SMO, czyli Social Media Optimization – najważniejsze techniki

Spis Treści:

Strona internetowa przedsiębiorstwa i prowadzone profile w mediach społecznościowych powinny być ze sobą spójne i tworzyć swego rodzaju sieć powiązań. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzi Social Media Optimization. Przedstawiamy najważniejsze techniki SMO, które z powodzeniem możesz zastosować w swoim biznesie.

Co to jest SMO?

SMO, czyli Social Media Optimization, to działania mające na celu dostosowanie witryny internetowej na potrzeby promowania jej w mediach społecznościowych.

Skrótem tym określa się szereg czynności prowadzonych na stronie, ale również poza nią.

Podczas działań Social Media Optimization możesz wykorzystać różne platformy mediów społecznościowych. Mogą to być:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • Google+,
  • TikTok,
  • Snapchat,
  • Pinterest,
  • LinkedIn,
  • YouTube.

Wybór odpowiedniego kanału zależy od specyfiki prowadzonej działalności, usługi, którą promujesz, oraz od grupy docelowej.

Social Media Optimization – korzyści

Głównym celem SMO jest zwiększenie zainteresowania marką, produktem czy usługą wśród klientów, jednak te działania mają także inne, pozytywne skutki. Są to między innymi:

  • usprawnienie komunikacji na poziomie firma-klient,
  • budowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • lepsze pozycjonowanie,
  • dotarcie do nowych użytkowników,
  • większa świadomość marki wśród klientów,
  • pośredni wpływ na wzrost sprzedaży,
  • możliwość szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe (np. negatywne komentarze o firmie).

SMO – podstawowe działania

Jak już wspomnieliśmy, optymalizacja witryny pod social media niesie szereg korzyści, dlatego warto wdrożyć te działania do swojego biznesu. Przyjrzyjmy się więc technikom Social Media Optimization.

Social icons

Jednym z najważniejszych działań SMO jest umieszczenie na swojej stronie social icons, czyli przycisków umożliwiających udostępnienie wybranych treści w mediach społecznościowych.

Aby móc z tego korzystać, warto zainstalować dodatkową, darmową wtyczkę do WordPress, która pozwoli Ci umieścić takie przyciski w różnych miejscach na stronie, np. przy artykułach blogowych, produktach czy usługach.

Dzięki social icons użytkownik będzie mógł udostępnić na swoim profilu konkretne materiały z Twojej witryny. I to za pomocą tylko jednego kliknięcia!

Internauci chętnie dzielą się swoimi „znaleziskami” ze znajomymi, share’ują, podają dalej, udostępniają… Jak zwał, tak zwał. Jedno jest pewne – social icons mogą wnieść wiele dobrego do Twojego biznesu. Praktycznie zerowym nakładem pracy możesz umożliwić użytkownikom rozpowszechnianie Twojej marki w socialach i dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów.

Niewielu internautów zdecyduje się jednak na skopiowanie linku do Twojej strony i wklejenie go na swój profil, jeśli nie będzie na niej ikonki z logo portalu. Właśnie dlatego należy ich do tego zachęcić poprzez dedykowane przyciski.

Warto wspomnieć również o pozytywnym wpływie udostępnień strony w mediach społecznościowych na pozycjonowanie – Google przychylnie patrzy na takie działania. Może to więc pośrednio wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Widgety z linkami do profili w mediach społecznościowych

Kolejne ważne działanie w Social Media Optimization to umieszczenie w swojej witrynie odnośników do profili firmowych w mediach społecznościowych. W ten sposób łatwo pozyskasz polubienia na Facebooku czy obserwatorów na Instagramie.

Ważne jest jednak, by te profile były zadbane. Powinny więc zawierać wszystkie niezbędne informacje, atrakcyjne zdjęcia, a także być spójne z innymi kanałami komunikacji Twojej firmy. Pamiętaj także, żeby na bieżąco odpowiadać na pytania i komentarze pozostawione na firmowych profilach – wpłynie to pozytywnie na wizerunek marki i wzbudzi zaufanie w oczach odbiorców.

Systemy komentarzy

Zadbaj o to, by użytkownicy strony mogli zareagować na publikowane przez Ciebie treści. Możesz to zrobić przez zainstalowanie wtyczki umożliwiającej komentowanie. W przypadku strony opartej na WordPressie może to być np. Disqus.

Internauta będzie mógł zareagować na Twoje treści poprzez ich skomentowanie. Co ciekawe, Disqus umożliwia zalogowanie się do konta nie tylko przez standardowy duet „e-mail i hasło”, ale także za pomocą Facebooka, Google czy Twittera, co może być dużym udogodnieniem.

Dzięki komentarzom aktywność na Twojej stronie będzie z pewnością większa. Będziesz mógł też budować pozytywne relacje z użytkownikami, a także kreować wizerunek eksperta w branży.

Odnośniki do witryny w profilach na social media

Dobrą praktyką jest umieszczanie linków do strony na firmowym koncie w mediach społecznościowych. Zadbaj o to, by odnośniki znalazły się we wszystkich okienkach informacji na profilach oraz w wizytówce Google Moja Firma. Warto także wstawiać linki do konkretnych treści w postach i komentarzach.

Choć odnośniki z mediów społecznościowych nie wpłyną bezpośrednio na pozycjonowanie Twojej strony, z pewnością urozmaicą Twój profil linkowy oraz podniosą autentyczność witryny.

Frazy kluczowe i hasztagi

Używanie słów kluczowych w social-mediowym przekazie pozwala na łatwiejsze odnalezienie strony lub wpisu w wyszukiwarkach wewnętrznych, np. na Facebooku, dlatego powinieneś używać ich w swoich postach i komentarzach.

W przypadku Instagrama rolę fraz kluczowych pełnią właśnie hasztagi – każdy wpis na firmowym profilu powinien być w nie zaopatrzony.

Mobilna wersja strony

Media społecznościowe przeglądamy zwykle na smartfonach – jest to szybkie i wygodne, dlatego niezwykle istotną sprawą jest dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych.

Warto więc postawić na responsywną stronę internetową. Jest to taki szablon strony, który odczytuje typ i rozmiar urządzenia, aby automatycznie dopasować układ treści do wielkości ekranu.

Dobry content

Najważniejsze zostawiliśmy na koniec, a mianowicie – twórz treści, które użytkownicy będą chcieli udostępniać. Wypracuj więc swój unikalny styl – wywołuj emocje, twórz opowieści, edukuj, pomagaj, rozbawiaj, intryguj… Wybór należy do Ciebie! Ciekawy content to klucz do sukcesu.

Podsumowanie

  1. SMO to działania mające na celu dostosowanie witryny internetowej na potrzeby promowania jej w mediach społecznościowych.
  2. Istnieje wiele platform social mediów, w których możesz się promować, np. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat czy YouTube. Wybór odpowiedniego kanału zależy od specyfiki Twojej działalności.
  3. Podstawowe techniki SMO to: social icons, widgety z linkami, systemy komentarzy powiązane z kontami w mediach społecznościowych, odnośniki do witryny w social-mediowych profilach oraz stosowanie fraz kluczowych i hasztagów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Redaktor naczelny Content Writer. Kierowała rozwojem firmowego bloga, którego czyta 60 000 osób miesięcznie. Obecnie zarządza publikacjami zagranicznymi, m.in. w USA, Hiszpanii i Nigerii. Swoją wiedzą dzieli się z setkami kursantów w ramach Akademii Content Writer. W wolnych chwilach czyta literaturę faktu i zajmuje się malarstwem symbolicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu