Jak wykorzystać testy A/B, by udoskonalić swoją stronę?

Spis Treści:

Każda strona internetowa wymaga ciągłego doskonalenia, aby mogła pozostać konkurencyjna. Testy A/B są prostą i skuteczną metodą wprowadzania zmian, które przełożą się na wzrost konwersji. Dzięki temu możesz cały czas optymalizować działanie swojego portalu i zwiększać przychody ze swojej działalności gospodarczej.

Historia powstania testów A/B

Trudno powiedzieć, kiedy testy A/B zostały stworzone. Wiadomo jednak, że taki algorytm doświadczalny był wykorzystany już w 1908 roku przez Williama Gosseta. W wersji internetowej, z jaką są te testy dziś kojarzone, pierwszy raz pojawiają się one w 2000 roku.

W 2000 roku inżynierowie firmy Google wykonali test A/B w celu zbadania, jak dużo wyników powinno się wyświetlać na pierwszej stronie ich wyszukiwarki. Testy jednak zakończyły się całkowitym niepowodzeniem z powodu zbyt wolnego ładowania się strony.

Aktualnie jest to najpowszechniejszy sposób testowania portali i wprowadzania na nich zmian. Wynika to z łatwości przeprowadzenia tego typu testu.

Na czym polegają testy A/B

W testach A/B przygotowuje się dwie wersje strony internetowej, które różnią się jednym, badanym parametrem. Na każdą z nich kierowane jest tyle samo użytkowników, a następnie porównuje się poziom konwersji (lub inny miarodajny wskaźnik) osiągany przed i po wprowadzeniu zmiany.

Przykład:

Właściciel strony chciał się dowiedzieć, czy powiększenie przycisku „kup teraz” zwiększy poziom sprzedaży. Dlatego wykonał drugą podstronę, na której ikona przycisku została powiększona. Następnie przekierował połowę klientów na nową wersję portalu.

Po jakimś czasie zaobserwował, że klienci korzystający ze strony z większym przyciskiem o 3% częściej kupowali oferowane produkty. Na tej podstawie postanowił podmienić przycisk na wszystkich podstronach swojego sklepu, a jego przychody wzrosły zgodnie z wynikiem testu.

Idea testu A/B opiera się na prostym porównaniu dwóch wariantów i wybraniu lepszego z nich. Jest to niezwykle proste podejście, jednak wyniki tak prowadzonych testów pozwalają realnie wpływać na poziom konwersji, a w efekcie tego, na przychody.

Korzyści ze stosowania testów A/B

Istnieje kilka głównych powodów, dla których testy A/B są tak popularne:

  • przede wszystkim są bardzo proste do przeprowadzenia, co zmniejsza koszty analizy,
  • ich wyniki pozwalają na szybką implementację nowych rozwiązań,
  • umożliwiają ciągłe doskonalenie stron poprzez wprowadzanie kolejnych poprawek i ich testowanie,
  • choć najczęściej wykorzystywane są do rozwoju portali, równie dobrze można nimi badać treść e-maili, powiadomień czy reklamy.

Między rokiem 2000, a 2010 Google przeprowadziło aż 7 000 różnych testów A/B. Polega na nich jednocześnie ponad 44% firm internetowych.

Jak przeprowadzić test A/B?

W zależności od celu i sposobu wykonywania rozróżnia się testy A/B online (zmiany na stronach internetowych) oraz offline (treść e-maila, posta, powiadomienia). W obu przypadkach przebieg testu jest podobny.

Analiza strony

Na początku warto ustalić konkretny cel oraz miernik. Może to być ilość transakcji, zasięg, albo zaangażowanie użytkowników portalu mierzone ilością komentarzy. Na podstawie wybranego celu należy wybrać podstrony, które będą najlepiej nadawać się do takiego testu. W końcu określić odpowiednie elementy do zmiany.

W czasie analizy koniecznie należy wybrać parametr, za którego pomocą będzie można porównać oba rozwiązania. Nie może on opierać się na subiektywnej ocenie, ale na mierzalnym wskaźniku statystycznym.

Pomysły i hipotezy

Burza mózgów w celu stworzenia hipotez i pomysłów zmian to najbardziej kreatywna część procesu testowania. Wymaga ona otwartego podejścia i doświadczenia, może też powodować pewne problemy dla początkujących. Jednak każdy wykonany test A/B pozwala lepiej wyszukiwać najsłabsze elementy strony.

Prototypowanie

Często pojawia się bardzo dużo pomysłów i trudno zdecydować, który z nich będzie najlepszy. Dlatego warto podejść do tego systemowo i wspólnie zdecydować o kolejności zmian od najbardziej obiecującej do najsłabszej.

Test

W końcu można stworzyć nową wersję podstrony. Jednocześnie należy wyliczyć, jak duża powinna być próba do oceny wyników.

Wyniki

Koniec testów A/B nie oznacza końca pracy nad zmianami. Wynik pozwolił ocenić jedną zmianę. Na tej podstawie można zastanowić się, co jeszcze wymaga ulepszenia. Niektóre badania dają niejednoznaczne wyniki, przez co trzeba szukać innych elementów wpływających na poziom konwersji. Pomocna jest również pełna analiza statystyk po dokonanej zmianie.

Najczęściej popełniane błędy przy przeprowadzaniu testów A/B

Przy wykonywaniu testów A/B sporo osób popełnia większe i mniejsze błędy. Poniżej prezentujemy listę najczęściej występujących z nich:

  • Testowanie nieodpowiednich podstron. Warto zastanowić się, które podstrony mają realny wpływ na sprzedaż lub generowanie ruchu.
  • Niewystarczająca próba użytkowników. Zbyt mało przekierowanych gości może dać fałszywe wyniki, co przełoży się na błędne decyzje.
  • Kopiowanie pomysłów od konkurencji. To dobra inspiracja, jednak opierając się tylko na stronach innych sklepów, nigdy nie osiągniesz nad nimi przewagi.
  • Rzadkie testowanie portalu. Prawidłowo testy A/B powinny być wykonywane niemal w trybie ciągłym. Jest to sposób doskonalenia strony niewielkimi krokami. Efektywne wyniki osiąga się tylko długotrwałą pracą nad testami.
  • Zbyt duże zmiany. Należy rozróżnić projektowanie i rozwój. W drugim przypadku zmiany powinny być niewielkie, doskonalące najmniejsze detale i szczegóły. Zbyt częste i duże zmiany mogą dezorientować klientów.
  • Opieranie się na przeczuciach i założeniach. Proces tworzenia hipotez jest kreatywnym etapem testowania, jednak należy do niego podejść na poważnie i poświęcić mu więcej czasu. Samo przeczucie to zdecydowanie za mało.
  • Brak analizy poprzednich wyników. Musisz wiedzieć, dlaczego poprzednie testy zakończyły się sukcesem lub porażką. Dzięki temu łatwiej będzie tworzyć nowe hipotezy i wprowadzać kolejne pomysły.
  • Ocena tylko jednego wskaźnika. Choć wybór odpowiedniego wskaźnika pozwala szybko ocenić, czy zmiana przynosi pożądany rezultat, analiza pozostałych parametrów jest przydatna przy tworzeniu nowych hipotez. Dlatego też powinno się przeanalizować całe statystyki i na ich podstawie budować kolejne testy A/B.
  • Zbyt wygórowane oczekiwania. Najlepiej wykonane testy A/B rzadko kiedy przynoszą kilkudziesięcioprocentowy wzrost poziomu konwersji. Poprawa jest raczej niewielka, ale to właśnie ona pozwala na ciągły rozwój i osiąganie końcowych efektów.
  • Zbyt szybkie kończenie testów. Wiele osób z ciekawości wcześniej zagląda, jak kształtują się wyniki. Gdy różnica pomiędzy obiema wersjami strony jest duża, często pojawia się pokusa szybszego zakończenia testu. Jednak może to powodować podejmowanie błędnych decyzji.

Testy A/B, a wielowymiarowe zmiany

Wiele osób też próbuje od razu zmienić zbyt dużo parametrów. Testy A/B służą do porównywania tylko jednej, niewielkiej zmiany. W innym przypadku wyniki testu będą zupełnie nieprzydatne w dłuższej perspektywie, ponieważ nie będzie można ocenić, co spowodowało wzrost poziomu konwersji. Tylko stopniowe sprawdzanie różnych rozwiązań pozwala na pełne zrozumienie zmian i ich wpływu na zachowanie się klientów.

Istnieje możliwość stworzenia testu A/B dla kilku zmian. Jednak ilość tworzonych podstron bardzo szybko rośnie. Przykładowo, chcąc sprawdzić jednocześnie wielkość i kolor przycisku „kup teraz”, należy stworzyć aż cztery podstrony:

  • większy, czerwony przycisk,
  • większy, czarny przycisk,
  • mniejszy, czerwony przycisk,
  • mniejszy, czarny przycisk.

Efekt końcowy będzie podobny, jak przy wykonaniu dwóch osobnych testów A/B – jednego dotyczącego wielkości przycisku, a drugiego zależnego od jego koloru.

Podsumowanie:

  • W testach A/B porównuje się dwie wersje strony lub e-maila: podstawową i z wprowadzoną zmianą.
  • Wynik testu opiera się na mierzalnym wskaźniku, który jednoznacznie pozwala ocenić korzyści płynące ze zmiany.
  • Bardzo ważna jest analiza pełnych statystyk po teście, aby szukać kolejnych pomysłów i hipotez.
  • Nie powinno się ignorować niewielkich zysków poziomu konwersji. Poprawa o 2% pozwoli uzyskać duże korzyści w długim horyzoncie czasowym.
  • Testy A/B powinny być przeprowadzane jak najczęściej, ponieważ jest to metoda powolnego doskonalenia portalu oraz środków reklamowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Dudek

Rafał jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej na kierunku Mechaniki i Budowy Maszyn. Dzięki temu doskonale radzi sobie z tekstami technicznymi. Prywatnie jego pasją jest pisanie, czym zajmuje się od pierwszych klas podstawówki. W niedalekiej przyszłości chce wydać swoją pierwszą książkę. Z tego powodu cały czas doskonali swój warsztat, a copywriting traktuje jako możliwość ciągłego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy