Jak wybrać rozszerzenie domeny dla strony internetowej?

Spis Treści:

Planując założenie nowego serwisu internetowego, niezależnie czy mowa o prywatnym blogu, stronie firmowej czy e-commerce, jednym z najważniejszych elementów jest wybór domeny. I nie mówimy tu tylko o nazwie domeny, ale także o jej rozszerzeniu. Dowiedz się, jaką rolę odgrywa końcówka adresu internetowego i jak wybrać właściwą dla swojej witryny!

Czym jest domena internetowa?

Internet jest nieodłączną częścią życia nowoczesnego człowieka, a takie pojęcia jak e-commerce, strona WWW, hosting i domena są znane większości. Warto jednak skupić uwagę na tym, co dokładnie rozumiemy pod nazwą „domena internetowa”. Wiemy, że jest to adres www serwisu internetowego lub skrzynki pocztowej. Mniej pospolitą jest wiedza na temat tego, że każda domena składa się z dwóch części: nazwy i rozszerzenia (końcówki).

Schemat części domeny - nazwa i końcówka

Każda z tych części odgrywa indywidualną, ale równie ważną rolę:

  • Nazwa domeny odpowiada za kreowanie marki Twojego serwisu. Właśnie dlatego jako nazwę domeny najczęściej wybierana jest nazwa całej działalności lub marka, pod którą występuje dowolny jej segment. Jeszcze kilka lat temu stosowane były najważniejsze dla działalności słowa kluczowe lub określenia branżowe. Jednak ze względu na to, że obecnie nazwa nie odgrywa większej roli podczas pozycjonowania serwisu, ta praktyka jest powoli zapominana;
  • Rozszerzenie jest odpowiedzialne za przejrzyste określenie zasięgu Twojej działalności, czyli jeśli celem jest dotarcie do użytkowników zamieszkałych w wybranym kraju, wystarczy wybrać domenę krajową tego państwa, a jeśli interesuje Cię rynek międzynarodowy, domena powinna to odzwierciedlać.

Rozszerzenia domen oraz ich znaczenie

Domeny internetowe dzielą się na kilka gatunków: generyczne (globalne i europejskie), krajowe oraz sponsorowane.

Jak już wspomnieliśmy wyżej, główną różnicą między rodzajami adresów jest określany przez nie zasięg. Pozostałe różnice polegają na sposobie rejestracji, a w przypadku niektórych nawet w określeniu, kto może zarejestrować domenę, ale zacznijmy od samego początku.

Domeny krajowe

Adresy krajowe (np. .pl dla Polski, .ua dla Ukrainy etc.) są idealnym rozwiązaniem dla witryn, które kierują swoją ofertę czy informację jedynie do osób zamieszkujących w danym kraju. Strony z końcówką krajową lepiej się pozycjonują na rynku lokalnym, a przy wysyłaniu komunikacji w ramach państwa, adresaci z mailami działającymi na krajowej domenie, mają znacznie mniejszą szansę na trafienie do spamu, niż w przypadku użycia końcówek innych krajów.

Ciągle rosnąca liczba serwisów online zwiększyła też zapotrzebowania na adresy krajowe. Spowodowało też to naturalną ewolucję domen krajowych. W przypadku domeny polskiej mamy do dyspozycji nie tylko rozszerzenie najwyższego poziomu – .pl. Można także zarejestrować domenę funkcjonalną (np. .biz.pl, .com.pl, .edu.pl, .net.pl, org.pl etc.) lub regionalną (np. .waw.pl, .wroclaw.pl, .slask.pl, .pomorskie.pl etc.). Każda z nich pozwala na doprecyzowanie zasięgu Twojej działalności do danego regionu czy miasta lub umożliwia lepiej zaprezentować branżę.

Domeny europejskie

Domeny o rozszerzeniu europejskim są jednocześnie najprostsze do wytłumaczenia i najtrudniejsze do zrozumienia. Rejestr EURid zaczął swoją działalność w 2005 roku. .eu lub .ею to jedyne dostępne końcówki tej domeny, co zapewnia jej ekskluzywność w pewnym sensie.

Dodatkowym elementem, który powoduje, że europejskie domeny są wyjątkowe, a zarazem znacznie bardziej wiarygodne niż pozostałe, to rygorystyczne zasady dotyczące ich rejestracji. Dostępne one są dla podmiotów, których siedziba znajduje się na terenie Unii Europejskiej, Liechtensteinu, Islandii i Norwegii. Rejestrować domeny .eu mogą też osoby fizyczne, które są obywatelami EU (niezależnie od miejsca ich zamieszkania) lub osoby, które nie są obywatelami Unii, ale mieszkają na terenie powyżej przedstawionych krajów.

Domeny globalne

Historia domen globalnych zaczyna się w odległym 1985 roku. Wraz z rejestracją pierwszych domen ponad 36 lat temu, rozpoczęła się era Internetu. Początkowo domeny globalne były przygotowane na wzór obecnych domen funkcjonalnych (np. domenę .edu mogły rejestrować tylko podmioty świadczące usługi edukacyjne). Z czasem te ograniczenia zostały zniesione i obecnie globalne adresy internetowe są dostępne dla wszystkich. Do takich adresów zaliczamy rozszerzenia jak np. .com, .edu, .biz, .org, .info i .net.

Domeny sponsorowane

Domenami sponsorowanymi nazywamy adresy, których rozszerzenie określa konkretny cel adresu. Założeniem przy tworzeniu domen sponsorowanych typu .mobi, .jobs, .asia, .aero było wyróżnienie adresów internetowych według branży, grupy etnicznej lub lokalizacji etc. Pozwalają one na uwzględnienie innego czynnika niż tylko zasięg fizyczny działalności i utworzenie społeczności połączonej poprzez np. dziedzinę zainteresowań i prowadzonej działalności, jak np. wśród agencji pracy i portali o tematyce HR często wybieranym jest rozszerzenie .jobs.

Jaką końcówkę domeny wybrać?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jakie rozszerzenie domeny będzie najbardziej odpowiednie dla ich biznesu. Jak widać, możliwych opcji jest naprawdę sporo i wybór może być trudny. Oto kilka pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć, wybierając końcówkę domeny:

  1. Jaki jest charakter mojej działalności?
  2. Jak chcę być postrzegany i zapamiętany przez internautów?
  3. Kto jest docelowym odbiorcą mojej witryny internetowej?

Należy pamiętać, że każdy człon adresu strony internetowej jest równie ważny. Nazwa domeny i jej rozszerzenie właściwie dopasowane do profilu przedsiębiorstwa mogą zagwarantować ogromny sukces w sieci.

Podsumowanie:

  • Każda domena składa się z dwóch części: nazwa i rozszerzenie (końcówka).
  • Prowadzenie serwisu internetowego w obecnych czasach to znacznie więcej niż tylko utworzenie wizytówki z danymi kontaktowymi.
  • Właściwe dopasowanie wszystkich elementów zarówno graficznych, contentowych, jak i technicznych umożliwia skuteczne promowanie własnej marki i powiązanej z nią działalności, zwiększając zasięg dotarcia i tym samym liczbę potencjalnych klientów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Diana Solohub

Diana jest nietypowym copywriterem - pisze i tłumaczy w 4 językach (polski, angielski, ukraiński i rosyjski), a także jest doświadczonym specjalistą do spraw SEO i marketingu internetowego. Priorytetem dla niej jest tworzenie materiałów, które zarówno odpowiadają wszystkim wymaganiom wujka Google'a, pasują do strategii marketingowej klienta, jak i przyciągają uwagę internautów. Tworzy ciekawe i kreatywne treści, a nawet najtrudniejsze tematy potrafi przedstawić w prosty i zrozumiały sposób. Pisanie to nie tylko zawód Diany, a także jej hobby. W czasie wolnym pisze opowiadania i wymyśla historie. Poza tym jest wielkim fanem gier planszowych, komputerowych i konsolowych oraz spędza spokojne momenty czytając.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

23.07.2021 E-commerce
23.07.2021 Content Marketing
22.07.2021 E-commerce
21.07.2021 Pozycjonowanie
20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy