Teksty prawne – jak je tworzyć?
Wielu osobom wydaje się, że język prawniczy jest zawsze trudny w czytaniu. W praktyce nie jest to do końca prawda. Wystarczy po prostu w odpowiedni sposób tworzyć zdania oraz formułować komunikaty. Strona internetowa i blog firmowy stanowią obecnie potężne narzędzia marketingowe, które umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów. Nadal jednak niewiele kancelarii prawnych korzysta z takiego rozwiązania. Natomiast dobre teksty prawne w znaczący sposób przyczyniają się do zwiększenia liczby prowadzonych spraw. Treści tego typu muszą jednak spełniać pewne kryteria. Jakie? Sprawdź!
W jaki sposób pisać dobre teksty prawne?
Na początku warto zwrócić uwagę na to, że odbiorcami artykułów prawniczych na blogu kancelarii będą osoby, które nie mają praktycznie żadnej styczności z językiem prawnym.
Dlatego konieczne jest przeplatanie trudniejszej materii z treścią zrozumiałą dla każdego. Bardzo pomocne okazuje się stosowanie różnego rodzaju przykładów. Jeśli opisujemy np. sprawę rozwodową, można użyć trudniejszej terminologii, ale następnie pod akapitem należy wyjaśnić ją w aspekcie praktycznym.
Dzięki temu blog na stronie kancelarii stanie się doskonałym narzędziem marketingowym. Jeśli dodamy do niego jeszcze odpowiednio dobrane słowa kluczowe, to w dość krótkim czasie zauważymy wzrost ilości spraw napływających do sekretariatu. Odbiorcy staną się w ten sposób wartościowymi klientami.
Pisanie merytorycznych, a zarazem przystępnych treści nie jest łatwym zadaniem, jednak wystarczy zastosować się do poniższych wytycznych, by stworzyć dobry tekst prawny.
Przede wszystkim poznaj swojego klienta
Zanim przystąpisz do tworzenia treści, musisz określić to, czy stawiasz nacisk na osoby fizyczne, czy podmioty prawne. Statystyczny odbiorca będzie miał zupełnie inne potrzeby i problemy niż np. przedsiębiorca. Jeśli przygotowujesz tekst skierowany do zwykłego Kowalskiego, to nie będzie on dotyczył tego, w jaki sposób wprowadzić AML, a np. jak uzyskać odszkodowanie za zniszczenie mienia, kradzież lub dochodzić swojej racji w sporze z małżonkiem.
Przeczytaj również
Trzeba wziąć pod uwagę takie czynniki jak: wiek, stanowisko i branża, w której działa. Dane tego typu pozyskasz dzięki narzędziom pokroju Google Analytics, jak i z pomocą formularzy kontaktowych. Warto również stworzyć wewnętrzną ankietę, która pozwoli Ci gromadzić informacje na temat swoich klientów. Utworzona w ten sposób baza danych pozwoli na późniejszy mailing.
Wybierz temat na czasie!
Temat musi odpowiadać na pytania i potrzeby Twojej grupy docelowej. Przykładowo, podział majątku nie zainteresuje firmy budowlanej. Nikt nawet nie zechce przeczytać Twojego tekstu, jeśli prowadząc kancelarię podatkową, opiszesz postępowanie w sprawie zaległych alimentów.
Dodatkowo warto śledzić nowelizację przepisów, dobrze jest pisać na temat, który jest stosunkowo nowy. Możesz także przedstawić daną sprawę w innym ujęciu problemowym lub zaproponować zupełnie inne podejście do rozwiązania.
W trakcie pisania używaj prostego języka
Twoich tekstów nie będą czytali prawnicy! Unikaj więc prawniczego żargonu. Normalny użytkownik, który nigdy nie miał do czynienia z takim językiem, zniechęci się do czytania. Możesz użyć fachowego zagadnienia, ale wyjaśnij je następnie na praktycznym przykładzie. Dzięki temu odbiorca doceni to, że zależy Ci, aby zrozumiał. W ten sposób nabywa przeświadczenia, że jeśli skorzysta z Twoich usług, to wyjaśnisz mu wszystko skrupulatnie. To z kolei przyczyni się do budowania zaufania wobec Twojej kancelarii.
Przeczytaj również
Czy kancelaria może prowadzić działania marketingowe w sieci?
To zależy, gdyż etyka prawnicza w tym aspekcie nie jest do końca jasna. W praktyce jednak w jaki sposób ktoś ma dowiedzieć się, że może skorzystać z Twojej fachowej wiedzy, jeśli nie wie nawet, że istniejesz? Prowadzenie strony internetowej i bloga to najlepsze rozwiązanie, które wbrew pozorom nie jest powszechne w branży.
W przypadku kancelarii prawnej właściwie przeprowadzona analiza SEO i regularne publikacje mogą przynieść Ci wiele korzyści. Dobrze przemyślane artykuły, nasycone w odpowiedni sposób słowami kluczowymi i odpowiadające na podstawowe potrzeby Twojej grupy docelowej to coś rewolucyjnego w tym zawodzie. Dlaczego więc nie wykorzystać tego we własnym zakresie?
Podsumowanie
- Zwykle odbiorcami tekstów prawnych na blogu kancelarii są osoby, które nie mają praktycznie żadnej styczności z językiem prawniczym.
- Konieczne jest zatem dostosowanie słownictwa do czytelnika, żeby mógł zrozumieć, o czym do niego piszesz. W przeciwnym wypadku użytkownik zapewne zniechęci się do czytania.
- Pamiętaj także o przemyślanej strategii content marketingowej, nasyceniu słowami kluczowymi i potrzebach Twojej grupy docelowej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz