Rodzaje tekstów marketingowych, czyli czym przyciągnąć uwagę klienta?
„Content is king” to określenie powtarzane od lat, niemalże do znudzenia. Jak się jednak okazuje – nie bez przyczyny. To właśnie content, a więc wszelkiego rodzaju treści, stanowią dzisiaj fundament prowadzenia działań marketingowych w Internecie i budowania przewagi nad konkurencją. Jeżeli prowadzisz biznes, chcesz promować swoją witrynę i osiągnąć sukces, wysokiej jakości teksty z pewnością Ci w tym pomogą. Które z nich stanowić będą motor napędowy dla Twojej działalności? Przedstawiamy listę 7 najważniejszych rodzajów tekstów!
Jakie rodzaje tekstów wyróżniamy?
Oto najważniejsze rodzaje tekstów, bez których ani pozycjonowanie, ani przeciągnięcie klienta na stronę internetową byłoby niemożliwe.
Teksty na stronę internetową
Strona internetowa to w dzisiejszych czasach najlepsza wizytówka każdej firmy.
Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz i jak duże jest Twoje przedsiębiorstwo, powinieneś zadbać o to, by witryna była estetyczna, funkcjonalna i… merytoryczna.
Jest to niezwykle istotne, ponieważ potencjalny klient, mając do wyboru produktu lub usługi kilku polecanych firm, prawdopodobnie zapozna się z ich stronami WWW. I to, jakie informacje na nich znajdzie, może w znaczący sposób wpłynąć na jego ostateczną decyzję.
Dlatego też teksty na stronie internetowej muszą być konkretne, powinny przekazywać odbiorcy wiedzę i zachęcać go do rozpoczęcia współpracy.
Do najważniejszych treści, jakie powinny znaleźć się na stronie, zaliczamy:
- tekst na stronie głównej, który pełni rolę powitania klienta – powinien opisywać profil działalności, jej zalety i najważniejsze usługi, zawierając przy tym wezwania do konkretnych działań (CTA);
- opis działalności – pojawia się on w zakładkach „O nas”, „Nasza firma” itp., rozwijając myśli ze strony głównej i dając odbiorcy szersze informacje na temat działalności – może być szczegółowy i skupiać się zarówno na walorach firmy, jak też jej doświadczeniu czy stosowanych technologiach;
- portfolio/case studies – to treści opisujące dotychczasowe realizacje albo wcześniejsze działania firmy, które pozwoliły jej klientom na osiągnięcie konkretnego celu – to sposób na pokazanie użytkownikowi strony, że Twoje przedsiębiorstwo jest godne zaufania i zapewnia satysfakcjonującą współpracę.
Im bardziej profesjonalne i merytoryczne będą teksty w witrynie internetowej, tym większe prawdopodobieństwo tego, że potencjalny klient skorzysta z Twojej oferty albo zostanie na stronie dłużej.
To także rodzaj tekstów, który ma kluczowe znaczenie w działaniach SEO – dzięki znajdujących się w nim wyrażeniom kluczowym o wiele łatwiej przyjdzie pozycjonowanie jej w wyszukiwarce Google.
Artykuły blogowe
Nieodłącznym elementem firmowych witryn są blogi, które w dzisiejszych czasach pełnią nie tylko funkcję bazy wiedzy dla klientów, ale mogą również zachęcić ich do współpracy, a także wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie strony.
Treści blogowe to rodzaj tekstów, który pozwala wyczerpać temat w konkretnej dziedzinie i zapewnić potencjalnemu klientowi dostęp do szerszej wiedzy odnośnie do Twoich produktów, usług, technologii czy samej branży, w jakiej się specjalizujesz.
Mówi się o nich, że budują pozycję eksperta w branży – ich wysoka jakość sprawi, że odbiorca uzna Cię za prawdziwego specjalistę w swoim fachu, co może wpłynąć na jego decyzję o podjęciu współpracy.
Artykuły blogowe pozwalają także na przekazywanie odbiorcom cennych wskazówek, rozwiewania ich wątpliwości oraz wchodzenia z nimi w interakcję i wywoływania konkretnych reakcji. Muszą jednak być specjalistyczne i ciekawe, bo tylko wtedy zatrzymają użytkownika na dłużej i zachęcą go do ponownego odwiedzenia witryny.
Istotnymi elementami tekstów blogowych są wszelkiego rodzaju dodatki – zdjęcia, grafiki, wykresy czy filmy, które uatrakcyjniają je i jeszcze bardziej oddziałują na odbiorców.
Poradniki
Kolejny rodzaj tekstów może być umieszczany zarówno na blogach, jak też w mediach społecznościowych czy w innych miejscach (np. działach „FAQ” na stronie internetowej). Mają za zadanie rozwiązać problemy użytkowników i objaśnić im szczegółowe kwestie, związane np. z obsługą danego produktu.
Profesjonalny poradnik jest merytoryczny, napisany prostym językiem i odpowiednio sformatowany – warto użyć w nim pogrubień, kursyw, a także wypunktowań, by stał się lepiej przyswajalny. Również w tym wypadku warto dodać do tekstu grafiki czy zdjęcia, które wraz z merytorycznymi treściami pozwolą wyczerpać temat i skuteczniej rozwiać wszelkie wątpliwości odbiorcy.
Przeczytaj również
Opisy produktów
Prowadzisz sklep online? W takim razie musisz zadbać o odpowiednią prezentację oferowanych produktów. W pierwszej kolejności o estetyczne, przyciągające wzrok zdjęcie, a z drugiej – szczegółowy opis.
To rodzaj tekstu, który pełni dwie funkcje – z jednej strony ma przekazać klientowi wszelkie informacje na temat produktu, a z drugiej zachęcać go do zakupu. Musisz więc przede wszystkim zadbać o to, aby znalazły się w nim wszelkie parametry, właściwości, funkcje czy skład produktu.
To jednak nie wszystko. Kluczową rolę odgrywa tu także język korzyści – Twój potencjalny klient musi dowiedzieć się nie tylko tego, jaką rolę pełni produkt, ale również w jaki sposób zmieni jego życie albo podniesie codzienny komfort. Sprzedajesz spodnie termoaktywne? Poinformuj o tym klienta i powiedz mu, że taki materiał skutecznie odprowadzi pot i pozostawi skórę suchą nawet w przypadku intensywnego wysiłku fizycznego.
Przeczytaj również
Treści sponsorowane
Jak subtelnie zareklamować swoją witrynę internetową albo ofertę? Najlepiej poprzez zamieszczenie treści sponsorowanych na innej stronie, która cieszy się sporą popularnością wśród odbiorców i nawiązuje do dziedziny, w jakiej się specjalizujesz.
Są to artykuły eksperckie, merytoryczne i wartościowe dla odbiorcy, w których jednak zamieszcza się różne formy promocji – np. w postaci logotypu, grafiki albo, najczęściej, linku do witryny czy produktu.
Artykuł sponsorowany nie powinien być nachalną reklamą, ale tekstem, który porusza konkretny temat i wyczerpuje go, dając wartościową wiedzę czytelnikowi. Przykładowo – prowadząc salon kosmetyczny i chcąc zareklamować usługi liftingu brwi, możesz zamieścić na innym portalu korzyści, jakie wynikają z przeprowadzenia zabiegu daną metodą (tą, którą promujesz). Efekt? Przyciągnięcie uwagi klienta i lepsze pozycjonowanie Twojej witryny.
Warto pamiętać, by treść sponsorowana nie wywoływała w czytelniku skojarzeń z działaniami marketingowymi, ponieważ może to zniechęcić go do skorzystania z oferty. Co więcej, zgodnie z prawem prasowym obowiązującym w naszym kraju, taki tekst powinien być opisany jako „artykuł sponsorowany”.
Teksty zapleczowe
Na koniec coś, od czego swoją przygodę z pisaniem zaczynała większość copywriterów. Treści zapleczowe to specjalny rodzaj tekstów, które mają służyć do poprawienia efektów pozycjonowania witryny. Zamieszcza się je na stworzonych pod kątem działań SEO zapleczach.
Ich celem jest przede wszystkim zwiększenie ruchu na stronie i dlatego są tworzone nie tylko dla użytkowników, ale również (głównie) dla robotów wyszukiwarek. Mimo to powinny reprezentować odpowiednio wysoką jakość i być odpowiednio zoptymalizowane – pod kątem słów kluczowych czy linków.
Co ciekawe, jeszcze kilkanaście lat temu teksty zapleczowe kojarzone były z treściami bardzo niskiej jakości. Nazywane popularnie „preclami”, służyły wyłącznie do zamieszczania ogromnej liczby słów kluczowych i linków, co było skuteczne jeszcze przed wdrożeniem przez Google licznych zmian, które miały na celu poprawienie jakości wyszukiwarki i zwiększenie komfortu użytkowników Internetu. Dzisiaj nawet „zapleczówki” powinny być atrakcyjne, bo inaczej pozycjonowanie witryny nie będzie wystarczająco skuteczne.
Czy to wszystkie rodzaje tekstów marketingowych?
Oczywiście, że nie! Chcąc promować swój biznes, możesz również tworzyć i publikować e-booki, wywiady, raporty, recenzje, przepisy kulinarne i wiele, wiele innych. Które z tekstów marketingowych będą dla Ciebie najbardziej pożyteczne i dadzą najlepszy efekt? Zapytaj o to specjalistów ze swojej agencji marketingowej, którzy przeanalizują Twoją witrynę i ofertę, a następnie stworzą plan działania. I pamiętaj – content is king!
Podsumowanie
- Teksty na stronie internetowej muszą być konkretne, powinny przekazywać odbiorcy wiedzę i zachęcać go do rozpoczęcia współpracy.
- Najważniejsze rodzaje tekstów, jakie powinny znaleźć się w witrynie, to treści na stronie głównej, opis działalności oraz portfolio bądź case studies.
- Chcąc promować swój biznes, możesz tworzyć artykuły blogowe, opisy produktów i kategorii, poradniki, treści sponsorowane, teksty zapleczowe, e-booki, recenzje i wiele innych.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz