Web usability – jakie elementy się na to składają?

Spis Treści:

Czy poruszając się po sieci na co dzień, zwracasz uwagę na to, jak zbudowane są Twoje ulubione strony? Jak wiele czasu zajęło Ci, by przyzwyczaić się do ich szablonu i które elementy w szczególności przyciągnęły Twoją uwagę na tyle, by zostać na niej dłużej? Te właściwości strony, między innymi, składają się na to, co nazywa się web usability (ang. „użyteczność strony internetowej”).

Jakie elementy składają się na web usability?

Optymalna konstrukcja strony internetowej przekłada się na jej użyteczność dla internautów. Poniżej omawiamy najważniejsze zasady, które są istotne przy projektowaniu przyjaznej dla użytkownika strony internetowej.

Interfejs przyjazny użytkownikowi

Co właściwie stanowi o tym, czy interfejs strony można określić jako „przyjazny”? Najprościej ujmując, będzie go charakteryzować przede wszystkim zorientowanie na użytkownika oraz wszystkie udogodnienia, jakie sprawiają, że zdecyduje się pozostać na konkretnym portalu.

Jednym z najważniejszych czynników determinujących web usability jest to, czy dana strona wystarczająco szybko się ładuje. Wystarczająco szybko – czyli najlepiej bez żadnego opóźnienia (zależnie od możliwości Internetu użytkownika). W sieci istnieją miliony portali, między którymi użytkownik sieci może bezproblemowo się przełączać. Wolne otwieranie się strony jest gwoździem do trumny jego ulotnego zainteresowania.

Istotnym elementem jest również łatwy i przejrzysty układ, czyli taki, który usprawnia nawigację po stronie. Najlepsze są sprawdzone schematy, ponieważ wśród znajomego układy portalu użytkownik doskonale się odnajdzie, np. z opcją logowania w prawym górnym rogu lub też sekcją pomocy/FAQ na samym dole strony.

Dobra strona nadaje też wyraźne priorytety poszczególnym aspektom i nie przytłacza wizualnie, zwłaszcza jeżeli chodzi o takie elementy jak grafiki i zdjęcia. Musi posiadać widoczne przyciski, współgrające ze sobą kolory (również takie czytelne dla osób z daltonizmem), czcionkę o odpowiedniej wielkości, która wyróżnia się z tła.

Dobry układ to nie wszystko

Jakie inne aspekty są właściwe dobremu web usability? Aby przystosować się do zmian zachodzących w e-commerce i innych branżach, pod uwagę należy też brać następujące kwestie:

  • format dopasowany do urządzeń mobilnych: w dzisiejszych czasach smartfon towarzyszy nam wszędzie, a coraz więcej ludzi używa go również do zakupów i dokonuje za jego pomocą płatności. Dlatego właśnie niezwykle ważne jest, aby stronę przeglądało się wygodnie także na komórce – np. przyciski powinny być ulokowane w taki sposób, by wygodnie w nie kliknąć, trzymając aparat tylko w jednej ręce.
  • atrakcyjna treść, wartościowy content: ma na celu zatrzymać użytkownika na konkretnej stronie, zatem jest to aspekt, którego nie wolno lekceważyć. Właściwa dla portalu treść, napisana i sformułowana w przystępny sposób, powinna być odpowiedniej długości, a także odpowiednio sformatowana (ściana tekstu – wróg numer jeden dla odbiorcy strony), z wyróżnieniem najważniejszych informacji poprzez akapity albo wypunktowania.
  • dostępność kanałów kontaktu z firmą: czy to czat, czy najzwyklejszy formularz kontaktowy, różnorakie kanały dają użytkownikowi strony gwarancję, że pozostaje w relacji z firmą i w razie wątpliwości zawsze ma możliwość wysłać zapytanie. Taką platformę mogą stanowić także media społecznościowe – komunikator Facebooka czy pytania zadawane w relacjach Instagrama. Linki do takich platform powinny być zawsze dobrze widoczne.

Podsumowanie

  • Na web usability składa się wszystko, co może polepszyć doświadczenie odbiorcy w użytkowaniu danego portalu.
  • Przede wszystkim, strona internetowa sprawnie się ładuje i łatwo się po niej poruszać. Ma wygodnie rozłożone przyciski, intuicyjny układ
    i nie przytłacza ilością elementów.
  • Treść znajdująca się na portalu jest skierowana do odpowiedniej grupy czytelników i zawiera wartościowe z jej punktu widzenia informacje, z wyróżnieniem tych najważniejszych.
  • Zawiera również w sobie różne kanały kontaktu z firmą, dobrze widoczne dla każdego użytkownika.
  • Ogromnym ułatwieniem jest też format dopasowany do telefonów komórkowych – pozwala na przeglądanie strony w dowolnym czasie i miejscu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Martyna Kowalska

Absolwentka japonistyki i miłośniczka języków obcych. Spędziła rok na stypendium w Tokio, doskonaląc umiejętności językowe i rozmawiając z ludźmi z całego świata. Lubi być na bieżąco z trendami popkultury i zawsze wiedzieć, o czym się mówi. W wolnych chwilach czyta o kosmosie, opiekuje się kotami i szlifuje warsztat pisarski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu