Umiejętność pisania tekstów – jak ją rozwijać?

Spis Treści:

Nikt z nas nie rodzi się z piórem (albo klawiaturą) w ręku. Na szczęście, umiejętności pisania przyzwoitych tekstów może nauczyć się praktycznie każdy. Jak można to zrobić? W tym artykule wymienimy najważniejsze kwestie, które pomogą Ci rozwinąć Twój warsztat pisarski.

Dużo czytaj

Ryszard Kapuściński stwierdził kiedyś:

Żeby napisać jedno własne zdanie, trzeba przeczytać tysiące cudzych.

I tak rzeczywiście jest. Jeżeli chcesz być dobrym redaktorem czy copywriterem, najpierw zacznij od czytania, a nie pisania. Częsta lektura wzbogaca słownictwo, pozwala lepiej poznać język. Co więcej, słowo pisane znacznie różni się od języka mówionego, w którym dominuje mnóstwo kolokwializmów czy niepoprawnych wyrażeń.

Czytanie pozwala na obcowanie z językiem wysokich lotów, pięknymi konstrukcjami językowymi, a także uwrażliwia na gramatykę i poprawność językową. Dzięki „opatrzeniu się” ze słowem pisanym zyskujesz niejako szósty zmysł, intuicję językową, która podpowiada Ci, kiedy postawić przecinek, a kiedy tego nie robić albo jak zastąpić jedno określenie innym, by zachować sens zdania.

Zadbaj o pracę u podstaw

Do zawodu copywritera przygotowujesz się w zasadzie przez całe życie. Robisz to od momentu, gdy ukochana mama kupiła Ci pierwszą książeczkę ze zwierzątkami. Potem przez lata spędzone w szkole poznajesz podstawy języka i uczysz się różnych form wypowiedzi.

Niestety, sama umiejętność pisania i czytania to nie wszystko. Aby pisać dobrze, potrzebujesz jeszcze większej świadomości językowej oraz lepszego zrozumienia podejmowanego tematu. Oczywiście, nie musisz od razu kończyć studiów związanych z językiem (choć są bardzo przydatne), ale możesz ulepszać swój warsztat poprzez:

  • pracę nad podstawami: odkrycie meandrów gramatyki i ortografii, zwrócenie uwagi na najpopularniejsze błędy, często występujące niestety także w tekstach napisanych przez specjalistów, np. „okres czasu”, „w cudzysłowiu”, czy też stawianie przecinka tam, gdzie jest on zbędny. W zdobyciu wiedzy mogą pomóc Ci kursy i szkolenia z copywritingu;
  • rzetelny research i czytanie wartościowych publikacji dotyczących konkretnych zagadnień, w których chcesz się specjalizować – wielu dobrych copywriterów to także specjaliści w innych dziedzinach, a ich wiedza nierzadko potwierdzona jest dyplomem studiów wyższych czy kursem tematycznym;
  • dostosowanie stylu do medium, dla którego piszesz, np. poznanie zasad SEO copywritingu – jeżeli oczywiście tworzysz do Internetu;
  • korzystanie z programów do weryfikacji poprawności językowej czy optymalizacji treści;
  • naukę słuchania potrzeb i oczekiwań klientów, dla których piszesz – nie wystarczy pisać poprawnie, by zachwycić zleceniodawcę.

Nie zniechęcaj się

Wielu początkujących copywriterów przeżywa chwile zwątpienia. Waha się, czy rzeczywiście warto wykonywać ten zawód. Musisz pamiętać, że nie jest to praca dla wszystkich. Z drugiej jednak strony nie daj sobie wmówić, że to profesja jedynie dla mistrzów pióra, wirtuozów słowa, którzy od najmłodszych lat przejawiali talent w tej dziedzinie. To tak nie działa.

Oczywiście, niektórzy mają większy potencjał związany z możliwościami pisarskimi, jednakże niemal każdy może nauczyć się przyzwoicie pisać teksty. Przyjrzyj się ludziom, którzy wykonują inne zawody. Stosunkowo rzadko zdarza się spotkać kogoś naprawdę wybitnego. Podobnie jest w przypadku branży copywriterskiej.

Perełki się trafiają, ale w wielu przypadkach klient nie oczekuje od Ciebie poziomu mistrzowskiego, tylko poprawnie, porządnie napisanego tekstu. To dobra wiadomość, bo tego można się nauczyć. Wystarczy:

  • systematyczna praca nad swoimi umiejętnościami,
  • pokora w przyjmowaniu krytyki,
  • wyciąganie wniosków z popełnionych błędów,
  • nastawienie na ciągłą naukę,
  • otwarta głowa.

I przede wszystkim: chęci do pracy i pragnienie pisania, czyli takie silne uczucie, o którym wspominał Charles Bukowski w swoim wierszu „Znaczy chcesz być pisarzem?”. Warto go przeczytać!

Dbaj o swoje portfolio

Człowiek uczy się poprzez praktykę. Ty również możesz w taki sposób doskonalić swój warsztat. Gdzie możesz zacząć, jeżeli nie masz doświadczenia? Od stworzenia własnego bloga, na którym będziesz mógł publikować swoje prace. Możesz także napisać kilka tekstów na temat, który najbardziej Cię interesuje i utworzyć swoje portfolio na platformach do tego służących, jak np. journoportfolio.com.

Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Im więcej będziesz pisać, tym będzie Ci łatwiej. Wybieraj różnorodne zlecenia, by sprawdzić, w jakiej tematyce czy formie wypowiedzi czujesz się najlepiej. Niektórzy wolą pisać artykuły eksperckie, inni opisy produktów, znajdą się też tacy, którym świetnie idzie tworzenie biogramów. Ty musisz odkryć, co lubisz pisać najbardziej i po prostu to robić.

Podsumowanie

  • Umiejętność pisania tekstów to coś, czego można się nauczyć przynajmniej na przeciętnym poziomie.
  • Chcąc dobrze pisać, najpierw zadbaj o pracę u podstaw. Dużo czytaj, poznaj dobrze język, a także temat, który masz podejmować w swoich tekstach.
  • Zdobywaj nowe doświadczenia i rozwijaj warsztat – samodzielnie, ale też np. na kursach czy szkoleniach.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Augustyniak-Woźnica

Były współpracownik Content Writer, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od lat doskonali swój warsztat redaktorski, pisząc teksty na potrzeby portali internetowych o różnorodnej tematyce. Tworząc artykuły, dba nie tylko o ich poprawność językową i merytoryczną, ale także o spójny przekaz marketingowy. Prywatnie miłośniczka mitologii słowiańskiej oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.04.2024 Marketing
18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja
12.04.2024 Marketing
11.04.2024 Marketing
10.04.2024 Korekta & Redakcja
09.04.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu