Zwroty do czytelnika, które uczynią Twój tekst lepszym

Spis Treści:

Skrócenie dystansu, jaki dzieli autora oraz czytelnika, powinno być kluczową kwestią dla każdego twórcy. Dzięki temu tekst będzie bardziej naturalny, a odbiorca zda sobie sprawę z tego, że po drugiej stronie znajduje się nie bot, ale inny człowiek. Jednak nie zawsze bezpośrednia forma wypowiedzi jest wskazana, dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat zwrotów do czytelnika. Jak się do niego odnosić i które formy stosować?

Zwroty do czytelnika – Ty, my czy Pan/Pani?

To jedna z największych zagwozdek, z jakimi – zwłaszcza na początku przygody z pisaniem – mierzy się copywriter lub inny twórca internetowy.

Tak naprawdę nie ma uniwersalnej formy zwrotu do czytelnika, która będzie odpowiednia w każdym przypadku. Jej dobór zależy od branży, grupy docelowej oraz charakteru danej marki.

Niemniej wyróżniamy 4 podstawowe formy zwrotów do czytelnika:

  1. Bezpośrednie. Zwykle najlepszą formą zwrotu do czytelnika jest ta bezpośrednia, na „Ty”, ponieważ pozwala tworzyć bardziej przystępne dla odbiorców komunikaty i szybciej budować zaufanie potencjalnego klienta.
  2. Wspólne „my”. Alternatywnie można stosować formę „my”, która pokaże czytelnikowi, że nie jest sam ze swoim problemem. Pomoże także zsolidaryzować się z autorem i całą firmą, a co za tym idzie – skrócić dystans.
  3. Oficjalne. Jeżeli tworzysz oficjalne pisma albo treści na strony firm działających w specyficznych branżach, jak prawo czy finanse, o wiele lepiej pozostać przy zwrotach „Pan/Pani/Państwo”. Takie podejście zostanie uznane za bardziej profesjonalne.
  4. Bezosobowe. Jeżeli nie wiesz, jaką formę wybrać, pisz bezosobowo, np. „powinno się” zamiast „powinieneś”. Jest to nieco trudniejsze i może zwiększać dystans, ale czasem jest najlepszym rozwiązaniem – szczególnie jeśli nie znasz przedziału wiekowego czy płci potencjalnych odbiorców.

Stosowanie zwrotów do czytelnika w tekście - infografika

Jeśli tworzysz treści na zlecenie i nie wiesz, która forma będzie odpowiednia, najlepiej sprawdź, jakie zwroty są stosowane na stronie firmy. Możesz też zapytać klienta, w jaki sposób chce odzywać się do swoich potencjalnych klientów.

Bez względu na to, którą formę zwrotu do czytelnika wybierzesz, warto stosować w nich wielkie litery („Pan”, „Państwo”, „Ty”, „Ciebie” itd.). W ten sposób okażesz czytelnikowi należny mu szacunek.

Zanim jednak wybierzesz formę zwrotu, warto wcześniej określić grupę docelową, do której kierujesz swój przekaz. Inaczej bowiem będziesz zwracać się do nastolatków zainteresowanych modą, a inaczej do potencjalnych nabywców zegarków z najwyższej półki cenowej. Nie chodzi tutaj oczywiście wyłącznie o samą formę zwrotu – ważny będzie także styl przekazu oraz używane słownictwo.

3 najlepsze zwroty do czytelnika

Formę zwrotów mamy już omówioną, ale… jak nawiązywać relacje z czytelnikiem tekstu, by zachęcić go do czytania i wywołać w nim potrzebę posiadania produktu czy skorzystania z usługi? Polecamy 3 sprawdzone i działające niemal w każdej sytuacji metody, które możesz wykorzystać w swojej codziennej pracy!

„A co Ty sądzisz?”

Każdy copywriter powinien potrafić sprawić, że jego czytelnik poczuje się doceniany i wyjątkowy. Dlatego tak ważną rolę w wielu tekstach odgrywają wtrącane gdzieniegdzie bezpośrednie zwroty oraz pytania do odbiorcy, których celem jest zwrócenie jego uwagi i pozostawienie jakiejś kwestii do namysłu, co pozwoli zwiększyć jego zaangażowanie.

Przykład:

„Wśród naszych mebli dębowych znajdziesz bogato zdobione komody, solidne stoły i krzesła oraz wyjątkowo piękne szafki RTV. Które z nich chciałbyś zobaczyć w swoim salonie?”

Oczywiście to tylko prosty przykład. Możliwości w tym zakresie masz naprawdę wiele – warto wykazać się kreatywnością!

„Sprawdź to!”

Pojęcie „call to action”, czyli wezwanie do działania, powinno być znane każdemu copywriterowi. To zwrot do czytelnika, którego funkcja perswazyjna jest wręcz nieoceniona. Oczywiście nie ogranicza się wyłącznie do prostych „Kup teraz”, „Sprawdź” czy „Zadzwoń”. Nawiązując do rodzaju oferowanego produktu lub usługi, CTA może także wywoływać potrzeby i zwracać uwagę na jakiś problem. Przykładem jest pamiętna kampania OLX:

Przykład:

„W internecie bądź sobą. Chyba, że jesteś chamem. Wtedy bądź kimś innym.”

CTA przyciąga wzrok, budzi emocje i – co najważniejsze – zwiększa konwersje na stronie, co ma przełożenie zarówno na liczbę leadów, jak i przychody.

„Czy to dobre rozwiązanie? Tak!”

Innym sprawdzonym zwrotem do czytelnika jest zadanie pytania i udzielenie natychmiastowej odpowiedzi. Czy daje to wiele korzyści? Oczywiście! Przede wszystkim jest to sposób na przyciągnięcie uwagi, zwiększenie dynamiki tekstu i ułatwienie odbiorcy znalezienia interesujących go informacji. Takie zwroty warto stosować nie tylko w treści, ale również tytułach czy nagłówkach.

Przykład:

„Szukasz sposobu na dobrą reklamę? Postaw na copywriting!”

Świetnym zwrotem do czytelnika jest też pytanie, które pozostawisz bez odpowiedzi. W ten sposób będzie on musiał przemyśleć daną kwestię i bardziej zaangażuje się w lekturę.

Zwroty do czytelnika i konsekwencja

Kolejną ważną kwestią jest konsekwentne stosowanie wybranej formy zwrotu od początku tekstu do jego końca. Mieszanie poszczególnych form w jednym przekazie nie jest wskazane, ponieważ treść przestaje być przejrzysta, powstaje niepotrzebny chaos, a czytelnik tak naprawdę nie wie, kto jest odbiorcą komunikatu.

Zasadę konsekwencji w zwrotach do odbiorcy najlepiej stosować w każdym komunikacie tworzonym przez daną firmę – na stronie internetowej, w artykułach blogowych, newsletterach i mediach społecznościowych. Pomoże to w budowaniu określonego wizerunku marki oraz sprawi, że sposób komunikacji firmy będzie spójny.

Podsumowanie

  • W internetowych tekstach warto stosować bezpośrednie zwroty do czytelnika, ponieważ skraca to dystans między nim a autorem.
  • W niektórych branżach pożądane jest bardziej oficjalne komunikowanie się z klientem – wtedy warto stosować zwroty „Pan/Pani/Państwo”.
  • Zadawaj pytania swojemu odbiorcy – dzięki temu dasz mu powód do namysłu, zaintrygujesz go i pokażesz mu, że jego zdanie jest istotne.
  • Stosuj CTA w tekstach, ponieważ to najlepszy sposób, by nakłonić czytelnika do konkretnego zachowania i tym samym poprawić konwersje na stronie.
  • Zadawaj w tekstach pytania i natychmiast na nie odpowiadaj – takie zwroty do czytelnika zachęcają do czytania (również użyte w tytule lub nagłówku).

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu