Self-publishing – czym jest i na co zwracać uwagę?

Spis Treści:

Obecnie coraz więcej autorów decyduje się na publikację i promocję swojej książki na własną rękę. To może być bardzo dobre rozwiązanie, dzięki któremu zyskujesz sporo korzyści. Chociaż musisz podjąć ryzyko, bo nie korzystasz ze wsparcia doświadczonego wydawnictwa, to masz szansę zarobić więcej pieniędzy. Wraz z rozwojem internetu self-publishing staje się coraz popularniejszy. Co to jest i kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie?

Czym jest self-publishing?

Self-publishing to „samopublikowanie”, czyli samodzielne wydanie różnego rodzaju treści typu książki, czasopisma, e-booki, broszury, płyty kompaktowe i tym podobne.

Autor ponosi wszystkie koszty związane z procesem wydawniczym, tj. koszty składu, druku, redakcji, korekty oraz szeregu innych usług niezbędnych do tego, aby książka mogła ujrzeć światło dzienne. W self-publishingu nie trzeba dzielić się z nikim zyskami ze sprzedaży publikacji, autor nie jest też w żaden sposób uzależniony od decyzji wydawnictwa.

Self-publishing dla wielu jest nowym zjawiskiem, jednak był praktykowany jeszcze przed erą Internetu. Można powiedzieć, że jest tak stary, jak druk maszynowy. Do samowydawców należeli np. Jane Austen czy Marcel Proust. Oczywiście wraz z pojawieniem się nowoczesnej technologii doszło do znaczącego rozwoju tego zjawiska. Dziś samopublikowanie cieszy się coraz większą popularnością.

Samodzielne publikowanie krok po kroku

Planujesz wydanie własnej książki lub e-booka? W takim razie musisz zacząć od podstaw, czyli przygotowania treści oraz formy publikacji. W końcu to ona będzie realizować Twoje cele.

U każdego autora proces pisania wygląda inaczej. Pamiętaj jednak o jednej, podstawowej kwestii: to, co według Ciebie jest wspaniałym pomysłem, niekoniecznie spodoba się czytelnikom. Nie możesz pisać wyłącznie o tym, co Cię interesuje i na co masz ochotę, musisz wziąć pod uwagę także potrzeby i wymagania odbiorców. Tylko w tym wypadku masz szansę odnieść sukces na rynku.

Self-publishing – zacznij od planu

Podstawa samowydawania to przygotowanie planu działania, dzięki któremu proces wydawniczy będzie uporządkowany. Rozpocznij od rozpisania, jaki jest Twój cel – wydajesz tylko dla własnej satysfakcji, a może zależy Ci, by osiągnąć sukces na rynku? Zastanów się, ile egzemplarzy chcesz wydrukować, czy planujesz szeroką dystrybucję, jaki masz budżet i tym podobne. Przeprowadź dogłębny research, w którym sprawdzisz, jakie są trendy na rynku książki i co aktualnie najlepiej się sprzedaje.

Rozplanuj wynajęcie osób, które pomogą Ci w przygotowaniu publikacji. Dowiedz się przede wszystkim, ile kosztują poszczególne etapy w procesie wydawniczym. W tym celu przeglądaj strony internetowe i profile redaktorów, korektorów czy składaczy. Zwracaj uwagę na stawki, które proponują – pamiętaj jednak, że dobry profesjonalista zawsze będzie oczekiwał większej wypłaty. Warto rozplanować więc w budżecie duże środki na samo wydanie, by książka była jak najlepszej jakości. Zazwyczaj self-publishing kojarzy się z niechlujnymi, nieprofesjonalnymi publikacjami – nie warto iść tą drogą!

Korekta i redakcja treści

Gdy treść jest już gotowa, przychodzi czas na oddanie swojego dzieła w ręce doświadczonego korektora i redaktora. Tekst powinien być sprawdzony pod kątem błędów merytorycznych, stylistycznych, ortograficznych, specjalista może zaproponować także na przykład zmianę kolejności rozdziałów. Nawet jeśli wydaje Ci się, że piszesz dobrze i poprawnie, podczas pracy twórczej trudno jest uniknąć błędów, dlatego redakcja i korekta tekstu są niezbędne. Jako autor nigdy nie będziesz w stanie spojrzeć na swój tekst w 100% krytycznym okiem.

Przygotowanie grafik

Każda książka musi posiadać okładkę, którą z kolei ktoś musi zaprojektować. Zazwyczaj zajmuje się tym doświadczony grafik lub składacz, warto więc skorzystać z ich usług. Jeśli chcesz zawrzeć w tekście ilustracje, również należy zaplanować to odpowiednio wcześniej.

Wysyłka książki do składu i druku

Po sprawdzeniu tekstu oraz opracowaniu graficznym kolejnym krokiem jest wysyłka książki do składu i druku. Najprościej rzecz ujmując, chodzi o prawidłowe sformatowanie i ułożenie tekstu w kolumnach, a także połączenie treści z projektem graficznym. Dzięki temu książka będzie estetyczna i spójna.

Jeżeli chodzi o zlecenie druku, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim drukarnie, które mają doświadczenie w tego typu realizacjach. Koszty druku uzależnione będą między innymi od objętości książki, rodzaju okładki, papieru, formatu, nakładu, liczby ilustracji oraz grafiki. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z doświadczonym drukarzem, na pewno pomoże Ci podjąć dobre decyzje.

Nadanie ISBN-u

Następnym krokiem jest nadanie książce numeru ISBN (międzynarodowego znormalizowanego numeru książki, który ją identyfikuje). Dzięki temu możesz sprzedawać ją po niższej stawce VAT (5% zamiast 23%).

Wnioski o nadanie numerów ISBN przyjmowane są tylko elektronicznie, w tym celu należy zarejestrować się w serwisie e-ISBN. Otrzymasz wniosek w formacie PDF, który trzeba wydrukować, podpisać, zeskanować i wgrać do serwisu. Wydawcą może być każdy, także osoba fizyczna, która nie posiada działalności gospodarczej.

Dystrybucja

Następnie możesz przystąpić do dystrybucji książki. Dobrym rozwiązaniem będzie założenie sklepu internetowego, za pośrednictwem którego możesz ją sprzedawać. Dzięki temu ograniczysz koszty, a klient będzie mógł kupować ją bezpośrednio z Twojej witryny, nie przez pośredników. Taki sklep wcale nie musi być rozbudowany, zazwyczaj dobry okaże się typowy „one-page”, który można bez problemu zintegrować z najpopularniejszymi systemami płatności. Do stworzenia nowoczesnego sklepu internetowego w zupełności wystarczy CMS WordPress.

W trakcie całego procesu wydawniczego możesz również skorzystać z pomocy firm, które specjalizują się w pomocy self-publisherom. Przykładowo jakiś czas temu Empik, największa sieć polskich księgarń, uruchomiła platformę Empik Selfpublishing. Wystarczy zarejestrować się w systemie, wgrać swój plik, wypełnić formularz, a sklep zajmie się dystrybucją Twojego dzieła swoimi kanałami. Empik oferuje również dodatkowe funkcje, tj. usługi redaktora, składacza, szkolenia i kursy czy nawet nagranie audiobooka – wszystko oczywiście za opłatą.

Zastanów się więc, czy jesteś w stanie samodzielnie podjąć się procesu wydawniczego, czy jednak potrzebujesz pomocy. Decyzja powinna być uzależniona od Twoich możliwości, budżetu i celów, jakie chcesz osiągnąć.

Promocja

Istotnym elementem jest także promocja książki, którą najlepiej rozpocząć jeszcze przed jej premierą. Warto dobrze przemyśleć strategię reklamową, dzięki temu będziesz mieć większe szanse na to, żeby odnieść sukces. Jak wygląda promowanie książki wydanej własnym sumptem? Bez wątpienia jest to zadanie dużo łatwiejsze, gdy masz zbudowaną społeczność, dlatego postaraj się zgromadzić wokół siebie jak największą liczbę obserwatorów w social mediach. Dobrym miejscem do promowania książki będą takie platformy, jak Instagram, TikTok czy Facebook. Sprawdzić się może także wysyłka newslettera czy współpraca z innymi twórcami.

Pamiętaj również o braniu udziału w różnych wydarzeniach związanych z literaturą – zapisuj się na targi książki, festiwale, organizuj spotkania autorskie. Nie bój się szeroko promować swojej książki – tylko dobrze rozplanowane działania promocyjne pozwolą Ci osiągnąć sukces na rynku!

Self-publishing – zalety i wady

Decydując się na samodzielną publikację, możesz liczyć na wiele korzyści. Wśród zalet self-publishingu wymienia się między innymi:

  • niezależność;
  • wolność wydawniczą;
  • satysfakcję;
  • większe zyski;
  • sprzedaż bez pośredników.

Samodzielne wydanie książki oczywiście ma też pewne wady, wśród nich można wymienić między innymi:

  • dużą inwestycję pieniężną;
  • pełną odpowiedzialność – w tym przypadku napisanie książki to dopiero początek, bo na Tobie spoczywa odpowiedzialność za redakcję, korektę, złożenie tekstu, oprawę graficzną, promocję oraz dystrybucję;
  • mniejsza wiarygodność – nie jest to regułą, ale przez niektórych czytelników samodzielnie wydane książki są traktowane mniej poważnie.

Chcesz napisać własną książkę i zrozumieć, jak wygląda proces wydawniczy? Zapisz się na nasz kurs pisania powieści!

Dowiedz się więcej!

Podsumowanie

  • Self-publishing to model wydawniczy polegający na samodzielnym wydawaniu treści typu książki, czasopisma, e-booki.
  • Wydanie książki nie jest takie trudne, jak może się wydawać. Najważniejsze jest przygotowanie treści oraz formy publikacji.
  • Konieczna jest redakcja i korekta tekstu przez doświadczonego specjalistę.
  • Kluczowym elementem jest wybranie odpowiedniej drukarni.
  • Decydując się na samodzielne wydanie książki, możesz liczyć na wiele korzyści, w tym finansowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

08.11.2024 Porady & Ciekawostki
07.11.2024 Marketing
06.11.2024 E-commerce
05.11.2024 Content Marketing
04.11.2024 Copywriting
01.11.2024 Korekta & Redakcja
31.10.2024 Pozycjonowanie
30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu