Sezonowość w SEO – kiedy jest najwięcej ruchu na stronie?
Martwisz się, że ruch na Twojej stronie spada? Nie musi to wcale oznaczać, że robisz coś źle. Spadki mogą wynikać z sezonowości SEO, czyli naturalnego cyklu aktywności użytkowników. Dowiedz się, kiedy ruch na stronie jest największy, a kiedy zaczyna maleć.
Czym są sezony w SEO?
Sezonami w SEO nazywamy zmienną aktywność użytkowników w wyszukiwarce w przeciągu roku.
Sezonowość dotyczy wszystkich branż i na ogół wynika z pory letniej (tzw. „urlopowej”) czy z uwagi na Święta Bożego Narodzenia, kiedy ruch w sieci jest zdecydowanie mniejszy.
Sezony SEO mogą występować również w obrębie określonych branż – na przykład sklep z fajerwerkami odnotuje największy ruch organiczny w okolicach Sylwestra.
Zainteresowanie frazą „fajerwerki” w przeciągu roku.
Niezależnie od specyfiki poszczególnych branż skupimy się na ogólnych trendach SEO, które dotykają znaczną większość stron.
Jak wygląda sezonowość w SEO?
Typowy okres spadków i wzrostów ilustruje niebieska linia na poniższym wykresie:
Jak możemy zauważyć na powyższym wykresie, aktywność SEO składa się z czterech etapów:
- Okres naturalnych spadków SEO zaczyna się pojawiać w okolicach czerwca, czyli na początku sezonu urlopowego.
- Redukcja ruchu postępuje aż do końca sierpnia i hamuje, gdy ludzie wracają z letniego wypoczynku.
- We wrześniu następuje wzrost ruchu do momentu Świąt Bożego Narodzenia. Obniżona aktywność Internautów trwa do Nowego Roku.
- W styczniu następuje dynamiczny wzrost ruchu, który stabilizuje się aż do momentu sezonu wakacyjnego. Cykl zaczyna się od nowa.
Zmiany w wynikach SEO nie są spowodowane wyłącznie podjętymi działaniami na stronie. Wzrosty i spadki wynikają również z naturalnych okresów, w których ludzie odpoczywają lub pracują.
Ruch na stronie spada – co robić?
Ruch z wyszukiwarek przypomina wykres giełdowy, na którym mamy hossę i bessę. Okresowe spadki są naturalnym zjawiskiem i same w sobie nie powinny być jeszcze powodem do obaw.
Oczywiście warto regularnie badać stronę i określać przyczyny spadków lub wzrostów w pozycjonowaniu. Analiza powinna jednak uwzględniać również sezonowość, która może wywierać nawet wpływ rzędu kilkudziesięciu procent.
Biorąc pod uwagę wspomniane cykle, trudno jest bić rekordy SEO w lipcu lub sierpniu, kiedy wielu Polaków robi sobie przerwę od pracy. Analogicznie warto przygotować firmę na okres zimowy, gdy ruch na stronie jest największy.
Warto spojrzeć na własne wykresy z Google Analitycs lub Search Console, aby określić sezonowość w swoim przypadku. Zrozumienie tych mechanizmów pozwoli nie tylko zachować spokojną głowę, gdy SEO chwilowo spada, ale również pomoże przewidzieć nadchodzące fale wzrostu i wzmożonej aktywności klientów.
Sezonowość w SEO – Q&A
Standardowo największy ruch na stronie przypada w sezonie styczeń-kwiecień. Wówczas najwięcej ludzi pracuje i korzysta z Internetu.
Jest to jednak ogólny trend, który może być zaburzony w konkretnych branżach. Na przykład dla wypożyczalni motorówek sezon zimowy będzie cechować się najmniejszym ruchem SEO.
Ogólnie rzecz ujmując, najmniejszy ruch na stronie występuje w sezonie wakacyjnym, a także w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Wtedy mamy do czynienia z największymi spadkami SEO.
Ponownie warto jednak zaznaczyć, że poszczególne branże, np. strony turystyczne, mogą wówczas odnotować największy ruch na swoich stronach.
Po pierwsze, być może Twoja branża wcale nie musi doświadczać sezonowości w SEO. To częsty przypadek w tych branżach, gdzie popyt utrzymuje się przez cały rok (np. fryzjer, grabarz).
Po drugie, być może nie generujesz jeszcze dostatecznie dużego ruchu, aby zauważyć takie prawidłowości. Nowa strona, która dopiero się rozwija, może z każdym miesiącem bić nowe rekordy. Z czasem liczba użytkowników stanie się jednak większa, a naturalne wzorce aktywności – bardziej widoczne.
Podsumowanie
- Sezonowość w SEO oznacza okresy wzrostów i spadków ruchu organicznego. Jest to wynik zmiennej aktywności Internautów w ciągu roku.
- Standardowo dzielimy cykle SEO na cztery etapy: wakacyjny spadek, wrześniowe odbicie, świąteczny spadek i styczniowe odbicie.
- Zmiany w ruchu organicznym są wynikiem nie tylko aktywnych działań, ale także sezonów SEO, które mogą się różnić dla poszczególnych branż.
Chcesz poznać zasady pozycjonowania? Oferujemy unikalny kurs SEO, który przygotuje Cię do pracy w zawodzie pozycjonera lub pomoże w promocji własnego biznesu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz