Responsywność strony – dlaczego jest tak ważna?

Spis Treści:

Zadaniem strony internetowej jest zainteresować użytkownika i zachęcić go do określonego działania. Cel ten może być osiągnięty jedynie w przypadku, gdy zawartość witryny będzie czytelna, a jej interfejs przyjazny. O ile strony wyświetlane na ekranie komputera są najczęściej dobrze zoptymalizowane, to sytuacja gorzej wygląda na mniejszym ekranie smartfonów, czy tabletów.

Na czym przeglądamy Internet?

Kilkadziesiąt lat temu, gdy powstawał otwarty Internet, przeglądanie stron odbywało się jedynie na komputerach stacjonarnych. Jednak technologia telefonów komórkowych szybko się rozwijała i dziś użytkownicy sieci korzystają dużo częściej z urządzeń mobilnych. Choć są one wygodniejsze, ich ekrany są sporo mniejsze, co wpływa na czytelność portali internetowych. Do najpopularniejszych w Polsce urządzeń należą:

  • Smartfony – następcy telefonów komórkowych. Posiadają niewielkie ekrany dotykowe o przekątnej od 4,5 do 7,6 cala. Wpływa to dość istotnie na czytelność stron internetowych przeglądanych na tych urządzeniach.
  • Tablety – wersja pośrednia, która łączy w sobie mobilność telefonów oraz wygodę komputerów przenośnych. Dostępne są urządzenia o przekątnej od 7 do 12 cali.
  • Notebooki i komputery stacjonarne – stanowią coraz mniejszy procent urządzeń, na których surfujemy po Internecie. Nadal jednak jest to istotna grupa użytkowników. Dostępne są ekrany o przekątnych od 11 do 17 cali.

Aktualne badania pokazują, że aż 91,2% Polaków korzysta z Internetu mobilnego, a tylko 39,7% z połączenia stacjonarnego.

RWD – dopasować się do użytkownika

Użytkownicy korzystają z urządzeń o różnej wielkości, jednak wszyscy oni oczekują czytelnych oraz dopasowanych do nich stron internetowych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie osobnej wersji portalu przeznaczoną na każdą przekątną ekranu. Przy tym znaczenie ma także rozdzielczość i proporcje ekranu. W praktyce jest to nierealne do wykonania.

W tym miejscu pojawia się RWD, czyli Responsive Web Design. W największym skrócie jest to taki szablon strony, który odczytuje typ i rozmiar urządzenia użytkownika, aby automatycznie dopasować układ treści do wielkości ekranu.

Właściciele stron mogą wybrać darmowe rozwiązania, które działają prawidłowo tylko z prostymi projektami strony. Bardziej zaawansowane, płatne szablony, pozwalają na lepsze dostosowanie portalu do pracy z różnymi urządzeniami. Najlepsze efekty uzyskuje się jednak, zamawiając od razu responsywny projekt strony u specjalisty.

Aby zobaczyć, jak dużo daje responsywność strony, wystarczy przełączyć przeglądaną stronę w opcjach przeglądarki w telefonie komputerowym na „wersję na komputer”. W przypadku naszej strony różnica jest od razu widoczna:

Screen wersji mobilnej strony Content Writer.

Widok strony responsywnej Agencji Content Writer.

Screen - strona agencji Content Writer - wersja na komputer

Widok strony Content Writer po przełączeniu na wersję na komputer.

Jakie korzyści wynikają z responsywności strony www?

W związku z rosnącą ilością użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych wydaje się, że żaden właściciel portalu internetowego nie może pozostać jedynie przy komputerowej wersji swojej strony. Wśród kilku możliwości najczęściej wybierane są strony responsywne. Posiadają one kilka istotnych zalet.

Wygoda dla przeglądających

Korzystanie z responsywnej wersji strony jest z pewnością wygodniejsze dla użytkownika. Układ strony jest dopasowany do wielkości ekranu, dzięki czemu treści są czytelne i nie ma potrzeby ich powiększania. Najczęściej dodatkowe paski i menu są schowane, aby widoczna była jak największa część tekstu.

Użytkownicy urządzeń mobilnych doceniają strony responsywne, ponieważ są one dla nich czytelne.

Strona przeznaczona jedynie na ekrany komputerów będzie posiadała zbyt małą czcionkę, a tekst będzie uciekał poza boczne krawędzie ekranu telefonu. Także grafiki i inne elementy portalu będą przeszkadzały w jego przeglądaniu. Dlatego też wielu użytkowników mobilnych w ogóle nie korzysta ze stron bez responsywności, a jeśli przypadkiem na taką trafi, od razu ją opuszcza.

Lepszy dostęp do najważniejszych treści na portalu

Na mniejszych urządzeniach zmianie ulega często także układ menu. Jest ono wygodniejsze i łatwiej dostępne, co ułatwia przeglądanie treści i orientację w serwisie. Użytkownik szybciej dotrze do interesujących go podstron, co przekłada się na jego pozytywne doświadczenia.

Jedna strona dopasowana do każdego urządzenia

W przypadku portalu responsywnego istnieje tylko jeden projekt strony, który automatycznie się dopasowuje do danego ekranu. Oznacza to, że wprowadzona zmiana aktualizuje wszystkie wersje portalu i nie ma potrzeby synchronizowania baz danych. Jest to szczególnie duża zaleta przy dużych projektach, które posiadają skomplikowany układ, a każda aktualizacja treści wymaga sporego nakładu sił.

Responsywność, a pozycjonowanie

Korzystanie z responsywności przekłada się również na pozycjonowanie serwisu. Szefostwo Google przyznało, że automaty biorą pod uwagę RWD strony. Dodatkowo efekt ten wzmocniony jest tym, jak ze strony korzystają użytkownicy.

Przykład:

Pewien mężczyzna, będąc na spacerze w parku, przypomniał sobie o zbliżających się urodzinach swojej żony. Od razu wyciąga smartfon i wpisuje w przeglądarkę odpowiednie hasło. Otwiera pierwszą dostępną stronę, jednak nie jest ona responsywna, a treści są zupełnie nieczytelne. Początkowo mężczyzna próbuje przybliżyć ekran, ale nie jest to wygodne. W ciągu kilku sekund wychodzi ze strony.

Kolejny odwiedzony portal jest zupełnie inny. Duże, wysuwane menu pozwala szybko znaleźć kategorię „prezenty urodzinowe”, a dobrze dopasowany ekran ułatwia przeglądanie dostępnych produktów. Mężczyzna postanawia złożyć zamówienie na tej stronie.

Google weźmie z pewnością pod uwagę, na której stronie użytkownik spędził więcej czasu, co przełoży się na pozycjonowanie dwóch powyższych stron.

Wady stron responsywnych

Responsywność stron posiada również pewne wady. Warto wziąć je pod uwagę przed podjęciem decyzji.

Potrzeba przetestowania strony www na różnych urządzeniach

Istnieją narzędzia online, które pozwalają testować stronę responsywną na ekranach różnej wielkości. Są one jednak tylko pewnym ułatwieniem w czasie projektowania. Końcowy efekt powinno się przetestować na rzeczywistych, fizycznych urządzeniach mobilnych, aby mieć pewność, że portal będzie czytelny.

Duże koszty początkowe

Już potrzeba przetestowania działania strony responsywnej na rzeczywistych urządzeniach oznacza spore wydatki, natomiast dopasowanie istniejących na portalu treści do odpowiedniego szablonu responsywnego również bywa kłopotliwe i może wymagać zatrudnienia specjalisty.

Nie zawsze jest to możliwe

Nawet pomoc najlepszego informatyka nie zawsze przyniesie pożądane efekty. W niektórych przypadkach trzeba stworzyć projekt strony zupełnie od zera, uwzględniając jej responsywność. Dla części właścicieli może to być dobra okazja do odświeżenia wyglądu swojego portalu i unowocześnienia go, jednak dla pozostałych będzie to trudny krok.

Różnice między responsywnością a stronami mobilnymi

Obok stron responsywnych istnieją również mobilne wersje strony. Charakteryzują się one dodatkową literką „m”, która pojawia się na początku adresu. Działają na zupełnie innej zasadzie. Jest to bowiem osobny projekt strony, przeznaczony jedynie na urządzenia mobilne.

Oznacza to, że wszystkie aktualizacje na portalu internetowym muszą być wprowadzane dwa razy, osobno dla każdej wersji. Jest to rozwiązanie przeznaczone dla dużych firm, ponieważ zajmowanie się tym rozwiązaniem wymaga więcej czasu, niż strona responsywna. Z drugiej strony, koszty początkowe są zazwyczaj sporo mniejsze, a dodatkowa strona mobilna jest łatwiejsza do wprowadzenia.

Podsumowanie:

  • RWD to automatyczny szablon strony internetowej, który dopasowuje ją do danego ekranu urządzenia pod kątem układu treści i interfejsu.
  • Główną zaletą responsywności jest wygoda użytkowania zarówno po stronie gości portalu, jak i jego właściciela.
  • Dopasowanie się widoku strony do urządzenia ma dwojaki wpływ na pozycjonowanie: to rozwiązanie jest doceniane przez automaty Google, a dodatkowo wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika i większy stopień konwersji.
  • Przy dobrze wykonanej responsywności raz wprowadzona zmiana na stronie pojawia się od razu w każdej jej wersji przeznaczonej na różne urządzenia.
  • Strony mobilne działają na innej zasadzie. Jest to osobny projekt strony przeznaczony wyłącznie na urządzenia mobilne.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Dudek

Rafał jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej na kierunku Mechaniki i Budowy Maszyn. Dzięki temu doskonale radzi sobie z tekstami technicznymi. Prywatnie jego pasją jest pisanie, czym zajmuje się od pierwszych klas podstawówki. W niedalekiej przyszłości chce wydać swoją pierwszą książkę. Z tego powodu cały czas doskonali swój warsztat, a copywriting traktuje jako możliwość ciągłego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

21.07.2021 Pozycjonowanie
20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing
17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting
15.07.2021 Social Media

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy