Strategia treści – co to jest i jak ją stworzyć?

Spis Treści:

Copywriting to tylko jeden z elementów strategii treści, której częścią jest także szeroko pojmowany content marketing. Dla jednych uznawana za „kaganiec” dla kreatywności, dla innych – podstawowe narzędzie pracy w digital marketingu. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest strategia treści i jak ją tworzyć.

Czym jest strategia treści?

Strategia treści to działania polegające na planowaniu, tworzeniu oraz publikacji tekstów – spójnych, zrównoważonych i dopasowanych do grupy docelowej.

Wszystkie te czynności mają na celu zachęcenie do zapoznania się z ofertą Twojej firmy i nawiązania kontaktu, którego efektem będzie konwersja. Zaplanowanie strategii treści wymaga od marketingowca czy agencji content marketingu wielu różnych działań rozłożonych w czasie.

Cele strategii treści

Gruntownie przemyślana i dobrze zaplanowana strategia treści może przynieść Twojej marce konkretne korzyści. Ma więc ona konkretne cele:

Budowanie relacji z klientem

Publikowanie treści za pomocą różnych kanałów komunikacji pomaga utrzymać stałą relację z klientami, którzy dzięki temu chętniej angażują się w działania firmy. Odbiorcy mogą również czerpać realną wartość ze śledzenia Twojej marki – otrzymują przecież jasne informacje o produktach lub usługach, dzięki czemu mają szansę dokonać bardziej świadomego wyboru i zrozumieć, czego naprawdę potrzebują.

Odpowiedzialne budowanie strategii treści kreuje firmę na eksperta w branży i buduje tym samym zaufanie klientów, którym zależy na rzetelnym sprzedawcy oferującym im jakościowe produkty i usługi.

Generowanie leadów

Dzięki wykorzystaniu strategii treści firma ma szansę na generowanie leadów, czyli gromadzenie informacji kontaktowych osób, które mogą stać się kiedyś ich klientami. Szczególnie przydatne w tym kontekście okazują się lead magnety – treści „premium”, np. specjalne podcasty czy e-booki, oferowane odbiorcom po udostępnieniu swoich danych.

Monitorowanie zmian na rynku

Częścią każdej strategii treści powinno być stałe monitorowanie, w jaki sposób zmienia się i kształtuje rynek, by móc regularnie odpowiadać na potrzeby i preferencje odbiorców.

Strategia treści – kluczowe elementy

Strategia treści zakłada planowanie z wyprzedzeniem i to znacznie wykraczającym poza przyszły tydzień. Jeśli podchodzisz do tematu poważnie i nie chcesz za miesiąc czy dwa zastanawiać się, o czym jeszcze można pisać – działaj zgodnie z ustalonym planem.

O co należy zadbać, tworząc strategię contentu?

Analiza konkurencji

W pierwszej kolejności musisz określić, jakie środki są niezbędne, by osiągnąć korzyści z planowanych działań contentowych. Informacje o poczynaniach konkurencji należy zgromadzić jeszcze przed zaangażowaniem czasu i pieniędzy na realizację projektu.

W przeciwnym wypadku może okazać się, że inwestujesz w treści, które nie przyniosą oczekiwanego zysku. Dlaczego? Otóż znalezienie niszy rynkowej w obecnych czasach jest niemalże niemożliwe, a to oznacza, że zapewne masz konkurencję. I to taką, która wciąż się rozwija, publikuje coraz więcej contentu i inwestuje środki w pozycjonowanie swojej strony.

Trudno będzie prześcignąć firmę, która istnieje na rynku od wielu lat, ale nie jest to niemożliwe. Potrzebny jednak będzie czas, dobra strategia rozwoju i… pieniądze.

Przy analizie konkurencji pomocne będą narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs czy SimilarWeb. Warto również prześledzić ofertę produktową innych firm, ich politykę cenową oraz kanały dystrybucji.

Grupa docelowa

Kluczowym elementem skutecznej strategii treści jest zdefiniowanie odbiorców, do których kierować będziesz swój przekaz. Przy określaniu grupy docelowej pomocne będzie narzędzie Google Analytics, w którym znajdziesz przydatne dane na temat użytkowników:

  • płeć i wiek;
  • zainteresowania;
  • język i lokalizację.

Precyzyjne określenie grupy docelowej pozwoli Ci dopasować język komunikacji oraz kanały przekazu, z których korzystają Twoi odbiorcy. Po co to wszystko? Aby łatwiej dotrzeć do klienta. Inaczej będziesz zwracać się do nastolatka zainteresowanego modą, inaczej do lekarza szukającego wyposażenia do gabinetu.

Kanały dotarcia

Podczas tworzenia strategii treści warto określić, w jakich kanałach będzie obecna Twoja marka i z jaką częstotliwością jesteś w stanie publikować treści.

Najważniejsze kanały dystrybucji treści to:

  • strona firmowa i blog – merytoryczna wiedza od specjalistów z branży jest obecnie bardzo pożądana;
  • social media – firmowe profile na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku czy Twitterze pozwolą precyzyjne trafić z przekazem do wybranej grupy docelowej;
  • newsletter – cyklicznie wysyłane e-maile mogą zbudować pozytywne relacje między marką a klientami oraz przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.

Określenie kanałów komunikacji ułatwi przygotowanie kalendarza publikacji, a także pozwoli rozplanować zadania w firmie, wszak każdy z pracowników specjalizuje się w czymś innym.

Forma przekazu

Następny krok polega na ustaleniu formy przekazu. Mogą to być:

Wybór formy przekazu zależy od ustalonych person, nie należy natomiast ślepo podążać za panującymi trendami. Weź pod uwagę charakter Twojej działalności i sprawdź, czy proponowana forma przekazu jest z nim spójna.

Kalendarz publikacji

Planowanie wymaga prowadzenia kalendarza publikacji. Treść możesz dopasować do wydarzeń bądź okazji. Przydatne może okazać się śledzenie kalendarza świąt nietypowych, które przy okazji mogą stanowić źródło inspiracji dla Twoich treści.

Planowanie pozwala stworzyć treści z wyprzedzeniem, a także przygotować je w różnych formach dla odrębnych kanałów dystrybucji. Dzięki temu zyskujesz też ogląd na tworzone treści, by uniknąć dublowania contentu.

Audyt treści

Wszystkie podjęte przez Ciebie działania mają konkretny cel. Raz na jakiś czas należy zatem przeprowadzić audyt treści, żeby zweryfikować i oszacować, w jakim stopniu te działania są zgodne z oczekiwaniami. Dzięki temu jesteś w stanie zmierzyć efekty swoich prac i ustalić dalszy kierunek rozwoju.

Być może będzie trzeba do czegoś wrócić, coś poprawić albo z czegoś zrezygnować. Nie dowiesz się, dopóki nie przeprowadzisz audytu treści.

Słowa kluczowe

W celu optymalizacji treści pod kątem SEO należy wybierać odpowiednie słowa kluczowe nawiązujące do branży i sprzedawanych produktów/usług. Działania związane z pozycjonowaniem mają na celu ułatwienie potencjalnym klientom dotarcia do Twojej strony internetowej. Należy przy tym brać pod uwagę potrzeby i pytania klientów, którzy wpisują treści w wyszukiwarkę. To ważne kroki w celu zwiększenia ruchu na stronie, a tym samym uzyskania wyższych wyników sprzedaży.

Podsumowanie

  • Strategia treści polega na planowaniu, tworzeniu i publikacji treści w sposób spójny, uporządkowany i zrównoważony.
  • Planowanie pozwala przygotować harmonogram treści z dużym wyprzedzeniem.
  • Forma przekazu nie powinna być pozostawiona przypadkowi lub być odpowiedzią na panujące trendy. Treść należy dopasować do grupy docelowej oraz kanału dystrybucji.
  • Kalendarz publikacji wprowadza porządek, pozwalając z wyprzedzeniem ustalić zakres prac.
  • Raz na jakiś czas warto przeprowadzić audyt treści i sprawdzić, czy udało się osiągnąć planowane cele oraz w jakim kierunku podążać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.8

Patrycja Wiącek

Patrycja zajmuje się copywritingiem - przygotowuje opisy produktów i kategorii, opracowuje artykuły blogowe oraz inne teksty pod SEO. Do swoich zadań podchodzi z pełnym zaangażowaniem, rzetelnie i terminowo. Na co dzień mama, żona i pełnoetatowa asystentka w międzynarodowej firmie przemysłowej z branży spawalniczej. W wolnych chwilach Patrycja zgłębia tajniki pracy Wirtualnej Asystentki, biorąc udział w szkoleniach przygotowujących do tego zawodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu