Social commerce – nowe możliwości sprzedaży przez Internet

Spis Treści:

Mało kto wyobraża sobie dziś dzień bez mediów społecznościowych. Są tak uwielbiane, ponieważ każdy może w nich zabrać głos. Komunikowanie się ze znajomymi, szukanie ciekawych informacji oraz dzielenie się swoimi przeżyciami, to tylko niektóre z ich pozytywnych aspektów. Jedną ze stosunkowo nowych korzyści, jakie oferują portale społecznościowe, jest tzw. social commerce, który umożliwia dokonanie zakupów bez konieczności opuszczania platformy. Jest to ogromna szansa na wzrost sprzedaży dla sklepów internetowych, które w szybkim tempie zaczynają ją wykorzystywać z wielkim sukcesem.

Czym jest social commerce?

Jeszcze do niedawna social media służyły tylko do komunikowania się i prezentowania informacji. Dziś bez zbędnych kliknięć i opuszczania serwisu społecznościowego możemy dokonać w nich zakupów. Tak właśnie działa social commerce.  Daje możliwość sprzedaży i zakupu poprzez platformę społecznościową i ma ogromny wpływ na zwiększenie zysków pochodzących z działalności internetowej.

Aby osiągnąć zamierzony cel, którego ostatnim elementem jest konwersja w postaci zakupu, media społecznościowe podejmują szereg działań, aby tak się zadziało.

Co więc jeszcze kryje się pod pojęciem social commerce? To wszystkie działania, które należy postawić  na drodze użytkownika, zanim dokona on zakupu, czyli:

  • Tworzenie relacji z klientem i docieranie do niego ze spersonalizowanymi informacjami. Nie jest to trudne, dzięki interakcji z kupującymi, choćby w dyskusji pod postami zamieszczanymi na mediach społecznościowych.
  • Dostarczanie atrakcyjnych i merytorycznych treści, które nie są ukierunkowane wyłącznie na produkty przeznaczone do sprzedaży. Powinny one nieść za sobą również wartość praktyczną oraz elementy rozrywki.
  • Aktywne działanie i wychodzenie do klienta z konkretnym produktem. Dzięki mediom społecznościowym można niezwykle precyzyjnie określić grupę docelową i do niej kierować swoje działania.

Co wpływa na sukces social commerce?

Ludzie wiążą z zakupami emocje. Nabywając dany produkt, nie chodzi więc tylko o jego fizyczne posiadanie, ale o uczucia, jakie wywołuje. Social commerce idealnie wykorzystuje społeczne zachowania klientów. Przy okazji zakupu, mogą oni współdzielić ten proces z innymi ludźmi, przy jednoczesnej możliwości nawiązania relacji z pozostałymi użytkownikami mediów społecznościowych.

Często dokonując zakupów, chcemy, aby ktoś po prostu pomógł nam z jego wyborem lub upewnił w podjętej decyzji. Oceny i recenzje udzielane przez innych kupujących lub jeszcze lepiej – przez naszych znajomych, potrafią skutecznie wpłynąć na finalny zakup produktu.

Przeniesienie zakupów do social mediów upraszcza dodatkowo cały proces. Głównym atutem jest brak konieczności opuszczania aplikacji (na Instagramie), w celu sfinalizowania transakcji. Wystarczy kilka kliknięć.

Przyspieszony jest także system weryfikacji klienta, ponieważ dane powiązane z adresem, czy płatnościami znajdują się już w bazie platformy społecznościowej. Nie trzeba więc się specjalnie logować, czy zakładać dodatkowo konto.

Platformy mediów społecznościowych są tak skonstruowane, że dostarczają sprzedawcom cennych informacji o ich potencjalnych klientach. Dzięki temu firmy są w stanie dotrzeć do klientów z szytą na miarę ofertą. Sklepy, które działają na platformie społecznościowej, mają ograniczone możliwości, co do ilości prezentowanych produktów. Wybierają je więc z najwyższą starannością.

W jakim kierunku zmierza rynek social commerce?

Media społecznościowe to już nie tylko sposób na komunikację, czy wyrażenie własnego „ja”. Powoli zmierzają z otwartymi ramionami w stronę sklepu internetowego, z tą różnicą, że można w nich jeszcze szybciej i prościej dokonać zakupów.

Rynek social commerce wykorzystał także fakt, że wraz z rozpoczęciem pandemii, czas spędzony w mediach społecznościowych wzrósł jeszcze bardziej. Trzech wielkich graczy social mediów, czyli Facebook, Instagram i Pinterest wdraża coraz to nowe rozwiązania i funkcje, które mają odpowiadać za wzrost sprzedaży. Niekiedy trudno jest za nimi nadążyć zwykłemu użytkownikowi.

Coraz większą popularnością cieszą się także wszelkie treści wideo, które wykorzystywane są do pokazania klientom produktów lub prezentowania swojej marki.

Konsumenci coraz chętniej tworzą relacje z marką, którą decydują się wesprzeć. W ostatnim czasie wiele firm, wykorzystujących e-commerce pokazało się od zupełnie innej – ludzkiej strony. Taka autentyczność coraz bardziej przekonuje klientów. Chcą oni widzieć nie tylko markę, ale także ludzi, którzy za nią stoją. Dzięki temu małe również firmy mają dużą szansę, aby odnieść sukces.

Coraz rzadziej także istnieje konieczność zakładania własnego sklepu internetowego. Wystarczy obecność w mediach społecznościowych i odpowiednie budowanie relacji z klientem, aby cieszyć się większą sprzedażą.  Należy jednak pamiętać, że Facebook wcale nie musi być nieśmiertelny. O ile więc łatwo o sprzedaż za jego pośrednictwem, nietrudno może być również o jej zakończenie.

Podsumowanie:

  • Mimo że rynek social commerce dopiero zaczyna raczkować, już dziś można zauważyć jego ogromny potencjał. Obserwujemy duży wpływ portali społecznościowych na wyniki sprzedaży on-line.
  • Czas spędzany w mediach społecznościowych tylko rośnie. Jeśli firmy odpowiednio wykorzystają tę szansę, aby zaangażować i zbudować sobie grono lojalnych klientów, będą miały wspaniałą okazję na szybki rozwój.
  • Dziś, kiedy wiele biznesów z wyboru lub przymusu przenosi się do Internetu, rynek social commerce to dla nich możliwość, aby zaistnieć w sieci. Jeśli firmy działające w mediach społecznościowych nie chcą zostać w tyle, muszą dostosować się do nowych wzorców i nawyków użytkowników sieci. Dobrym pomysłem jest zrobienie tego od zaraz.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Charłampowicz-Jabłońska

Uwielbia uczyć się nowych rzeczy. Niekiedy kilku naraz, ale zawsze dochodzi do celu, który sobie obrała. W pracy obowiązkowa i sumienna – ceni zorganizowanie i dobry plan działania. W życiu prywatnym lubiąca przygodę i wszelkie aktywności fizyczne – w tym najbardziej bieganie wieczorową porą z ulubioną muzyką. Miłośniczka podróży – najlepiej tych z odkryciami kulinarnymi. Hoduje z pasją każdą domową roślinę i nigdy nie odmówi kolejnej, mimo braku miejsca na parapecie. Pisząc, zawsze bardzo angażuje się w dany temat, robiąc uprzednio konkretny research. Copywriting sprawia jej na co dzień wiele satysfakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy