Czym jest SERP i jakie są rodzaje wyników wyszukiwania?
Strona z wynikami wyszukiwania, określana w skrócie jako SERP, to potężne narzędzie, z którego każdy z nas może czerpać różnego rodzaju informacje. Składa się ona z wielu elementów, które warto poznać bliżej – z jednej strony po to, by korzystanie z Google było łatwiejsze, a z drugiej dla jak najlepszego wykorzystania możliwości oferowanych przez giganta z Mountain View. Sprawdź, czym jest SERP i co może obejmować!
Co to jest SERP i z czego się składa?
SERP, czyli Search Engine Results Page, to strona pokazująca wyniki wyszukiwania dla konkretnego hasła wpisanego w okno przeglądarki.
Stanowi wykaz linków do stron internetowych, które – według Google – stanowią najlepszą odpowiedź na zapytanie użytkownika. O kolejności ich wyświetlania decyduje bardzo wiele czynników, w tym jakość contentu w witrynie, prędkość jej ładowania, linki wewnętrzne i zewnętrzne czy zastosowane systemy bezpieczeństwa.
SERP składa się z trzech podstawowych elementów:
- liczby znalezionych wyników oraz czasu, jaki był potrzebny na ich wyszukanie;
- wyników wyszukiwania, na które składają się zarówno te bezpłatne (organiczne), jak i płatne (sponsorowane);
- podobnych wyników, które są sugerowane przez Google na podstawie hasła wpisanego w okno wyszukiwarki przez użytkownika.
Z kilku stałych elementów składa się również każdy wiersz wyniku wyszukiwania. Mowa tu o tytule strony, adresie URL oraz description, czyli tekście opisującym zawartość witryny. W niektórych przypadkach link może być uzupełniony o dodatkowe elementy (tzw. rich snippets), jak ocena użytkowników, cena produktu czy data publikacji artykułu.
Rodzaje wyników wyszukiwania, czyli elementy dodatkowe i SERP Features
SERP-y, jak wspomnieliśmy wcześniej, składają się z dwóch głównych części – wyników bezpłatnych i płatnych.
W tych pierwszych można zaistnieć dzięki odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem wytycznych SEO, drugie zaś pozwalają na wyświetlanie linków sponsorowanych, które pojawiają się po przeprowadzeniu kampanii Google Ads.
To jednak nie wszystko. Istotną częścią strony z wynikami wyszukiwania są elementy dodatkowe oraz tzw. SERP Features. Ich pojawianie się ma z jednej strony urozmaicić SERP-y, a z drugiej dawać użytkownikom dokładne odpowiedzi na zadawane pytania. Istnieje kilka rodzajów wyników wyszukiwania, których opisy znajdziesz poniżej.
Direct Answers
Jak sama nazwa wskazuje, są to bezpośrednie odpowiedzi, które otrzymują użytkownicy w SERP. Pojawiają się one pod oknem wyszukiwarki i pozwalają zyskać pożądaną wiedzę bez konieczności klikania odnośnika do poszczególnych stron.
Google Knowledge Graph
Graf wiedzy to treści zgromadzone w jednym miejscu, zwykle z prawej strony wyników wyszukiwania, które zawierają niezbędne informacje na temat konkretnej osoby, miasta, wydarzenia itd. Jego celem jest błyskawiczne dostarczanie odpowiedzi na zapytanie, a także poszerzanie wiedzy użytkowników.
Wizytówka Google Moja Firma
To zbiór informacji na temat firmy, które każdy właściciel może dodać w ramach bezpłatnej usługi oferowanej przez Google. Dzięki temu na ekranie wyników wyszukiwania pojawiają się dane przedsiębiorstwa, jego lokalizacja na mapie, zdjęcia, godziny otwarcia i wiele innych informacji.
Google Maps
To bardzo istotny element wyników wyszukiwania, który pokazuje dokładną lokalizację po wpisaniu w okno Google konkretnego adresu, nazwy firmy albo zabytku. Po kliknięciu w mapę Google można skorzystać z nawigacji, która pokieruje Cię do miejsca docelowego.
Google Translate
To usługa Google, która pozwala na przetłumaczenie tekstu na różne języki. Pojawia się również w wynikach wyszukiwania, co pozwala szybko dokonać translacji bez klikania na odnośnik albo wpisywania adresu strony.
Wyniki lokalne Google
Ich celem jest wskazanie użytkownikowi firm znajdujących się w jego okolicy, z których usług chce skorzystać. Obejmuje listę trzech propozycji wraz z danymi poszczególnych przedsiębiorstw, a także mapą Google.
Do innych elementów dodatkowych, jakie mogą pojawiać się w SERP-ach, zaliczamy filmy oraz zdjęcia, a także sugestie hoteli, lotów, repertuary kin, wyniki działań matematycznych, a nawet przeliczniki walut czy jednostek.
Rodzaj wyświetlanych elementów uzależniony jest oczywiście od tego, jakie hasła wpisuje użytkownik. Każdy właściciel strony internetowej może wyświetlać się w SERP-ach w dowolny sposób – kluczem do sukcesu jest odpowiednia optymalizacja witryny. To jednak temat na osobny artykuł.
Podsumowanie
- SERP to strona pokazująca wyniki wyszukiwania dla konkretnego hasła, na której znajdziesz linki do poszczególnych witryn.
- Każdy wiersz wyszukiwania w SERP-ie składa się z tytułu, adresu URL strony oraz opisu (description).
- SERP obejmuje dwa podstawowe rodzaje wyników wyszukiwania – bezpłatne (organiczne) oraz płatne (sponsorowane).
- W SERP-ach wyświetlane są także elementy dodatkowe w postaci bezpośrednich odpowiedzi, grafów wiedzy, map czy wizytówek Google.
- Google w wynikach wyszukiwania wyświetla również zdjęcia, filmy, przeliczniki walut, wyniki działań i wiele innych elementów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz