Share buttons – czy są warte uwagi?

Spis Treści:

Share buttons to nazwa, która wielu osobom może wydać się obca. Wbrew pozorom, wspomniane przyciski używane są zaskakująco często. W tym artykule przybliżymy koncepcję share buttons, krótko wytłumaczymy, jak proste są one w obsłudze i jak bardzo mogą podnieść ilość wizyt na Twojej stronie.

Czym są share buttons?

Te dwa, proste słówka: „share”, czyli „udostępnij” oraz „buttons” inaczej „przyciski” to bezpośrednia zachęta dla osób odwiedzających Twoją stronę. Dajesz im jasny komunikat „udostępnij tę treść”, „pokaż znajomym, co robisz”, „podziel się tym, co Cię interesuje bądź inspiruje”.

Share buttons są bowiem przyciskami, po których kliknięciu użytkownik otrzyma możliwość bezpośredniego wstawienia na swoje media społecznościowe odnośnika do danej treści.

Obok funkcjonalności, share buttons podnoszą estetykę na stronie – są proste, przystępne oraz przyciągają wzrok, mimo że to bardzo drobne elementy. Najczęściej występują w formie logo albo ikonki serwisu społecznościowego w kwadracie bądź kółku. Charakterystyczne są również kolory. Przykładowo, pierwszymi skojarzeniami, a zarazem głównym elementem budowy share buttons będą:

  • kolor granatowy i literka „f” dla Facebooka;
  • kolor czerwony i literka „p” dla Pinteresta;
  • kolor niebieski i ikonka ptaszka dla Twittera;
  • kolor zielony i ikonka słuchawki dla WhatsApp.

Wymienione warianty to zaledwie kilka najprostszych i najpopularniejszych share buttons. Tych jest jednak znacznie więcej…

Nietypowe share buttons

Chociaż omawiane przyciski najczęściej mają klarowną formę i od razu kojarzą się z konkretnym środkiem przekazu, to nie przy wszystkich tak to wygląda. Wiele serwisów jest tak oryginalnych, że ich share buttons mogą występować w różnych wersjach! Najlepszym przykładem jest Instagram albo YouTube.

Niektóre share buttons mają jednak takie same kolory jak inne serwisy. Tak jest w przypadku Facebooka, LinkedIna oraz Tumblra – dla wszystkich trzech kolorem przewodnim jest granatowy (chociaż występuje w różnych odcieniach).

Jeszcze inne share buttons nie posiadają jednej ikonki bądź barwy. Takimi są odnośniki do skrzynek mailowych, którym ze względu na różnorodność każda osoba tworząca przyciski może nadać inną formę. Dla wspomnianych skrzynek może to być:

  • kolor czerwony z oznaczeniem „G+”;
  • kolor czerwony z oznaczeniem „g+”;
  • kolor czerwony z oznaczeniem „M”;
  • kolor niebieski z rysunkiem papierowego samolocika;
  • kolor czerwony, pomarańczowy, szary, niebieski lub zielony z rysunkiem koperty.

Całkowicie inaczej wygląda to przy mniej popularnych, ale bardziej charakterystycznych share buttons. Który serwis społecznościowy używa bowiem koloru żółtego? Naszym jedynym skojarzeniem jest Snapchat. Bardzo ciekawym i przyciągającym uwagę share button jest również pomarańczowe RSS, jednak występuje ono bardzo rzadko. Ma to swoje plusy, o czym w następnym akapicie…

Być obecnym dla użytkowników

W ilości share buttons można się pogubić – istnieje ich ponad 50! Ich działanie może się okazać problematyczne dla większości starszych użytkowników. Wiele młodych internautów zadowoli jednak  obecność tych przycisków na stronie – udostępnianie treści, które im się podobają i dzielenie się nimi ze znajomymi jest obecnie bardzo popularne i „w modzie”.

Share buttons działają również znacznie prościej niż opcja „udostępnij”. Co więcej, niektóre przyciski odpowiadają najrzadziej używanym i nietypowym środkom przekazu. Można więc powiedzieć, że share buttons są ściśle spersonalizowane dla użytkowników konkretnego serwisu.

Przykładowo, dla osoby korzystającej z nie tak popularnego w Polsce serwisu Dribbble, Twoja strona z pewnością zyska, jeśli użytkownik Dribbble zobaczy na niej przycisk różowego kwadratu z piłką do koszykówki (logo Dribbble). Tym samym obserwujący będzie zadowolony i całkowicie za darmo zacznie „szerzyć” wieści o Twojej stronie.

Praca z share buttons

Po przeczytaniu poprzedniego akapitu wiele osób zastanowi się, czy faktycznie warto „tracić czas” na przygotowanie share buttons do użytku. Wbrew pozorom, ich umieszczenie wcale nie jest tak czasochłonne. W dodatku zrobi to większość informatyków lub wyspecjalizowanych firm. Zazwyczaj usługa ta nie kosztuje dużo, a przyniesie Ci wiele korzyści.

Warto jednak pamiętać, że share buttons nie przekierują użytkownika na Twoje media społecznościowe, a jedynie pozwolą mu udostępnić Twoją treść przez dany serwis. Należy to uwzględnić przy planowaniu działań marketingowych. Instalując share buttons, nie tylko zyskujesz większy rozgłos i „darmową” reklamę za sprawą zadowolonych użytkowników, ale również personalizujesz swoją grupę odbiorców.

Możesz także zadbać o to, żeby obserwujący Cię zapamiętali. Jedną z praktyk jest zmiana kolorów przycisków na motyw przewodni Twojej strony, np. każda (niezmieniona) ikonka będzie złota, srebrna, w paski zebry. Dzięki temu Twoja firma i jej treści zapadną użytkownikom w pamięć na długi czas.

Podsumowanie

  • Share buttons to przyciski, które przekierowują użytkownika do danego serwisu lub mediów społecznościowych i umożliwiają udostępnienie treści z Twojej strony.
  • Istnieje niezliczona ilość share buttons: różnią się one kolorami, ikonkami, a ich forma bywa zależna od osoby, która tworzy te odnośniki.
  • Użycie tych przycisków na stronie lub blogu ma działania ściśle marketingowe. Warto w nie zainwestować, szczególnie że ich wdrożenie nie jest czasochłonne ani kosztowne.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3

Natalia Siwik

Studentka dwóch kierunków na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, która z pracą copywritera łączy swoje pasje i optymizm. Natalia pisze zarówno w języku polskim, jaki i angielskim - posiada certyfikat CAE Cambridge English, obecnie uczy się chińskiego. Do każdego ze zleceń podchodzi profesjonalnie i z wieloma pomysłami tak, żeby klient zawsze był zadowolony. Potrafi również pisać artykuły naukowe i akademickie. Prywatnie właścicielka dwóch żółwi i zapalony gracz, chociaż interesują ją także kino, finanse, zarządzanie, historia oraz podróże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja
12.04.2024 Marketing
11.04.2024 Marketing
10.04.2024 Korekta & Redakcja
09.04.2024 Marketing
08.04.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu