SEO – co to jest i jak działa?

Spis Treści:

Piszesz bloga, prowadzisz działalność e-commerce, a może oferujesz usługi online? Niezależnie od tego, tworzysz własną wizytówkę w sieci. Ale czy każdy ją znajdzie, gdy szuka tego, co być może właśnie Ty podajesz im jak na tacy? Od tego właśnie jest SEO, by Twoja strona internetowa pojawiła się zawsze tam, gdy ktoś jej potrzebuje.

Co to jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) oznacza w dosłownym tłumaczeniu „optymalizację pod silnik wyszukiwarek”.

Mówiąc prościej, jest to proces ulepszania witryny w celu zwiększenia jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, gdy ludzie szukają produktów lub usług związanych z Twoją firmą w Google.

Chodzi tutaj zatem wyłącznie o bezpłatne wyniki wyszukiwania (tzw. SERP, czyli z angielskiego Search Engine Results Page), a zatem nie te pochodzące z kampanii reklamowych tworzonych np. w Google Ads.

SEO skupia się zatem na wszelkich procesach mających wpływ na budowanie widoczności i pozyskiwanie ruchu w wyszukiwarkach. Im lepsza widoczność Twoich stron w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów, którzy interesują się daną kategorią produktów lub usług.

Jak działa SEO?

Wyszukiwarki, takie jak Google czy Bing, używają botów do indeksowania stron w sieci, przechodzenia od witryny do witryny, zbierania informacji o tych stronach i umieszczania ich w swoim indeksie.

Pomyśl o indeksie jak o gigantycznej bibliotece, w której bibliotekarz może otworzyć książkę (lub stronę internetową), aby pomóc Ci znaleźć dokładnie to, czego w danym momencie szukasz.

Następnie algorytmy analizują strony w indeksie, biorąc pod uwagę ponad 200 różnych czynników lub sygnałów rankingowych, aby określić kolejność pojawiania się stron w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego (ang. keyword).

W naszej bibliotecznej analogii bibliotekarz przeczytał każdą książkę znajdującą się w jego zbiorach i może dokładnie powiedzieć, która z nich będzie zawierała odpowiedzi na Twoje pytania.

Boty wyszukiwania dokładnie szacują, w jakim stopniu dana witryna lub strona internetowa odpowiada na pytanie zadane przez użytkownika.

W przeciwieństwie do płatnych reklam (np. Google Ads) nie możesz płacić przeglądarkom za uzyskanie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, co oznacza, że ​​eksperci SEO muszą włożyć w to dużo pracy i czasu, by uzyskać pożądane rezultaty.

Istnieje mnóstwo czynników, które mają znaczenie dla SEO. Na przykład jakość treści i badanie słów kluczowych są istotnymi czynnikami optymalizacji treści, a indeksowanie i szybkość ładowania witryny są ważnymi czynnikami technicznych aspektów SEO.

Algorytmy wyszukiwania mają na celu wyświetlanie trafnych, wiarygodnych stron i zapewnienie użytkownikom wydajnego wyszukiwania. Jest to związane z pojęciem E-A-T (z ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).

Chodzi tutaj o wszelkie elementy Twojej strony internetowej, które na podstawie autora publikowanych treści, historii domeny, recenzji użytkowników czy działań off-site’owych tworzą ekspertyzę, autorytet i zaufanie Twojej strony. Optymalizacja witryny i treści z uwzględnieniem tych czynników może pomóc Twoim stronom uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Warto również zwrócić uwagę, że gdy mówimy o SEO, możemy mieć na myśli działania optymalizacyjne na własnej stronie (on-page SEO) lub też poza nią (off-site SEO).

On-page SEO a off-page SEO — czym się różnią?

Zacznijmy od zdefiniowania, czym jest on-page SEO.

On-page SEO polega na dostosowaniu pewnych elementów witryny w taki sposób, aby intencje zawartości Twojej strony były dobrze rozumiane przez wyszukiwarki.

W zamian za te starania wyszukiwarki nagradzają strony wyższymi pozycjami w indeksie wyszukiwania. Istnieje kilka kluczowych elementów On-page SEO, które są podstawą do poprawy rankingu Twojej strony. Są to m.in.:

Są to zatem wszystkie te obszary, które masz całkowicie pod swoim nadzorem, gdyż to Ty kontrolujesz działania na stronie.

Przejdźmy teraz do kolejnego zagadnienia. Czym jest zatem off-page SEO?

Off-page SEO to koncepcja polegająca na umieszczaniu na innych stronach linków zwrotnych, dzięki czemu stajesz się autorytetem w swojej branży.

Algorytm wyszukiwarki Google przykłada dużą wagę do tworzenia zaufania i autorytetu danej strony. Może to wynikać z faktu, że witryna jest aktywna przez długi okres i specjalizuje się w danej branży. Oto niektóre z najbardziej znanych sposobów na skuteczny rozwój off-page SEO:

  • Sharable content – produkuj treści, które są interesujące i zabawne, co sprawia, że ludzie chcą się nimi dzielić;
  • Recenzje – wykorzystaj strony z recenzjami, aby zwiększyć ilość osób, które mówią o Twojej firmie;
  • Influencer outreach – zidentyfikuj swoją grupę docelową i dowiedz się, komu już ufają. Współpracuj z tymi osobami;
  • Guest blogging – napisz artykuł gościnny dla kogoś, kto jest autorytetem w Twojej branży. Jest to dobry sposób na zdobycie ekspozycji. Nie zapomnij o linku zwrotnym do swojej strony;
  • Media społecznościowe – prowadź profile w mediach społecznościowych, aby angażować ludzi i promować aktywność na własnej stronie. Daj im coś, co ich poruszy i zainspiruje do działania.

Tych obszarów nie mamy pod kontrolą na swojej stronie internetowej, lecz musimy wykazać się inicjatywą i zaistnieć na innych portalach. Tworzenie renomy poza własną domeną jest równie ważne co optymalizowanie własnej.

Podsumowanie

  • SEO (Search Engine Optimization) to ogół wszystkich czynników i procesów wpływających na optymalizację i budowanie widoczności Twojej witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.
  • Algorytmy i boty zbierają informacje o Twojej witrynie, kategoryzują ją i indeksują. Na tej podstawie dopasowują słowa kluczowe wpisywane przez użytkownika do konkretnych stron pojawiających się w SERP (Search Engine Results Page).
  • Dla SEO kluczowe jest również pojęcie E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), gdyż Google jak inne wyszukiwarki kładzie duży nacisk na zaufanie i autorytet danej domeny.
  • Szczególnie dotyczy to stron, gdzie wiedza specjalistyczna i doświadczenie odgrywają znaczącą rolę, np. w przypadku stron rekomendujących leki lub oferujących usługi prawne.
  • Warto również pamiętać, że wszystkie działania SEO możemy podzielić na 2 kategorie: On-page SEO, a zatem wszelkie działania optymalizacyjne i pozycjonujące na własnej witrynie, tj. content, meta stuff czy alt tagi oraz Off-page SEO, czyli działania optymalizacyjne i pozycjonujące poza własną stroną, tj. social media marketing, sharable content czy recenzje.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Michał Pokracki

Germanista z wykształcenia, tłumacz z pasji, miłośnik języków obcych, podróży i dobrego jedzenia. Fascynuje go nie tylko marketing internetowy, SEO czy działanie algorytmów Google, ale również nowoczesne technologie, tj. uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja. Dzięki swojemu doświadczeniu w firmach międzynarodowych świetnie radzi sobie zarówno w pisaniu, jak i tłumaczeniu tekstów w językach angielskim i niemieckim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu