Współpraca na linii grafik – copywriter. O czym warto pamiętać?

Spis Treści:

Współcześnie większość tekstów użytkowych powstaje na potrzeby social mediów, witryn internetowych lub komunikacji mailowej. Czytanie w Internecie znacznie różni się od czytania książki, dlatego aspekt wizualny treści ma ogromny wpływ na to, ile tekstu nasz odbiorca przeczyta. Taki stan rzeczy sprawia, że publikacje wirtualne są nierozerwalnie związane z grafiką, a zatem współpraca na linii grafik – copywriter jest równie integralna.

Copywriter i grafik – magiczny duet

Opis i aspekt wizualny współpracują ze sobą w wielu przedsięwzięciach, a zderzenie dwóch odrębnych wizji twórczych reprezentowanych przez pisarza i grafika może powodować napięcia.

Przygotowując się do zlecenia, które uwzględnia projekt graficzny i stworzenie treści, warto dogłębnie przemyśleć kilka kwestii, aby ułatwić zadanie wszystkim wykonawcom, uniknąć niepotrzebnych utarczek, a w efekcie otrzymać bez zbędnych opóźnień projekt, który całkowicie spełnia nasze oczekiwania i pracuje na sukces naszej firmy. Pamiętajmy, że wszelkie poprawki, zwroty i zmiany wydłużają czas realizacji zadania, a bez odpowiednich ustaleń i wytycznych bywają nieuniknione.

Współpraca grafik – copywriter: główne wytyczne

Zatem co jest najważniejsze przy takiej współpracy i jaką masz na nią wpływ jako zleceniodawca?

Tak naprawdę bardzo wiele. Co więcej, z góry dobrze zaplanowany i przemyślany projekt nie tylko ułatwia pracę działowi kreatywnemu, lecz przede wszystkim wpływa na jakość całego zlecenia.

Brief, czyli źródło wiedzy

Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie lub wypełnienie gotowego briefu z poszczególnymi pytaniami i odpowiedziami.

Znajdą się w nim wszystkie najważniejsze wytyczne zarówno dla projektanta grafiki, jak i dla copywritera. Naturalnie, poszczególne sekcje będą się od siebie różnić, ale wiele z nich będzie dotyczyć dokładnie tych samych zagadnień i bardzo istotne jest, aby udzielić na nie tych samych odpowiedzi. Przed przystąpieniem do realizacji zadania warto dokładnie zastanowić się, jakie są cele danego projektu i jakie mamy oczekiwania wobec naszych wykonawców.

Pamiętajmy, że najważniejsza we współpracy na linii grafik – copywriter jest jasność wytycznych i ich spójność. Jeśli poprosimy o elegancki tekst o dużym stopniu formalności, a grafikowi zlecimy przygotowanie ulotki w nowoczesnym, wręcz młodzieżowym stylu, to całość projektu zdecydowanie nie spełni naszych oczekiwań.

Trzeba jednoznacznie określić odbiorcę i styl przekazu. Podobnie jest w przypadku przesyłania twórcom przykładowych treści czy projektów, które reprezentują to, co się nam podoba i czego oczekujemy. Próbki tekstów i grafik lub zdjęć również muszą być spójne pod kątem formy, stylu czy ogólnego zamysłu.

Co najpierw – tekst czy grafika?

Krótka odpowiedź brzmi: zawsze tekst. Długa: to zależy.

Najczęściej krótka odpowiedź ma szersze i bardziej uniwersalne zastosowanie. Tekst jest niezbędny przed wykonaniem projektu, daje ogólne wyczucie stylu i przekazu oraz jest podstawą do planowania przestrzeni projektu. Grafik ma się na czym oprzeć, przygotowując projekt, i tak naprawdę widzi, ile dodatkowych elementów może w nim umieścić.

Oczywiście odwrotna kolejność nie jest niewykonalna, ale wymaga nieco innych wytycznych. Przykładowo w przypadku projektu ulotki produktowej oprócz samej nazwy konieczne jest dodanie kilku słów o samym produkcie i jego zastosowaniu. Niezbędne jest doprecyzowanie, jaki jest całościowy zamysł projektu, dokładne określenie stylu oraz jego przeznaczenia. W tym przypadku również copywriter może mieć utrudnione zdanie.

O ile pisanie tekstu w ramach określonego przedziału długości nie jest problemem, o tyle stworzenie różnych opisów o tej samej liczbie znaków wymaga już dużo więcej czasu i wysiłku. Taka kolejność nie jest rozwiązaniem rekomendowanym, ale jest możliwa przy zachowaniu odpowiednich założeń.

Jednocześnie równoległe zlecanie tekstów i projektów graficznych dwóm niezależnym i niekomunikującym się ze sobą osobom to przepis na katastrofę. Tylko pozornie oszczędzamy czas, a w praktyce jedno z dwóch zapewne będzie trzeba solidnie zmienić, a to zawsze jest związane z dodatkowym czasem i kosztem.

Krótko i na temat czy obszernie i szczegółowo?

Długość tekstu zależy od rodzaju projektu.

W przypadku oferty na papierze firmowym, instrukcji obsługi czy ulotki produktowej to tekst gra pierwsze skrzypce i bardzo często musi być szczegółowy, a grafika jest tłem i estetycznym dodatkiem. W innych projektach najczęściej mniej znaczy więcej.

Mniejsza ilość tekstu ułatwia projektantowi dobór odpowiednich grafik oraz ich estetyczne rozmieszczenie, a w konsekwencji sprawi, że nasz odbiorca nie zrezygnuje z dalszego czytania. Warto pamiętać, że przestrzeń na projekt nie jest przestrzenią na tekst. Fakt, że potrzebujemy ulotki A4, nie znaczy, że zamawiamy tekst o długości strony A4.

Większość grafików zdecydowanie opowiada się za krótszymi treściami. Za to copywriter często ma trudniejsze zadanie przy tworzeniu krótkich tekstów niż przy tworzeniu obszernego artykułu o długości 5000 znaków ze spacjami. Złapanie esencji przekazu w kilku słowach bywa nie lada wyzwaniem.

Dlatego też warto przemyśleć i skonsultować kwestie długości zamawianego tekstu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami jeszcze przed powstaniem choćby pierwszego zdania. Jak to zwykle bywa, złoty środek jest tutaj najlepszym rozwiązaniem.

Istnieje również możliwość tworzenia tekstu alternatywnego. Jest to dłuższy tekst, w którym z góry copywriter zaznacza elementy, które mogą zostać pominięte, lub tworzy niektóre zdania bądź akapity w wersji krótszej i dłuższej. Oczywiście jest to opcja najbardziej kosztowna dla klienta i wymagająca najwięcej pracy od copywritera, zatem najczęściej unikana.

On-line czy druk?

Jest to zasadnicza różnica i ważna informacja zarówno dla grafika, jak i dla copywritera. W przypadku tworzenia treści odpowiedź na to pytanie jest istotna z punktu widzenia optymalizacji tekstów pod kątem SEO oraz ogólnej redakcji tekstu.

O ile bywa tak, że ta sama treść może sprawdzić się zarówno dla tekstu przeznaczonego do druku, jak i projektu online, to w przypadku projektów graficznych określenie przeznaczenia w tym zakresie jest niezbędne. Ta informacja ma wypływ między innymi na wymiary i kolorystykę projektu. Brak takich wytycznych na początku realizacji finalnie przekłada się zarówno na estetykę, koszt, jak i całkowity czas realizacji projektu.

Kompleksowe rozwiązanie

Rozwiązaniem może być również zatrudnienie agencji copywriterskiej, która na stałe współpracuje z grafikami.

Wówczas cały ciężar komunikacji spada z ramion zleceniodawcy, a project manager ustali odpowiednie terminy oraz upewni się, że każda osoba zaangażowana w całość projektu otrzymała komplet wytycznych. Rozwiązywanie artystycznych konfliktów oraz radzenie sobie z wszelkimi frustracjami związanymi z projektem leżą już w jego gestii.

Podsumowanie

  • Dobrze przemyślany projekt oraz komunikacja są gwarancją udanej współpracy na linii grafik – copywriter.
  • Zlecając przygotowanie treści i projektu graficznego warto zwrócić uwagę na jasne i spójne wytyczne dla obu stron.
  • Odpowiednio uzupełniony brief jest podstawą dobrze zrealizowanego projektu.
  • Ustalenie długości tekstu, kolejności zleceń oraz określenie estetyki projektu ma duże znaczenie dla jego jakości oraz czasu realizacji.
  • Warto rozważyć zatrudnienie agencji copywriterskiej współpracującej z grafikami.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Kielczyk

Absolwentka edytorstwa oraz politologii. Słowo pisane towarzyszy jest od zawsze, a książka stanowi dla niej nieodzowny elementem wyposażenia każdego domu i każdej torebki. Niecodzienne zamiłowanie do planowania i organizowania wykorzystuje zarówno w życiu prywatnym, jak i pracy zawodowej. Lubi teatr, wycieczki rowerowe, egzotyczną kuchnię, planszówki oraz podróże – te bliskie i te bardzo dalekie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu