fizycznej oraz samorozwojowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.01.2025 Copywriting
16.01.2025 Content Marketing
15.01.2025 Porady & Ciekawostki
14.01.2025 Korekta & Redakcja
13.01.2025 Pozycjonowanie
10.01.2025 Korekta & Redakcja
09.01.2025 Copywriting
08.01.2025 Marketing
07.01.2025 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu