Self-publishing – czym jest?

Spis Treści:

Obecnie coraz więcej autorów decyduje się na publikację i promocję swojej książki na własną rękę. To bez wątpienia bardzo dobre rozwiązanie, dzięki któremu zyskujesz sporo korzyści. Chociaż w tym wypadku musisz podjąć ryzyko, bo nie korzystasz ze wsparcia doświadczonego wydawnictwa, to masz szansę zaoszczędzić sporo pieniędzy. Wraz z rozwojem Internetu self-publishing staje się coraz popularniejszy. Co to jest i kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie?

Czym jest self-publishing?

Self-publishing to „samopublikowanie” różnego rodzaju treści typu książki, czasopisma, e-booki, broszury, płyty kompaktowe itp.

To model wydawniczy, który zakłada samodzielne wydanie książki. Autor ponosi wszystkie koszty związane z wydawnictwem, tj. koszty składu, druku, redakcji, korekty oraz szeregu innych usług niezbędnych do tego, aby książka mogła ujrzeć światło dzienne. W tym wypadku w późniejszym czasie nie trzeba dzielić się z nikim zyskami ze sprzedaży publikacji, autor nie jest też w żaden sposób uzależniony od decyzji wydawnictwa. Chociaż samodzielne wydanie książki może wydawać się trudne, to warto wziąć takie rozwiązanie pod uwagę.

Self-publishing dla wielu jest nowym zjawiskiem, jednak był praktykowany jeszcze przed erą Internetu. Można powiedzieć, że jest tak stary, jak druk maszynowy. Oczywiście wraz z pojawieniem się nowoczesnej technologii doszło do znaczącego rozwoju tego zjawiska. Dziś samopublikowanie cieszy się coraz większą popularnością.

Samodzielne publikowanie krok po kroku

Planujesz wydanie własnej książki lub e-booka? W takim razie musisz zacząć od podstaw, czyli przygotowania treści oraz formy publikacji. W końcu to ona będzie realizować Twoje cele. Jak przygotować się do napisania własnej książki? Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, po prostu musisz wybrać temat i zacząć pisać. Tutaj warto wziąć pod uwagę jedną ważną rzecz: otóż to, co według Ciebie jest wspaniałym pomysłem, niekoniecznie spodoba się czytelnikom. Nie możesz pisać wyłącznie o tym, co Cię interesuje i na co masz ochotę, musisz wziąć pod uwagę także potrzeby i wymagania odbiorców. Tylko w tym wypadku masz szansę odnieść sukces w danej dziedzinie.

Od czego zacząć?

Przed rozpoczęciem pisania, warto zająć się konspektem. Trzeba zrobić dokładny research, opracować śródtytuły, zapisać najważniejsze informacje, które chcesz zawrzeć w książce. Przygotowania powinny obejmować również projekt graficzny i ilustracje.

Korekta i redakcja treści

Gdy treść jest już gotowa, przychodzi czas na oddanie swojego dzieła w ręce doświadczonego korektora i redaktora. Tekst powinien być sprawdzony pod kątem błędów merytorycznych, stylistycznych, ortograficznych, specjalista może zaproponować także na przykład zmianę kolejności rozdziałów. Nawet jeśli wydaje Ci się, że piszesz dobrze i poprawnie, podczas pracy twórczej trudno jest uniknąć błędów, dlatego redakcja i korekta tekstu jest niezbędna. Jako autor nigdy nie będziesz w stanie spojrzeć na swój teksty w 100% krytycznym okiem.

Wysyłka książki do składu i druku

Po sprawdzeniu tekstu oraz opracowaniu graficznym kolejnym krokiem jest wysyłka książki do składu i druku. Najprościej rzecz ujmując, chodzi o prawidłowe sformatowanie i ułożenie tekstu w kolumnach, a także połączenie treści z projektem graficznym. Dzięki temu książka będzie estetyczna i spójna.

Jeżeli chodzi o zlecenie druku, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim drukarnie, które mają doświadczenie w tego typu realizacjach. Nie każda będzie bowiem w stanie profesjonalnie zrealizować tego typu zlecenie. Koszty druku uzależnione będą między innymi od objętości książki, rodzaju okładki, papieru, formatu, nakładu, liczby ilustracji oraz grafiki. Jeśli podejmiesz współpracę z doświadczonym drukarzem, na pewno pomoże Ci podjąć dobre decyzje.

Nadanie ISBN-u

Następnym krokiem jest nadanie książce numeru ISBN (międzynarodowego znormalizowanego numeru książki, który ją identyfikuje). Dzięki temu możesz sprzedawać ją po niższej stawce VAT (5% zamiast 23%).

Wnioski o nadanie numerów ISBN przyjmowane są tylko elektronicznie, w tym celu należy zarejestrować się w serwisie e-ISBN. Otrzymasz wniosek w formacie PDF, który trzeba wydrukować, podpisać, zeskanować i wgrać do serwisu. Wydawcą może być każdy, także osoba fizyczna, która nie posiada działalności gospodarczej.

Dystrybucja i promocja

Następnie możesz przystąpić do dystrybucji książki. Dobrym rozwiązaniem będzie założenie sklepu internetowego, za pośrednictwem którego możesz ją sprzedawać. Dzięki temu ograniczysz koszty, a klient będzie mógł kupować ją bezpośrednio z Twojej witryny, nie przez pośredników. Taki sklep wcale nie musi być rozbudowany, zazwyczaj wystarczy typowy „one-page”, który można bez problemu zintegrować z najpopularniejszymi systemami płatności. Do stworzenia nowoczesnego sklepu internetowego w zupełności wystarczy CMS WordPress.

Istotnym elementem jest także promocja książki, którą najlepiej rozpocząć jeszcze przed jej premierą. Warto dobrze przemyśleć strategię reklamową, dzięki temu będziesz mieć większe szanse na to, żeby odnieść sukces. Jak wygląda promowanie książki wydanej własnym sumptem? Bez wątpienia jest to zadanie dużo łatwiejsze, gdy masz zbudowaną społeczność, dlatego postaraj się zgromadzić wokół siebie jak największą liczbę obserwatorów w social mediach. Dobrym miejscem do promowania książki będą takie platformy jak Instagram, TikTok czy Facebook. Sprawdzić się może także wysyłka newslettera czy współpraca z innymi twórcami.

Self-publishing – zalety i wady

Decydując się na samodzielną publikację, możesz liczyć na wiele korzyści. Wśród zalet self-publishingu można wymienić między innymi:

  • niezależność;
  • wolność wydawniczą;
  • satysfakcję;
  • większe zyski;
  • sprzedaż bez pośredników.

Samodzielne wydanie książki oczywiście ma też pewne wady, wśród nich można wymienić między innymi:

  • dużą inwestycję pieniężną;
  • pełną odpowiedzialność – w tym przypadku napisanie książki to dopiero początek, bo na Tobie spoczywa odpowiedzialność za redakcję, korektę, złożenie tekstu, oprawę graficzną, promocję oraz dystrybucję;
  • mniejsza wiarygodność – nie jest to regułą, ale przez niektórych czytelników samodzielnie wydane książki są traktowane mniej poważnie.

Podsumowanie

  • Self-publishing to model wydawniczy polegający na samodzielnym wydawaniu treści typu książki, czasopisma, e-booki.
  • Wydanie książki nie jest takie trudne, jak może się wydawać. Najważniejsze jest przygotowanie treści oraz formy publikacji.
  • Konieczna jest redakcja i korekta tekstu przez doświadczonego specjalistę.
  • Kluczowym elementem jest wybranie odpowiedniej drukarni.
  • Decydując się na samodzielne wydanie książki, możesz liczyć na wiele korzyści, w tym finansowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing
27.01.2023 Porady & Ciekawostki
26.01.2023 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu