Strategia treści – co to jest i jak ją stworzyć?

Copywriting to tylko jeden z elementów strategii treści, której częścią jest także szeroko pojmowany content marketing. Dla jednych uznawana za „kaganiec” dla kreatywności, dla innych – podstawowe narzędzie pracy w digital marketingu. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest strategia treści i jak ją tworzyć.
Czym jest strategia treści?
Strategia treści to działania polegające na planowaniu, tworzeniu oraz publikacji tekstów – spójnych, zrównoważonych i dopasowanych do grupy docelowej.
Wszystkie te czynności mają na celu zachęcenie do zapoznania się z ofertą Twojej firmy i nawiązania kontaktu, którego efektem będzie konwersja. Zaplanowanie strategii treści wymaga od marketingowca czy agencji content marketingu wielu różnych działań rozłożonych w czasie.
Strategia treści – kluczowe elementy
Strategia treści zakłada planowanie z wyprzedzeniem i to znacznie wykraczającym poza przyszły tydzień. Jeśli podchodzisz do tematu poważnie i nie chcesz za miesiąc czy dwa zastanawiać się, o czym jeszcze można pisać – działaj zgodnie z ustalonym planem.
O co należy zadbać, tworząc strategię contentu?
Analiza konkurencji
W pierwszej kolejności musisz określić, jakie środki są niezbędne, by osiągnąć korzyści z planowanych działań contentowych. Informacje o poczynaniach konkurencji należy zgromadzić jeszcze przed zaangażowaniem czasu i pieniędzy na realizację projektu.
W przeciwnym wypadku może okazać się, że inwestujesz w treści, które nie przyniosą oczekiwanego zysku. Dlaczego? Otóż znalezienie niszy rynkowej w obecnych czasach jest niemalże niemożliwe, a to oznacza, że zapewne masz konkurencję. I to taką, która wciąż się rozwija, publikuje coraz więcej contentu i inwestuje środki w pozycjonowanie swojej strony.
Trudno będzie prześcignąć firmę, która istnieje na rynku od wielu lat, ale nie jest to niemożliwe. Potrzebny jednak będzie czas, dobra strategia rozwoju i… pieniądze.
Przy analizie konkurencji pomocne będą narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs czy SimilarWeb. Warto również prześledzić ofertę produktową innych firm, ich politykę cenową oraz kanały dystrybucji.
Grupa docelowa
Kluczowym elementem skutecznej strategii treści jest zdefiniowanie odbiorców, do których kierować będziesz swój przekaz. Przy określaniu grupy docelowej pomocne będzie narzędzie Google Analytics, w którym znajdziesz przydatne dane na temat użytkowników:
- płeć i wiek;
- zainteresowania;
- język i lokalizację.
Precyzyjne określenie grupy docelowej pozwoli Ci dopasować język komunikacji oraz kanały przekazu, z których korzystają Twoi odbiorcy. Po co to wszystko? Aby łatwiej dotrzeć do odbiorcy. Inaczej będziesz zwracać się do nastolatka zainteresowanego modą, inaczej do lekarza szukającego wyposażenia do gabinetu.
Kanały dotarcia
Podczas tworzenia strategii treści warto określić, w jakich kanałach będzie obecna Twoja marka i z jaką częstotliwością jesteś w stanie publikować treści.
Najważniejsze kanały dystrybucji treści to:
- strona firmowa i blog – merytoryczna wiedza od specjalistów z branży jest obecnie bardzo pożądana,
- social media – firmowe profile na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku czy Twitterze pozwolą precyzyjne trafić z przekazem do wybranej grupy docelowej,
- newsletter – cyklicznie wysyłane e-maile mogą zbudować pozytywne relacje między marką a klientami oraz przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.
Określenie kanałów komunikacji ułatwi przygotowanie kalendarza publikacji, a także pozwoli rozplanować zadania w firmie, wszak każdy z pracowników specjalizuje się w czymś innym.
Forma przekazu
Następny krok polega na ustaleniu formy przekazu. Mogą to być:
- podcasty,
- infografiki,
- artykuły blogowe,
- poradniki,
- e-booki,
- posty w social media,
- teksty sponsorowane,
- webinary,
- wywiady,
- e-maile,
- zdjęcia,
- konkursy,
- case study.
Wybór formy przekazu zależy od ustalonych person, nie należy natomiast ślepo podążać za panującymi trendami. Weź pod uwagę charakter Twojej działalności i sprawdź, czy proponowana forma przekazu jest z nim spójna.
Kalendarz publikacji
Planowanie wymaga prowadzenia kalendarza publikacji. Treść możesz dopasować do wydarzeń bądź okazji. Przydatne może okazać się śledzenie kalendarza świąt nietypowych, które przy okazji mogą stanowić źródło inspiracji dla Twoich treści.
Planowanie pozwala stworzyć treści z wyprzedzeniem, a także przygotować je w różnych formach dla odrębnych kanałów dystrybucji. Dzięki temu zyskujesz też ogląd na tworzone treści, by uniknąć dublowania contentu.
Audyt treści i optymalizacja
Wszystkie podjęte przez Ciebie działania mają konkretny cel. Raz na jakiś czas należy zatem przeprowadzić audyt treści, żeby zweryfikować i oszacować, w jakim stopniu te działania są zgodne z oczekiwaniami. Dzięki temu jesteś w stanie zmierzyć efekty swoich prac i ustalić dalszy kierunek rozwoju.
Być może będzie trzeba do czegoś wrócić, coś poprawić albo z czegoś zrezygnować. Nie dowiesz się, dopóki nie przeprowadzisz audytu treści.
Podsumowanie
- Strategia treści polega na planowaniu, tworzeniu i publikacji treści w sposób spójny, uporządkowany i zrównoważony.
- Planowanie pozwala przygotować harmonogram treści z dużym wyprzedzeniem.
- Forma przekazu nie powinna być pozostawiona przypadkowi lub być odpowiedzią na panujące trendy. Treść należy dopasować do grupy docelowej oraz kanału dystrybucji.
- Kalendarz publikacji wprowadza porządek, pozwalając z wyprzedzeniem ustalić zakres prac.
- Raz na jakiś czas warto przeprowadzić audyt treści i sprawdzić, czy udało się osiągnąć planowane cele oraz w jakim kierunku podążać.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz