Tworzenie tekstów – jak pisać skuteczne treści?

Spis Treści:

Napisanie dobrego tekstu, czyli takiego, na którego nie pozostaje się obojętnym, to złożony proces, który wymaga zaangażowania, a nie jedynie umiejętności ładnego pisania. Jak tworzyć treści, które oddziałują na czytelnika? W tym artykule postaramy się jak najlepiej odpowiedzieć na to pytanie.

Od czego zacząć tworzenie tekstu?

Pomysł. No oczywiście! Bez pomysłu nie zrobi się totalnie nic, a już na pewno nie stworzy się treści, która miałaby jakikolwiek sens. Zazwyczaj jednak copywriter otrzymuje gotowy pomysł od klienta, czasem nawet z zestawem fraz i kilku innych wytycznych dotyczących treści, którą ma przygotować. Można więc powiedzieć, że najgorszą robotę ma za sobą – w końcu nic nie musi sam wymyślać!

Czyżby…?

NIE. Tworzenie tekstów to działanie, które wymaga ogromu pracy. Czasem sprawia ona przyjemność, czasem to „krew, pot i łzy”, ale zawsze jest warta poświęcenia. Treść, którą się napisze, zmieni czyjeś życie, w większym lub mniejszym stopniu – wpłynie na wzrost lub obniżenie sprzedaży, przyciągnie lub zniechęci pacjenta, zwiększy lub zmniejszy ruch na blogu itp.

Każdy tekst więc działa i ŻYJE. A, jak wiadomo, powoływanie do życia to nie bułka z masłem! Więc jak pisać angażujące treści? Jak tworzyć dobre teksty? Coś, co chce się czytać i, co więcej, chce się wejść w interakcję z treścią? Od czego zacząć pisanie tekstów? Najlepiej… od początku.

Jak napisać dobry tekst?

Wygodne miejsce, dobry sprzęt, znajomość języka i SEO, kreatywność i czas. Właśnie tego potrzeba, by stworzyć dobry tekst.

Wiadomo jednak, że żadna treść, szczególne taka, która ma określoną funkcję, nie jest po prostu strumieniem świadomości, a wynikiem złożonych działań, mających ją wynieść ponad inne, można powiedzieć – takie same treści. Jak napisać efektywny tekst? Jak tworzyć ciekawe treści, których czytanie daje przyjemność i… dobre wyniki?

Chwytliwy tytuł

Tytuł stanowi pierwszy kontakt z tekstem i decyduje o dalszych działaniach czytającego. Musi więc przyciągać uwagę, zachęcać do dalszej treści, w jakikolwiek sposób oddziaływać na odbiorcę. Może to robić na różne sposoby – wzbudzając uwagę, śmiech, zaskoczenie lub po prostu jasno informując o tym, że znajdzie się pod nim dokładnie to, czego się szuka. Jak stworzyć chwytliwy tytuł?

Oczywiście, tytuł artykułu ma wzbudzać zainteresowanie nie tylko czytelnika, ale także wyszukiwarek. Powinien więc zawierać w sobie najważniejszą frazę, której dotyczy. Musi być więc nie tylko ciekawy, ale przede wszystkim konkretny. Czasem w prostocie drzemie największy potencjał, warto też korzystać z formy pytania, która jest uwielbiana przez sieć!

Dobrze przed stworzeniem tytułu postawić się na miejscu czytelnika: jakie hasło wpisałbym w Google, gdybym chciał o tym poczytać? To zazwyczaj najlepszy sposób na stworzenie dobrego tytułu. Należy też pamiętać, że wyszukiwarki doskonale radzą sobie z odmianą wszelkich fraz, co zwiększa możliwości na tworzenie zachęcających tytułów.

H2, H3, czyli jak pisać nagłówki

Przede wszystkim – nagłówki to nie hasła reklamowe, nie wykrzyknienia w środku tekstu oderwane od jego treści. ZAWSZE muszą być związane z tym, czego dotyczy dany fragment tekstu. Podobnie, jak tytuł, dobrze stworzone nagłówki w tekstach stanowią kolejny punkt zaczepienia dla czytelnika, sugerujący, że warto pozostać przy treści i czytać ją dalej. Muszą więc wskazywać korzyści, które wynikną z dalszej lektury.

A czy warto dodawać nagłówki do tekstów? Zdecydowanie tak! Przede wszystkim – jednolity blok tekstu nie tylko wygląda nieciekawie i może również zniechęcać do czytania, nie jest również atrakcyjny dla wyszukiwarek. Działa nieco tak, jak przydługie opisy przyrody w lekturach szkolnych! Jeśli jednak podzieli się tekst nagłówkami, od razu treść zrobi się bardziej przejrzysta i przyjemna.

Warto zadbać również o to, by tworzyć ciekawe nagłówki, podobnie jak tytuły. Dla dobrej optymalizacji, słowa kluczowe w nagłówkach są koniecznością, co oczywiście nie powinno być przeszkodą w stworzeniu atrakcyjnego nagłówka, który zachęci do dalszego czytania. Co więcej – nagłówki to idealne miejsce dla fraz!

Jak stworzyć angażujący tekst?

Dobry tytuł i nagłówki to jeszcze nic i nic nie zdziałają, jeśli sam tekst będzie słaby. Jak tworzyć teksty, które zachęcają do czytania? Co jest w nich najważniejsze?

Jakość, atrakcyjność i adekwatność językowa

Dbałość o jakość języka – jego poprawność i estetykę – to podstawa pisania tekstów, niezależnie od ich formy i funkcji. Ważne jest jednak, by tekst był również po prostu przyjemny w odbiorze. Powielając frazesy, będzie się tworzyło teksty poprawne, ale niekoniecznie angażujące i zachęcające do tego, by wchodzić z nimi w interakcje.

Dlatego warto czasem wyjść ze strefy językowego komfortu i pobawić się słowem, szczególnie jeśli temat na to pozwala. Oczywiście, nie należy tego mylić z grafomanią! Chodzi bowiem o taki dobór słów, który sprawi, że treść będzie jednocześnie przyjemna i atrakcyjna, jak i konkretna.

Ważna jest także umiejętność dobrania języka do charakteru tekstu. Trudno wyobrazić sobie zwrot „można oszaleć!” w tekście o zaburzeniach psychicznych, ale już w opisującym piórniki, których jest 50 modeli, jak najbardziej.

Należy więc pamiętać, by stosować język adekwatny do tematyki i charakteru tekstu. Tworzenie jakościowych treści polega na skupianiu się zarówno na celu, jak i środkach.

Konkretność, czyli pisanie tekstów na temat

Jak wyżej – dobry tekst nie powinien, a MUSI być konkretny, czyli mówić o tym, czego dotyczy w rzeczowy, jasny sposób. Lanie wody rzadko (żeby nie powiedzieć – wcale!) jest mile widziane, szczególnie w tekstach z branży e-commerce, które mają za zadanie sprzedać daną usługę i czas ich oddziaływania jest znacznie krótszy. Nie podlegają żadnej analizie, nie powinny też odsyłać do pogłębiania wiedzy, wręcz przeciwnie – powinny w całości wyczerpywać temat, by nic nie dało się ani dodać, ani ująć.

Tworzenie rzeczowych, konkretnych treści dotyczy jednak nie tylko tekstów handlowych, ale i… wszystkich innych. Po prostu – trzeba pisać na temat. A co, jeśli mało się o nim wie…?

Dobry research to podstawa!

Jak zrobić dobry research? Jak tworzyć rzetelne treści? Przede wszystkim – czytając inne teksty, ba, czytając dobre teksty! A jak je znaleźć pośród miliona treści? To faktycznie nie jest łatwe zadanie. Zrobienie dobrego researchu wymaga czasu i cierpliwości. Nie musi się opierać wyłączne na tekstach zamieszczonych w sieci – warto pamiętać o tradycyjnych źródłach wiedzy.

Robiąc research przed napisaniem tekstu, warto opierać się na rzetelnych stronach, takich, które cieszą się opinią wiarygodnych. Niestety, nie zawsze będą to pierwsze wyniki z wyszukiwarki, a popularność danej strony wcale nie świadczy o jej rzetelności, dlatego trzeba dobrze sprawdzać wszystkie informacje, które wzbudzają wątpliwości. Warto opierać się na źródłach opatrzonych bibliografią, opracowaniach naukowych, których przecież w sieci jest równie dużo, jak mniej ambitnych treści, a także porównywać to, co się czyta.

Warto przyjąć zasadę ograniczonego zaufania – za każdym czytanym tekstem może stać bowiem osoba, która niedawno robiła to samo – pisała w oparciu o inne treści, których źródeł i wiarygodności nie jesteśmy w stanie zidentyfikować.

Nie tylko od własnej wiedzy i doświadczenia, ale także od dobrego, wartościowego researchu, zależy jakość tekstu, jego moc i siła oddziaływania. W końcu chce się stworzyć treść, która będzie po prostu lepsza od wszystkich innych. Opieranie się wyłącznie na poczytnych, ogólnie znanych portalach, paradoksalnie, nie daje gwarancji sukcesu tekstu.

Każdy bowiem wie, że o ich sukcesie niekoniecznie decyduje jakość zamieszczanych tam treści. Jeśli chce się stworzyć dobrej jakości, ambitny tekst, należy się opierać na równie ambitnych treściach. Słowem – żeby dojść na szczyt, trzeba najpierw nieco się napocić, wchodząc pod górę. Wjechanie kolejką trudno nazwać wyczynem.

Pozycjonowanie, czyli stworzenie tekstu SEO friendly

Każdemu zależy, by teksty cieszyły się popularnością. Aby były popularne wśród czytelników, muszą być przyjazne dla wyszukiwarek, a więc zgodne z ich oczekiwaniami. Żeby tworzyć dobrze zoptymalizowane teksty, należy pamiętać zarówno o odpowiednim układzie treści, jak i należytym wypełnieniu ich słowami wpływającymi na pozycję w wyszukiwarkach.

Ważne są więc wspomniane chwytliwe tytuły, podział tekstu na nagłówki i nasycenie treści słowami kluczowymi. ALE! Jak już zostało wspomniane, warto pamiętać, że keywordy są rozpoznawalne przez wyszukiwarki także w odmianach, mogą być również całymi frazami.

Co najważniejsze – powinno się umieszczać słowa kluczowe w tekście tak, by brzmiały naturalnie, w rozsądnej ilości, która nie zaburza jego estetyki i swobody czytania.

Zbyt duża ilość powtórzeń, brak odmian i nachalne upychanie fraz zdecydowanie nie zadziała na korzyść tekstu – wygląda sztucznie, nieprofesjonalnie, zniechęci zatem i odbiorcę, i wyszukiwarkę.

Odpowiedzialność za słowa, czyli tworzenie wartościowych treści

Tworząc teksty, należy brać odpowiedzialność za to, jakie informacje się w nich umieszcza. Nie będzie wielkiej tragedii, jeśli kolor pomarańczowy nazwie się koralowym, ale już pisanie, że sushi jest wskazane dla kobiet w ciąży, może spowodować spore problemy. Pisanie tekstów do sieci wiąże się z tym, że przekazuje się je nieokreślonej grupie odbiorców, mających różne doświadczenia, poziom wiedzy, wrażliwość, świadomość.

Jedna nieprawdziwa, szkodliwa informacja może więc stać się zagrożeniem. Co gorsza, może ewoluować – w końcu i nasz tekst może być inspiracją i źródłem wiedzy dla innych przy tworzeniu treści. Należy więc brać odpowiedzialność za to, co się pisze. Jeszcze raz więc trzeba powtórzyć – aby napisać wartościowy tekst, trzeba zrobić równie wartościowy research, czerpać z wielu źródeł i sprawdzać informacje, by móc pisać prawdę i tylko prawdę.

Warto wiedzieć!

Jest jednak, o dziwo, zabieg, który dopuszcza pisanie – można powiedzieć – kłamstwa. Są to właśnie chwytliwe tytuły i nagłówki, które przyciągają czytelnika poprzez wzbudzenie kontrowersji czy zaskoczenia. Oto przykład:

Sushi idealnym daniem dla ciężarnych

Każdy, kto ma jakiekolwiek pojęcie o diecie ciężarnych, z pewnością będzie w szoku. Taki tytuł to klasyczny clickbait, który może – ale nie musi! – zadziałać na korzyść tekstu, szczególnie takiego, który rozwija się dopiero po kliknięciu w tytuł, zwiększając liczbę jego odsłon. Jednak po rozwinięciu powinno się w nim znaleźć wyjaśnienie i zaprzeczenie fałszywej informacji, np.

Jeśli usłyszysz takie zdanie od kogokolwiek – koniecznie wyprowadź go z błędu!

Lub:

Sushi dla ciężarnych? TAK!

Jeśli jedną z Twoich ciążowych zachcianek jest sushi –  śmiało możesz się nim zajadać! Surowe ryby są niebezpieczne dla kobiet w ciąży, więc klasycznych wersji musisz zrezygnować,  masz jednak mnóstwo zdrowych alternatyw. Możesz przygotować sushi z rybą na parze lub grillowaną, a także z samymi ulubionymi warzywami i owocami.

Czy warto stosować takie zabiegi w tekstach? Cóż, z pewnością nie powinny być nagminne. Clickbaity najczęściej wykorzystywane są w plotkarskich serwisach, bazujących na dramie i wzbudzaniu sensacji, z mniejszym naciskiem na prawdziwe informacje, kojarzą się więc głównie z tekstami, można powiedzieć, niższych lotów. Dlatego typu tytuł może równie dobrze zniechęcić zarówno do czytania dalszej treści, jak i w ogóle do powrotu na daną stronę.

Jak tworzyć teksty, które przyciągają?

Staranność językowa, kreatywność, rzeczowość, merytoryczność i dobre zoptymalizowanie – to, w skrócie, składniki merytorycznego tekstu, który będzie zachęcający i, po prostu, dobry. Tworzeniu ciekawych treści, niezależnie od ich gatunku, powinna przyświecać myśl, że robi się coś wielkiego, coś, co poniekąd wykreuje świat komuś innemu. Niezależnie od tego, czy tworzy się zachęcający opis kategorii, czy też pisze atrakcyjny artykuł na bloga, to – jak powiedział Sándor Márai:

„Pisać należy tak, jak by nasz tekst miał przeczytać Goethe. Oczywiście, można też skromniej, ale nie warto”.

Nie oznacza to tworzenia tekstów będących przerostem formy nad treścią, bynajmniej! Ale na konstruowaniu takich treści, które wskazując na wartość opisywanej sprawy, usługi czy przedmiotu, są jednocześnie wartością samą w sobie.

Podsumowanie

  • Dobry tekst to połączenie atrakcyjnego języka z konkretnym przekazem.
  • Chwytliwy tytuł i nagłówki to pierwsze, co przyciąga do tekstu.
  • Tworzenie wartościowych treści musi się wiązać z rzetelnym, sumiennym researchem opartym na wiarygodnych źródłach.
  • Dobry tekst jest przyjazny zarówno czytelnikowi, jak i wyszukiwarce.
  • Do tworzenia tekstów należy podchodzić starannie, z dbałością o każdy szczegół, biorąc odpowiedzialność za ich treści i mając świadomość ich oddziaływania.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Roksana Krysa

Roksana z wykształcenia jest filologiem, specjalizującym się w komunikacji społecznej i krytyce literackiej. Współpracowała z wieloma portalami i magazynami kulturalno-literackimi, m.in. z Wirtualną Polską, miesięcznikiem „Śląsk”, ARTpapierem i FA-artem. W 2010 roku zadebiutowała jako prozaik. Pisze od zawsze i szczerze to uwielbia, więc bycie copywriterem to nie tylko jej zawód, ale i pasja. Prywatnie – szczęśliwa mama i żona, miłośniczka literatury, górskich wędrówek, LEGO, gotowania, planszówek, gier karcianych i przyrody. Pisze tak, jak się tego oczekuje, przywiązując jednakową wagę do treści i formy. Cechuje się kreatywnością i wyczuciem stylu. Świetnie przekazuje w tekstach emocje i zgrabnie bawi się słowami. Stara się, by miały one moc sprawczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu