Wizerunek marki – jak go zbudować?

Spis Treści:

Czym jest wizerunek marki i dlaczego tak ważna jest jego umiejętna budowa, a w dalszej perspektywie podejmowanie działań mających na celu jego utrzymanie? Dlaczego kreacja wizerunku nie powinna kończyć się na chwytliwej nazwie i przyciągającym uwagę logo? Jak duży potencjał tak naprawdę drzemie w działaniach brandingowych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule.

Czym jest wizerunek marki?

Na firmę składa się mnóstwo elementów. Część z nich np. pracownicy, fabryki czy parki maszynowe to składniki namacalne, bez których, rzecz jasna, firma nie mogłaby istnieć. Jednak równie okazałą część stanowią elementy niematerialne – relacje, reputacja, pozycja w świadomości odbiorców, czy know-how przedsiębiorstwa. To właśnie one stanowią prawdziwą „duszę” firmy.

Mówiąc krótko, wizerunek marki jest więc zbiorem wszystkich komponentów, które mają wpływ na sposób, w jaki jest ona postrzegana przez odbiorców.

Sposób komunikacji marki z otoczeniem, prowadzone przez nią działania promocyjne, głoszone wartości, obrana misja i przyjęta wizja, kultura organizacyjna – wszystkie te, i wiele innych elementów warunkują to, w jaki sposób dana marka zakorzenia się w świadomości klientów.

Kreowanie wizerunku firmy – dlaczego warto?

W czasach rynku konsumenta, przedsiębiorcy w walce o klienta prześcigają się między sobą na każdej możliwej płaszczyźnie.

Jeśli Twoja konkurencja jest duża, wizerunek marki jest czynnikiem, który może zapewnić Ci znaczącą przewagę wśród przeciwników.

Pozytywny wizerunek marki stanowi fundament jej dalszego efektywnego rozwoju.

Kreowany jest poprzez tworzenie w świadomości konsumentów odpowiednich skojarzeń odnoszących się do oferty marki, podejmowanych przez nią działań promocyjnych, czy aktywności społecznych.

Możesz mieć pewność, że wysiłek włożony w prace nad wizerunkiem nie będzie nadaremny. Sposób, w jaki marka będzie odbierana bezpośrednio, przełoży się na osiągane przez nią zyski – w szczególności finansowe.

Znaczenie marki sprzedawcy w procesie decyzyjnym rośnie proporcjonalnie do wartości transakcji.

Budowa wizerunku marki – najważniejsze elementy

Dwoma kluczowymi elementami, składającymi się na wizerunek marki, są jej osobowość oraz tożsamość.

W osobowości zawierają się wszystkie unikalne cechy identyfikujące „charakter” marki. Działania podejmowane w ramach wypracowania osobowości, mają na celu przeniesienie na markę pewnego zestawu cech ludzkich – personifikacji. Zabieg ten cechuje się szczególną efektywnością podczas budowania więzi między marką a klientem. Osobowość może być odbierana przez konsumentów na podstawie ich własnych, indywidualnych odczuć.

Jako tożsamość określa się natomiast zestaw celowo kreowanych przez przedsiębiorstwo skojarzeń, utrwalających w świadomości klientów właściwy obraz marki. W uproszczeniu może być więc określana jako docelowy wizerunek marki, czyli sposób, w jaki zgodnie z oczekiwaniami firmy, dana marka powinna być postrzegana.

Oba te elementy pozwalają na określenie stałego zestawu cech, na podstawie których powinna zostać opracowana, a następnie realizowana strategia marki. Cechy te powinny pełnić funkcję drogowskazu wskazującego kierunek wszelkich podejmowanych przez markę działań.

Komunikacja

Sposób, w jaki marka komunikuje się z otoczeniem, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu jej relacji z klientami, partnerami biznesowymi, czy społecznością lokalną.

Najważniejsze elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę, opracowując strategię komunikacji to:

  • forma przekazu – obrany kanał komunikacji powinien być dostosowany do odbiorcy. W przypadku gdy występuje kilka grup odbiorców, forma powinna być dostosowana do każdego z segmentów;
  • język – zrozumiały, naturalny dla odbiorcy, przypominający ten, za którego pośrednictwem klient sam komunikuje się na co dzień;
  • narzędzia – spójne z dwoma powyższymi elementami. Powinny zostać dobrane w taki sposób, aby uzyskane dzięki nim efekty były jak najlepsze.

Identyfikacja wizualna marki

Identyfikacja wizualna to inaczej wygląd marki – kolejny nieodłączny element procesu budowy jej wizerunku.

Podstawowymi elementami składającymi się na identyfikację wizualną są:

  • logo (sygnet i logotyp);
  • nazwa;
  • kolorystyka i styl materiałów firmowych (np. papier firmowy, czcionka, stosowane szablony).

Główną funkcją pełnioną przez identyfikację wizualną jest uczynienie marki bardziej rozpoznawalną na rynku i wzbudzenie wśród odbiorców konkretnych odczuć.

Dopracowana strategia identyfikacji wizualnej marki korzystnie wpływa również na wzrost jej wiarygodności – warto więc zadbać o spójność wszystkich jej elementów, nie ograniczając się wyłącznie do logo i nazwy.

Brand book

Księga znaku – bo tak inaczej określamy brand book, jest tym, co pomoże Ci zachować wspomnianą wyżej spójność. Zawiera w sobie zbiór wytycznych odnoszących się do prawidłowego wykorzystywania znaku firmowego w różnych okolicznościach i jest swoistą instrukcją obsługi logo.

Brand book zawiera w sobie szczegółowe informacje odnośnie do kolorystyki, typografii, pola podstawowego i ochronnego znaku, czy zasad jego stosowania na różnych tłach.

Posiadanie tego dokumentu w strategii komunikacji pomoże Ci uniknąć problemów z rozpoznawalnością marki na rynku, spowodowanych nieprawidłowym używaniem znaku.

Strona firmowa

Stronę internetową firmy można przyrównać do jej wizytówki w sieci – odgrywa zatem istotną rolę w procesie budowy wizerunku marki. Często to właśnie za jej pośrednictwem Twój brand ma sposobność po raz pierwszy zaistnieć w świadomości potencjalnego klienta.

Konieczne jest więc aby przekaz oraz oprawa graficzna i wizualna strony spójnie nawiązywały do kreowanej przez firmę osobowości marki.

To, na co natkną się odbiorcy podczas odwiedzin Twojej witryny – jej design, funkcjonalność, czy publikowany content, bezpośrednio przekłada się na sposób, w jaki marka zapisuje się w ich świadomości. Zarówno w kontekście pierwszego wrażenia, jak i długoterminowego efektu.

Pracując nad stroną internetową, powinieneś ściśle trzymać się założeń postanowionych w ramach przyjętej strategii komunikacji. Zachowaj spójność języka, pamiętaj o docelowym segmencie odbiorców, obranych formach komunikacji i wykorzystywanych narzędziach.

Relacje

Nie trzeba być specjalistą od PR-u, aby wiedzieć, jak dużą rolę w budowie wizerunku odgrywają relacje.

Dobre relacje z otoczeniem przyczyniają się m.in. do wzrostu wiarygodności marki, zwiększenia zaufania partnerów biznesowych, czy budowy lojalności odbiorców.

Trzema podstawowymi zasadami, do których powinieneś się stosować w działaniach mających na celu budowę i utrzymanie dobrych relacji są: spójność, regularność i wytrwałość.

Efekty uzyskane dzięki regularnie podejmowanym, spójnym z posiadaną strategią działaniom z pewnością wynagrodzą wszystkie starania. Pamiętaj jednak, że budowa trwałych relacji wymaga czasu. Bądź wytrwały i nie zniechęcaj się początkowymi trudnościami, rezultaty w końcu się pojawią.

Jak widzisz, potencjał działań brandingowych jest ogromny, a wszelkie aktywności podejmowane w celu budowy wizerunku bezsprzecznie pozostają warte zachodu.

Podsumowanie:

  • Wizerunek marki jest zbiorem wszystkich komponentów, które mają wpływ na sposób, w jaki jest ona postrzegana przez odbiorców.
  • Dwoma kluczowymi elementami, składającymi się na wizerunek marki, są jej osobowość oraz tożsamość. W osobowości zawierają się wszystkie unikalne cechy identyfikujące „charakter” marki, natomiast tożsamość to jej docelowy wizerunek (sposób, w jaki zgodnie z oczekiwaniami firmy, dana marka powinna być postrzegana przez otoczenie).
  • Strategia komunikacji jest instrumentem pozwalającym na zaplanowanie, organizacje i zachowanie spójności prowadzonych działań wizerunkowych.
  • Podstawowe elementy składające się na identyfikację wizualną marki to logo, nazwa oraz kolorystyka i styl materiałów firmowych.
  • Myślą przewodnią, która powinna towarzyszyć Ci podczas całego procesu budowy wizerunku marki, jest spójność prowadzonych działań.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Stawiarz

Z wykształcenia ekonomistka, w zespole Content Writer pełni funkcję Business Customer Specialist. Bezbłędnie odczytuje oczekiwania każdego z Klientów, aby następnie móc zaproponować ofertę 'szytą na miarę'. Obszerną wiedzę z zakresu działań marketingowych oraz psychologii reklamy zawdzięcza zamiłowaniu do branżowej literatury. W życiu zawodowym i prywatnym perfekcjonistka, miłośniczka wszystkiego, co jest w stanie zaangażować umysł, ciało i duszę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing
17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting
15.07.2021 Social Media
14.07.2021 HR & Finanse

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy