Na czym polega zawód copywritera?

Spis Treści:

Znany nam copywriting ma swój początek w dziewiętnastym wieku. Od tego czasu zawód ten przeżywa ciągły rozwój. Aktualnie związany jest przede wszystkim z internetem. Z drugiej strony, nie wszystkie teksty pisane na strony internetowe spełniają definicję copywritingu. Dowiedz się, czym charakteryzuje się ten zawód, na czym polega i czy warto próbować swoich sił w pisaniu tekstów.

Na czym polega zawód copywritera?

Copywriter tworzy przede wszystkim teksty promocyjne. Ich głównym celem jest wypromowanie nie tylko produktu, ale również wydarzenia, osoby, przedsiębiorstwa czy jakichś wartości. Nowoczesny marketing nie zawsze jednak polega na szybkim działaniu, skutkującym od razu zwiększeniem sprzedaży. Równie istotny jest content, czyli zawartość portalu, która ma przyciągać czytelników i zwiększać ilość wejść.

Na zachodzie rozróżnia się dwa osobne zawody: copywriting oraz content writing. Pierwszy z nich skupia się na tekstach reklamowych i promocyjnych, podczas gdy ten drugi służy budowaniu treści na stronach internetowych. Jednak granica pomiędzy nimi jest bardzo płynna i niejasna. W Polsce natomiast zwykle nie rozróżnia się tego podziału i każda osoba pisząca teksty nazywana jest copywriterem.

Copywriter w Polsce to zatem osoba pisząca teksty umieszczane na stronach internetowych, ulotkach, broszurach oraz innych materiałach promocyjnych.

Treści tworzone przez copywritera to zarówno długie artykuły i poradniki, jak i hasła reklamowe czy nawet nazwy produktów.

Kwestie prawne

W przypadku przygotowywania tekstów bardzo ważne są prawa autorskie. To właśnie one umożliwiają sprzedaż w tym zawodzie. Praktycznie zawsze copywriter zrzeka się wszystkich praw majątkowych do danego utworu i przekazuje je nabywcy. Choć prawnie możliwe jest także udzielenie licencji, jest to bardzo rzadko używana forma.

Większą niepewność budzą niemajątkowe prawa autorskie, szczególnie prawo do podpisywania utworu swoim nazwiskiem. Z jednej strony, w świetle prawa, jest to niezbywalne prawo każdego twórcy, którego nie można sprzedać ani się zrzec. Jednak właściciele stron najczęściej nie chcą publikować wszystkich treści z podpisami ich autorów. Dlatego copywriterzy często prawnie zezwalają na publikowanie ich treści bez wskazania autora.

Jak wygląda praca copywritera?

Pisanie tekstów może na pierwszy rzut oka wydawać się naprawdę łatwe, co zachęca wiele osób do próbowania sił w zawodzie copywritera. Jednak w praktyce nie jest to tak łatwe zajęcie, jakby się mogło wydawać. Przede wszystkim w tej pracy, jak w każdej innej, liczy się wiedza i doświadczenie.

Odpowiednio napisany tekst powinien spełniać wiele istotnych wymogów. Już pierwsi copywriterzy znani byli z tego, że duża część ich pracy polegała na badaniu, jak powinien być napisany tekst reklamowy.

Pierwszy w pełni profesjonalnym copywriter nazywał się John Emory Powers. Dzięki badaniom, jak różne nagłówki wpływały na ich popularność, reklamy tworzone przez Johnego dawały doskonałe rezultaty.

Aby zostać dobrym copywriterem, należy się odpowiednio do tego przygotować. Zaznajomić z podstawowymi zasadami tworzenia tekstów SEO: zrozumieć, jak działają słowa kluczowe czy odpowiednia hierarchia tekstu. Jednak sama wiedza to wciąż za mało.

Czym charakteryzuje się dobry copywriter?

Do pełni sukcesu trzeba posiadać pewne cechy charakteru. Nie tylko pomagają one w pracy copywritera, ale często stanowią jego główną siłę. Do takich cech należą:

  • Łatwość pisania. Średnio copywriter potrafi napisać nawet równowartość jednej książki miesięcznie. Dlatego swoboda w pisaniu znacznie ułatwia taką pracę.
  • Zdolność analizy oraz syntezy. Napisanie tekstu na zadany temat wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy. Umiejętność analizowania innych tekstów z internetu i syntezy tak zdobytej wiedzy ułatwia pisanie unikalnych i wartościowych artykułów.
  • Systematyczność. Copywriterzy najczęściej pracują jako freelancerzy. Oznacza to, że muszą sami zorganizować swój czas i umiejętnie rozłożyć pracę.
  • Ciekawość świata. Znajomość ciekawostek, anegdot itd. pomaga wpleść w teksty nowe wątki i zaciekawić nimi czytelnika.
  • Znajomość zasad języka polskiego. Nie jest to co prawda cecha charakteru sama w sobie, jednak znajomość zasad umożliwia ich świadome łamanie i eksperymentowanie z nimi. Język polski jest bardzo otwarty. Świadome popełnianie „błędów” może stanowić niezwykle atrakcyjny atut reklamy czy hasła na stronę.

Idealny copywriter nie musi posiadać wszystkich powyższych cech. W zależności od rodzaju pisanych tekstów liczą się inne atuty. Osoba zajmująca się eksperckimi artykułami z wąskiej dziedziny wiedzy nie musi eksperymentować z językiem ani znać ciekawostek z szerokiego zakresu. Główną bronią jest tutaj ekspercka wiedza oraz umiejętność przekazywania jej w słowie pisanym.

Obowiązki copywritera

Warto zastanowić się także, jak dokładnie wygląda praca copywritera. Jego zadaniem jest napisanie atrakcyjnego tekstu, zgodnego z zaleceniami klienta. Jednak w praktyce przekłada się to na kilka istotnych etapów tworzenia.

  • Cel pisania. Na samym początku należy określić, na czym polega zadanie. Czy będzie to tekst promocyjny, artykuł sponsorowany czy artykuł ekspercki.
  • Research. Zanim zacznie się twórcza praca, copywriter musi zdobyć potrzebne informacje. W tym celu sięga do różnych źródeł. Najlepiej, gdy są to źródła naukowe, szczególnie jeśli celem jest merytoryczny artykuł. Na tym etapie ustalane są także frazy kluczowe i inne ważne aspekty pisanego tekstu.
  • Analiza i synteza. Następnie musi przetworzyć znalezione informacje. Opracowuje plan pisanego tekstu. Musi wiedzieć, o czym będzie pisał w poszczególnych akapitach.
  • Pisanie. W końcu można przystąpić do pisania. Na tym etapie jest to zazwyczaj szybkie i swobodne napisanie tekstu na zadany temat, bez mocnego wgłębiania się aspekty językowe itp. W ten sposób pisany tekst jest bardziej płynny.
  • Redakcja i poprawki. Dopiero po napisaniu tekstu należy go zredagować. Poprawić pod kątem językowym, nadać formatowanie przez pogrubienie części fragmentów czy sformatować nagłówki. W czasie czytania często następuje edycja nawet całych akapitów, by brzmiały one lepiej. Niektóre zdania wydają się niejasne i należy je napisać na nowo, a inne mogą być za długie. To właśnie praca na tekście pokazuje warsztat autora i jego umiejętności.

Wykonanie gotowego tekstu to długa i żmudna praca. Jednak efekty często są warte włożonego wysiłku.

Czy warto zostać copywriterem?

Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jak z każdym innym zawodem, jednym taka praca będzie pasowała, dla innych może być męczarnią. Podobnie jest w kwestii zarobków. Osoby, które dojdą do doskonałości w pisaniu tekstów promocyjnych, mogą liczyć na ponadprzeciętne zarobki. Na rynku pracuje też wielu mniej ambitnych copywriterów, którzy w ten sposób chcą tylko dorobić i nie są zainteresowani angażowaniem się w ten zawód.

Wszyscy, którzy lubią pisać, powinni jednak spróbować swoich sił. Być może ta praca ich wciągnie na dłużej i osiągną sukces. Może też być tak, że nie odnajdą się w tym świecie. Ale z pewnością nie będą żałowali tego, że spróbowali.

Podsumowanie

  • Copywriter to osoba pisząca teksty umieszczane na stronach internetowych, ulotkach, broszurach oraz innych materiałach promocyjnych.
  • Najważniejszym zadaniem copywritera jest napisanie atrakcyjnego tekstu, zgodnego z zaleceniami klienta.
  • W tym zawodzie bardzo ważne jest przekazanie praw autorskich do przygotowanych tekstów, by klient mógł je legalnie wykorzystać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Dudek

Rafał jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej na kierunku Mechaniki i Budowy Maszyn. Dzięki temu doskonale radzi sobie z tekstami technicznymi. Prywatnie jego pasją jest pisanie, czym zajmuje się od pierwszych klas podstawówki. W niedalekiej przyszłości chce wydać swoją pierwszą książkę. Z tego powodu cały czas doskonali swój warsztat, a copywriting traktuje jako możliwość ciągłego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja
03.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu