Researcher – gdzie, jak i dla kogo pracuje?

Spis Treści:

Z pewnością często słyszysz, że ktoś musi zrobić research. To angielskie słowo oznacza badania, czyli zaznajomienie się z jakąś kwestią. Zrobić research to nic innego zatem, jak wyszukać informacje. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym zajmuje się researcher i jakie są jego średnie dochody, zapraszamy do dalszej lektury. Odpowiemy na pytania o to, gdzie, jak i dla kogo pracuje osoba na takim stanowisku.

Kim jest researcher?

Researcher to osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem informacji potrzebnych do przygotowania jakiegoś materiału.

Inaczej nazywana jest również managerem informacji. Mówi się, że jest to zawód przyszłości, zwłaszcza w epoce szybkiego wyszukiwania danych i rozwoju Internetu. Dziś, gdy większość ważnych dla nas danych jesteśmy w stanie znaleźć w sieci, a wiedza jest rozumiana jako towar, istotne jest szybkie dotarcie do prawdziwych i sprawdzonych informacji.

Jakie cechy powinien posiadać dobry researcher?

W związku z tym, że jego pracą jest pozyskiwanie informacji, researcher powinien przede wszystkim być sobą samodzielną i zdyscyplinowaną.

Jeśli nie zada odpowiednich pytań, nie uzyska sensownych odpowiedzi. Co więcej, jeżeli nie będzie potrafił słuchać czy czytać – i to ze zrozumieniem! – nie będzie w stanie przekazanych przez Ciebie informacji wykorzystać. A jeżeli nie będzie wzbudzał sympatii, człowiek mogący stać się jego źródłem, nie będzie miał ochoty z nim rozmawiać. Powinna to być zatem osoba empatyczna, potrafiąca słuchać z zainteresowaniem i zrozumieniem, a równocześnie powinna się cechować precyzją w formułowaniu pytań.

Researcher powinien umieć szybko i trafnie łączyć fakty, a jego logika nie może być zaburzona. Musi też być świetnie zorganizowany, cierpliwy i dokładny.

Niejednokrotnie będzie musiał sam znaleźć źródło informacji. Nie może to być jednak pierwsza z rzędu strona internetowa. Wszystkie dane bowiem muszą być wiarygodne, a za takie uznaje się te, które zostały potwierdzone u min. trzech źródeł. Mogą być to źródła osobowe, archiwa, książki czy źródła internetowe. Należy jednak, jak zawsze, sprawdzać fachowość odwiedzanej domeny internetowej i autora treści.

Choć osoby wykonujące ten zawód nie muszą mieć wykształcenia wyższego, najczęściej pracodawcy poszukują osób po studiach. A w tym zawodzie może się przydać np. kierunek informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, dziennikarstwo czy socjologia. Nie liczy się jednak konkretne wykształcenie, lecz umiejętności, skuteczność i doświadczenie. Dziś istnieją kursy dla researcherów, które coraz licznie odbywają się także on-line i przybliżają praktyczne aspekty tego zawodu.

Gdzie pracuje researcher?

Choć wielu z nas kojarzy ten zawód przede wszystkim z mediami, researcherem może być też pracownik archiwum, agencji pracy czy wydawnictwa, lecz równie dobrze sklepu internetowego czy stacjonarnego.

W redakcji telewizyjnej czy prasowej researcher często współpracuje z dziennikarzem, który zleca mu wyszukiwanie informacji. W branży HR research polega na znajdowaniu kandydatów zgodnych z oczekiwaniami zleceniodawcy, czyli researcher pełni tu funkcję head huntera.

Researcherów zatrudniają także copywriterzy, który do stworzenia treści potrzebują danych. Jak zatem widać, sprawdzone informacje są potrzebne w wielu branżach, wszędzie tam researcher może spróbować swoich sił.

Jakie wynagrodzenie otrzymuje researcher?

W związku z tym, że zawód ten jest wykonywany w rożnych dziedzinach, a umiejętności jego przedstawicieli są zróżnicowane, nie można mówić o jednej konkretnej stawce.

Średnie wynagrodzenie researchera wynosi jednak ok. 4200 zł miesięcznie netto. Specjalista w tym fachu pracujący w dużej firmie może jednak zarabiać już ok. 6000 zł netto. Oczywiście, należy pamiętać, że stawka wzrasta wraz ze zdobywanym doświadczeniem i stażem pracy. Na wyższe pensje mogą liczyć osoby zatrudnione w dużych przedsiębiorstwach. Wyższe wynagrodzenia będą też otrzymywali pracownicy firm w dużych miastach, zwłaszcza na Mazowszu i w Wielkopolsce.

Skoro już wiesz, czym zajmuje się researcher, może i Ty zechcesz nim zostać? A może skorzystasz z jego pomocy przy tworzeniu swoich tekstów czy badaniu rynku? Bez względu na to, jak wykorzystasz nowo zdobytą wiedzę, pamiętaj: informacje to dziś ceniony towar!

Podsumowanie

  • Researcher to osoba, która zajmuje się wyszukiwaniem potrzebnych informacji.
  • Komunikatywność, empatia, wytrwałość i skrupulatność to cechy charakteru niezbędne w pracy researchera.
  • Researcher może pracować w branży HR, IT, w mediach, handlu czy archiwum.
  • Zarobki researchera to średnio od 3200 zł do ok. 6000 zł miesięcznie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Anna Czudecka-Wrona

Anna z zawodu jest polonistką, ukończyła także edytorstwo w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Słowo pisane jest jej pasją od najmłodszych lat, gdy tworzyła wiersze czy opowiadania. Do dziś pisze teksty literackie do szuflady. Zarówno jako copywriter, jak i czytelnik ceni sobie wartość merytoryczną oraz poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną. Prywatnie poziom endorfin podnosi jej chwila nad książką, dobra kawa czy rodzinna wyprawa. Z przyjemnością również gotuje, recytuje i śpiewa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu