Ściana tekstu – czym jest i jak jej uniknąć?
Istnieje kilka złotych zasad tworzenia tekstów do internetu. Treści te muszą być przede wszystkim merytoryczne, wartościowe dla odbiorcy i odpowiednio zaprezentowane. Większość twórców skupia się jednak na dwóch pierwszych kwestiach, zapominając, jak istotna jest czytelność artykułów. W efekcie popełniają proste błędy, mające wpływ na popularność oraz siłę oddziaływania publikacji. Jednym z nich jest ściana tekstu, która skutecznie zniechęca czytelników. Sprawdź, jak jej uniknąć i tym samym uczynić swoje artykuły o wiele bardziej atrakcyjnymi!
Ściana tekstu – największy wróg czytelności
Współczesny internauta, poszukując informacji w sieci, najczęściej skanuje teksty. Zajmuje ono mniej czasu niż czytanie od deski do deski oraz pozwala łatwiej wyłowić to, co dla niego najbardziej istotne. Z tego względu rolą każdego twórcy jest tworzenie takich artykułów, które da się zeskanować wzrokiem i których forma podania będzie zachęcała do ewentualnego zgłębienia się w treść. Kluczem do sukcesu jest między innymi wyeliminowanie ściany tekstu. Co to takiego?
Ściana tekstu to obszerny blok pisanych w jednym ciągu zdań, które nie są w żaden sposób rozdzielone czy wyróżnione.
Autor, tworząc swój artykuł, zapomina o akapitach, nie wykorzystuje śródtytułów, a dodatkowo często stosuje zbyt małą czcionkę. W efekcie uzyskuje mało czytelny tekst, z którym nikt nie będzie chciał się zapoznać. A nawet jeżeli zechce, znalezienie interesujących go treści zajmie mu zbyt dużo czasu.
Najlepiej obrazuje to przykład:
W powyższym przykładzie treść jest zbita w jeden blok tekstu, nie występują tutaj nagłówki, akapity, wypunktowania, a całość prezentuje się topornie. Poniżej z kolei przedstawiamy tekst z odpowiednim formatowaniem.
Widać różnicę, prawda? Potencjalny klient chętniej zapozna się z tekstem, który został sformatowany jak na drugim zdjęciu, a nie ze ścianą tekstu. A to zwiększy szansę na kontakt lub sprzedaż.
Co zrobić, aby pozbyć się ściany tekstu? 5 sposobów
Pozbycie się ściany tekstu nie jest trudnym zadaniem – wystarczy skorzystać z poniższych metod, dzięki którym Twój artykuł stanie się atrakcyjny wizualnie i zachęci do czytania większe grono osób.
Akapity
To oczywiście najlepszy sposób na „wyburzenie” ściany tekstu. Podział treści na wiele akapitów, gdzie w każdym umieścisz osobną myśl, pozwoli nie tylko zwiększyć jej czytelność, ale również dynamikę. Efekt? Czytanie i pozyskiwanie wartościowych informacji okaże się dla odbiorcy o wiele łatwiejsze.
Śródtytuły
Odgrywają podobną rolę do akapitów, porządkując treść i ułatwiając czytelnikowi znalezienie wartościowych informacji. Dzięki śródtytułom tekst nie przytłacza i nie męczy oczu czytelnika. Jak często dodawać nagłówki? Ich ilość zależy tak naprawdę od rodzaju, tematyki i struktury artykułu, jednak wytyczne YoastSEO mówią, by stosować je co 250-350 słów, czyli od 1250 do 2100 zzs.
Wypunktowania i listy numerowane
Również one powodują, że artykuł staje się atrakcyjniejszy, a ściana tekstu przestaje być problemem. To świetny sposób na uporządkowanie albo przekazane czytelnikowi najważniejszych informacji – widząc krótkie podpunkty, nie musi on przedzierać się przez dziesiątki wielokrotnie złożonych zdań.
Zdjęcia i grafiki
Dzięki nim dasz odpocząć czytelnikowi od potoku słów i sprawisz, że treść będzie dla niego o wiele bardziej atrakcyjna. Wykorzystanie zdjęć i grafik, a także wykresów, infografik czy screenów da również odbiorcy sygnał, że na stworzenie artykułu poświęcono wiele czasu i w związku z tym warto się z nim zapoznać.
Boxy
Jest to rozwiązanie idealne na strony internetowe firmy – zwłaszcza tam, gdzie prezentowana jest historia czy oferta firmy. Dzieląc długą treść na pojedyncze boxy, które wymyślnie ułożone stworzą atrakcyjną „mozaikę”, nie tylko zachęcisz czytelników do zapoznania się z tekstami, ale również zadbasz o warstwę wizualną swojej witryny. Poniżej możesz zobaczyć, jak wyglądają boxy na stronie agencji Content Writer.
Unikanie ściany tekstu – o co jeszcze zadbać?
Jeżeli chcesz odpowiednio prezentować swoje teksty, nie zapominaj także o stosowaniu czytelnej czcionki w odpowiednich rozmiarach oraz wyróżnianiu najważniejszych słów czy zdań (poprzez pogrubienie, kursywę albo podkreślenie). Oczywiście nie warto z tym przesadzać – nadmiar tego rodzaju ozdobników może sprawić, że tekst stanie się zbyt „pstrokaty” i zamiast zachęcać do czytania, będzie odstraszał odbiorców.
Odpowiednio sformatowany artykuł zostanie doceniony nie tylko przez użytkowników Twojej strony internetowej, ale również roboty Google. To z kolei wpłynie pozytywnie na proces pozycjonowania witryny i jej widoczność w sieci.
Podsumowanie
- Ściana tekstu to obszerny blok pisanych w jednym ciągu zdań, które nie są w żaden sposób rozdzielone czy wyróżnione.
- Blok tekstu powoduje, że treść jest mniej czytelna i zachęcająca dla odbiorcy. W efekcie może obniżać konwersje i utrudniać skuteczną promocję.
- Najlepszym sposobem na poradzenie sobie ze ścianą tekstu jest stosowanie akapitów i śródtytułów, które czynią treść atrakcyjniejszą, a także wypunktowań, list numerowanych, zdjęć oraz grafik.
- Jeżeli umieszczasz długie treści na swojej stronie internetowej, możesz pogrupować je w boxy, dzięki czemu zachęcisz do czytania więcej osób.
- Odpowiednio formatując teksty, zwiększysz szanse na skuteczniejsze pozycjonowanie strony internetowej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz