Czym jest zawieszenie wizytówki Google i jak odzyskać dostęp?
Na założenie wizytówki Google Moja Firma decyduje się coraz więcej przedsiębiorców, ponieważ to doskonałe narzędzie marketingowe, które umożliwia docieranie do wielu klientów. Niestety, jej niewłaściwa optymalizacja lub prowadzenie może przysporzyć właścicielowi pewne problemy. Jednym z tych największych jest zawieszenie wizytówki Google, w wyniku którego przestanie ona wyświetlać się klientom. Z czego to wynika i jak odzyskać dostęp?
Co oznacza zawieszona wizytówka Google?
Zawieszenie wizytówki Google oznacza, że profil firmy przestał być widoczny w wynikach wyszukiwania oraz mapach Google.
W praktyce więc właściciel nie może przy jej użyciu wyświetlać klientom informacji o swojej działalności i promować biznesu. Do takiej sytuacji może dojść z różnych powodów – tym najczęstszym jest wykrycie przez Google, że wizytówka jest niezgodna z wytycznymi wyszukiwarki.
O fakcie dowiesz się po zalogowaniu na konto Google Moja Firma (przy nazwie pojawi się informacja o zawieszeniu), jednak zwykle nie będzie to konieczne, ponieważ wcześniej prawdopodobnie wyświetli Ci się następujący komunikat:
Zawieszona wizytówka Google jest problemem, z którym jednak można sobie poradzić – nie oznacza bowiem jej całkowitego usunięcia. Wystarczy więc dowiedzieć się, z jakiego powodu Google podjęło taką decyzję, a następnie rozpocząć działania, które umożliwią ponowne wyświetlanie wizytówki w wynikach wyszukiwania.
Rodzaje zawieszenia wizytówki Google
Istnieją dwa rodzaje zawieszenia wizytówki Google:
- zawieszenie twarde (hard suspension) – oznacza, że wizytówka przestała być widoczna w wynikach wyszukiwania oraz mapach Google, a właściciel stracił kontrolę nad profilem i nie może wprowadzać w nim żadnych zmian;
- zawieszenie miękkie (soft suspension) – oznacza, że wizytówka w dalszym ciągu jest widoczna dla użytkowników, ale właściciel traci możliwość zarządzania nią w panelu Google Moja firma, w związku z czym nie może wprowadzać zmian i aktualizacji.
Zdecydowanie częściej występuje jednak zawieszenie twarde, które wymaga podjęcia określonych działań.
Przeczytaj również
5 najczęstszych powodów zawieszania wizytówek przez Google
Zanim podejmiesz działania zmierzające do odzyskania dostępu do wizytówki, musisz dowiedzieć się, jaka może być przyczyna jej zawieszenia. Niestety, Google nie ułatwia zadania i nie informuje dokładnie o powodach swojej decyzji, dlatego należy przeprowadzić „śledztwo” na własną rękę. Jakie są najczęstsze powody zawieszania wizytówek Google?
Łamanie wytycznych Google
Mowa tu zwłaszcza o łamaniu polityki treści, czyli publikowaniu w wizytówce informacji, które są źle postrzegane przez Google, jak np.:
- niskiej jakości i nietematyczne opisy, które zawierają błędy ortograficzne, linki i nadmiar słów kluczowych albo skupiają się wyłącznie na promocjach, cenach czy ofertach sprzedaży;
- dodatkowe informacje w nazwie firmy – np. slogany reklamowe, słowa kluczowe, numer telefonu, informacje o lokalizacji czy znaki specjalne (np. @, $, % itd.);
- numery telefonów lub adresy URL, które powodują przekierowanie użytkowników pod inny numer lub na inną stroną niż docelowa witryna firmy;
- treści związane z produktami i usługami objętymi regulacjami, jak alkohol, wyroby tytoniowe, usługi finansowe czy hazard.
Jeżeli więc chcesz poznać przyczynę zawieszenia wizytówki Google, dokładnie zapoznaj się z treściami zabronionymi oraz wskazówkami na temat umieszczania informacji o firmie.
Fałszywe informacje
Roboty Google, niczym najlepsi detektywi, są w stanie zweryfikować, czy informacje, które znajdują się w wizytówce firmy, są prawdziwe. Fałszywy adres czy numer telefonu, a nawet wskazanie niewłaściwej branży mogą skutkować zawieszeniem wizytówki. Co więcej, Google dokonuje weryfikacji nie tylko na etapie jej zakładania, ale również później, dlatego warto mieć się na baczności.
Chcesz odzyskać wizytówkę? Sprawdź, czy wszystkie dane dotyczące firmy są pełne i prawidłowe – być może przez pomyłkę znalazły się tam błędne informacje, które doprowadziły do problemu?
Zduplikowana wizytówka
Powodem zawieszenia wizytówki Google może być również jej duplikat. Do takiej sytuacji dochodzi najczęściej, gdy właściciel firmy zbyt długo zwleka z weryfikacją albo inny użytkownik internetu postanowił ją skopiować.
Efekt? Gdy w wyszukiwarce pojawią się dwie identyczne wizytówki, Google nie będzie wiedziało, która z nich jest prawdziwa i którą należy udostępnić internautom. Dlatego konieczne jest jak najszybsze wyjaśnienie tej kwestii.
Zbyt duża lub zbyt mała aktywność
Google może zawiesić wizytówkę firmy w sytuacji, gdy w krótkim odstępie czasu dokonasz w niej zbyt dużo zmian. Problemem może być także brak aktywności – jeżeli przez dłuższy czas nie korzystasz z profilu, roboty Google mogą uznać, że jest on niekatulany i podejmą odpowiednie działania (tym najbardziej drastycznym jest nie zawieszenie, ale całkowite usunięcie wizytówki).
Nieuczciwa konkurencja
Twoja wizytówka Google została zawieszona, mimo że jest zgodna z wytycznymi Google, regularnie aktualizowana i może świecić przykładem dla innych? W takim razie za jej zawieszenie odpowiadać może nieuczciwa konkurencja, która zgłasza fałszywe nieprawidłowości. Taka sytuacja ma miejsce stosunkowo rzadko, jednak warto wziąć ją pod uwagę.
Jak odzyskać dostęp do wizytówki?
Jeżeli wiesz już, co może być przyczyną zawieszenia wizytówki, czas naprawić wszelkie błędy. We wspomnianym już komunikacie znajduje się przycisk Edytuj informacje, po którego kliknięciu zyskasz możliwość wprowadzania zmian w każdej sekcji swojej wizytówki.
Po zakończeniu edycji wypełnij formularz odwołania, który znajduje się w tym miejscu. Odpowiedz w nim na wszystkie pytania, wyjaśnij, dlaczego Twoje konto powinno zostać przywrócone, a w razie konieczności przygotuj dowody, które potwierdzą Twoje stanowisko (np. oficjalny dowód zarejestrowania firmy, zezwolenie na prowadzenie działalności, zaświadczenia podatkowe czy rachunki firmy za media).
Po wysłaniu formularza Google przyjmie zgłoszenie i poinformuje Cię o numerze sprawy, który warto zapisać, by móc sprawdzać jej status. W zależności od stopnia skomplikowania problemu odblokowanie wizytówki może mieć miejsce po kilku dniach, a w skrajnych przypadkach nawet 2-3 tygodniach.
Jeżeli odwołanie nie przyniosło efektu, skontaktuj się z supportem Google i dokładnie opisz sytuację.
Podsumowanie
- Zawieszenie wizytówki Google oznacza, że przestaje być ona widoczna dla użytkowników w wynikach wyszukiwania oraz mapach Google.
- Wyróżniamy dwa rodzaje zawieszenia wizytówki: miękkie oraz twarde, które jest najbardziej powszechne i dotkliwe w skutkach.
- Do najczęstszych powodów zawieszenia zaliczamy łamanie wytycznych Google, fałszywe informacje, duplikat wizytówki i zbyt małą lub dużą aktywność.
- Zawieszona wizytówka Google może zostać odblokowana – trzeba tylko poznać powód decyzji i w odpowiedni sposób edytować informacje o firmie.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz