Storyselling – czym jest i jak wpływa na markę?
Ścisła współpraca działu marketingu i sprzedaży w firmie stanowi jeden z najważniejszych filarów jej funkcjonowania. Osoby zajmujące się marketingiem doskonale wiedzą, jakimi sposobami przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta i odpowiedzieć na jego potrzeby. Z kolei wytrawni sprzedawcy wiedzę na temat całego asortymentu oraz wszystkich jego walorów mają w jednym palcu. Swoistym połączeniem owych umiejętności określić można narzędzie zwane storysellingiem.
Storyselling (selling story) – co to takiego?
Storyselling (z ang. story – historia, opowieść, selling – sprzedawanie) to narzędzie marketingowe, które łączy sztukę opowiadania historii z procesem sprzedaży.
Jest to zatem przedstawianie historii, które pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu sprzedażowego poprzez umiejętne zachęcenie klienta do zakupu.
Storyselling a storytelling
Pojęcia storytellingu i storysellingu często są ze sobą mylone. Warto jednak wiedzieć, że mimo iż mają ze sobą wiele wspólnego, stanowią odrębne ścieżki marketingowych działań.
Storytelling jest techniką znacznie bardziej znaną i rozpowszechnioną. To swoisty przekaz marketingowy, bazujący na angażującej, związanej z marką historii, najczęściej nacechowanej emocjonalnie.
Ma na celu przedstawienie marki jako bardziej ludzkiej, pokazanie odbiorcom jej szczególnych cech, a także przekonanie do swojej filozofii i głównych założeń. Czynności związane ze storytellingiem pośrednio prowadzić mogą oczywiście do sprzedaży, jednak nie to jest ich podstawową intencją. Storytelling nierzadko pełni rolę wizerunkową marki.
Storyselling natomiast skierowany jest właśnie na cel sprzedażowy. Jest on strategią, która z pomocą ciekawych treści umiejętnie wpływających na klienta, kieruje go wprost do zakupu.
Jaki powinien być dobry storyselling?
Tym, co przede wszystkim powinno wyróżniać dobre „selling story”, jest zrozumienie klienta oraz skoncentrowanie się bezpośrednio na jego potrzebach i oczekiwaniach względem całej marki bądź produktów przez nią oferowanych.
Budujące strategię storysellingu działy sprzedaży oraz marketingu mają więc za zadanie dokładnie poznać potencjalnego klienta marki: dowiedzieć się, z jakimi wyzwaniami zmuszony jest się mierzyć, jakie są jego pobudki i dlaczego dokonuje tych, a nie innych wyborów. Określenie grupy docelowej w storysellingu odgrywa kluczową rolę.
Mogłoby się wydawać, iż w postawie tej nie ma niczego szczególnie innowacyjnego i że każda szanująca się marka postępuje w ten właśnie sposób. Rzeczywistość okazuje się jednak zupełnie inna, bowiem zaledwie ⅔ marketerów zdaje sobie sprawę z roli i istoty potrzeb klienta. Ponadto nawet 65% firm ma problem z tworzeniem angażującego i sprzedającego contentu.
To właśnie pokazuje, jak wielką, wbrew pozorom, sztuką jest umiejętne zbudowanie skutecznej strategii marketingowej, w tym storysellingu.
Co więc jeszcze powinno charakteryzować działania w tym zakresie, aby miały one szansę przynieść spodziewany efekt? Każdy specjalista, próbujący stworzyć dobre selling story musi zrozumieć jego istotę. Jest nią osiągnięcie rezultatu w postaci sprzedaży, jednak nie przez namawianie do niej, a poprzez ułatwienie dokonania wyboru i zrealizowania zakupu.
Umiejętny i skuteczny storyselling to prowadzenie klienta ścieżką zakupową przy jednoczesnym wcieleniu go w rolę bohatera, który dzięki własnym, dobrym decyzjom będzie w stanie osiągnąć zamierzony cel: podjąć wyzwanie, sprawniej i szybciej wykonać powierzone mu zadanie.
Treść w storysellingu powinna być wolna od wszelkiego rodzaju utartych haseł, zachwalających produkt, które przypisać można do niemal każdej marki w danej branży. Zamiast na samej firmie czy jej produktach, musi się ona skupić na tym, co zyskuje klient.
Odróżnić cechę od korzyści
Storyselling to strategia, która powinna opierać się na zamianie cech i walorów marki na realne korzyści dla klienta, które niesie za sobą dokonany przez niego wybór – zakup produktu czy też skorzystanie z usługi. Wśród znanych marek, obecnych na rynku krajowym, jak i zagranicznym, znaleźć można kilka dobrych przykładów umiejętnego wykonania tego właśnie zabiegu.
Warto zwrócić uwagę chociażby na hasło marki Leroy Merlin Bądź bohaterem domu, będące konkretnym przekazem, stawiającym korzyści klienta ponad walorami zakupionych przez niego produktów.
Podsumowanie
- Storyselling to strategia, która bazuje na połączeniu marketingu i sprzedaży.
- Jego celem nie jest namówienie do sprzedaży, ale pomoc w dokonaniu zakupu.
- Storyselling zmienia utarte hasła i dane o produkcie w wizję korzyści dla klienta.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz