Specjalizacja w copywritingu – możliwość czy konieczność?

Spis Treści:

Powszechnie uważa się, że copywriter potrafi napisać artykuł na każdy temat, a ograniczają go jedynie kreatywność i wytyczne klienta. Odpowiedni warsztat i umiejętność przeprowadzenia researchu stanowią klucz do sukcesu w branży, ale czy to rzeczywiście wystarczy do pisania profesjonalnych tekstów? Czy specjalizacja w copywritingu ma znaczenie, a jeśli tak, dla kogo może być korzystna?

Copywriter w sieci

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2021 roku, ponad 92 proc. Polaków ma dostęp do internetu, z czego 83,6 proc. osób w wieku 16-74 lat i aż 99,1 proc. uczniów i studentów korzysta z niego regularnie.

Do czego najczęściej służy Polakom internet? Odpowiedź na to pytanie może nieco zaskakiwać – nie do oglądania filmów, gier, słuchania muzyki czy robienia zakupów, ale do czytania: wiadomości, gazet, śledzenia portali i zdobywania informacji. Nie powinna więc dziwić rosnąca popularność copywritingu – specjaliści z tej dziedziny tworzą większość treści internetowych.

Copywriterzy zajmują się pisaniem tekstów na zamówienia klientów zarówno indywidualnych, jak i dużych agencji.

Odpowiedzialni są za pojawiające się w internecie hasła reklamowe, opisy firm i produktów, jak również za teksty branżowe na strony internetowe i blogi. Wśród twórców treści internetowych możemy znaleźć osoby piszące o wszystkim, ale również takie, które przyjmują wyłącznie określone zlecenia z konkretnej dziedziny.

Specjalizacja w copywritingu wynika najczęściej z wykształcenia lub pasji i umożliwia pisanie profesjonalnych tekstów z użyciem fachowego języka; wszechstronność pozwala natomiast czuć się dobrze przy pisaniu tekstów z niemal wszystkich dziedzin. Który zakres jest zatem lepszy?

Specjalista czy copywriter od wszystkiego?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ wiele zależy od tego, o czym chcesz pisać i czego oczekuje klient, na którym Ci zależy.

Jeśli z łatwością odnajdujesz się w wielu tematach i nie czujesz się przywiązany do konkretnych zagadnień, wszechstronny copywriting prawdopodobnie jest dla Ciebie. Może być również tak, że pisanie tekstów o maszynach rolniczych, farmaceutykach czy parentingu jest dla Ciebie zmorą, a wizja tworzenia opisów kremów spędza Ci sen z powiek, ale za to świetnie czujesz się w tematach związanych z rynkiem kredytowym – zastanów się wówczas nad specjalizacją w copywritingu.

Nie musisz decydować się na tylko jedną, ponieważ niektóre aspekty łatwo jest ze sobą połączyć, np. rynek kredytowy z bankowością lub nieruchomościami, medycynę z wellnessem itd. Wszystko zależy od Twoich preferencji i możliwości.

Czy warto być specjalistą?

Podstawową zaletą posiadania specjalizacji w copywritingu jest pisanie tekstów na tematy związane z Twoim wykształceniem lub zainteresowaniami.

Wpływa to nie tylko na lepsze samopoczucie przy ich tworzeniu – znajomość określonej dziedziny w znacznym stopniu skraca czas potrzebny do napisania tekstu, gdyż nie musisz spędzać wielu godzin na analizowaniu informacji i czytaniu definicji fachowych określeń. To również jeden z powodów, dla których klienci szukają specjalistów – chcą mieć pewność, że copywriter stworzy zrozumiały, merytoryczny tekst wysokiej jakości, mogący stanowić wizytówkę firmy.

Wyspecjalizowani copywriterzy piszą głównie:

  • artykuły eksperckie;
  • artykuły blogowe;
  • treści na strony internetowe;
  • newslettery;
  • e-booki.

Chociaż pisanie tekstów technicznych, medycznych czy prawniczych na ogół wiąże się z wyższym wynagrodzeniem, główną wadą specjalizacji w copywritingu jest wynikające z niej zawężenie listy zleceń.

Wszechstronny copywriting

Jeśli nie interesuje Cię specjalizacja w copywritingu, lecz nie masz żadnych preferencji dotyczących tematyki zleceń, musisz wziąć pod uwagę dwie wady takiego rozwiązania: możesz potrzebować więcej czasu na research, a za tekst (z dużym prawdopodobieństwem) otrzymasz niższe wynagrodzenie niż specjalista. Zawsze możesz jednak podreperować budżet ilością realizowanych zleceń, gdyż jedynym ograniczeniem jest tu Twoja kreatywność.

Co może tworzyć wszechstronny copywriter?

  • artykuły blogowe;
  • teksty na strony internetowe;
  • opisy produktów i kategorii;
  • treści na ulotki i foldery;
  • teksty zapleczowe.

Niezależnie od tego, którą drogę wybierzesz, w copywritingu najważniejsze są: warsztat, styl pisania, lekkie pióro, wiedza z zakresu SEO, umiejętność poszukiwania informacji i kreatywność. Kluczowa jest również umiejętność pracy pod presją czasu i terminowość.

Podsumowanie

  • Wybór pomiędzy wszechstronnością a specjalizacją w copywritingu zależy tylko od Ciebie, Twoich predyspozycji i preferencji.
  • Specjalizacja w copywritingu na ogół wiąże się z wyższym wynagrodzeniem za teksty oraz krótszym czasem potrzebnym na zebranie i przeanalizowanie informacji.
  • Decydując się na specjalizację w copywritingu, musisz liczyć się z ograniczeniami związanymi z ilością zleceń z Twojej dziedziny.
  • Wszechstronny copywriter ma większy wybór zleceń, lecz stawki są nieco niższe, a czas potrzebny na research zwykle się wydłuża.
  • Niezależnie od wyboru, jaki podejmiesz, klienci docenią przede wszystkim wysoką jakość tekstów, profesjonalizm oraz terminowość.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu