Zasady pisania – jak tworzyć teksty do internetu?

Spis Treści:

Treści znajdujące się na stronie wpływają bezpośrednio na popularność witryny. Mogą przyczynić się do jej sukcesu lub wręcz przeciwnie – sprawić, że zostanie niezauważona pośród innych. Jak tworzyć przykuwające uwagę treści? Poznaj zasady pisania, które Ci to ułatwią.

Zasady pisania do internetu

Tworzenie tekstów wiąże się ze stosowaniem określonym reguł. Uczymy się ich od wczesnych lat szkolnych. Najpierw niezgrabnie składamy litery i zdania, następnie poznajemy zasady: ortograficzne, gramatyczne, interpunkcyjne i wykorzystując je, piszemy coraz sprawniej.

Podobnie jest w przypadku copywritingu i webwritingu, ale do wiedzy i umiejętności zdobytych w szkole musimy dodać jeszcze kilka innych zasad pisania. Bo tu, oprócz gramatyki i ortografii, liczy się jeszcze treść, styl i forma.

Wytyczne dotyczące treści

Nie istnieje przepis na tekst doskonały, bo nie ma wpisu, który zadowoliłby każdego czytelnika. Wynika to z faktu, że profesjonalny artykuł będzie wyglądał inaczej dla każdej firmy. Jest to ściśle powiązane z działalnością przedsiębiorstwa oraz jego grupą docelową.

Grupa docelowa

Żeby Twój tekst wydał się innym interesujący, musisz mówić językiem swojej grupy docelowej. Nie piszesz dla siebie, dlatego treść i język musisz dostosować do preferencji odbiorców. Przed przystąpieniem do tworzenia artykułu odpowiedz sobie na pytania:

  • Kto będzie czytał Twój tekst?
  • Jaki temat może zainteresować czytelnika?
  • Jaki sposób pisania przykuje jego uwagę?

Ilość i jakość

Wartościowy tekst nie musi być bardzo długi i utrzymany w poważnym tonie. Czasami wręcz przeciwnie – wszystko zależy od Twojej grupy docelowej. I chociaż krótkie teksty są rzadziej udostępniane, należy pamiętać, że zanudzenie czytelnika i tzw. lanie wody, na pewno nie wpłynie pozytywnie na odbiór tekstu.

Istotne jest wyczerpanie tematu – jeśli uznasz, że udało Ci się to przy napisaniu 4 tys. znaków, nie próbuj na siłę dopisywać kolejnych trzech czy czterech tysięcy. Przede wszystkim musisz zadbać o wysoką jakość tekstu. To najważniejsza zasada pisania dotycząca treści.

Treść artykułu musi dotyczyć tytułowego tematu i przedstawiać go w interesujący sposób.

Uważaj także na specjalistyczne określenia. Oczywiście to dobrze, że je znasz, jednak musisz wziąć pod uwagę, że Twój czytelnik może dopiero zaczynać swoją przygodę w dziedzinie, którą opisujesz. Dlatego, jeśli nie ma możliwości zastąpienia fachowego słowa prostszym, wyjaśnij (np. w nawiasie), co oznacza, żeby czytelnik nie musiał tłumaczyć sobie Twojego artykułu.

Wytyczne dotyczące stylu

Mówiąc o zasadach pisania dotyczących stylu, mamy na myśli przede wszystkim:

  • Zwięzłe pisanie – przekazuj konkrety, staraj się jak najbardziej skondensować swoje myśli;
  • Krótkie zdania – czytanie zdań wielokrotnie złożonych może być nużące dla czytelnika;
  • Budowanie relacji z czytelnikiem – w artykułach blogowych zwracaj się bezpośrednio do czytelnika;
  • Używanie strony czynnej – lepiej napisać „często pytacie mnie o…”, a nie „jestem przez Was często pytany o…”;
  • Konsekwencja – stosuj konkretny styl i formę zwracania się do czytelnika w każdym wpisie;
  • Poprawność językowa – unikaj błędów ortograficznych, gramatycznych, literówek, pamiętaj o interpunkcji.

Wytyczne dotyczące formy

Treść Twojego artykułu ma bardzo istotne znaczenie, ale o pierwszym wrażeniu czytelnika decyduje forma tekstu.

Przykład:

Wyobraź sobie, że chcesz się dowiedzieć, czy ból brzucha może być spowodowany stosowaniem leku, który przyjmujesz. Sięgasz po ulotkę, która ma kilkanaście tysięcy znaków, ale nie ma na niej podtytułów i nie wiesz, gdzie szukać działań niepożądanych. Przeczytasz wszystko, czy poszukasz wiedzy gdzie indziej? Otóż to 😉

Odpowiednia struktura tekstu nie tylko przyciąga uwagę, ale również pozwala czytelnikowi przeskanować tekst wzrokiem i znaleźć to, czego szuka. Blok zlanego tekstu zniechęca czytelników do pozostania na stronie.

Często to właśnie wygląd artykułu decyduje o jego powodzeniu, dlatego zasady pisania tekstów w internecie dotyczą również formy. Wśród najważniejszych z nich możemy wyróżnić:

  • Stworzenie chwytliwego tytułu – dobry tytuł to podstawa każdego tekstu;
  • Używanie śródtytułów – ułatwiają użytkownikowi odnalezienie konkretnych informacji;
  • Stosowanie akapitów – krótkie akapity pozwalają zachować przejrzystość tekstu;
  • Boldowanie (pogrubienie) – wielu czytelników tylko skanuje teksty wzrokiem i wcale nie czyta ich w całości. Aby Twój tekst był dla nich bardziej użyteczny, pogrub najważniejsze informacje;
  • Używanie punktorów – zamiast wymieniać cechy czy czynniki po przecinku i tworzyć blok tekstu, użyj punktorów, by poprawić jego czytelność i odbiór;
  • Uatrakcyjnianie tekstu – w miarę możliwości stosuj infografiki, obrazki, wykresy.

Podsumowanie

  • Najważniejsze zasady pisania dotyczące treści to odniesienie się do konkretnych preferencji czytelnika oraz przygotowanie interesującego i unikalnego tekstu wyczerpującego temat.
  • O dobrym stylu świadczą zwięzłe, konkretne i czytelne artykuły, które są poprawne pod względem gramatycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym.
  • Odpowiednia forma artykułu (nagłówki, akapity, boldowanie, punktory) wpływa na pierwsze wrażenie, które tekst wywołuje na czytelniku.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing
01.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu