Tworzenie tekstów zapleczowych – kompleksowy poradnik dla każdego!

Spis Treści:

Tworzenie tekstów zapleczowych to z pozoru prosta czynność. Tworzymy treść nasyconą frazami kluczowymi i gotowe! Niestety, takie działania są nieskuteczne od co najmniej kilku lat. Polityka biznesowa oraz algorytmy Google’a przeszły gruntową zmianę, dlatego omówimy, jak tworzyć teksty zapleczowe, by przynosiły optymalne wyniki pod kątem SEO.

Czym są teksty zapleczowe?

Teksty zapleczowe to artykuły przeznaczone do publikacji na stronach zapleczowych, a ich głównym zadaniem jest zwiększenie pozycjonowania poprzez stosowanie tematycznych fraz kluczowych.

Wiele firm tworzy strony zapleczowe w celu promocji głównej strony firmowej. Jest to jedna z technik pozycjonowania polegająca na zbieraniu wartościowych linków. Tematyczne strony zapleczowe udostępniają artykuły, które muszą zdobyć uznanie w oczach Google’a.

Im bardziej przejrzyste i merytoryczne wpisy, tym lepiej są oceniane przez algorytmy wyszukiwarki. Strona zapleczowa wysokiej jakości przekazuje część swojej mocy stronie „macierzystej” poprzez linkowanie, a konsekwencją tego procesu jest wzrost pozycji SEO. Treści, które w największym stopniu wykorzystują potencjał strony zapleczowej, nazywamy tekstami zapleczowymi.

Tworzenie tekstów zapleczowych – zasady

Skoro już znamy ogólną zasadę działania tekstów zapleczowych, musimy sprecyzować, czym charakteryzuje się ten typ treści. Biorąc pod uwagę ich zastosowanie, dojdziemy do dwóch wniosków:

  1. teksty zapleczowe muszą być wartościowe i wyczerpywać tematyczne zagadnienia, a także
  2. posiadać łagodną, przejrzystą oraz obszerną formę.

Teksty zapleczowe a jakość

Tworzenie tekstów zapleczowych polega na tworzeniu treści pod SEO, które zdobędą uznanie przez wyszukiwarkę. Choć sama strona zapleczowa musi być nasycona branżowymi informacjami, teksty zapleczowe nie muszą mieć stricte specjalistycznego charakteru.

Zwięzła treść z dużą wartością merytoryczną świetnie nadaje się do artykułów naukowych, gdzie zależy nam nie tylko na pozycjonowaniu, ale i również na kreowaniu wizerunku eksperta. Publikacja tekstów o tak wysokiej jakości nie jest opłacalna w przypadku stron zapleczowych, które stanowią tylko wsparcie w pozycjonowaniu.

Zatem teksty zapleczowe powinny zawierać wiele przydatnych informacji, jednakże nie wymagają one bogatej bibliografii. Postaw na zdrowy stosunek między rzetelnością, a rozmiarem treści.

Teksty zapleczowe a objętość

Obszerną treść bez większego przekazu zaliczamy do precli, których nie warto obecnie omawiać. Algorytm Panda, począwszy od 2011 roku, wychwytuje nieprzydatne teksty niskiej jakości.

Z drugiej strony zbyt krótkie treści wpływają negatywnie na indeksację. W tworzeniu tekstów zapleczowych musimy zwrócić uwagę na odpowiednią objętość artykułów, która będzie jasnym sygnałem dla wyszukiwarek, że strona wyczerpuje obrane zagadnienia.

Jak napisać dobry tekst zapleczowy?

Obecnie tworzenie skutecznych tekstów zapleczowych nie pozwala iść na skróty. Treści muszą być długie, a także informatywne.

Struktura pod SEO pozwala być zauważonym, ale to jakościowa treść nadaje wartość przez czujne i coraz „mądrzejsze” algorytmy.

Jednakże poza samym aspektem jakości i objętości, musimy zwrócić uwagę na istotne szczegóły:

Budowa tekstu zapleczowego

Struktura artykułów pod zaplecza jest przyjazna SEO. Oznacza to umiejętne zarządzanie nagłówkami oraz strategiczne gospodarowanie słowami kluczowymi.

Nagłówki

Nagłówki powinny wykazywać hierarchiczność, co oznacza, że opisujemy temat od ogółu do szczegółu.

Przykład:

Poniżej zamieszczamy poprawną strukturę nagłówków w przypadku obszernego tekstu zapleczowego o diecie wegetariańskiej.

H1 (tytuł): Dieta wegetariańska – wpływ na zdrowie człowieka. Sprawdź!
H2: Dieta wegetariańska – czym jest?
H2: Dieta wegetariańska – korzyści
H3: Wpływ na układ krążenia
H3: Zdrowie jelit
H4: Biegunki
H4: Zaparcia
H4: Gazy
H3: Układ odpornościowy
H2: Dieta wegetariańska – skutki uboczne
H2: Podsumowanie

Jak widać, mniejszy nagłówek zawsze odnosi się do większego. Jest to niemałe ułatwienie zarówno dla czytelników, jak i wyszukiwarek.

Frazy kluczowe

Teksty zapleczowe muszą zawierać odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi, wynoszące przeważnie 0,5-3% całkowitej objętości tekstu, choć zalecamy unikać ekstremów.

Co więcej, część fraz kluczowych powinna znajdować się w nagłówkach, a także w pogrubionych, ważnych elementach treści. Ułatwia to wyszukiwarkom ocenę, które słowa umieszczone w tekście są szczególnie istotne.

FAQ i Q&A

Algorytm Koliber, który wszedł w życie pod koniec sierpnia 2013 roku, precyzyjniej dobiera wyniki wyszukiwania w zależności od wpisanego hasła. Umieszczenie FAQ lub Q&A na koniec artykułu to świetne rozwiązanie, by użyć fraz kluczowych do niszowych, specyficznych zapytań. Jest to okazja, by uszczegółowić tekst zapleczowy, budując w nim większą wartość dla wyszukiwarki.

Informacje zawarte w tekście zapleczowym

Mamy nadzieję, że dotychczas obaliliśmy kilka mitów związanych z tekstami zapleczowymi.

Dobrze, mamy już treść o odpowiedniej długości, budowie oraz wartości merytorycznej. Musimy dokładnie przyjrzeć się ostatniej składowej.

Ścisła tematyka

Teksty zapleczowe dotyczą branży, w której działa firma „strony macierzystej”. Tematyczne zaplecza cechują się największą skutecznością i w zasadzie tylko one są warte tej pracochłonnej inwestycji. Co więcej, są one zdecydowanie bardziej naturalne dla wyszukiwarek.

Atrakcyjne zagadnienia

Dystynktywną cechą dobrego tekstu zapleczowego jest treść nadająca się równie dobrze na blogi!

Wyszukiwarki nadają wartość ciekawym artykułom. Żeby jednak uzyskać taką informację, algorytmy analizują LSI keywords czy cornerstone content, czyli czynniki, które są nieodłącznym elementem merytorycznych tekstów.

Czy każdy tekst zapleczowy musi być wysokiej jakości?

Oczywiście, że nie. W artykule skupiliśmy się na wzorcowym, skutecznym tekście zapleczowym, który przynosi najlepsze wyniki pod kątem SEO ze względu na wysoką jakość. Nie oznacza to jednak, że wszystkie treści na strony zapleczowe muszą być najwyższych lotów.

Budując pozycjonowanie, inwestycja w merytoryczne teksty jest świetnym rozwiązaniem dla strony firmowej. Natomiast przy tworzeniu treści zapleczowych musimy zachować odpowiedni bilans jakości do czasu.

Po pierwsze, zbyt merytoryczne treści są czasochłonne, a po drugie, potrzebujemy wielu artykułów. Strona zapleczowa jest inwestycją w pozycjonowanie, co w większości przypadków oznacza, że musimy minimalnymi kosztami marketingowymi uzyskać maksymalne efekty.

Dobrym pomysłem wydają się rotacje jakościowe, które polegają na wstawianiu artykułów o różnym stopniu merytoryki. Dzięki temu strona zapleczowa może pochwalić się obszerną treścią, wykazując jednocześnie fachową wiedzę oraz specjalistyczne podejście do tematycznych zagadnień.

Analizując powyższe informacje, może nam się słusznie nasunąć ważne pytanie – czym różni się tekst zapleczowy od artykułu blogowego?

Teksty zapleczowe a artykuły blogowe

W idealnym świecie można rzec, że niczym – różne jest tylko miejsce przeznaczenia, gdyż pierwszy rodzaj treści trafia na strony zapleczowe, a drugi na strony blogowe. Jednak w praktyce zapleczówki są przeważnie niższej jakości, a towarzysząca im objętość zdecydowanie góruje nad przyjemnością z czytania. Dlaczego? Z prostej przyczyny!

Teksty zapleczowe mają na celu wzrost pozycjonowania bez większego angażu w zaspokojenie potrzeb czytelnika. Z kolei artykuły blogowe przeznaczone są przede wszystkim dla ludzi, a wpływ na SEO jest tylko przyjemnym skutkiem ubocznym. Nie można również kryć faktu, że artykuły na blogu często są tworzone przez pasjonatów, zawodowych copywriterów lub autorów z kierunkowym wykształceniem, a zapleczówki tworzy się w ramach suchych działań marketingowych.

W istocie obydwa rodzaje tekstów opisują specjalistyczne tematy, a także cechują się przejrzystością i strukturą pod SEO. Różnica w treści jest zależna tylko od specyfiki prowadzonych działań marketingowych, a nie nadrzędnych zasad.

Jeżeli uważnie czytałeś powyższy artykuł, być może mierzysz się z pewną ambiwalencją – w końcu raz przekonujemy o specjalistycznym charakterze tekstów zapleczowych, a następnie negujemy zbyt merytoryczne treści. Więc jak to w końcu jest?

Jakie teksty zapleczowe tworzyć?

Nie ma na to prostej odpowiedzi! Precyzyjny charakter tekstu zależy od ilości wpisów, stron zapleczowych, branży, działań konkurencji oraz indywidualnej strategii content marketingu. W przypadku niektórych firm lepiej sprawdzą się „jakościowe wpisy”, a u innych bardziej „obszerne”.

Naszym celem było wykazanie, jakie teksty zapleczowe są skuteczne. Celowo nakreśliliśmy konsekwencje (koszta) zbyt dobrych treści, by ukazać, że każda firma musi wybrać rozwiązanie skrojone na miarę swoich możliwości. Zdajemy sobie sprawę, że precyzyjne odpowiedzi są atrakcyjne dla czytelników, jednak w tym przypadku ponownie muszę podpisać się pod życiową maksymą „to zależy”.

Podsumowanie

  1. Teksty pod zaplecza to rodzaj treści umieszczany na stronach zapleczowych.
  2. Mają na celu zwiększenie pozycjonowania poprzez publikację tematycznego contentu oraz linkowanie do macierzystej strony firmowej.
  3. Teksty zapleczowe powinny cechować się wysoką jakością z uwagi na obecne promowanie przydatnych treści przez wyszukiwarki. Z tego względu nadmierne manipulowanie frazami kluczowymi nie zdaje dziś egzaminu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Komentarze

Ilona24.06.2021 18:55

W przystępny sposób wyjaśniony temat. Dzięki. Widać, że jest Pan doświadczonym copywriterem, gdyż czyta się ten tekst naprawdę lekko i wszystko jest zrozumiałe.

Odpowiedz
    Bartosz Ciesielski28.06.2021 09:50

    Dziękuję uprzejmie za słowa uznania.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu