Strategia komunikacji marki – co to jest i jak ją stworzyć?

Strategia komunikacji marki jest równie niezbędna, jak biznesplan – pozwala obrać właściwy kierunek działań, sprawnie zarządzać firmą i budować pozytywny wizerunek marki. To właśnie strategia komunikacji jest matką sukcesów wielkich międzynarodowych firm. Bez niej trudno o autentyczność i zainteresowanie ze strony klientów. Z pewnością warto poświęcić czas na jej opracowanie, najlepiej jeszcze przed stworzeniem logo!
Strategia komunikacji – co to jest?
Strategia komunikacji często utożsamiana jest ze strategią marki. Niesłusznie, bo to dwa różne pojęcia.
Strategia marki – zestaw ogólnych założeń i wytycznych marki, które dotyczą szeroko pojętej komunikacji, w tym również jej strony wizualnej; strategia marki służy przede wszystkim określeniu jej tożsamości.
Strategia komunikacji marki – sposób, w jaki te założenia mają być realizowane w codziennej komunikacji; strategia komunikacji pokazuje jak wykorzystać dostępne zasoby, aby osiągnąć zamierzone cele w obszarze komunikacji w przedsiębiorstwie.
Strategia komunikacji pomaga planować i realizować projekty. Powinna zawierać m.in. plan komunikacji marketingowej, kanały komunikacji oraz mierniki ich efektywności (o pozostałych elementach piszemy poniżej).
Przeczytaj również
Dlaczego strategia komunikacji jest ważna?
Istnieje wiele powodów, które przemawiają za tym, że warto stworzyć strategię komunikacji marki, nawet lokalnej.
- Umożliwia sprawne zarządzanie firmą – zintegrowane działania zajmują znacznie mniej czasu;
- Przyspiesza rozwój firmy – jasno określone cele i zdefiniowane przewagi rynkowe pomagają w osiągnięciu sukcesu;
- Ułatwia dążenie do wytyczonych celów – umożliwia kontrolę postępów;
- Buduje pozytywny wizerunek marki – ułatwia tworzenie spójnego, autentycznego przekazu;
- Pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów – klienci poszukują dziś autentyczności;
- Zmniejsza wydatki na reklamę – przemyślana strategia i analizowanie rezultatów pozwalają wybrać najbardziej efektywne metody promocji;
- Pozwala przygotować się do sytuacji kryzysowej – przewiduje sytuacje i zagrożenia, które mogą nastąpić.
Cechy dobrej strategii komunikacji
Dobrze skonstruowana strategia komunikacji pozwala osiągnąć nie tylko cele wizerunkowe, ale też biznesowe – wybór efektywnych metod promocji przekłada się na mniejsze wydatki.
Dobra strategia komunikacji to też taka, która sprawia, że marka wydaje się autentyczna i jedyna w swoim rodzaju – klienci nie tylko potrafią odróżnić ją od konkurencji, ale też wskazać wartości, jakimi się kieruje.
To właśnie strategia komunikacji w dużej mierze odpowiada za to, że jedne marki są znane, a inne – mimo usilnych starań – nie.
Strategia komunikacji pomaga też ujarzmić social media. Gdy ją stworzysz, tworzenie treści będzie dużo łatwiejsze, a przekaz bardziej spójny i dopasowany do danego medium.
Strategia komunikacji – jak ją przygotować?
Oto 4 kroki niezbędne do stworzenia skutecznej strategii komunikacji marki.
Wyznacz cele marketingowe
Cele marketingowe powinny być zbieżne z celami biznesowymi. Bez nich trudno wyznaczyć kierunek działania. Powinny być konkretne i, co najważniejsze, mierzalne. Dobrze jest też wyznaczyć granice czasowe ich realizacji. Celem marketingowym może być np. zwiększenie świadomości marki.
Przeprowadź rzetelną analizę
To jeden z najbardziej pracochłonnych etapów tworzenia strategii komunikacji, ale z pewnością niezbędny. Przyjrzyj się swojej sytuacji wyjściowej. Kierunek działań początkującej marki będzie zupełnie inny niż przedsiębiorstwa, które już jest obecne na rynku.
Zidentyfikuj mocne i słabe strony swojej firmy. Przyjrzyj się też swojej konkurencji zarówno pod kątem biznesu, usług, komunikacji, jak i klientów. Stwórz persony osób, które reprezentują grupy docelowe, do których chcesz dotrzeć. Nie zapomnij też o analizie aktualnych trendów rynkowych.
Stwórz koncepcję kreatywną
Po analizie czas na najprzyjemniejszą część, czyli działania kreatywne. Zastanów nad kluczowym przekazem swojej marki: jakie wartości ma uosabiać, jakie emocje wywoływać w odbiorach, jakim językiem powinna operować? Pomyśl też o tym, co konsument powinien zapamiętać po pierwszym kontakcie z brandem.
Odpowiedzi na te pytania pozwolą stworzyć jednoznaczny, wiarygodny – a może nawet chwytający za serce – komunikat, który pozwoli pozyskać nowych, lojalnych klientów. Jeśli będzie autentyczny, odbiorcy uwierzą w wartość marki i zostaną z Tobą na dłużej.
Opracuj plan działania
Wybierz kanały marketingowe, które chcesz wykorzystać w swojej komunikacji. Oszacuj swoje możliwości i moce przerobowe – lepiej działać dobrze i regularnie w kilku kanałach niż w wielu, ale rzadko. Pamiętaj, że niektóre persony będą wymagały innych sposobów dotarcia.
Koniecznie określ mierniki efektywności każdego z kanałów. Wskaźnikami KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) mogą być np.: liczba odwiedzin strony internetowej, liczba reakcji (zaangażowania) w social mediach czy ilość subskrybentów newslettera. Bez KPI trudno ocenić, czy podjęte działania są słuszne.
Stwórz plan z uwzględnieniem dat publikacji, rodzajem danego przekazu (np. post z grafiką, animacja, plakaty, ulotki) oraz budżetem. Oszacuj ile czasu, pieniędzy i zasobów będzie kosztować dane działanie. Jeśli będziesz na przykład potrzebować grafika, zaznacz to. Postaraj się też każde z działań osadzić na odpowiednim etapie lejka sprzedażowego.
Podsumowanie
- Strategia komunikacji pozwala tworzyć spójny, autentyczny przekaz.
- Dobrze opracowana przynosi nie tylko korzyści wizerunkowe, ale też biznesowe.
- Niezbędnym elementem strategii komunikacji jest wyznaczenie celów biznesowych.
- Dobrze opracowana strategia powinna być oparta na rzetelnej analizie.
- Do oceny efektywności opracowanej strategii niezbędne jest określenie mierników efektywności.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz