Ściana tekstu – czym jest i jak jej uniknąć?

Spis Treści:

Istnieje kilka złotych zasad tworzenia tekstów do internetu. Treści te muszą być przede wszystkim merytoryczne, wartościowe dla odbiorcy i odpowiednio zaprezentowane. Większość twórców skupia się jednak na dwóch pierwszych kwestiach, zapominając, jak istotna jest czytelność artykułów. W efekcie popełniają proste błędy, mające wpływ na popularność oraz siłę oddziaływania publikacji. Jednym z nich jest ściana tekstu, która skutecznie zniechęca czytelników. Sprawdź, jak jej uniknąć i tym samym uczynić swoje artykuły o wiele bardziej atrakcyjnymi!

Ściana tekstu – największy wróg czytelności

Współczesny internauta, poszukując informacji w sieci, najczęściej skanuje teksty. Zajmuje ono mniej czasu niż czytanie od deski do deski oraz pozwala łatwiej wyłowić to, co dla niego najbardziej istotne. Z tego względu rolą każdego twórcy jest tworzenie takich artykułów, które da się zeskanować wzrokiem i których forma podania będzie zachęcała do ewentualnego zgłębienia się w treść. Kluczem do sukcesu jest między innymi wyeliminowanie ściany tekstu. Co to takiego?

Ściana tekstu to obszerny blok pisanych w jednym ciągu zdań, które nie są w żaden sposób rozdzielone czy wyróżnione.

Autor, tworząc swój artykuł, zapomina o akapitach, nie wykorzystuje śródtytułów, a dodatkowo często stosuje zbyt małą czcionkę. W efekcie uzyskuje mało czytelny tekst, z którym nikt nie będzie chciał się zapoznać. A nawet jeżeli zechce, znalezienie interesujących go treści zajmie mu zbyt dużo czasu.

Najlepiej obrazuje to przykład:

Treść na stronie, którą można uznać za ścianę tekstu (screen)

 

W powyższym przykładzie treść jest zbita w jeden blok tekstu, nie występują tutaj nagłówki, akapity, wypunktowania, a całość prezentuje się topornie. Poniżej z kolei przedstawiamy tekst z odpowiednim formatowaniem.

 

Sformatowany tekst (screen)

Widać różnicę, prawda? Potencjalny klient chętniej zapozna się z tekstem, który został sformatowany jak na drugim zdjęciu, a nie ze ścianą tekstu. A to zwiększy szansę na kontakt lub sprzedaż.

Co zrobić, aby pozbyć się ściany tekstu? 5 sposobów

Pozbycie się ściany tekstu nie jest trudnym zadaniem – wystarczy skorzystać z poniższych metod, dzięki którym Twój artykuł stanie się atrakcyjny wizualnie i zachęci do czytania większe grono osób.

Akapity

To oczywiście najlepszy sposób na „wyburzenie” ściany tekstu. Podział treści na wiele akapitów, gdzie w każdym umieścisz osobną myśl, pozwoli nie tylko zwiększyć jej czytelność, ale również dynamikę. Efekt? Czytanie i pozyskiwanie wartościowych informacji okaże się dla odbiorcy o wiele łatwiejsze.

Śródtytuły

Odgrywają podobną rolę do akapitów, porządkując treść i ułatwiając czytelnikowi znalezienie wartościowych informacji. Dzięki śródtytułom tekst nie przytłacza i nie męczy oczu czytelnika. Jak często dodawać nagłówki? Ich ilość zależy tak naprawdę od rodzaju, tematyki i struktury artykułu, jednak wytyczne YoastSEO mówią, by stosować je co 250-350 słów, czyli od 1250 do 2100 zzs.

Wypunktowania i listy numerowane

Również one powodują, że artykuł staje się atrakcyjniejszy, a ściana tekstu przestaje być problemem. To świetny sposób na uporządkowanie albo przekazane czytelnikowi najważniejszych informacji – widząc krótkie podpunkty, nie musi on przedzierać się przez dziesiątki wielokrotnie złożonych zdań.

Zdjęcia i grafiki

Dzięki nim dasz odpocząć czytelnikowi od potoku słów i sprawisz, że treść będzie dla niego o wiele bardziej atrakcyjna. Wykorzystanie zdjęć i grafik, a także wykresów, infografik czy screenów da również odbiorcy sygnał, że na stworzenie artykułu poświęcono wiele czasu i w związku z tym warto się z nim zapoznać.

Boxy

Jest to rozwiązanie idealne na strony internetowe firmy – zwłaszcza tam, gdzie prezentowana jest historia czy oferta firmy. Dzieląc długą treść na pojedyncze boxy, które wymyślnie ułożone stworzą atrakcyjną „mozaikę”, nie tylko zachęcisz czytelników do zapoznania się z tekstami, ale również zadbasz o warstwę wizualną swojej witryny. Poniżej możesz zobaczyć, jak wyglądają boxy na stronie agencji Content Writer.

Przykład boxów na stronie agencji Content Writer (screen(

Unikanie ściany tekstu – o co jeszcze zadbać?

Jeżeli chcesz odpowiednio prezentować swoje teksty, nie zapominaj także o stosowaniu czytelnej czcionki w odpowiednich rozmiarach oraz wyróżnianiu najważniejszych słów czy zdań (poprzez pogrubienie, kursywę albo podkreślenie). Oczywiście nie warto z tym przesadzać – nadmiar tego rodzaju ozdobników może sprawić, że tekst stanie się zbyt „pstrokaty” i zamiast zachęcać do czytania, będzie odstraszał odbiorców.

Odpowiednio sformatowany artykuł zostanie doceniony nie tylko przez użytkowników Twojej strony internetowej, ale również roboty Google. To z kolei wpłynie pozytywnie na proces pozycjonowania witryny i jej widoczność w sieci.

Podsumowanie

  • Ściana tekstu to obszerny blok pisanych w jednym ciągu zdań, które nie są w żaden sposób rozdzielone czy wyróżnione.
  • Blok tekstu powoduje, że treść jest mniej czytelna i zachęcająca dla odbiorcy. W efekcie może obniżać konwersje i utrudniać skuteczną promocję.
  • Najlepszym sposobem na poradzenie sobie ze ścianą tekstu jest stosowanie akapitów i śródtytułów, które czynią treść atrakcyjniejszą, a także wypunktowań, list numerowanych, zdjęć oraz grafik.
  • Jeżeli umieszczasz długie treści na swojej stronie internetowej, możesz pogrupować je w boxy, dzięki czemu zachęcisz do czytania więcej osób.
  • Odpowiednio formatując teksty, zwiększysz szanse na skuteczniejsze pozycjonowanie strony internetowej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.8

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu