Tematy na bloga – skąd brać pomysły na artykuły?

Spis Treści:

Jeśli chcesz, aby Twój blog był popularny, musisz regularnie publikować ciekawe i angażujące wpisy. Niestety, każdemu z nas z czasem kończą się pomysły na kolejne artykuły i nic nie przychodzi już do głowy. Gdzie więc szukać inspiracji na kolejne publikacje? W tym artykule przedstawiamy przydatne narzędzia i metody, które z pewnością ułatwią Ci odnalezienie idealnych tematów na bloga!

Narzędzia i metody przydatne podczas tworzenia tematów na bloga

Prowadzenie bloga pomoże Ci zbudować ekspercki wizerunek marki, ale także zapewni ruch organiczny z wyników wyszukiwania i przyczyni się do wzrostu sprzedaży, jeśli sprzedajesz swoje produkty lub usługi. Obszerny blog to coś, do czego dąży większość przedsiębiorców, ale pomysły na artykuły jednak kiedyś się kończą.

Co zrobić, gdy brakuje Ci inspiracji na nowe treści? Przedstawiamy listę 19 przydatnych narzędzi i metod, które pomogą Ci znaleźć ciekawe tematy na bloga.

Autouzupełnianie Google

Wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania interesującą frazę, a wujek Google przedstawi Ci swoje podpowiedzi. Autouzupełnianie może służyć zarówno jako inspiracja, ale także stanowić już gotowy tytuł do artykułu. Jeśli przykładowo prowadzisz sklep internetowy z obuwiem, możesz wpisać w wyszukiwarkę hasło „jakie buty”, a wyszukiwarka pokaże Ci, jakich informacji szukali inni użytkownicy.

Autouzupełnianie Google - screen narzędzia

Z tych sugestii możesz wybrać kilka naprawdę ciekawych tematów na bloga, które z pewnością wygenerują ruch na stronie i przyciągną nowych klientów.

Możesz także skorzystać z podobnych wyszukiwań – po kliknięciu na daną frazę pojawi Ci się okienko z pokrewnymi tematami na dole strony.

Podobne wyszukiwania Google - screen

Sugestii, które możesz wykorzystać na blogu, jest naprawdę sporo, a wyszukanie ich zajmie Ci dosłownie parę chwil.

Answer The Public

To narzędzi umożliwia wyszukiwanie słów kluczowych z długiego ogona. Jest darmowe i skuteczne, ale pozwala tylko na 3 analizy dziennie, dlatego pamiętaj, by wykorzystywać je rozważnie.

Po wybraniu kraju i języka wpisz w pole wyszukiwania interesującą Cię frazę, a po krótkiej chwili wyświetli Ci się sporo przydatnych informacji, które możesz wykorzystać przy planowaniu tematów na bloga.

Po podaniu określonej frazy możesz otrzymać:

  • pytania wyszukiwane przez użytkowników w Google związane ze słowem kluczowym;
  • przyimki z frazą kluczową;
  • wyszukiwania porównawcze słów kluczowych;
  • alfabetycznie uporządkowane wyszukiwania;
  • powiązane frazy.

Możesz również pobrać całość w pliku .CSV

Answer The Public wyświetla swoje wyniki w zgrabnych grafikach w kształcie drzewka. Prezentuje się to następująco:

Answer The Public - screen z narzędzia

Google Trends

Kolejnym ciekawym i przydatnym narzędziem jest Google Trends, które przedstawia trendy w zapytaniach użytkowników. Po wpisaniu interesującej Cię frazy otrzymasz:

  • liczbę wyszukiwań w danym okresie;
  • podobne wyszukiwania i tematy;
  • wykres zainteresowania według podregionu.

Możesz także porównywać różne frazy między sobą i sprawdzać, które tematy są bardziej pożądane przez użytkowników.

Google Trends - screen z narzędzia

Ubersuggest

Narzędzie generuje listę słów kluczowych (również z długiego ogona) na podstawie wyszukiwań w Google i danych z konkurencyjnych stron.

Po wybraniu języka i wpisaniu odpowiedniej frazy otrzymasz:

  • przegląd słów kluczowych w poszczególnych miesiącach;
  • sugestie fraz;
  • poziom trudności poszczególnych słów kluczowych;
  • średnią liczbę wyszukiwań;
  • stawki CPC.
Ubersuggest - screen z narzędzia

Monitoring mediów

Korzystając z narzędzi takich jak Google Alert czy Brand24 będziesz na bieżąco z nowinkami z branży. Wystarczy, że ustawisz obserwowane frazy w panelu użytkownika, a otrzymasz mail podsumowujący najważniejsze newsy i artykuły.

Google Alert jest z pewnością mniej skuteczny i precyzyjny, ale za to całkowicie darmowy. Brand24 z kolei jest narzędziem płatnym, ale dostarcza o wiele więcej konkretnych informacji, m.in. wyszukiwanie miejsc w Internecie, w których Twój blog został wspomniany czy też wpisy, które były najpopularniejsze w social media itp.

Narzędzia SEO

Istotnym czynnikiem wpływającym na pozycję Twojej strony w Google jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Proces ten ułatwi wykorzystanie takich narzędzi jak SEMSTORM, Senuto czy Ahrefs. Wystarczy, że wpiszesz w wewnętrzną wyszukiwarkę interesujące słowo kluczowe, a system pokaże Ci liczbę wyszukiwań i pokaże inne, powiązane frazy, czy nawet słowa o podobnym kontekście.

Każde z wymienionych narzędzi jest godne uwagi i z pewnością będzie świetnym generatorem tematów (i nie tylko!).

Google Keyword Planner

Kolejne intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie, które pokaże Ci najlepsze frazy, związane z produktami lub usługami, które oferujesz, a także średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Jest to co prawda narzędzie dedykowane specjalistom od reklamy, ale jeśli nie możesz sobie pozwolić na płatne narzędzia, jak Senuto czy Ahrefs, to z pewnością Planer Słów Kluczowych od Google Ci się przyda.

Google Keyword Planner - screen z narzędzia

Analiza konkurencji

Cennym źródłem inspiracji jest przyjrzenie się treściom innych blogerów. Nie chodzi oczywiście o kopiowanie, ale o opisanie tematu jeszcze lepiej, może z innej perspektywy, dodając własne doświadczenia. Pozwoli Ci to nie tylko wzbogacić bloga o nowe pozycje, ale także wdrożyć słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja.

Pamiętaj, że nie jest to nieuczciwe zagranie. W Internecie jest ogrom treści i z każdym dniem jej przybywa, więc to normalne, że na powiązanych tematycznie stronach artykuły się powtarzają.

Google Analytics

Warto również odkryć potencjał Google Analytics – to narzędzie jest cennym źródłem wiedzy nie tylko dla blogera. Z jego statystyk dowiesz się między innymi:

  • które z dodanych wpisów miały najwięcej odsłon;
  • jakie serwisy odsyłają do Twojej witryny;
  • ile czasu internauci spędzili na danej podstronie;
  • ilu masz unikalnych użytkowników;
  • na jakich urządzeniach jest wyświetlana Twoja strona;
  • poznasz współczynnik odrzuceń;
  • sprawdzisz zainteresowania swoich czytelników i uzyskasz podstawowe informacje na ich temat.

I wiele więcej. To tylko mała część statystyk, które oferuje Google Analytics. Szczególnie istotna jest wiedza o odbiorcach – poznając swoich czytelników, będziesz mógł lepiej dotrzeć do swojej grupy docelowej poprzez publikowanie ciekawych tematów na blogu.

Wiadomości Google

Usługa Google News zbiera najistotniejsze artykuły z wybranych portali internetowych, a każdy taki serwis jest szczegółowo sprawdzany pod względem jakościowym i merytorycznym. W wiadomościach Google możesz przeglądać popularne nagłówki czy kategorie lub wpisywać własne frazy kluczowe.

Google News - screen

Fora i grupy na Facebooku

Fora internetowe czy grupy na Facebooku mogą skupiać wielotysięczne społeczności. Użytkownicy zadają tam mnóstwo pytań, ale także wymieniają się wiedzą i doświadczeniami. Warto śledzić te miejsca i obserwować, o czym dyskutują internauci. Ich lektura to ogromne źródło inspiracji dla nowych tematów na bloga.

Książki branżowe

Chyba każdy z nas wie, że warto czytać książki. A jeśli mają Ci one dodatkowo pomóc w prowadzeniu biznesu, tym bardziej powinieneś po nie sięgnąć. Tematyczne książki zwykle zawierają obszerną, skondensowaną wiedzę i są tworzone przez ekspertów z danej dziedziny. Może znajdziesz w nich jakiś ciekawy temat na swojego bloga, a jeśli nie – zawsze możesz po prostu napisać recenzję.

Komentarze pod wpisem

Sprawdź, o czym piszą i o co pytają użytkownicy pod Twoimi artykułami. Być może któreś zagadnienie zainteresowało ich szczególnie i będziesz mógł je rozwinąć w nowym wpisie.

Kalendarz świąt nietypowych

Na swoim blogu możesz nawiązywać do tzw. świąt nietypowych – Międzynarodowy Dzień Falafela, Dzień Wiatru czy Dzień Wędkarza mogą być świetną inspiracją do stworzenia unikalnego i ciekawego artykułu.

Pokrewne branże

Zastanów się, jakie inne branże można powiązać z Twoją i zacznij tworzyć artykuły na ich temat. Przykładowo, jeśli prowadzisz blog o pielęgnacji włosów, możesz rozszerzyć swoje „poletko” o dodatkową kategorię – pielęgnację twarzy czy paznokci.

Recykling treści

Jeśli brakuje Ci pomysłów na nowe artykuły, a Twój blog jest obszerny i wyczerpałeś wszystkie najważniejsze tematy, spróbuj przeredagować starsze wpisy. Być może coś się zmieniło w branży od czasu publikacji Twojego tekstu, więc zaktualizuj artykuły, dodaj świeższe informacje i usuń te, które dziś są już nieistotne. Google bardzo przychylnie patrzy na takie działania blogerów.

Tytuły artykułów

Zwróć szczególną uwagę na tytuły swoich artykułów – nawet najlepszy wpis może zostać pominięty przez użytkowników, jeśli jego nagłówek nie będzie ciekawy i przyciągający. Tylko jak taki stworzyć? Bez obaw – napisaliśmy i o tym! 😉

Organizacja

Pamiętaj, aby dobrze zaplanować i zorganizować dodawanie artykułów na bloga. Przede wszystkim zapisuj swoje pomysły na wpisy, bo niestety lubią one ulatywać z głowy. Możesz wykorzystać do tego zwykły arkusz Excel lub, jeśli wolisz, zapisuj wszystko w notatniku papierowym.

Przygotuj także strategię publikacji wpisów, by uniknąć chaosu i dodawania nieprzemyślanych tekstów.

Podsumowanie:

  1. Aby Twój blog był popularny, musisz regularnie publikować ciekawe, merytoryczne i angażujące wpisy.
  2. W poszukiwaniu tematów na bloga pomogą Ci narzędzia takie jak: Autouzupełnianie Google, Answer The Public, Google Trends, Ubersuggest, Senuto, Ahrefs czy Brand24.
  3. Stwórz swój planner tematów. Kiedy przyjdzie Ci do głowy ciekawy pomysł, zapisz go, by o nim nie zapomnieć.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy