Writing goals – czym są i jak pomagają w pracy copywritera?
Wyznaczanie celów pisarskich jest często pomijanym aspektem w pracy copywritera. Czynnik ten może się jednak przełożyć na sukces zawodowy i skuteczność w tworzeniu treści. Opracowanie celów pozwala zarówno na monitorowanie postępów, jak i doskonalenie słabszych stron. Dzięki punktom do zrealizowania rozłożysz pracę na mniejsze etapy, co znacznie ułatwia realizację projektów. Czym są writing goals i jak pomagają w pracy copywritera?
Czym są writing goals?
Writing goals to cele stawiane m.in. przez copywriterów w celu doskonalenia umiejętności wykorzystywanych w tworzeniu treści.
Mogą się one również skupiać na lepszym rozkładzie działań i umiejętnym planowaniu dziennej liczby znaków do napisania. Writing goals dotyczą takich aspektów, jak szybkość pisania, umiejętność gramatyczne, skuteczne parafrazowanie bądź ogólna poprawa jakości tekstu.
Najczęstszym celem wyznaczanym przez copywriterów jest jednak dzienna bądź tygodniowa liczba artykułów lub zzs do napisania.
Metody ustalania writing goals
Poniżej opisujemy dwie najważniejsze techniki ustalania celów w copywritingu, które pomogą Ci usprawnić swoją pracę.
Mocne strony i obszary do poprawy
Zanim przystąpisz do wyznaczania indywidualnych celów pisarskich, poznaj kluczowe cechy ujawniające się w trakcie tworzenia treści. Zacznij od wypisania mocnych stron, nad którymi nie musisz pracować.
W następnej kolejności skup się na obszarach do poprawy. Mogą to być również czynniki psychologiczne, takie jak wysoka podatność na dystraktory, np. w postaci leżącego obok smartfona.
Pomocne w tym procesie mogą być pytania:
- Jaka jest moja typowa rutyna pracy?
- Co mnie stresuje w pisaniu?
- Jakie czynniki przeszkadzają mi w trakcie pisania?
- Po jakim czasie ciągłej pracy spada moja koncentracja?
Odpowiedzi pomogą Ci w ustaleniu celów pisarskich i doskonaleniu poszczególnych umiejętności.
Technika SMART
Technika SMART to jedna z najskuteczniejszych metod ustalania celów stosowana przed przedstawicieli setek dziedzin.
Co kryje się za wspomnianym skrótem?
- S – specyficzny (specific),
- M – mierzalny (measurable),
- A – osiągalny (attainable),
- R – istotny (relevant),
- T – z wyznaczonym terminem (time bound).
Specyficzny cel sprawia, że możesz dokładnie zaplanować wykonanie poszczególnych zadań w ciągu dnia. Twój writing goal powinien być możliwy do zmierzenia, co pozwala na klarowną analizę postępów i rozwój poczucia sprawczości. Cele powinne być realistyczne, aby nie doprowadzały do frustracji i utraty motywacji w dłuższej perspektywie.
Litera „R” odpowiada za istotność wyznaczonego writing goals. Cel powinien rozwijać konkretną umiejętność, wykorzystywaną w tworzeniu treści. Ostatni punkt dotyczy określenia terminu, co będzie Cię motywowało do codziennych zmagań i rozwoju zawodowego.
Writing goals – przykłady
Przykładowe cele w copywritingu to między innymi:
- zwiększenie prędkości pisania,
- zbudowanie portfolio,
- zdobycie wiedzy z zakresu pozycjonowania,
- pisanie 5000 znaków ze spacjami dziennie,
- tworzenie 10 artykułów tygodniowo.
Jak poszczególne cele odnoszą się do opisanej wyżej techniki SMART? Poniżej rozpisany został cel: „Zwiększenie prędkości pisania”:
- Specyficzny: zamierzam zwiększyć prędkość pisania o 25%,
- Mierzalny: będę śledzić prędkość pisania za pomocą stopera,
- Osiągalny: dzięki codziennej praktyce jestem w stanie osiągnąć ten cel,
- Istotny: szybkie tworzenie jakościowych treści ma szczególne znaczenie w copywritingu,
- Z wyznaczonym terminem: zamierzam osiągnąć ten cel w ciągu 6 miesięcy.
Writing goals – dlaczego warto?
Writing goals pomagają w śledzeniu postępów i stałym poszerzaniu swoich kompetencji. Możesz traktować je jak pracę osobistą niezbędną do Twojego rozwoju na drodze zawodowej.
Ukształtowane umiejętności są zawsze zauważane – zarówno przez klientów, jak i pracodawcę. Z tego względu wiedza z zakresu pozycjonowania lub szybkie tworzenie treści może mieć przełożenie na otrzymywane wynagrodzenie.
Copywriting to sztuka, która wymaga nie tylko talentu, lecz także ciężkiej pracy i sporej dawki determinacji. Bez jasno określonych celów łatwo zniechęcić się lub utknąć w martwym punkcie. Wyznaczone cele będą Cię motywowały do stałej poprawy jakości pisania i dotrzymywania deadline’ów. Dzięki temu znacznie łatwiej jest się zorganizować i wykorzystać czas w efektywny sposób.
Cele pisarskie dają poczucie spełnienia i sukcesu, podnoszące samoocenę i codzienne zadowolenie z wykonanej pracy. Rozwinięcie danej umiejętności motywuje do dalszego działania i podnoszenia swoich kwalifikacji.
Podsumowanie
- Writing goals to cele stawiane m.in. przez copywriterów w celu doskonalenia umiejętności, wykorzystywanych w tworzeniu treści.
- Zanim przystąpisz do wyznaczania indywidualnych celów, poznaj kluczowe cechy ujawniające się w trakcie tworzenia treści.
- Technika SMART to jedna z najskuteczniejszych metod ustalania celów.
- Przykładowe writing goals dla copywritera to: zwiększenie prędkości pisania, zbudowanie portfolio, zdobycie wiedzy z zakresu pozycjonowania.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz