Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

Spis Treści:

Kiedy piszemy teksty, zależy nam, aby były czytane – najlepiej od początku do końca. Jednak w dobie nadmiaru informacji spadających na nas z każdej strony, rzadko kto chce lub może zapoznać się z całym artykułem. Przeważnie szukamy w nim jedynie konkretnej treści. Zasada odwróconej piramidy służy czytelnikom nie tylko do wyłapania najważniejszych informacji i szybkiego opuszczenia witryny. Umiejętnie zastosowanie piramidy może na tyle zainteresować odbiorcę, że będzie czytał dalej i dalej. Sprawdź, jak to zrobić!

Czym jest zasada odwróconej piramidy?

Zasada odwróconej piramidy w artykule polega na tym, że zaczynamy od sedna, bez niepotrzebnego przydługiego wstępu i powolnego wprowadzenia w temat.

Reguła ta idealnie odpowiada na zapotrzebowanie dzisiejszych czytelników, którzy chcą szybko znaleźć content, jakiego potrzebują.

Każdy zna piramidę żywienia, która obrazowo pozwala nam skomponować codzienny jadłospis w jak najlepszym wydaniu. Jej podstawę stanowią produkty oraz aktywności fizyczne, których powinno być jak najwięcej, aby zachować zdrowie. U szczytu piramidy znajdują się produkty, których również potrzebujemy dla zdrowia, ale w mniejszej ilości.

A teraz odwróćmy piramidę i przenieśmy ją z codziennego odżywiania do copywritingu czy dziennikarstwa, gdzie zaistniała już dużo wcześniej. Na górze znajdą się kluczowe informacje. Takie, dla których czytelnik kliknął nagłówek. W miarę czytania ranga informacji zaczyna się jednak zmniejszać.

Mając niewiele czasu, odbiorca najpierw czyta tytuł, który decyduje o tym, czy artykuł go wstępnie zainteresuje. Następnie przechodzi do nagłówka, z którego szybko powinien się dowiedzieć, o czym jest tekst i czy znajdzie w nim to, czego szuka. Kiedy na tym etapie nie połknie haczyka – zapewne opuści stronę.

Dlatego zadbaj o to, żeby tytuł był jak najbardziej zachęcający i zawierał słowa kluczowe. Tak samo powinno się zadziać w przypadku akapitu wprowadzającego. Często to one wpływają na decyzję o przeczytaniu artykułu lub opuszczeniu strony.

Zasada odwróconej piramidy – jakie cechy powinien mieć tekst?

Jak sprawić, żeby Twój tekst był dobrze postrzegany zarówno przez czytelników, jak i roboty Google? Oto wilka wskazówek, o których powinieneś pamiętać:

  • Zacznij od kluczowych informacji. Trzymaj się zasady, że najważniejsze treści i słowa kluczowe powinny znaleźć się możliwie jak najbliżej tytułu. To tutaj Twój czytelnik będzie szukał konkretów, po które sięgnął do Twojego tekstu. Pierwszy akapit jest najważniejszy.
  • Poetyckie wstępy zostaw na inną okazję. Jeśli piszesz na dany temat i chcesz dać czytelnikowi content, po jaki do Ciebie przyszedł, zostaw wyszukane ozdobniki i przydługie wstępy na inną okazję. Pamiętaj, że dzisiejsi odbiorcy mediów internetowych nie posiadają anielskiej cierpliwości i chcą mieć wszystko natychmiast.
  • Mniej istotne informacje zamieszczaj coraz niżej. Zadbaj jednak, by były również interesujące i dołóż starań, aby tekst był atrakcyjny w całości. Nie skupiaj się tylko na ważnym wstępie. Dopracuj artykuł do końca, aby w połowie czytelnik się nie znudził i nie opuścił strony.
  • Unikaj „oczywistej oczywistości”, czyli truizmów. Zawsze staraj się zamieścić w tekście jak najwięcej konkretów. W zasadzie odwróconej piramidy jest to szczególnie ważne. Nie przedłużaj tekstu na siłę. Czytelnicy docenią krótki, zwięzły artykuł, na który nie muszą tracić dużo czasu. Mimo wszystko nadal może on pozostać dla odbiorcy ciekawy i przyjemny w odbiorze.

O co jeszcze musisz zadbać, aby zatrzymać czytelnika na dłużej?

Kiedy przekażesz użytkownikowi Internetu na początku dużo merytorycznej treści i zachęcisz go do kontynuacji czytania, wzbraniaj się od przysłowiowego lania wody w dalszej części artykułu. Możesz wyjść z założenia, że na końcu zawrzesz najmniej istotne informacje. Pamiętaj jednak, że nadal muszą być one zgodne z tematem artykułu i powinny spełnić obietnicę tego, o czym wspomniałeś w leadzie, czyli wstępie.

Trzymaj się zasady, że dobry tekst wcale nie musi być długi. Powinien być możliwie jak najbardziej skondensowany.

Co zrobić, aby czytelnik czuł satysfakcję po przeczytaniu całego artykułu? Nie zapomnieć o jego zakończeniu. Tak samo, jak zadbasz o początek tekstu i umieścisz w nim ważne i cenne informacje z punktu widzenia Twojego odbiorcy, tak nie traktuj po macoszemu zakończenia. To ono często sprawia, że czytelnik nie będzie miał poczucia zmarnowanego czasu po przeczytaniu całości.

Mimo że niemal we wszystkich gatunkach dziennikarskich, w których już od dawna stosowana jest zasada odwróconej piramidy, nie istnieje zakończenie – nie musisz się tym sugerować. Twoje teksty, które tworzysz w Internecie, nie są narażone na obcięcie ostatniego akapitu z racji braku miejsca na papierze. Dlatego warto, abyś zawsze zadbał o kilka słów zakończenia lub podsumowania.

Czy zasada odwróconej piramidy przyda się wszędzie?

Ten styl pisania jest z pewnością przydatny w tworzeniu treści, ale czy za każdym razem?

Musisz znaleźć złoty środek i nie wykorzystywać na siłę zasad odwróconej piramidy, kiedy np. Twoje treści mają posiadać złożone wątki fabularne. Ta forma pisania nie jest bowiem odpowiedzią na wszystkie bolączki osób, które tworzą teksty na różne okazje.

Może ona jednak pomóc Ci w uporządkowaniu treści i nadaniu jej konkretnej struktury. Pozwoli to na jej większe zrozumienie nie tylko przez samych czytelników, ale i roboty Google.

Kiedy jednak tworzysz treści do Internetu, zapewne wielu użytkowników po cichu podziękuje Ci za dobry content, konkretne informacje, których szukali i niemarnowanie ich czasu.

Podsumowanie

  • Zasada odwróconej piramidy polega na umieszczeniu najważniejszych informacji na początku artykułu.
  • Mniej istotną zawartość powinno się zamieszczać w dalszej części tekstu, pamiętając jednak o tym, by ta treść była również interesująca.
  • W dobie nadmiaru informacji atakujących nas z każdej strony oczekujemy konkretów – chcemy szybko znaleźć odpowiedź na pytanie. Zasada odwróconej piramidy wpasowuje się więc idealnie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Charłampowicz-Jabłońska

Uwielbia uczyć się nowych rzeczy. Niekiedy kilku naraz, ale zawsze dochodzi do celu, który sobie obrała. W pracy obowiązkowa i sumienna – ceni zorganizowanie i dobry plan działania. W życiu prywatnym lubiąca przygodę i wszelkie aktywności fizyczne – w tym najbardziej bieganie wieczorową porą z ulubioną muzyką. Miłośniczka podróży – najlepiej tych z odkryciami kulinarnymi. Hoduje z pasją każdą domową roślinę i nigdy nie odmówi kolejnej, mimo braku miejsca na parapecie. Pisząc, zawsze bardzo angażuje się w dany temat, robiąc uprzednio konkretny research. Copywriting sprawia jej na co dzień wiele satysfakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu