TikTok Shop – czym jest i jak wykorzystać go w działaniach marketingowych?
TikTok kojarzony jest przede wszystkim z rozrywką, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Jednak jego olbrzymia i wciąż rosnąca popularność doprowadziła do tego, że stał się on również platformą wykorzystywaną do działań marketingowych, a nawet sprzedażowych. Osiągnięcie sukcesu umożliwia między innymi niedawno wprowadzona funkcja TikTok Shopping. Co to takiego, jakie są jej zalety i wady oraz co zrobić, by wykorzystać ją do rozwoju biznesu? Sprawdźmy!
Czym jest TikTok Shop i jakie funkcje oferuje?
TikTok Shop to nowa funkcja serwisu, które zadebiutowała na początku 2022 roku w Azji. Dedykowana jest firmom e-commerce i umożliwia sprzedaż produktów w obrębie TikToka – bez konieczności odwiedzania sklepu internetowego.
Jak to działa w praktyce? Po zaimplementowaniu funkcji TikTok shopping sprzedawca może oznaczać konkretne produkty w swoich postach lub filmach, co pozwoli użytkownikom kupować je bezpośrednio z poziomu aplikacji. Daje to ogromne możliwości firmom działającym w branży e-commerce, które chcą szybko dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów.
Do najważniejszych funkcjonalności TikTok Shop zaliczamy:
- prezentowanie produktów w postach, filmach oraz transmisjach na żywo prowadzonych na TikToku;
- umożliwianie użytkownikom TikToka zakupu prezentowanych produktów z poziomu aplikacji (za pomocą jednego kliknięcia);
- zarządzanie listami produktów oraz zamówieniami dzięki dedykowanemu Centrum Sprzedaży;
- dostęp do dużej liczby narzędzi marketingowych, w tym służących analizie danych, które pomogą w optymalizowaniu sprzedaży;
- Fullfilled by TikTok, czyli kompleksową obsługę zamówień oferowaną przez dział logistyczny TikTok – obejmuje ona magazynowanie, pakowanie oraz wysyłkę produktów do klientów.
Wszystko to pozwala sprzedawcom skupić się na działaniach stricte marketingowych i znacząco skraca ścieżkę zakupową klienta. Nic więc dziwnego, że TikTok Shop cieszy się rosnącym zainteresowaniem na rynku e-commerce.
Gdzie jest dostępny TikTok Shop?
Obecnie z funkcji TikTok Shopping skorzystać mogą firmy z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Indonezji, Malezji, Singapuru, Tajlandii, Wietnamu oraz Filipin. Wkrótce jednak liczba krajów ulegnie zwiększeniu – dołączą do nich państwa Ameryki Środkowej, a także Europy – w tym Francji, Hiszpanii, Niemiec i Włoch.
Co z Polską? Póki co nie wiadomo, kiedy TikTiok Shop pojawi się w naszym kraju. Wiele zależy prawdopodobnie od tego, czy funkcja ta cieszyć się będzie zainteresowaniem w innych częściach Europy.
Czy warto korzystać z funkcji TikTok Shopping? Zalety i wady
Można jednak założyć, że prędzej czy później TikTok Shop zostanie wprowadzony również w Polsce. Czy warto czekać na ten moment? Jak najbardziej, ponieważ jest to znakomite narzędzie do promocji produktów i marki.
Do jego najważniejszych zalet możemy zaliczyć:
- ogromny zasięg – miliardy aktywnych użytkowników TikToka na całym świecie dają sprzedawcom możliwość docierania do wielu potencjalnych klientów i bardzo zróżnicowanych grup odbiorców;
- interaktywność – TikTok Shop umożliwia sprzedaż produktów umieszczanych w filmach, co pozwala w kreatywny i nienachlany sposób prowadzić kampanie marketingowe;
- kontakt z klientem – jest on możliwy dzięki sprzedaży produktów podczas transmisji na żywo, które pozwalają odpowiadać na pytania użytkowników i wchodzić z nimi w interakcje;
- łatwość zakupów – zamawianie produktów bezpośrednio w aplikacji TikTok upraszcza proces zakupowy i zwiększa szanse na konwersję;
- autentyczność – TikTok Shop daje nowe możliwości w zakresie współpracy z twórcami oraz influencerami, czyniąc działania marketingowe bardziej transparentnymi, co przekłada się na zaufanie klientów;
- kompleksowość – wsparcie TikToka obejmuje zarówno logistykę, jak i analizę danych, co pozwala sprzedawcom skupiać się przede wszystkim na działaniach marketingowych.
Czy w takim razie TikTok Shop ma jakieś wady? Tak, a mowa tu przede wszystkim o dużej konkurencji oraz uzależnieniu od algorytmu – jego nagłe zmiany mogą negatywnie wpłynąć na zasięg i widoczność treści, czego efektem będzie niższa sprzedaż.
Przeczytaj również
Jak osiągnąć sukces sprzedażowy z TikTok Shop?
Funkcja TikTok Shopping to zupełnie nowe możliwości dla sprzedawców i większa szansa na promocję swoich produktów oraz marki. Jednak chcąc osiągnąć sukces biznesowy, powinieneś:
- tworzyć angażujące treści, które w kreatywny sposób zaprezentują funkcjonalność i zalety Twoich produktów;
- wykorzystywać aktualne trendy na TikToku, dzięki którym Twoje materiały zyskają lepszą widoczność;
- zachęcać użytkowników do interakcji, w tym komentowania i udostępniania Twoich filmów;
- rozważyć współpracę z influencerami, którzy pomogą Ci dotrzeć do nowych grup docelowych i wzbudzić zaufanie potencjalnych klientów;
- korzystać z reklam na TikToku, promować swoje treści i używać adekwatnych słów kluczowych oraz hashtagów;
- analizować wyniki oraz optymalizować działania prowadzone na TikToku.
Co ważne, powyższe zasady są uniwersalne i pozwolą Ci promować produkty lub markę nawet bez funkcji TikTok Shopping!
Podsumowanie
- TikTok Shop to funkcja, która pozwala właścicielom sklepów internetowych sprzedawać produkty bezpośrednio z poziomu aplikacji.
- Korzystając z TikTok Shop, sprzedawcy mogą oznaczać swoje produkty bezpośrednio w postach, filmach albo transmisjach na żywo.
- TikTok shop obejmuje zarządzanie listami produktów i zamówieniami, liczne narzędzia marketingowe oraz kompleksową obsługę logistyczną.
- Funkcja zapewnia dostęp do wielu potencjalnych klientów, skraca proces zakupowy i daje nowe możliwości w zakresie współpracy z influencerami.
- Chcąc skutecznie sprzedawać na TikToku, twórz angażujące filmy, wykorzystuj aktualne trendy i zachęcaj użytkowników do interakcji.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz