Syndrom urojonej publiczności w pracy – czym jest?

Spis Treści:

Syndrom urojonej publiczności może utrudniać zarówno życie prywatne, jak i zawodowe. Dlatego też bez wątpienia warto z nim walczyć. Skąd bierze się syndrom urojonej publiczności i czym jest? Jak objawia się w pracy oraz jak można sobie z nim radzić?

Syndrom urojonej publiczności w pracy – co to?

Syndrom urojonej publiczności (ang. The Spotlight Effect) to psychologiczne zjawisko polegające na tym, że dana osoba przecenia swoją widoczność w społeczeństwie.

Uważa ona, że jej zachowanie i wygląd są bardzo ważne dla innych, bardziej niż ma to miejsce w rzeczywistości. Syndrom ten może mieć wpływ na zachowanie człowieka nie tylko w sytuacjach społecznych, lecz także w pracy.

Osoby borykające się z takim problemem doświadczają ciągłego poczucia zagrożenia ze strony innych. Wydaje im się, że są nieustannie oceniane – negatywnie lub pozytywnie. Zazwyczaj są pełne obaw przed popełnianiem błędów, dlatego unikają wyzwań, są niepewne i bardzo krytyczne wobec samych siebie. Niestety przez takie zachowania nie mogą rozwijać kariery zawodowej, często mimo dużego potencjału tracą szansę na awans i podwyżkę.

Z drugiej strony osoby z syndromem urojonej publiczności mogą znacząco przeceniać swoje osiągnięcia i kompetencje, myśląc, że pełnią bardzo ważną funkcję w strukturach firmy i wszyscy skupiają na nich uwagę.

Najprościej rzecz ujmując, osoby z syndromem urojonej publiczności są bardzo wrażliwe na swoim punkcie. Z tego powodu nawet niewinna uwaga rzucona w ich stronę przez szefa lub współpracownika może być przez nich bardzo długo rozpamiętywana i dokładnie analizowana.

Syndrom urojonej publiczności – przyczyny

Syndrom urojonej publiczności dotyka wiele osób, a jego przyczyny mogą być różne, w tym kulturowe, społeczne i osobiste.

Wśród nich należy wymienić:

  • niskie poczucie własnej wartości;
  • lęk społeczny;
  • brak asertywności;
  • zaburzenia emocjonalne;
  • problemy z wyrażaniem emocji;
  • poczucie niedopasowania do otoczenia.

Syndrom urojonej publiczności może dotknąć każdego, w końcu nikt z nas nie jest idealny. Posiadamy wady, mamy za sobą przeróżne traumy, które bardzo często trudne doświadczenia życiowe. Z tego też powodu, wielu z nas wykształciło w sobie niskie poczucie własnej wartości, co może być przesłanką do pojawienia się syndromu urojonej publiczności.

Niemniej jednak dobra wiadomość jest taka, że w dorosłym życiu możemy stawić czoła swoim lękom z przeszłości i pracować nad sobą.

Objawy syndromu urojonej publiczności w pracy

Wśród objawów syndromu urojonej publiczności można znaleźć:

  • nadmierne skupienie na swoim wyglądzie i zachowaniu;
  • samokrytykę;
  • unikanie sytuacji społecznych;
  • nadmierną reakcję na krytykę lub negatywne opinie.

Masz poczucie ciągłego oceniania w miejscu pracy? Wydaje Ci się, że szef lub współpracownicy patrzą Ci na ręce i komentują to, jak wykonujesz swoje obowiązki zawodowe? Masz wrażenie, że ocenie poddawane jest Twoje zachowanie, wygląd zewnętrzny? Idąc korytarzem, czujesz na sobie wzrok innych osób z biura? Być może cierpisz z powodu syndromu urojonej publiczności.

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że tego typu myśli bardzo często towarzyszą osobom, które zmagają się z tym problemem. Nie jesteś w centrum zainteresowania, tak jak Ci się wydaje. Większość ludzi skupia największą uwagę na sobie, im szybciej zdasz sobie z tego sprawę, tym lepiej. Praca nad budowaniem pewności siebie w tym wypadku to podstawa.

Warto pamiętać, że objawy syndromu urojonej publiczności mogą się różnić w zależności od sytuacji, w której się znajduje dana osoba, a także jej osobowości. Jeśli odczuwasz duży niepokój w sytuacjach społecznych, powinieneś porozmawiać z psychologiem lub terapeutą, który pomoże Ci w radzeniu z takimi problemami.

Na rynku można znaleźć sporo książek traktujących o psychologii i samorozwoju, które mogą okazać się pomocne w zlokalizowaniu przyczyny problemu oraz jego rozwiązaniu.

Jak radzić sobie z syndromem urojonej publiczności?

Najważniejsze jest zrozumienie, że problem Cię dotyczy.

Kolejnym krokiem jest zidentyfikowanie swoich przekonań i myśli. Zastanów się, co uważasz na swój temat i jakie przekonania kierują Twoim zachowaniem w sytuacjach społecznych. Wiele z nich jest irracjonalnych, dlatego Cię ograniczają.

Zacznij od ćwiczenia pozytywnego myślenia, spróbuj skupić się na swoich pozytywnych cechach i umiejętnościach, zamiast wytykać sobie niedoskonałości. Praktykuj samoakceptację, zamiast krytykować siebie za każdy błąd, staraj się akceptować siebie takim, jakim jesteś. Nikt nie jest doskonały i każdy popełnia błędy.

Ćwicz empatię, zastanów się, jakie jest prawdopodobieństwo, że inni ludzie rzeczywiście zwracają uwagę na Twoje zachowanie lub wygląd. Próba zrozumienia perspektywy innych ludzi może pomóc Ci spojrzeć na siebie przychylniejszym okiem.

Jeśli syndrom urojonej publiczności utrudnia Ci funkcjonowanie w codziennym życiu, nie bój się skorzystać ze wsparcia specjalisty, na przykład psychologa lub psychoterapeuty. Na pewno uzyskasz profesjonalne wsparcie.

Podsumowanie

  • Syndrom urojonej publiczności polega na tym, że przeceniamy swoją widoczność w społeczeństwie.
  • Osoba nim dotknięta uważa, że jej zachowanie i wygląd są bardzo ważne dla innych, bardziej niż ma to miejsce w rzeczywistości.
  • Osoby z syndromem urojonej publiczności doświadczają ciągłego poczucia zagrożenia ze strony innych, wydaje im się, że są nieustannie oceniane.
  • Przyczyny syndromu urojonej publiczności mogą być różne, do najczęstszych zalicza się niskie poczucie własnej wartości, lęk społeczny, brak asertywności.
  • Z syndromem urojonej publiczności można próbować radzić sobie samodzielnie, jednak w niektórych przypadkach warto skorzystać ze wsparcia specjalisty.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu