Tematy na bloga – skąd czerpać inspirację na wpisy?
Jeśli chcesz, aby Twój blog był popularny, musisz regularnie publikować ciekawe i angażujące wpisy. Niestety, każdemu z nas z czasem kończą się pomysły na kolejne artykuły. Gdzie zatem szukać inspiracji na kolejne publikacje? W tym artykule przedstawiamy przydatne narzędzia i metody, które z pewnością ułatwią Ci odnalezienie idealnych tematów na bloga.
Planowanie tematów na bloga – przydatne narzędzia i metody
Prowadzenie bloga pomoże Ci zbudować ekspercki wizerunek marki, ale także zapewni ruch organiczny z wyników wyszukiwania i przyczyni się do wzrostu sprzedaży, jeśli sprzedajesz swoje produkty lub usługi. Obszerny blog to coś, do czego dąży większość przedsiębiorców, ale pomysły na artykuły jednak kiedyś się kończą.
Co zrobić, gdy brakuje Ci inspiracji na nowe treści? Przedstawiamy listę 16 przydatnych narzędzi i metod, które pomogą Ci znaleźć ciekawe tematy na bloga.
Answer The Public
To narzędzie umożliwia wyszukiwanie słów kluczowych z długiego ogona. W darmowej wersji pozwala na 3 analizy dziennie.
Po wybraniu kraju i języka wpisz w pole wyszukiwania interesującą Cię frazę, a po krótkiej chwili wyświetli Ci się sporo przydatnych informacji, które możesz wykorzystać przy planowaniu tematów na bloga.
Po podaniu określonej frazy możesz otrzymać:
- pytania wyszukiwane przez użytkowników w Google związane ze słowem kluczowym;
- przyimki z frazą kluczową;
- wyszukiwania porównawcze słów kluczowych;
- alfabetycznie uporządkowane wyszukiwania;
- powiązane frazy.
Możesz również pobrać całość w pliku CSV.
Answer The Public wyświetla swoje wyniki w zgrabnych grafikach w kształcie drzewka. Prezentuje się to następująco:
Narzędzia SEO
Istotnym czynnikiem wpływającym na pozycję Twojej strony w Google jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Proces ten ułatwi wykorzystanie takich narzędzi jak SEMSTORM, Senuto czy Ahrefs. Wystarczy, że wpiszesz w wewnętrzną wyszukiwarkę interesujące słowo kluczowe, a system pokaże Ci liczbę wyszukiwań i pokaże inne, powiązane frazy czy nawet słowa o podobnym kontekście.
Google Keyword Planner
Kolejne intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie, które pokaże Ci najlepsze frazy, związane z produktami lub usługami, które oferujesz, a także średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Jest to co prawda narzędzie dedykowane specjalistom od reklamy, ale jeśli nie możesz sobie pozwolić na płatne narzędzia, jak Senuto czy Ahrefs, to z pewnością Planer Słów Kluczowych od Google będzie pomocny.
Analiza konkurencji
Cennym źródłem inspiracji jest przyjrzenie się treściom innych blogerów. Nie chodzi oczywiście o kopiowanie, ale o opisanie tematu jeszcze lepiej, może z innej perspektywy, dodając własne doświadczenia. Pozwoli Ci to nie tylko wzbogacić bloga o nowe pozycje, ale także wdrożyć słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja.
Google Analytics
Warto również odkryć potencjał Google Analytics – to narzędzie jest cennym źródłem wiedzy nie tylko dla blogera. Z jego statystyk dowiesz się między innymi:
- które z dodanych wpisów miały najwięcej odsłon;
- jakie serwisy odsyłają do Twojej witryny;
- ile czasu internauci spędzili na danej podstronie;
- ilu masz unikalnych użytkowników;
- na jakich urządzeniach jest wyświetlana Twoja strona;
- poznasz współczynnik odrzuceń;
- sprawdzisz zainteresowania swoich czytelników i uzyskasz podstawowe informacje na ich temat.
I wiele więcej. To tylko mała część statystyk, które oferuje Google Analytics. Szczególnie istotna jest wiedza o odbiorcach – poznając swoich czytelników, możesz lepiej docierać do swojej grupy docelowej poprzez publikowanie ciekawych tematów na blogu.
Przeczytaj również
Wiadomości Google
Usługa Google News zbiera najistotniejsze artykuły z wybranych portali internetowych, a każdy taki serwis jest szczegółowo sprawdzany pod względem jakościowym i merytorycznym. W wiadomościach Google możesz przeglądać popularne nagłówki czy kategorie lub wpisywać własne frazy kluczowe.
ChatGPT
Kiedy zabraknie Ci inspiracji na nowe tematy artykułów, ChatGPT może okazać się niezwykle pomocnym narzędziem. Wystarczy, że podasz tematykę bloga, grupę docelową i opcjonalnie cel artykułu, a AI wygeneruje pomysły na treści, które przyciągną uwagę Twoich czytelników.
Autouzupełnianie Google
Wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania interesującą frazę, a Google przedstawi Ci swoje podpowiedzi. Jeśli przykładowo prowadzisz sklep internetowy z obuwiem, możesz wpisać w wyszukiwarkę hasło „jakie buty”, a wyszukiwarka pokaże Ci, jakich informacji szukali inni użytkownicy.
Z tych sugestii możesz wybrać kilka naprawdę ciekawych tematów na bloga, które z pewnością wygenerują ruch na stronie i przyciągną nowych klientów.
Możesz także skorzystać z podobnych wyszukiwań – po kliknięciu na daną frazę pojawi Ci się okienko z pokrewnymi tematami.
Fora i grupy na Facebooku
Fora internetowe czy grupy na Facebooku mogą skupiać wielotysięczne społeczności. Użytkownicy zadają tam mnóstwo pytań, ale także wymieniają się wiedzą i doświadczeniami. Warto śledzić te miejsca i obserwować, o czym dyskutują internauci. Lektura takich wpisów i komentarzy to ogromne źródło inspiracji dla nowych tematów na bloga.
Książki branżowe
Chyba każdy z nas wie, że warto czytać książki. A jeśli mają one dodatkowo pomóc w prowadzeniu biznesu, tym bardziej należy po nie sięgnąć. Tematyczne książki zwykle zawierają obszerną, skondensowaną wiedzę i są tworzone przez ekspertów z danej dziedziny. Może znajdziesz w nich jakiś ciekawy temat na swojego bloga, a jeśli nie – zawsze możesz po prostu napisać recenzję.
Przeczytaj również
Komentarze pod wpisem
Sprawdź, o czym piszą i o co pytają użytkownicy pod Twoimi artykułami. Być może któreś zagadnienie zainteresowało ich szczególnie, więc dobrze byłoby poruszyć taki temat w kolejnym wpisie.
Kalendarz świąt nietypowych
Na swoim blogu możesz nawiązywać do tzw. świąt nietypowych – Międzynarodowy Dzień Falafela, Dzień Wiatru czy Dzień Wędkarza mogą być świetną inspiracją do stworzenia unikalnego i ciekawego artykułu.
Pokrewne branże
Zastanów się, jakie inne branże można powiązać z Twoją i zacznij tworzyć artykuły na ich temat. Przykładowo, jeśli prowadzisz blog o pielęgnacji włosów, możesz rozszerzyć go o dodatkową kategorię – pielęgnację twarzy czy paznokci.
Recykling treści
Jeśli brakuje Ci pomysłów na nowe artykuły, a Twój blog jest obszerny i wszystkie najważniejsze tematy zostały wyczerpane, spróbuj przeredagować starsze wpisy. Być może coś się zmieniło w branży od czasu publikacji Twojego tekstu, więc zaktualizuj artykuły, dodaj świeższe informacje i usuń te, które dziś są już nieistotne. Google bardzo przychylnie patrzy na takie działania blogerów.
Tematy na bloga a tytuły tekstów
Zwróć szczególną uwagę na tytuły swoich artykułów – nawet najlepszy wpis może zostać pominięty przez użytkowników, jeśli jego nagłówek nie będzie ciekawy i przyciągający. Tylko jak taki stworzyć? Bez obaw – napisaliśmy i o tym! 🙂
Przeczytaj również
Organizacja tematów na bloga
Pamiętaj, aby dobrze zaplanować i zorganizować dodawanie artykułów na bloga. Przede wszystkim zapisuj swoje pomysły na wpisy, bo niestety lubią one ulatywać z głowy. Możesz wykorzystać do tego zwykły arkusz Excel lub, jeśli wolisz, zapisuj wszystko w notatniku papierowym.
Przygotuj także strategię publikacji wpisów, by uniknąć chaosu i dodawania nieprzemyślanych tekstów.
Podsumowanie
- Aby Twój blog był popularny, musisz regularnie publikować ciekawe, merytoryczne i angażujące wpisy.
- W poszukiwaniu tematów na bloga pomogą Ci narzędzia takie jak: Answer The Public, SEMSTORM, Senuto, Ahrefs, ChatGPT czy Planer Słów Kluczowych.
- Stwórz swój planner tematów. Kiedy przyjdzie Ci do głowy ciekawy pomysł, zapisz go, by o nim nie zapomnieć.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz