Reklama społeczna – jaki ma wpływ na nasze życie?

Spis Treści:

Kiedy myślimy o reklamie, przed oczami pojawiają nam się kolorowe obrazki, które zachwalają jakiś cudowny produkt i zachęcają do skorzystania z oferty. Wywołują różne uczucia – czasem śmieszą, czasem intrygują, a ich głównym celem jest zysk ekonomiczny. Zupełnie inaczej jest w przypadku reklamy społecznej, która zamiast sprzedawać, porusza ważne problemy dotyczące nas wszystkich. Uświadamia, ostrzega przed niebezpieczeństwem, wywołuje silne emocje i skłania do refleksji.

Reklama społeczna – co to jest?

Reklama społeczna to typ przekazu marketingowego, który ma wywołać odpowiednie reakcje i postawy w społeczeństwie.

Porusza aktualne, ważne i jednocześnie trudne tematy, o których ludzie na co dzień nie chcą myśleć, np. przemoc domowa, uzależnienia, choroby, wypadki, cyberprzestępczość, zdrowie.

Reklama społeczna często wywołuje w odbiorcach skrajne i nieprzyjemne uczucia – strach, smutek, przygnębienie, współczucie. Zachęca do refleksji i pobudza do działania. Informuje, edukuje i ostrzega przed niebezpieczeństwem. Pokazuje, że każdy człowiek jest pełnoprawnym członkiem społeczeństwa i ma prawo żyć w ten sam sposób, co inni.

Reklama społeczna jest realizowana zazwyczaj na dwa sposoby:

  • poprzez namawianie odbiorców do konkretnych działań, np. pomaganie potrzebującym, wsparcie akcji charytatywnej, dołączenie do grona wolontariuszy, regularny udział w badaniach zdrowotnych, prowadzenie zdrowego trybu życia, segregacja śmieci, oszczędzanie wody;
  • namawianie do zaprzestania niektórych działań, np. nałogowe picie alkoholu i palenie papierosów, szybka jazda, przemoc domowa, wyrzucanie śmieci do lasu, marnowanie żywności.

Reklama społeczna to swego rodzaju narzędzie marketingowe, które propaguje pozytywne zachowania wśród społeczeństwa, a neguje i piętnuje te złe.

Reklama społeczna i reklama komercyjna – podobieństwa i różnice

Reklama społeczna, podobnie jak reklama komercyjna, ma charakter perswazyjny – nie tylko informuje o problemie, ale także wpływa na zmiany zachowania i postawy.

Jest przedstawiana za pomocą tych samych mediów – telewizji, Internetu, radia, bilbordów. Przyciąga uwagę i wzbudza zainteresowanie odbiorcy. Ale ma zupełnie inny przekaz i wywołuje zupełnie inne emocje.

Autorzy reklam komercyjnych starają się, żeby przywoływały one przyjemne i pozytywne skojarzenia – budziły radość i uśmiech, poprawiały humor i zachęcały do zakupu. Reklamy społeczne z kolei mają charakter agresywny. Mówią o sprawach, o których ludzie chcą zapomnieć. Wywołują negatywne emocje – ból, lęk i strach. Czasem opowiadają chwytającą za serce historię, wzruszają, zachęcają do działania i zawsze silnie oddziałują na psychikę człowieka.

Rezultaty kampanii społecznych nie są widoczne od razu (jak to jest w przypadku reklam komercyjnych) i nie przynoszą bezpośrednich korzyści organizatorom. Czasem ich efekty zauważalne są po dłuższym czasie, a czasem większość ludzi w ogóle nie jest w stanie ich dostrzec. Nie mniej jednak mają ogromny wpływ na całe społeczeństwo i często, jako jedyne, zwracają naszą uwagę na niektóre problemy.

Reklama społeczna – kto jest nadawcą?

Nadawcami reklamy społecznej są zazwyczaj instytucje sektora publicznego (np. Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Infrastuktury), organizacje non-profit i fundacje.

Coraz częściej można także spotkać kampanie organizowane przez największe światowe marki, które, wykorzystując swój potencjał, decydują się poruszyć najważniejsze kwestie społeczne.

Często są one bezpośrednio związane z ich działalnością (np. problemy ekologii, segregacja odpadów i recykling), a czasem poruszają inne problemy, z którymi borykają się ludzie na całym świecie (np. brak akceptacji, samotność, choroby). Kampanie te mają charakter lokalny, krajowy, a często także ogólnoświatowy.

Reklama społeczna – przykłady

Stworzenie dobrej, angażującej i zmieniającej myślenie kampanii społecznej jest prawdziwą sztuką. Poniżej przedstawiamy reklamy, które stały się inspiracją i zmieniły postawy ludzi w naszym kraju i na całym świecie.

SOS Kinderdorf – spot poruszający problem głodu wśród dzieci

Wzruszająca historia małego chłopca jest doskonałym przykładem tego, że reklamy społeczne nie zawsze muszą mieć negatywny przekaz. Film porusza ważny temat, przykuwa uwagę widza i wzbudza w nim silne emocje. A przecież o to właśnie chodzi.

IKEA – Be Someone’s Home

Sturbuck’s – #WhatsYourName

Ikea i Sturbuck’s – dwie ogromne korporacje transnarodowe – poruszają ważne w ostatnim czasie tematy – homofobię, dyskryminację społeczności LGBT, stygmatyzację.

Reklamy te pokazują, jak ważna jest wzajemna akceptacja oraz zrozumienie drugiego człowieka, zwłaszcza teraz. Są świetnym przykładem na to, że reklamy społeczne nie są organizowane tylko i wyłącznie przez organizacje non profit i instytucje pożytku publicznego, ale także przez znane na całym świecie marki.

EDEKA – samotne święta Bożego Narodzenia

Pełna emocji opowieść, która porusza temat samotności podczas świąt Bożego Narodzenia. Krótka i wzruszająca reklama społeczna pokazuje, jak ważna jest rodzina oraz wspólne celebrowanie najważniejszych dni w ciągu roku.

Pierwsza doba bez smogu

Reklama zwraca uwagę na problem złej jakości powietrza w Polsce. Akcja ma pokazać, że każdemu zależy na czystym powietrzu i jeśli nic z nim nie zrobimy, za kilka lat nie będziemy mieć czym oddychać. Uświadamia nam, że problemy związane z ekologią są problemami nas wszystkich.

SEKRET – kampania dla Fundacji Dzieci Niczyje

Bardzo kontrowersyjna kampania, która porusza problem przemocy seksualnej wobec dzieci. Temat trudny i niestety wciąż aktualny. Spot wzbudza skrajne emocje i zostaje w pamięci na długo.

Fundacja Rak’n’Roll – To nie ja

Celem kampanii jest zbiórka pieniędzy na peruki dla kobiet, które są chore na raka. Wywołuje silne emocje, zachęca do refleksji i oczywiście do działania.

Podsumowanie

  • Reklamy społeczne poruszają ważne i trudne tematy, które dotyczą nas wszystkich.
  • Otwierają nam oczy, uświadamiają i zachęcają do działania.
  • Zmieniają nasze postawy, sposób myślenia i często pozostają w naszej pamięci na długo.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

W zespole Content Writer pełni funkcję Project Managera. Ukończyła studia z zakresu zarządzania, marketingu i sprzedaży. W pracy nade wszystko ceni porządek i dobrą organizację. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, piaszczyste plaże i dalekie podróże. A w wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja
12.04.2024 Marketing
11.04.2024 Marketing
10.04.2024 Korekta & Redakcja
09.04.2024 Marketing
08.04.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu