Czym jest stopka strony internetowej i co warto w niej umieścić?

Spis Treści:

Strona internetowa składa się z wielu elementów, o które warto zadbać, by zachwycić użytkowników i spełnić oczekiwania robotów Google. Niestety, skupiając się na tych najważniejszych, często zapominamy o mniej widocznych i z pozoru nieistotnych, jak stopka strony. Co to takiego? Co powinno się w niej znaleźć? I w końcu – dlaczego jej optymalizacja jest tak istotna? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej.

Czym jest stopka strony internetowej?

Stopka strony internetowej, nazywana również footerem, to sekcja znajdująca się na samym dole witryny.

Stanowi sposób na przekazanie użytkownikom istotnych informacji – przede wszystkim dotyczących danych kontaktowych, polityki prywatności oraz regulaminu serwisu. Może jednak być uzupełniona również o wiele innych elementów, które sprawią, że Twoja strona WWW stanie się jeszcze bardziej funkcjonalna.

Niestety, umiejscowienie stopki sprawia, że dla wielu właścicieli witryn wydaje się ona mało przydatna. Większość z nich skupia całą swoją uwagę na headerze oraz treściach znajdujących się na stronie głównej, zapominając o jej optymalizacji. To duży błąd, ponieważ stopka może być źródłem wielu ważnych informacji, na które nie ma miejsca w górnej części serwisu, a także stanowić sposób na usprawnienie nawigacji czy UX serwisu.

Dlaczego stopka strony jest tak istotna?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, stopka strony stanowi źródło dodatkowych informacji dla użytkowników witryny.

Umieszczając w niej takie elementy, jak dane kontaktowe, polityka prywatności czy regulamin, dostosujesz się do wytycznych Google i poprawisz funkcjonalność swojego serwisu.

To jednak nie wszystko. Stopka strony umożliwia:

  • poprawienie nawigacji w witrynie, ponieważ może zawierać odnośniki do ważnych podstron lub zewnętrznych źródeł (np. profilu firmy w mediach społecznościowych);
  • zwiększenie sprzedaży, ponieważ może informować o ciekawych promocjach albo kierować potencjalnych klientów do kluczowych produktów;
  • wspieranie SEO, ponieważ może wzmacniać linkowanie wewnętrzne, które jest istotnym z perspektywy Google czynnikiem i wpływa na ranking witryny.

Jaki z tego wniosek? Potraktuj stopkę strony jako równie ważny element, co header i treści – dzięki temu Twoja witryna będzie o wiele bardziej przyjazna dla użytkowników, a jej pozycjonowanie okaże się dużo łatwiejsze.

Co powinno znaleźć się w stopce strony?

To, jak będzie wyglądała stopka strony, zależy od Ciebie. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych elementów, które powinny się w niej znaleźć.

  1. Dane kontaktowe. To obowiązkowy element każdej stopki. Umieść w niej adres swojej siedziby, numer telefonu oraz e-mail, a ułatwisz potencjalnym klientom kontakt z firmą.
  2. Mapa z lokalizacją firmy. Stanowi ona znakomite uzupełnienie danych kontaktowych i jest istotna zwłaszcza dla firm świadczących usługi stacjonarnie lub lokalnie. Ułatwi dotarcie do Twojej siedziby.
  3. Mapa strony. Stopka strony jest widoczna zawsze, bez względu na to, w którym miejscu witryny znajduje się użytkownik. Zamieszczając w niej linki do różnych podstron, ułatwisz mu poruszanie się po serwisie i zatrzymasz go na dłużej.
  4. Polityka prywatności. Musi ona znaleźć się na stronie, jeżeli gromadzisz i przetwarzasz dane użytkowników. Najlepszym miejscem na jej umieszczenie jest właśnie stopka.
  5. Regulaminy i dodatkowe informacje. Dzięki nim zapoznasz potencjalnych klientów z warunkami korzystania z serwisu (w tym sklepu internetowego). W stopce możesz umieścić także odnośniki do innych ważnych podstron – np. z informacjami o dostawach, zwrotach czy płatnościach.
  6. Odnośniki do mediów społecznościowych. To znakomity sposób, by zachęcić użytkowników strony do wizyty na Twoim Facebooku, Instagramie, Twitterze czy kanale YouTube. W ten sposób zyskasz nowych obserwujących i wzmocnisz swoją markę w cyfrowym świecie.
  7. CTA. Stopka strony może zachęcać użytkowników do konkretnych działań. „Zadzwoń”, „Zapisz się do newslettera” czy „Skorzystaj z promocji” to tylko niektóre zwroty, których możesz użyć i które z pewnością przyniosą oczekiwany efekt.
  8. Logo i krótki opis działalności. Dzięki temu nie tylko poprawisz estetykę stopki, lecz także uczynisz swoją stronę bardziej profesjonalną. Umieść logo i napisz 2–3 zdania o sobie lub swojej firmie, by użytkownik wiedział, z kim ma do czynienia.
  9. Linki wewnętrzne. W stopce strony możesz umieszczać odnośniki do produktów, kategorii, promocji, a nawet wpisów na blogu. Każdy taki link wewnętrzny stanowi wartość dodaną dla Twojej witryny i może usprawnić proces jej pozycjonowania.

Stopka strony może być znakomitym źródłem informacji i linków, ale nie można przesadzać z ich ilością, ponieważ mogłoby to przytłoczyć użytkowników albo odciągnąć ich uwagę od tego, co naprawdę ważne. Zachowaj więc zdrowy rozsądek, pamiętając jednocześnie o tym, by sekcja ta była czytelna i przydatna dla internautów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

14.02.2025 Marketing
13.02.2025 Copywriting
12.02.2025 Porady & Ciekawostki
11.02.2025 Korekta & Redakcja
10.02.2025 Copywriting
07.02.2025 Pozycjonowanie
06.02.2025 Pozycjonowanie
05.02.2025 Korekta & Redakcja
04.02.2025 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu